Největší část studia CD Projekt RED by se v současnosti měla věnovat vývoji nového Zaklínače. V nové pobočce, která se nachází v americkém Bostonu, se ale postupně rozbíhají práce na dalším velkém projekt v podobě nového Cyberpunku s kódovým označením Project Orion. K týmu zodpovědného za vývoj druhého Cyberpunku se nově připojil Igor Sarzyński, který zaujme důležitou pozici narrative directora.
Sarzyński v krátkém příspěvku na Twitteru kromě samotného oznámení svého příchodu a radostného setkání se starými přáteli označil vývoj Cyberpunku 2077 za pouhou rozcvičku. Dále prohlásil, že si je jistý, že nový tým může vytvořit něco opravdu speciálního. Ačkoli je vývoj druhého Cyberpunku stále teprve v úvodní fázi, tak postupné zaplňování klíčových pozic a prohlášení jednotlivých vývojářů naznačují, že práce na hře přece jenom začínají nabírat na obrátkách.
First day in the Boston office! So good to meet old friends and officially kickstart our Orion journey. I couldn't be more excited for this project and i'm sure we can make it something special. 2077 was just a warm-up 🔥
— Igor Sarzyński (@szaszlykos) January 8, 2024
To o tom warm upu je přesně věc, kterou by si vývojáři z CDP měli odpustit. Já chápu že je Igor nadšenej a těší se na vývoj nový hry a nemyslí to špatně. Ale působí to prostě arogantně a krapet disrespectful i vůči první hře (která byla fantastická a takovej odsudek si nezaslouží).
Zvlášť dneska kdy každej blbej tweet novináři rozmažou protože clicks.
Hlavně ať zase neslibují revoluce a nepřehání. Rozcvička která je ve stavu po 3 letech od vydání v jakém měla být při launchi mě neohromuje.
To zase lidi budou brát každou zmínku o nějaké featuře za slovo boží a budou brečet a nadávat když to ve výsledku nebude protože si ještě nezvykli na to že jim všichni vývojáři vždycky lžou a přehání. V posledních dvaceti letech je to jeden ze základních rysů herního průmyslu. Já se těším. První hra byla velmi dobrá. Když si pustím launch trailer tak si pořád pamatuji většinu misí v něm a to jsem to hrál jednou. U většiny her zapomenu skoro hned protože jsou bezduché a generické. Jo a chvilku jsem to hrál na PS4 „just for lols“ ale nebylo to tak rozbitý jak jsem čekal. Jen doskakovaly modely.
To je sice pravda, že vývojáři vždycky lžou a přehánějí, ale my hráči si přece nemůžeme nechat srát na hlavu. Je jen dobře, že se lidi ozvou. Vždyť to přece není první velká hra CD Projektu, tak už snad musí trochu vědět, jak realistická očekávání hráčům nastavit. Vývojáři taky musí nést odpovědnost za to, co vypustí z úst. Bylo by od nás hloupé to přejít jen mávnutím rukou.
Cca před dvaceti lety herní průmysl přinesl podle mě nejvíce inovací, úspěšných značek a vývojáři si nevymýšleli protože herní scéna tenkrát nebyla tak velká a nebyla to jen továrna na prachy. To lhaní se rozjelo tak teprve před pár lety. A když budou lhát všichni, tak já budu klidně všechny kritizovat. Když tomu dělají takovou reklamu, tak očekávám, že to splní. Nikdo je nenutí, aby všechno oznámili nebo prozradili. Beru, když před vydáním oznámí, že něco bude chybět, což u pár věcí oznámili, ale zbytek nic. A mimochodem, není to jen o „featurách“, ale oni v podstatě nedodrželi ani žánr, což je v podstatě základem hry. Ze story driven RPG udělali akční adventuru.
Sice je to RPG jak řemen, ale jo jasně říkej si tomu jak chceš.
