PC hráči v posledních měsících rozhodně nezažívají příjemné časy. Až na výjimky, jako byl například Resident Evil 4 či Returnal, nejsou počítačové porty nových her zrovna povedené. Jedním z nejlepších příkladů je v tomto ohledu bezpochyby The Last of Us Part I, které trpělo na celou řadu problémů a i měsíc po vydání je vývojáři stále musí opravovat. Vypadá to však, že má hra konkurenci, a to opravdu silnou. Adventura Star Wars Jedi: Survivor (naše recenze zde), která vychází už v pátek, je na tom totiž ještě mnohem hůř, než jsme si mysleli.
Ve středu padlo embargo na recenze a ti, kteří titul hráli na PC, se mohli podělit o své nepříliš pozitivní dojmy. Několik zdrojů shrnul ve svém videu již tradičně Daniel Owen. O videoukázku se postaral například německý magazín GameStar, který měl k dispozici počítač s procesorem AMD Ryzen 9 5900X, grafickou kartou Nvidia GeForce RTX 4090 a 32 GB RAM, přičemž hra běžela v rozlišení 1440p. Pro takovou sestavu by to mělo být relativně bez problémů, ale nebylo. Jednak se ukázalo, že hra využívá opravdu neuvěřitelné množství videopaměti. Bylo to předmětem stížností už u TLOU, ale tady je situace mnohem horší. Ve 1440p si hra vzala v otevřených lokacích klidně 18 GB z celkových 24, kterými RTX 4090 disponuje. Ještě horší je pak ale vytížení samotné grafické karty, jež se pohybuje klidně i pod 50 %, což značí jediné – obrovský CPU bottleneck. Titul kvůli tomu dosahuje jen okolo 45 snímků za sekundu.
Že je VRAM problém, naznačuje také poměrně podrobný rozbor v rámci recenze latinskoamerického magazínu s příznačným názvem PC Master Race. Podle jejich zjištění byla hra na Ryzenu 9 5950X, RTX 3080 Ti (12 GB VRAM) a 16 GB RAM ve 4K prakticky nehratelná kvůli 12GB kapacitě VRAM, která jednoduše nestačila a způsobovala velké záseky. Po vyzkoušení RTX 3070 (8 GB VRAM) redakce zjistila, že si nezahrajete ani na nejvyšší nastavení ve Full HD, problémy s videopamětí dokonce přetrvávaly také při presetu High a Medium.
Pokud už ale máte dostatečnou kapacitu VRAM, stále hra nepoběží ideálně kvůli limitaci procesorem a navýšení FPS je poměrně obtížné, což dokazují postřehy magazínu PC Gamer, který hru testoval na i9-9900KS, RTX 2080 Super a 32 GB RAM. V otevřenějších lokacích hra dosahovala pouze na přibližně 35 snímků za sekundu. Jedinou upscalovací možností je zde FSR 2, jež prý ale jednak způsobuje rozmazaný obraz a jednak s FPS vůbec nepomůže. Důvodem je již zmíněný CPU bottleneck, neboť upscaling pomáhá pouze v případech, kdy je brzdou grafická karta. Jediným východiskem by zde bylo generování snímků, jenže DLSS ve hře vůbec není a konkurence v podobě FSR 3 stále nebyla vydána. PC Gamer si dále stěžuje na traversal stuttering při průchodu dveřmi či obrovské propady FPS v cutscénách.
Uživatel Twitteru James Galizio zase poukazuje na velký rozdíl mezi grafickými kartami od Nvidie a AMD, pro které byla hra zřejmě optimalizována primárně. Zatímco na RTX 4090 běžela ve 1440p bez Ray Tracingu na 46 FPS s využitím grafického čipu jen 36 %, méně výkonná RX 7900 XTX ve 4K s Ray Tracingem dosáhla ve stejné lokaci na 58 FPS a utilizace byla na 83 %. Jinými slovy, AMD grafiky dokážou být v této hře využity mnohem lépe a nejsou tak náročné na procesor.
Andy's performance (1440p, no RT) vs my performance (4K, RT) https://t.co/wXIEEBBotn pic.twitter.com/iVb4TZ2GMd
— James Galizio (@Theswweet) April 26, 2023
Samozřejmě je možné, že day one patch některé problémy opraví, ale zatím to vypadá, že mají před sebou vývojáři z Respawnu velký kus práce. Optimalizace na PC je zkrátka velmi špatná, a pokud jste si hru na této platformě plánovali kupovat, asi s tím raději ještě počkejte.
