Článek vznikl ve spolupráci s firmou NVIDIA.
Od vydání grafických karet řady GeForce RTX 20 od NVIDIA, kdy se k zákazníkům RTX technologie dostala úplně poprvé, uplynulo už několik let. Za tu dobu byl vylepšen nejenom výkon v ray tracingu, ale také druhá, neméně důležitá funkce – DLSS. Ta se dočkala obrovské popularity především po vydání její druhé iterace, která přinesla opravdu masivní vylepšení po stránce kvality obrazu. Po několika menších aktualizací ale letos NVIDIA představila zcela novou verzi této technologie, jež nese označení DLSS 3.
Nejde tak úplně o třetí verzi DLSS jako takového, protože trojka v názvu znamená, že jde v zásadě o balíček tří technologií. Tou první je samozřejmě samotná technologie DLSS, která umožňuje renderovat hru v nižším rozlišení a následně ji upscalovat do vyššího. Výsledkem je výrazně vyšší snímková frekvence než v nativním rozlišení a prakticky srovnatelná kvalita obrazu, která je v některých ohledech dokonce i lepší. NVIDIA toho docílila pomocí umělé inteligence, jež nepotřebuje žádný speciální trénink a implementace do hry je tak relativně jednoduchá, DLSS navíc podporují i populární enginy jako Unity a Unreal Engine.
Druhou velkou složkou je ale ta skutečná novinka – generace snímků („Frame Generation“). Jde opět o technologii, jež využívá umělou inteligenci, kterou pohání Tensor jádra 4. generace a tzv. Optical Flow Accelerator, který se nachází pouze v kartách postavených na architektuře Ada Lovelace. Právě proto je tedy DLSS 3 exkluzivní pro řadu RTX 40.
Jde o skutečně revoluční technologii. Na začátku vezme 4 vstupy: aktuální a předchozí snímek ve hře, data z herního enginu, jako jsou například pohybové vektory či hloubka, a v neposlední řadě optické pole vytvořené pomocí již zmíněného akcelerátoru. Ten dokáže analyzovat snímky na pixel přesně, přičemž vypočítá, kam se obraz pohne mezi dvěma snímky. Díky všem těmto informacím dokáže umělá inteligence vytvořit zcela nový snímek, který se následně vloží mezi dva tradičně vyrenderované.
Právě tady přichází obrovská výhoda generace snímků. Klasické DLSS totiž dokáže zvýšit výkon pouze v situacích, kdy je limitací grafická karta. V poslední době se ale čím dál častěji stává, že je „brzdou“ procesor, kde DLSS jako takové nic nezmůže, dobrým příkladem je například Microsoft Flight Simulator. Frame generation v takových případech přitom dokáže snímkovou frekvenci klidně i zdvojnásobit. Hra vám tedy poběží na dvakrát tolik FPS, než co je vaše CPU skutečně schopné vypočítat.
Problém je, že generace snímků nějakou dobu trvá, což poměrně výrazně zvyšuje latenci ve hrách. A tím se dostáváme k poslední, neméně důležité složce DLSS 3 – NVIDIA Reflex. Tato technologie synchronizuje GPU a CPU, což zajišťuje co nejnižší latenci. Dosud byla vhodná především na kompetitivní online hry, ale skvělé využití najde právě také v kombinaci s tvorbou snímků.
Když se spojí všechny tři technologie dohromady, vznikne velmi silné kombo, jež masivně zvýší snímkovou frekvenci ve všech podporovaných hrách, kterých je už teď několik desítek a další přibývají. Najdeme mezi nimi velké tituly jako A Plague Tale: Requiem, Cyberpunk 2077, Dying Light 2 Stay Human či Witcher 3 ve své nové verzi.
Krásným příkladem je nově vydaný RTX remaster populární hry Portal, který je na hardware velmi náročný. S použitím DLSS 3 však můžete dosáhnout až čtyřnásobného výkonu, což je opravdu neuvěřitelný nárůst.
Potvrzuje to také test redakce eTeknix. I RTX 4090 má se hrou v základu problémy, ale při použití DLSS 3 (konkrétně preset Performance) se rázem dostanete na velmi hratelný framerate, dobře si vede také model 4080. Hra nicméně obsahuje podrobná nastavení ray tracingu, včetně takových nuancí, jako je třeba počet odrazů paprsku. Lze tedy hru nastavit i tak, aby běžela na cenově dostupnějších kartách, jako je třeba RTX 3060 (samozřejmě při obětování některých efektů).
Ještě lepší je to samozřejmě ve 1440p, kde se můžete dostat buď na velmi vysokou snímkovou frekvenci, anebo stojí za pováženou také snížení presetu, což ještě vylepší kvalitu obrazu, která i tak zůstává velmi blízko nativnímu rozlišení.