Říkám to tak, jak to říkají oni. V minulém příspěvku jsem to nazval trochu jinak, ale pointou bylo, že ani CDPR to nebere jako RPG. Tady je důkaz. https://imgur.com/oDldUQQ
A po updatu 2.0. to bylo ještě míň RPG. Hadry tam už neměli skoro žádné prvky a každý „rozparovač“ nabízel úplně to stejné zboží.
Dobře… nejdřív jsem chtěl napsat dlouhý text, že jsi totální dement, ale zkusím to po dobrém. Změnili bio před 4 lety na TW. Ok. Co je uvedeno za žánr na steamu a gogu u ultimate (=>nejnovější) edice? Jaké konkrétní HERNÍ mechanismy odlišují CP77 od W3. Teda za předpokladu, že se shodneme, že W3 je RPG.
A jéjé, tady někomu nabíhá žilka. Ano, změnili bio a moc dobře věděli proč. Protože slibovali hory doly, rozvinutý, rozvětvený příběh a to prostě nedodali. Třeba to jakou cestu si zvolíš (nomad, street kid, korporát) , to nemění skoro nic, maximálně pár vět během nějaké konverzace. Velká většina tvých voleb byla zbytečná. Bylo fuk jestli si nějaké postavě řekl A či B, téměř pokaždé to vyústilo v jeden výsledek. A jak jsem říkal, ten update z toho udělal ještě míň RPG. Hadry jsou více méně na okrasu. Tenkrát si mohl jednomu konkrétnímu rozparovači rozbít hubu a pak ses nemohl dostat k jeho unikátnímu upgradu. Teď je to fuk, nabízí to každý.
Zaklínač nemá vyloženě odlišné herní mechanismy, ale jdou hlouběji a to je za mě ten rozdíl. Tam na volbách zaleží mnohem víc, jestli tahle známá postava umře, odejde nebo jestli ti pomůže na základě tvých rozhodnutí. Herní svět se může i podle tvých voleb měnit. Máš mise, které se mohou odehrávat i na jiných místech, podle toho jak se rozhodneš. Průzkum světa mnohem zajímavější, poklady a Zaklínačské brnění, které si mohl hledat a konec hry nezáleží na posledních 10% příběhu.
Zkrátka Cyberpunk je pro mě akční hra v otevřeném světě s RPG prvky, ale RPG jako takové to nazývat nebudu. Pro mě jsou ty kritéria holt jinde než u tebe. Fakt bych tomu neříkal RPG jak řemen, už jen protože je tohle jejich nejméně RPG hra. A ve srování třeba s Baldur’s Gate 3 se může Cyberpunk jako RPG jít zahrabat.
Máš problém s čtením, jinak si nedovedu představit, proč si vynechal otázky. Takže stručně: GOG, Steam žánr: RPG, v obouch anotacích: „kupodivu“ RPG a to ve všech verzích. K mechanikám. Samozřejmě, že je nemá odlišné, protože je to… RPG! Je tam úplně všechno co RPG definuje: Vývoj postavy, výbava, volby v odpovědích, questy. To že u W3 záleží více na rozhodnutích je pochopitelně těžký žvást, je to úplně stejné, někomu můžeš pomoct anebo s ním vytřeš podlahu, ale konec tím neovlivníš, v podstatě jde o iluzi volby. W3 má 3 nebo 4 konce, CP77 zhruba taky tak. Eredina musíš zabít tak jako tak a Avallacha zase ne, hlavně že je tam i časovač, aby měli lidi jako ty pocit, že jde o důležitou volbu. Ciri aby nevstupovala do portálu taky nepřesvědčíš. Tolik ke svobodě tvé modly. BTW systém vývoji v W3 je ubohý ve srovnání s CP77 v počtu perků, podle tvé logiky W3 je tedy ještě horší RPG, dokonce máš skutečně vlastní postavu, a ne nějakého Geralta, který má jasně daný svůj ksicht, povahu atd. Dělá to horším RPG? Ne. Je pochopitelně hloupost, je to prostě jen jiný systém. Nerozvětvené originy? DA:Origins to má úplně stejně. Rozdíl je jen v první hodině hraní, pak už nic. Zbytek tvých argumentů jsou jen subjektivní dojmy – zaklinačské brnění? Jako vážně? CP77 je objektivě designově lepší hra. Deus Ex s otevřeným světem.
