Vývojáři ze studia CD Projekt Red natočili zajímavé video, v němž rozebírají nové technologie, které do hry implementovali. Tou první je DLSS 3, respektive přesněji generování snímků, jež do hry přibylo v lednu. Zatímco DLSS 2 funguje pouze jako upscaling z nižšího rozlišení do toho cílového, DLSS 3 dokáže na základě dat o obrazu vytvořit „falešný“ snímek, který je následně vložen mezi dva klasicky vyrenderované snímky. Upscaling pomáhá v situaci, kdy je brzdou grafická karta, generování snímků ale dokáže FPS posunout za hranice toho, čeho je schopný procesor, čímž lze v nejlepších případech dosáhnout až dvojnásobného frameratu.
Nutno říct, že DLSS 3 stále není bezchybné, jednak výrazně zvyšuje latenci, což se snaží Nvidia minimalizovat pomocí automatického zapnutí technologie Reflex. I vývojáři z CD Projektu nicméně přiznávají, že své využití si technologie najde především ve vyšších snímkových frekvencích, kde zvýšený input lag není tak znatelný. Druhým problémem je pak uživatelské rozhraní. Zatímco upscaling upravuje pouze část obrazu, kterou vývojáři určí, DLSS 3 vytvoří nový snímek úplně celý a nelze z něj něco vynechat. To může způsobit artefakty právě například v UI, což nevypadá úplně pěkně. Nvidia nicméně na opravení těchto problémů pracuje.
Druhou technologií, jež do hry teprve přibude, je Path Tracing. Vývojáři nejprve vysvětlují, že v základu hra používá klasickou rasterizaci a s ní několik technik na světlo, které však nikdy nemůže být plně realistické a přesné. Proto byla ve hře možnost zapnout Ray Tracing, jenž umožňuje jednotlivé paprsky světla sledovat v reálném čase, díky čemuž je výsledek mnohem přesnější a celkově hezčí. Technologie je to velmi náročná a dosud měl Cyberpunk 2077 pouze tzv. hybridní formu Ray Tracingu, vývojáři tak jednoduše vybrali několik oblastí, kde ho chtěli použít, jako například stíny či odlesky. Path Tracing jde ještě o krok dál, je to totiž Ray Tracing ve své plné podobě. Dokáže sledovat všechny paprsky světla, které míří na povrch (přímé nasvícení), ale také všechny, jež se následně odrazí (nepřímé nasvícení). Výsledný obraz je tak velmi realistický a všechna světla vrhají stíny.
Neobejde se to ale bez daně. Vývojáři sami upozorňují, že jde o „Technology Preview“. Path Tracing je podle nich budoucnost renderování her a tohle je pouze ukázka toho, co tato technologie dokáže. Proto předem říkají, že se mohou objevit nějaké chyby, a především bude velmi náročné Cyberpunk 2077 s Path Tracingem rozjet. Budete potřebovat silnou grafickou kartu a zapnout upscaling i generování snímků, abyste se vůbec dostali na nějaké hratelné hodnoty FPS. Výkon GPU jde nicméně neustále dopředu a je velmi pravděpodobné, že za pár let už si hry s Path Tracingem zahrajete i na běžné grafické kartě.
Režim Ray Tracing: Overdrive dorazí na PC 11. dubna jako součást širšího updatu.
2023 a ray tracing efekty mě absolutně ve hře nezajímají. Přestal jsem používat už i DLSS, protože jsem byl otravenej furt zkoumat to, jestli hra s tím je lepší/ostřejší a nebo to zase zhorší ostrost a nebo to ještě přidává ghosting.
Verze DLSS 2.0/2.1 mi přišla asi nejlepší. Teď v nových hrách mi příjde, že to buď rozmaže obraz nebo přidá ghosting.
A co se týče toho Ray Tracingu, tak já fakt nemám čas zkoumat ve hře nějaký odrazy nebo stíny.
Zapnu hru na vysoký, nativní 1440P / 120FPS zámek a hraju.
Kdyby jsme tu konečně měli hry na Unreal Enginu nebo nějakém next genu ,tak je to také o něčem jiném.
Neříkám, že Ray Tracing efekty nejshou hezké, ale kvůli tomu hry fakt nehraji. Chci zábavnou a plynulou hru. Ne naleštěnou hru, kde budu furt hledat různé efekty a soustředit se spíš na okolí/grafiku a nevěnovat se hře.
Abych se přiznal, tak ještě před rokem touhle dobou jsem furt hrál. Chtěl jsem nové hry a lepší a lepší komponenty.
Poslední měsíce se mi hry, tak absolutně znechutili, že teď tu mám 3080+13600K spíš jen na filmy a internet.
