Přestože se Capcom do remaků populárních her ze série Resident Evil pustil docela po hlavě a po dvojce a trojce dorazí příští rok také předělávka čtvrtého dílu, fanoušci už touží také po nových verzích dalších dílů. Několik takových vyvořilo skupinu, která začal pracovat na neoficiálním remaku jedničky (jde mimochodem v podstatě o předělávku předělávky, protože zatímco originál vyšel v roce 1996, oficiálního remaku se hráči dočkali už v roce 2002) a velmi žádaného dílu Code: Veronica. Práce šla dobře a obě hry byly postupně vylepšovány, ale tomu je teď konec. Oba projekty totiž Capcom zařízl a tvůrci na nich nemohou dále pracovat.
Když se zpráva poprvé objevila, fanoušci byli v očekávání. Něco podobného totiž Capcom udělal při vzniku neoficiálního remaku druhého dílu (ze kterého se po zrušení vyklubal Daymare: 1998), aby následně oznámil, že už vývojáři pracují na remaku oficiálním. Jak se však brzy ukázalo, tohle nebude ten případ, jak brzy objasnili také tvůrci předělávek.
Code Veronica and Resident Evil fan remakes are officially canceled by Capcom.
We apologize for the inconvenience and disappointment. All info on the developer discord. Thank you.
▶️ https://t.co/aDiCvx1LGp pic.twitter.com/S5TNEnaXVw— Resident Evil : Code Veronica REMAKE (@RECodeVeronicaR) December 24, 2022
Na Discordu prozradili, že je kontaktovala hned dvě oddělení Capcomu. To první jen chtělo vědět, odkud tvůrci vzali modely a animace, přičemž je následně požádalo, aby projekt zrušili. Poté je mělo oslovit to druhé oddělení, jež chtělo nejenom zrušit projekt, ale také okamžitě smazat webovou stránku, přičemž se odvolávalo na zákony Spojených států.
Updated statement from the developers. pic.twitter.com/6t2ygWexjE
— Biohazard Declassified 👁 TTV ROENetwork (@BioDeclassified) December 24, 2022
Používání modelů a animací z her od Capcomu ale nebyl jediný prohřešek. Co už tvůrci na Discordu nezmínili, ale všimla si toho redakce magazínu Biohazard Declassified, je fakt, že měli na stránkách odkaz na platformu Ko-Fi, kde mohou fanoušci přispívat finančními prostředky. Vzhledem k tomu, že tvůrci nakládali s cizí značkou, tak samozřejmě žádnou peněžní podporu přijímat nemohou. Tohle byl tak nejspíš jeden z hlavních důvodů, proč Capcom projekty zrušil.
Upon further investigation, it appears they do have a Ko-Fi / Paypal link. this may be a reason for the cancellation rather than the same situation with the RE2 fan project a few years ago.
You can't profit from an IP you don't own. pic.twitter.com/KxCIbopo5Z
— Biohazard Declassified 👁 TTV ROENetwork (@BioDeclassified) December 24, 2022
Chápu, že se Capcomu obecně nelíbí, že dostávájí od lidí peněžní podporu a přitom využívají jejich assetů, ale klidně bych se vsadil, že remake obou zmíněných dílů dříve či později dorazí. Dodělají čtvrtý díl a pak už je to na hraně. Jestli udělají pětku a šestku remake, tak budou muset předělat tu hru o hodně více protože už to bylo čistě akční a nějakého strachu jen pramálo. Nebo tyhle díly nechají na pokoji a vrhnou se na jedničku.
O tom vlastně ani nepochybuji, ale ještě si nějakou dobu počkáme. Otázka také je, v jakém pořadí ty remaky vzniknou. Code: Veronica rozhodně zestárla nejvíc a fanoušci si ji žádají, ale na druhou stranu jde „pouze“ o spin-off (přestože v příběhu figuruje v podstatě jako plnohodnotné pokračování) a design je v některých ohledech natolik špatný, že by se hra musela poměrně zásadně překopat. Pak je tu kromě jedničky ještě RE0, kde je podle mě solidní potenciál udělat z toho kooperaci.
Upřímně jsem Code: Veronica nehrál, ani neviděl, takže nevím jak moc velká práce by s tím byla. Ale s tou kooperací bych byl opatrný. Jakmile s tím začali, tak to se sérií šlo z kopce.
0 a 1 mají přece ještě docela dobře hratelné verze z minula – tady asi není nutné spěchat.
Ale za tu Veronicu Capcomu jednoznačný palec dolů. Technologicky je Veronica někdě blízko původnímu RE3, tudíž by musel být komplet remake jako u 2 nebo 3.
A pozor – Veronica měla být plnohodnotným pokračováním, ale v důsledku okolností byla vytlačena do spin-offu a nahrazena rychle udělanou krátkou RE3 (píšu s vědomím, že i 3 mám jinak rád).
No ten první a nultý díl jsou pro stránce hratelnosti pozadu 20 let. Pomalé nahrávací obrazovky, fixní úhly kamer a směšně malý inventář. Ta hra měla tehdy dostat nový remake a ne remaster tehdy 14 let starého remaku.
Fixní úhly kamer a malé inventáře byly součástí promyšlených herních mechanik survival hororu. „Je tam jakoby špatně vidět“ a „netlačím si před sebou trakař s nekonečným arsenalem“ je obojí jedninečné poznávací znamení základů této skvělé herní série.