AMD na Gamescomu nepředstavilo jenom nové grafické karty, ale také technologii FSR 3, kterou slibuje už od loňského podzimu. Bohužel, ani tentokrát jsme se nedočkali přesného data vydání, ale došlo na poměrně klíčové informace.
FSR 3 v podstatě kopíruje značení DLSS, jde totiž o balík tří funkcí: upscaling (FSR 2), snížení latence (Anti-Lag+) a konečně nová technologie v podobě generování snímků (Fluid Motion Frames). Na rozdíl of Frame Genu od Nvidie bude ale FSR 3 fungovat na kartách od všech tří výrobců, neboť nepotřebuje žádný specifický hardware, jde čistě o softwarové řešení, fungovat tak bude i na konzolích. Stále však platí, že musí být ve hře implementována. A stejně jako u DLSS 3 je pro ideální výsledek třeba, aby měla hra vyšší základní frame rate, AMD doporučuje alespoň 60 FPS.
AMD slibuje, že už v září bychom se měli dočkat podpory ve hrách Forspoken a Immortals of Aveum. Dalšími tituly s oznámenou podporou jsou Avatar: Frontiers of Pandora, Cyberpunk 2077, Warhammer 40,000: Space Marine II, Frostpunk 2, The Alters, Squad 2, Starship Roopers: Extermination, Black Myth: Wukong, Crimson Desert a Like a Dragon: Infinite Wealth.
Někteří novináři už mohli FSR 3 vidět přímo v akci a samozřejmě u toho nechybělo Digital Foundry, které přineslo poměrně rozsáhlé dojmy. Ty jsou opravdu pozitivní, byť podotýkají, že šlo o hands-off demo, takže si redaktoři nemohli vyzkoušet, jak špatné je to s přidanou latencí. Čistě po stránce plynulosti a kvality obrazu však FSR 3 podle všeho bez problémů snese srovnání s technologií od Nvidie, nevyskytly se ani žádné problémy s UI. Obě hry (Forpsoken a Immortals of Aveum) nicméně měly zapnutý V-Sync a není úplně jasné, proč tomu tak bylo.
Není to ale všechno, co AMD ukázalo, představilo totiž ještě separátní technologii AMD Fluid Motion Frames (AFMF), která rovněž generuje snímky, ale nevyužívá dodatečné informace pomocí implementace přímo do hry, funguje totiž na úrovni driverů. Je využitelná ve všech titulech používajících DirectX 11 či 12.
V zásadě jde o technologii podobnou interpolaci snímků na televizích, nicméně s výrazně nižší latencí. Kvalita obrazu samozřejmě není tak dobrá jako u FSR 3, ale AMD s novou funkcí cílí na velmi vysoké frame raty, například pokud chcete naplno využít refresh rate vašeho monitoru. AFMF má vyjít v prvním kvartálu příštího roku, ovšem pouze pro grafické karty řady RX 7000, jakožto součást balíku HYPR-RX.
Poslední novinkou je nový režim FSR upscalingu, respektive přesněji řečeno bez upscalingu. Jde totiž o nativní mód, který renderuje hru ve zvoleném rozlišení, ale stále aplikuje FSR anti-aliasing, jenž může být často lepší než TAA či jiné technologie použité ve hře. V podstatě jde o alternativu k DLAA od Nvidie.
https://www.youtube.com/watch?v=iYO4RJHf7QU
blbost… softwarovym resenim nikdy nedosahou stejny urovne jako dlss s hw podporou… eventualne to stejne bude k nicemu se zapnutym rtx… zkratka kecaj a nebo ukazuji jen jednu stranu mince, klasika!
DLSS je taky softwarové řešení. Pro akceleraci operací s 4×4 maticemi sice používá hw „tensore core“ bloky, ale není to nic, co by nešlo dělat na normálních FP jednotkách v GPU. Sice pomaleji, ale jde to.
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/xjlvsr/since_nvidia_dlss_3_is_software_based_why_is_it/
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/xjo42x/for_those_complaining_about_dlss3_exclusivity/
Jako nic proti AMD nemám, ale to musí všechno kopčit od Nvidie. Ještě takovou kravinu, jako je generování snímků
Aspoň to dají každému a ne jako nVidia musíš mít naší grafiku xd
Já nevím jestli to mají špatně napsaný, ale je vtipný, že to AMD Fluid Motion Frames funguje na úrovni driverů, čili to podporuje všechny výrobce a je jen na nich jestli to implementují. Ale zároveň to má vyjít příští rok jen pro AMD grafiky řady 7000. Takže sice je to dostupný pro všechny, ale samo AMD sere na velký segment svých vlastních grafik. Narozdíl třeba od Nvidia, kde část těch technologií běží vyloženě hardwarově. Ten článek je celej takovej trochu zmatenej.
Vzhledem k tomu, že AFMF funguje na úrovni driverů, tak právě z podstaty věci nemůže fungovat na grafikách od jiných výrobců, protože ty mají jiné drivery. Ale tomu uzamknutí za RDNA 3 taky moc nerozumím.
Já sem si nevím proč vzal do hlavy, že to bude dostupné všem výrobcům, nikoliv jen interně AMD. Potom dává i smysl proč to udělali. Chtějí hráče donutit, aby si koupili novou grafiku. To chce Nvidia taky, ale tam je ta omezená implementace daná HW, AMD vyloženě šikanuje současné majitele grafik, u kterých není důvod to uměle omezovat.
Úplně nejlepší by bylo, kdyby Nvidie nikdy s takovýma kravinama nepřišla jako je DLSS, takhle by hry vycházeli možná v lepší stavech, ale takhle se dostaname do bodu, kde budeme muset být trpět DLSS, aby to chodilo. Sice DLSS dokáže vylepšit obraz, ale dokáže ho i zhoršit.
Vypada to dobre a pokud se v nezavislych testech ukaze, ze je to opravdu srovnatelny s dlss3, tak to bude bomba a to rikam jako majitel 4070. Jen nechapu, proc mezi podporovanymi hrami zatim chybi Starfield. A mimochodem – treba kdyz zismaji trochu sebevedomi, tak konecne prestanou blokovat technologie ostatnich vyrobcu v dotovanejch hrach.
Vyjádření AMD