Ani se nedivim, Denuvo mi zere 45% vykonu procesoru, jak na 13900k tak i ryzenu 7800
Tak na sestavě 4070Ti + R7 7700x ve 2160p nastavení high bez RT plynule bez problémů.
Mě to příjde, že s těmi hejty někdo nedokázal vydržet ani do dne vydání a vypustil je už z nedokončené verze..
Tady je RTX3080, nemohu najít problém…
https://www.youtube.com/watch?v=AL9WnaIjHOA&ab_channel=GeraltBenchmarks
Zajímavé. Mě grafika nejede na víc jak 60% využití, takže se dostanu maximálně na cca 60fps. A procesor taky není moc vytížený. Ale to jsou úplně první dojmy z té první oblasti, tak třeba se to zlepší na jiných místech. Četl jsem totiž, že by mělo.
Koukni na videa z internetu ne starší než 12h, jede to naprosto v klidu. Je to verze co lidi běžně zakoupili. Ten tatar z Gamestaru s tou 4090 zase rozohnil celý internet.
Určitě to jede v pohodě, když to má momentálně na Steamu 33%. Jo aha, ty jsi zase FrankHorigan
Tak jo. V té první začínající oblasti jsem se prostě na víc než 60fps nedostal. Grafika nejela na více jak 60% a u CPU jen jedno jádro bylo tolik využité, zbytek se pohyboval okolo 10%-20%-30%.
Po opuštění této oblasti a přesunu na jinou planetu, se výkon úplně změnil. Grafika jede na max, v 1440p na maximální nastavení s vypnutým RT s RTX 3080 se pohybuju okolo 100fps. Škoda, že to nemá DLSS, to bych i to RT zapl.
Co jsem tak ale četl, tak další taková oblast, běží stejně na prd, jak ta první, tak uvidím.
Co tak zavést druhou známku čistě za technický stav? Vlk se nažere a koza zůstane celá. Do pár měsíců to nechat otevřené pro změnu známky jako reparát. Stále je to produkt který je hodnocen a schopnost programátorů v týmu hraje roli. Ano, na rozdíl od filmařů to mají herní studia náročnější v interaktivitě her. Filmy běží na všech televizích 😁Ale v jakým stavy vychází hry je děs – když jindy to jde a to i na U4. Navíc u lineární trochu otevřenější hry pro jednoho… To by snad mělo být bez takovýchto úletů. Mě špatně běží i první díl s porovnáním jinýma i novějšíma hrama mimochodem.
Jo, takže budem podporovat vydání špatných produktů? Osobně se u EA nedivím, pokud se nemýlím jejich poslední vydaná hra byl BF2042 který se také nepovedl a když jsem je zhejtil a zanevřel na ně kvůli technickému a obsahovému stavu hry, někdo mi to rozmlouval s tím, že Jedi Survivor na tom bude určitě lépe… Hmm… Ne díky.. EA určitě tlačila na vydání hry aby se zas sypali penízky, ale dokud jim to budeme žrát, tak se nic nezmění.
Tal konzole jedou na AMD HW, tak je to prostě pro NVIDII trochu nedotažený. S AMD kartou to jede podle všeho dobře. Pravděpodobně nějaký problém v alokaci paměti. Na NVIDII to cpe do VRAM zjevně něco v blbém formátu, nebo naopak něco co má být ve VRAM zůstává v RAM a to zvyšuje náklady na CPU.
EA trest pro ty, co nadávali na TloU aniž vy ho vlastně vyzkoušeli :)))))
Btw tohle už je fakt špatný
Joo, ty seš ten frajer, co na každým webu obhajoval ten zprasenej port TLoU, tak to pak jo
Obhajuju hru jako – hru, ne primárně to jak běží. Nehledě na to, že 14dní po vydání běží zcela normálně a vyhejtili ji hlavně tupouni, které vlastně tato hra po herní stránce vůbec nezajímala
A vidím že se nic nezměnilo
Těch 12 GB vram na 3060 se nakonec budou hodit
Ty už se hodí dáávno, malm nainstalované 3 a všechny berou v 1080p přes 9GB
unreal engine 4… Vyloženě engine, kterej nesnáší PC, a je stavěnej „výhradně“ pro PS5
UE4 release 2014, PS5 release 2020, jebe?
sry tak PS4. PS5, UE4 na pc nikdy za tech pomalu 10 let nefungovala poradne na zadny hre
kéž by to bylo jen o enginu, ale možná v budoucnu díky AI to třeba bude
Jedi Fallen Order, It Takes Two? Mám pokračovat??