PS: Vidím, že máš v těch žánrech guláš. Takže: BG – cRPG. Akční adventury jsou např. DMC, Metroidvania, Tomb Raider. Jestli tam nevidíš stejné mechaniky a design map jednotlivých titulů a chceš tvrdit, že je to i CP77, pak se už nemáme o čem bavit.
Ano, na Steamu a GOGu je psáno RPG, ale pro mě je to prostě, co se RPG týče, slabý odvar. Za mě akční adventura s RPG prvkama sedí víc, ale do popisu to nezní dobře a dneska je RPG velmi populární titul. Neperu se a nepřesvědčuju ostatní jak to mají brát oni, jen říkám jak to vidím já. I CDPR to změnil před vydáním a myslí si to i X jiných lidí.
Jo, to je jako by ses ptal jestli je Alan Wake nebo nový Resident Evil hry horor. Pro někoho jo, pro někoho ne. Místy to má své chvíle, ale když to porovnáš třeba s první Amnesia nebo Silent Hill, tak je prostě těžký to dávat do stejného žánru.
Každopádně si pobavil, když u Zaklínače mluvíš o iluzích volby, ale u Cyberpunku to zdá se takhle nebereš. U hry nejde pouze o to jestli ovlivňuje konec, ale hru jako takovou. Úkol s Keirou, ten může skončit tak, že ji zabiješ, necháš ji jít za Radovidem nebo ji pošleš na Kaer Morhen, tím pádem dostaneš pomocníka při bitvě proti Honu. Když ji necháš jít za Radovidem, bude upálena a odemkne se ti extra úkol. Když pomůžeš čarodějům utéct z města, Zoltan ti nepomůže s vloupačkou protože se stráže teď soustředí na nelidi, když jsou čarodějové pryč. Úkol, kde pomužeš s následníkem trůnu ve Skellige se odehrává úplně jinak podle toho jestli zvolíš Cerys nebo Hjalmara. Když naopak nepomůžeš, nebude zvolen ani jeden, čímž Skellige bude prosperovat, ale oba pak zemřou. A když už jsme u těch konců, tak ty volby, které ho ovlivňují se objevují cca už v půlce hry, včetně toho jestli Ciri odvedeš za Emhyrem nebo ne. Nepřemluvíš Ciri, aby nešla do portálu, ale ovlivníš to jak se a jestli se z toho portálu vrátí. Né jak u Cyberpunku, kde si konec vybereš na kliknutí na střeše. A že máš v Cyberpunku vlastní postavu, to tady není moc dobrý příklad. Ten Geraltův xicht alespoň většinu hry vidíš a nemusíš hledat zrcadlo. Jak jako definuješ povahu u V? Úplně stejně jako u Geralta, tedy volbou v dialogu. A to, že jiná hra taky nemáš rozvětvené originy, to pro mě není útěcha, ani omluva. Když už, tohle je spíš ta iluze. A máš pravdu, že Baldur’s Gate je cRPG, ale osobně to takhle až moc neškatulkuju a beru to zkrátka jako podžánr RPG. Ale když se podíváš na Steam, tak je tam psáno, že je to RPG.
Nic hele, tady se neshodneme, hlavní je, že každého baví to svoje.
To se fakt nepoučili? Být ním bych se trošku krotil s jeho jistotami o speciální tvorbě. Pokud tím teda nemyslí vydat hru v roce 2020 v poměrně dost rozbitém stavu, obsahujíc nešvary, které neměly ani hry z roku 2010. Ikdyž, to už v dnešní době vlastně také speciální moc není
Ale jinak přeji hodně štěstí
Pouze rozcvičkou, prý. A že jim dala pořádně zabrat, tak pozor na ty ambice. Plus by mě zajímalo v jakém stavu vývoje se nechází Zaklínač.