Stále jde navíc o technologii, která se bude, stejně jako původní DLSS, dál vyvíjet a postupně se budou dolaďovat všechny nedostatky. Generace snímků je funkcí, o níž ještě budeme v budoucnu slýchávat často. V době, kdy je nedostatečný výkon CPU poměrně problém, jde o naprosto ideální způsob, jak si i přesto zahrát oblíbené tituly ve vysokém frameratu.
Za podporu při testování NVIDIA hardware děkujeme firmě Alza.
No vůči tomu DLSS 3.0 jsem docela skeptický. Zatím co DLSS 2.0 dokázalo i vylepšit obraz,zvýšit fps a snížit latenci, tak tohle dělá to, že vám to zvedne fps, ale latence tomu neodpovídá. Snad to do budoucna trochu vychytají.
Možná jsem to pochopil špatně, ale co jsem se díval na různý portály, tak hra vyskočila třeba z 60FPS na 150FPS, ale latence se snížila třeba jenom o 1ms, což nevím, jak mám chápat. Hra pojede na 150FPS, ale plynulost myši bude, jak na 60? Většinou hraju hry G-Sync, Vsync On / 165Hz – 144FPS zámek + Nvidia Reflex.
Ale i když tu funkci vítám a jsem za ní rád, tak je to docela k smíchu. K smíchu je to, že RTX 4090 karta za 50-60 tisíc nedokáže rozběhnout stabilně 10 let starou hru s RTX efekty stabilně ani na 60FPS. To je prostě výsměch.
Osobně bych byl radši, kdyby žádný Ray Tracing nikdy nevzniknul. Tyhle remastery jsou sice pěkný, ale když jsem to zkoušel na svojí RTX 3080 ve 1440P, tak základní portal běhal na 800FPS a Portal RTX s nejnížším nastavením a DLSS 35-40FPS. To je prostě výsměch téhle technologie a doby.
Zaplatit takový ranec za kartu, abych byl na úrovni konzolového hráče.
Pro mě Ray Tracing není žádná budoucnost, jak každý tvrdí. Spíš mi příjde, že když Nvidie do toho narve Ray Tracing, tak ty hry jsou pak v takovém stavu v jakém jsou, že to pak nechodí pořádně stabilně.
Pro mě po dobu minimálně 5 let jsou zbytečné i ultra detaily, natož abych měl čas ve hrách sledovat RTX efekty. Ve většině her se furt pohybujete, furt něco děláte, střílíte, jezdíte… S RTX efektama to vypadá asi takhle: tak co mám dělat jo tohle…. sakra ten odraz a ty stíny tady hodně pěkný …. tak kde jsme to byly tady musím udělat tohle a jít támhle… Blbost.
Kdyby se Nvidie vytasila například s destrukcí prostředí, tak bych to uvítal mnohem více. Si vzpomeňme jakou destrukci prostředí měli hry před 10 lety v Battlefield 3+4 a dodnes se to nevydí skoro v žádné hře.
Osobně bych s takovými kartami uvítal konečně next gen hry. Pořádně open world hry nebo střílečky na Unity nebo Unreal Enginu, protože ty hry se za posledních snad 5 let nikam nepohnuli. Ano vypadají lépe, ale to jen možná díky lepšímu rozlišení textur a stínů to je ale vše.
10 let starý Crysis nebo i ten Battlefield vypadá lépe, než dnešní dojná kráva Call of Duty, Need for Speed.
Ale kolikrát mi to příjde, že když jsou venku nové grafické karty, tak ty hry jsou schválně náročnější, aby lidé měli pocit nějakého posunu, který ale ve hře prostě není.
Kdysi se hry optimalizovali, nebo byl tak znám daný termín hladkého chodu, dnes je to paid DLSS.. RTX pokročilý lighting, který by dokázali vykreslit i karty bez RTX, ale to by nebylo cool. Podobně jako před léty nvidia psysx, nebo jak se to jmenovalo „částicové efekty, destrukce“, některé hry na to museli mít „technologii“ a kartu, některé hry to nemuseli mít a udělali v bledě modrém to samé. Nevím..
A kde jsou všechny ty hry s takto pokročilým osvícením/stínováním? Žádná taková hra není… všude je to je hnus nebo fake, kde prostě něco schází. Například Elden Ring interiéry bez stínů nebo atd…
Ray tracing je konečně něco, co produkuje pěkný obraz bez nějakých obezliček. Samozřejmě, pokud je ve hře jen Ray tracing odrazů, tak to je věc, která je více méně zbytečná.
To je geniální. Karta za 50000kč, aby na tom šel Portal z roku 2007 a musí se to upscalovat DLSS performance, což už dost kazí obraz proti quality. A to vše kvůli zbytečnému raytracingu.