Vždycky záleží na vývojářích jak hru naoptimalizují, znám na PS4 spoustu her na UE4 které jsou k zblití, ale pár jich je vážně skvělých.
Tvl 18GBRAM na 1440p… se zblaznili
To ze AMD grafiky jsou k prdu vim uz nejakych 20 let… nic se nezmenilo
Proč a d když týpek měl nVidia?
Hlavně tomu najebat 86% s tím, že se „to opraví“. A ne, nevěřím, že každýmu recenzentovi to jelo v pohodě. Žumpa novinářská. Ale co, vysoký číslíčka na marketing plakáty budou. Takže další hra, kde ušetřím peníze a koupím až několik měsíců po vydání.
stačilo by si přečíst, že to recenzovali na PS5, kde to jede naprosto bez problémů… ty žumpo
Až na to, že nejede, ale budiž.
Pc= piece of crap
Ps= piece of shit
Xbox – xcelent box
Call me biased… Ale Dead Island 2, top optimalizace a 75 průměr. Tohle má 86 a na PC to pomalu neběží. Takže ta hra je tak moc dobrá, že i přes totálně špatnou optimalizaci zaslouží 86?
Tak ta hra asi není pro všechny nehratelná.
Hold stará verze Unrealu no bohužel… snad se to podaří nějak uspokojivě vyladit aby to bylo hratelné. Já budu rád když to rozjedu nějakým způsobem na té své staré 1070Ti aniž bych si na té grafice griloval steak
A nestačilo by jen medium-high nastavení? To testování her na ultra mi připadá ujetý. Škoda, že to má Denuvo (které za rok zmizí), ale 43 fps na single hru taky nehratelný neni 🤷🏼♂️
Na kartě za 50k+ mít 43 fps vážně nikdo nechce. Už si ani nepamatuju, kdy naposledy vyšla dobře optimalizovaná AAA hra, která vypadala hezky.
Ale vždyť tam se jedná o CPU bottleneck…
To ano, ale pokud si člověk kupuje 4090ku, těžko to bude párovat s budgetovým CPU ala 5600x, 13600k atd. 5900x rozhodně ještě nepatří do starého železa a takhle škrtit kartu je k zamyšlení. Docela by mě zajímalo, jak by to běželo bez Denuva. Troufám si tvrdit, že o poznání lépe.
jako myslis ze ti ten procesor v tydle rozbity hre udela z niceho nic 100fps ? kamo .. bottlenck … proste blba optimalizace , blbe napsano . jako ano nerikam procesor je znat ale zas takle ne .. 5600x to musi davat uplne bez problemu , nebo takle mel by .. a to ze misto 5600x tam prdnes 13700k nic nevyresi .. hra je broken to je vse … co si kazej furt mysli … ze vyjde nova hra ktera je rozbita ,cisilka v grafu litaji jinak a hned to je bottle a hned je potreba 4x vykoenjsi procesor jak ten co je ted nejvykonejsi .. prober se .. takle to nefunguje .. a uz tu nejsme davno za dob experimentu , jako half life , crysis , fear . kdy slo jen a jen ciste o mega luxusne provedenou praci , ktera byla hodne narocna na hw ..
jenze todle je opak , je to narocny ale paskvil .. s tim nic nikdo stejnak uz neudela ..
wicther , tlou , cyberpunk , swjs , baa …. a mame tu tuny dalsich …
Tak když se jedná o CPU bottleneck, proč navrhuješ snížení grafických nastavení, které budou mít mizivý dopad na vytížení procesoru?
Protože rozdíl ultra a high znamená dost často rapidní snížení postav na scéně, vykreslovací vzdálenost vegetace, pro kterou se počítá fyzika atd.
Atomic heart ide celkom solídne
Nejvíce je na tom zarážející že hra měla původně vijit 17.3 pak ji odložili na 28.4 od vývojářů jeto prostě nepřípustné a na PS5 hra v režimu plynulosti také neudrží 60 fps