Dnes hry postrádají zábavu a kvalitu a hledí se jen na zisky a blbosti jako Ray Tracing, DLSS a další tyhle blbinky.
Nechci tu znít, jako člověk co o tom nic neví. Hold už jsem x čipů koupil a vím co dokáže technologie DLSS, ale čekal jsem, že se ta funkce bude jen a jen zlepšovat a ne, že mi to v některých hrách udělá horší efekt.
Ale to je na každém jestli to používá nebo ne.
Opravdu mi chybí ty svižné hry z let 2000-2012.
hry, ktery jsou soucasti designu obecne prochazi generacni obmenou v urcitych vlnach a i po 30 letech nemam pocit, ze by uroven her klesala… ba naopak
95–2010 je urcitym zpusobem zidealizovanej… stejny enginy, mechaniky, vsechno v plenkach takze byl prostor k experimentovani… zpetne bych se do tech „zlatych“ casu nechtel vracet!
z dnesniho pohledu by bylo tehdejsich 80% her povazovanych za indie kopirky nekolika mala progresivnich serii, takze tak
——
sorac, ale to ze si koupis 3080 na filmy a internet je pouze tvuj problem… opet vyvoj jde v cyklech a ne v permanentnim rustu
—–
a jeste drobna technicka DLSS 2.0 ti prisla nejlepsi, ale to je logicky, kdyz DLSS 3.0 na RTX30xx nerozjedes
Jasný, že jsem to nekoupil na filmy, jen říkám, že mě ty hry prostě už nebaví. A DLSS 3 ani nechci. Nějaké falešné fps, kde ještě dostanu input lag.
dobry, ale kartu mas jak dlouho 1–2 roky? to je dost kruty zjisteni, ze te behem ty doby prestanou bavit hry (:
a k ty DLSS3 – kritizujes co nemas vyzkouseny, takze s rezervou
Ano vyzkoušené to nemám. Ale stačil mi rozbor na digital foundry, kde říkal, že se v podstatě nejedná o reálné fps. Že hra je sice plynulejší, ale pohyb je takový divný. Sem tam jde občas vidět i předchozí snímek. A nejhorší to je v případě, když použijete v-sync bez kterého já prostě nehraju.
DLSS dneska vnímám spíš jako špatné stavy her do budoucna, protože já být vývojář, tak si radši zaplatím za DLSS 3, kterej mi opraví chod hry, než abych se tím já zdržoval.
Takže do budoucna to bude jen a jen horší.
Z dnešního pohledu spíš platí, že tehdejších 80% her a značek začalo úspěšnou sérii, aby se na ní v dnešní době mohlo parazitovat a opakovat furt dokola a dokola a někdy jsou i horší, např. umělá inteligence, fyzika, gunplay a tak. Jasně, že nejde pořád vymýšlet něco úplně nového, ale dneska tam ani tu snahu nevidíš. Čest vyjímkám, ale je jich málo.
DLSS 2.5.1 je aktuálně nejlepší verze, kterou si sám můžeš do hry dát, pokud ti ta původní ve hře nevoní.
https://www.techpowerup.com/download/nvidia-dlss-dll/
Ve složce se hrou najdeš „nvngx_dlss.dll“, který nahradíš tím, který jsi stáhnul. Toť vše.
Některé nové hry, používají starší verze, přestože už existuje tahle nebo novější 3.x.x. , takže je dobré si to někdy zkontrolovat.
Taky mám 3080, ale nedokážu si představit hrát bez DLSS, protože ten fps boost stojí za ten ghosting, který se i přesto tak často neobjevuje. Anebo si ho možná tolik nevšímám, protože se spíše soustředím na hraní a ne na grafiku. Ale třeba v Cyberpunku si toho nejde nevšimnout. Nebo aspoň kdysi to bilo do očí.
Bez DLSS mi přijde 120fps lock zbytečný, protože pokud nehraješ něco starší jak 2 roky, tak se na takové FPS stejně nedostaneš u velkých her, pokud teda nezaboříš do „středního“ nastavení. A jestli chceš opravdu stabilních 120fps, tak to hraješ něco graficky „průměrného“ jako Wo Long, nebo už jsi pravděpodobně na „nízkých“ detailech, ale přece kvůli toho sis nekupoval 3080, ne?
Mě přijde, že za poslední dobu se neustále pohybuju okolo průměrných 80fps. TLOU, Hogwarts Legacy, teď jedu RE4Remake, předtím Spiderman a Miles Morales, Midnight Suns, Forspoken, Dying Light 2. Ale to je všechno s DLSS.