Já bych zůstal trochu skeptický. Boost FPS je to pěkný, ale nelibí se mi, že pořád „změkčuje“ obraz jako při použití FXAA a hlavně vznikají hrozné pohybové artefakty. Já se sice musím spoléhat na zkušenosti s DLSS 2 (protože nemám novější GPU), ale byl bych raději, aby to byl pouze gimmick, ne povinnost. Mimochodem, kam kruci zmizelo MSAA?
Frame generation (DLSS3), stejně tak DLSS a FSR jsou velmi zajímavé technologie a mnoho uživatelů je (včetně mě) jistě uvítá. Škoda jen, že mám (dle Nvidie) „zastaralou“ kartu a nemůžu osobně DLSS3 vyzkoušet a zjistit tak, zda jsou zvýšené latence pro mě překážkou či nikoliv.
Avšak bojím se toho, že tyto technologie začnou (někteří) herní vývojáři zneužívat v tom smyslu, že úplně začnou kašlat na optimalizaci svých her a budou právě na tyto technologie spoléhat. No, uvidíme.
https://wccftech.com/nvidia-fps-increasing-dlss-3-tech-is-about-to-get-even-better-major-improvements-image-quality-in-games/ je na cestě aji další vylepšení základního DLSS který pojede klasicky na všech RTX kartách
Co asi muze prinaset dlss, uplny ho*no!! Marketingovy pr kecy od zelenych, kteri ukazuji, jak tuhle ojebavku potrebujes na hi-end karte jako je rtx 4080 ne 4090 za 40-60 tisic!!!
Tak ty budeš dobrej pepík. To že na tvý 950 žadný dlls nefunguje nás sice mrzí, ale my, co jsme se už dostali do roku 23 takové funkce oceníme. Rozhodně u většiny her vidím výrazný nárust fps a to i pouze na dlss 2.
prej potreboval jasne … dobrej kokos …
nativni rozliseni a cisty vykon tady pan hovadik asi nezna …
pustim si hru ve 4K a zapnu dlls ci fsr … mam o par fps vic .. pecka ale uz v tu chvili nehraju 4k . a na obraze to je hned videt .. ze vas tydle nesmysly bavi … to je jako kdyz si na trabanta nalepim ferrari . mam ferrari ? ne jen toho trabanta …
Nevim co hulíš, ale DLSS2 výkon nezvyšuje o pár fps, ale o pár desítek fps, a kvalita obrazu je často lepší než nativ. Aspoň tedy pro lidi se zdravým zrakem (nebo LASIKem vylepšeným).
cisty egoismus od tupe nvidia ovecky jen tak dal …
nárust FPS draze vykoupený upscalingem a grafickejma glitchema způsobenejma chybným odhadováním následujícího snímku.
Ty chytraku, jenomze na slabich kartach, kde by se to hodilo jakjsi dlss nefunguje, karty typu gtx a funkcnost na konkurencnich kartach uz vubec ne. FSR aspon funguje skoro na vsem vcetne nvidia karet. Jinak vis, ze existuje nativni rozliseni, ktery si nevymysli obrazky a je stokrat lepsi? Asi ne, kdyz je pro tebe dopocitavani snimku modla! Pry „my co se dostali do roku 23!“ Tak jestli ses v tomto roce, tak mas urcite kartu nove generace, ktera ma dostaek vykonu a zadny dlss nepotrebujes!
ale i od cervenych .. jak amd slepe kopiruje je uz k zbliti …
posledni pekna vec od nich byl mantle ci vilkan nebo jak se to jmenuje .. a ze vulkan je hodne luxusni zalezitost .. jenz to nikdo nepouziva .. takze je to jedno .. ( dobra par her se najde , jako doom … )
Hele, moc tomu asi nerozumis mantle byl predchudce DirectX12, ktery vzniklo na zaklade technologie prave od amd. Diky tomu se Microsoft rozhoupal prejit ze zastaralyho DirecxtX11 a jako zaklad pouzilo ten Mantle, takze uz nebyl duvod ho pouzivat, kdyz je tady DX12. A jinak chces amd vycitat, ze prisli s podobnou technologii jako nviida ale nechteli za to zadny licencni poplatky a je to zdarma? Jenom ukazali, jak jsou v nvidii nenazrani viz g-sync, kde roky tvrdili, ze je potreba drahy cip v monitoru, aby to fungovalo. Proto amd prislo s freesync, ktera zadnou elektroniku navic nepotrebuje a nemusis platit zadny drahy licence.
Nvidia má 3 druhy g sync a za ten nejlepší si zaplatíš ale chápu že kdyby si ty měl něco nejlepší na trhu tak to bude zadarmo pro všechny
Freesync, FSR…jsou všechno hezký věci, ale první ty technologie uvedla nVidie. Ta investuje do RnD. AMD pak kopíruje a protože s tím přichází až druhá, tak to dělá bez licenčních poplatků, aby to vůbec někdo používal.
Vsechno to dlss je rizeny iluminatama, magore…