Společnost Epic Games na konci loňského roku vydala velký update pro Unreal Engine 5, který nesl číselné označení 5.1. Výrazně vylepšil technologie Lumen a Nanite, které se staly jakýmsi poznávacím znamením tohoto enginu. Lumen je systém realistického nasvícení, jež je podobné klasickému ray tracingu s tím rozdílem, že jde rozjet také na softwarové úrovni. Nanite je zase chytrý systém renderování, jenž umožňuje zobrazit objekty ve větším počtu a vyšších detailech za pomocí komprese, jež je prakticky nerozeznatelná od klasického obrazu. Epic vylepšení obou technologií vyzkoušel v populárním battle royalu Fortnite, díky čemuž hra opravdu prokoukla. Zatímco na PC a nových konzolích novinka běží bez problémů, Richard Leadbetter z redakce Digital Foundry se rozhodl titul otestovat na mnohem méně výkonném zařízení, kterým je Steam Deck.
Nejprve zkusil přibližně takové nastavení, jaké má Xbox Series S, pouze při nižším rozlišení. To se zdálo být jako překvapivě účinné, snímková frekvence se pohybovala okolo 50. Brzy ale bylo patrné, že je něco špatně. Zatímco Nanite fungoval správně, Lumen už ne. Zdá se, že na Steam Decku důsledkem nějaké chyby nefunguje softwarová implementace této technologie. Leadbetter byl tedy donucen zapnout hardwarovou akceleraci, což pochopitelně FPS výrazně snížilo. V nativním rozlišení 720p to bylo přibližně 20 snímků za sekundu, pomocí upscalovací technologie TSR (jež je obsažena přímo v Unreal Enginu) se ale dá dostat i na 30, byť ne úplně stabilních a samozřejmě při výraznější ztrátě kvality obrazu.
Důležité ale je, že se vůbec na takovém zařízení hru rozjet povedlo, rozhodně je to poměrně velký úspěch a důkaz toho, čeho všeho je Steam Deck schopný.
Can Steam Deck handle Unreal Engine 5's high-end RT Lumen and Nanite technology? The custom AMD processor is pushed hard – really hard – but the results are intriguing: https://t.co/urrbiZFZjA pic.twitter.com/10Pf5eyDRO
— Digital Foundry (@digitalfoundry) January 6, 2023
„Důležité ale je, že se vůbec na takovém zařízení hru rozjet povedlo, rozhodně je to poměrně velký úspěch a důkaz toho, čeho všeho je Steam Deck schopný.“ Jako nezlobte se na mě, ale Fortnite je x roků stará hra, Steam Deck je poměrně nové herní zařízení….to, že poměrně nové herní zařízení sotva dokázalo rozjet x let starou hru mi akorát ukazuje, že Steam Deck je na nic. Jsem rád, že jsem si jej nakonec nekoupil.
Ty jsi ale klobása.Tady nejde o to,že steam deck je vůbec schopný rozjet Fortnite.Ale jde o to,že je to v nějakém, i když nehratelném stavu vůbec schopno rozjet Fortnine s Nanite a Lumen technologií.
Já nevím ale za poslední dobou mi přijde že Digital Foundry strašně padá. Podle videa to vypadá že s těmi ovladači nic neudělali a pak se diví že tam jsou bugy a nefunkční funkce když jim to na začátku bylo hned řečené že ovladač není kompatibilní a jakou verzi mají zvolit aby všechno šlapalo. Co si pak z toho máme vzít? To že rozjeli UE5 hru což asi ani nikoho nepřekvapí když jedou na windows?