Ray tracing jde taky mimo mě, protože ve většině případech, jde o málo výrazné věci jako ambientní okluze a stíny bez nasvícení, což akorát žere výkon, a pokud si nedáte snímky s RTX ON a s RTX OFF vedle sebe, tak nebudete vědět, jestli máte něco zapnuté nebo ne. Kvůli odrazů bych ty fps možná obětoval, ale rozhodně bych je obětoval za lepší nasvícení. Global Illumination jak v Metru nebo Diffused Illumination v Cyberpunku.
nojo no… nvidia byla vzdycky etalonem kvality
ati, amd = hrubej vykon bez technologii… trochu opicarna
Je nepřesné tvrdit, že DLSS 3 zvyšuje latenci a proto se přidává Reflex … DLSS 3 = FG (frame generation) + SR (super resolution aka DLSS2, tzn. laicky upscaling, přesněji rekonstrukce ve vyšším rozlišení) + Reflex … tzn. latenci nezvyšuje DLSS 3, nýbrž frame generation.
Ano, takto je to myšleno. To označení je matoucí, v článku jsem pro zjednodušení používal DLSS 3 ve vztahu pouze k Frame Generation, byť je mi jasné, že technicky to přesné není. Nvidia by nicméně podle mě měla vymyslet nějaké jasnější označení, protože DLSS 2 je teď součástí DLSS 3 a zároveň má i samo o sobě verze 3.x+, což nijak nesouvisí s generováním snímků…
Jo, Nvidia a jejich falešný porovnávací screeny, kdy u off schválně hodí nejhorší nastavení, aby rozdíly strašně vynikly, ale v realitě to skoro ani nejde poznat
Jsem rád, že CDR stále uvažuje o CP jako o novém benchmarku a nenechali se odradit od hloupoučkých krabičkářů. PC FTW :).
Tak tak, tady je opět důkaz toho, že PC vládne a konzole za 10k nikdy nebude tak výkonná jako počítač za 80 000kč! PC mástr navždy. Konzole brečí v rohu!
Nehlásals prvně za 50? najednou je z toho 80. Vy s těma hracíma skřínkama ani nevíte kolik stojí PC
Ok ty chytrolíne a kolik teda stojí? Toto je PC, na kterém to vývojáři prezentují. Tak poprosím o cenu.
CPU: AMD Ryzen 9 7900X 12-Core Processor 4.70 GHz
GPU: NVIDIA GeForce RTX 4090
RAM: Kingston Fury DDR 5 128 GB (4X32GB)
Jenom grafika začíná na 50k
Jmeno:
Nevim proc furt brecis o PC vs konzole. PC bude vzdy vladnout at uz si rikas co chces o cene. Jestli se ti nechce davat penize za lepsi PC a radeji si koupis konzoli tak budiz. Ale nechapu proc tady neustale hlasas takove blbosti. Na PC dokazes delat mnohem vice veci nez jen hrat hry. A i kdyz hry hraju casto tak bych radeji dal penize do kvalitniho PC nez si kupovat konzoli. Ovladac+nizke FPS+tlacit vsude sharpening, rozmazani…pro me je to naprosty hnus. Takze ano, radeji bych opravdu vrazil tech 80k do kvalitniho PC nez si kupovat konzoli za 10k a jenom by na to padal prach.
BTW 4090 koupis z Nemecka za cca 44k, zalezi taky jakou edici myslis. Ale taky nevim proc bys kupoval takovou sestavu. Naprosto ti staci koupit Ryzen 7800X, 32GB RAM a k tomu 4070/4080 nebo 7900XT a ejhle si najednou usetril. Ale vim, ze lidi jako ty nedokazou takhle myslet, musis mit preci tu nejvetsi spicku co existuje…nebo se jenom pokousis protlacit svou agendu, ze PC je drahe a konzole „za 10k“ je lepsi.
Franto , to že ti máma koupí a složí PC ještě z tebe neděl mastera přece. 😃😃
Vzdyt ty si jeden z těch , kde PC znalosti jsou na úrovni základní školy.😅
Ano, konzole za 10k nikdy nebude tak výkonná jako PC za 80k… ale zato je 8x levnější a zahraješ si na tom ty samé hry, jenom holt v horší kvalitě. Já kdybych nepotřeboval PC k práci, tak si prostě koupím krabici za 10-15k a mám na aspoň 5 let pokoj. Žádný DLSS a hyper detaily nepotřebuju protože většina her je stejně akční, a člověk se rychle pohybuje z místa na místo, a přitom všem opravdu nesleduju jestli tenhle stín je opravdu ostrý nebo jestli ta louže na zemi má odraz jako zrcadlo. Nehledě na to jako je s celkově s PC optimalizací, komponenty a jejich cenou „vyjebává“.