V loňském roce se obrat českého herního odvětví vyšplhal na více než 5,3 miliardy Kč, což je o 17 % více ve srovnání s předchozím rokem. I přes povinnost home office režimu se herním společnostem povedlo otevřít přes 330 nových pracovních pozic. Data vychází z nové studie o stavu herního průmyslu v České republice zveřejněné Asociací českých herních vývojářů.
Odhad růstu pro rok 2020 počítal původně s 10% navýšením, před pandemií se výsledné hodnoty očekávaly dokonce o 60 % nižší ve srovnání s dosaženým obratem. Výsledek dokazuje pozitivní trend ve vývoji celého herního průmyslu v České republice, který i během pandemie posiloval. A dle odhadů bude posilovat i nadále – pro rok 2021 se očekává meziroční nárůst o dalších 10 %.
„Důvody rychlejšího růstu spočívají kromě individuálních úspěchů vybraných her také právě ve specificích pandemie. Herní průmysl, na rozdíl od jiných sektorů, během ní nebyl zásadněji omezen. V příštím roce očekáváme překonání hranice 5,8 miliardy Kč,“ uvádí Pavel Barák, předseda Asociace českých herních vývojářů.
Rekordní počet pracovníků, nedostatek českých talentů
České firmy působící v oblasti gamingu zaměstnávaly v loňském roce 2074 lidí, což je o 20 % více než v roce 2019. Jedná se o nejvyšší číslo v historii a očekává se, že bude letos opět překonáno. Během roku 2020 vytvořily herní společnosti 335 nových pracovních míst, v letošním roce plánují atakovat hodnotu 400. Nejobtížněji obsaditelné jsou pozice programátorů (31 %), grafiků (22 %) a animátorů (18 %).
Každý třetí zaměstnanec v herních společnostech působících v České republice je cizinec (33 %). Přibližně polovina zahraničních pracovníků je ze zemí EU (53 %), necelá druhá polovina pak z dalších zemí (47 %). Právě vysoký počet zaměstnanců pocházejících ze států mimo Evropskou unii, kteří přicházejí obsadit obtížně obsaditelné posty ve vývojářských týmech, vede k dlouhodobému apelu herních firem na zrychlení procesu udělování víz pro tyto vysoce kvalifikované pracovníky.
„Nemáme bohužel efektivní systém, který by dokázal vytvářet dostatek nových českých zaměstnanců. Chybí kvalitní vzdělávání i další alternativy pro generování nových zaměstnanců. Například rekvalifikace, které mohou být zajímavou příležitostí pro lidi z jiných sektorů, kde jsou vlivem pandemie nuceni propouštět. Firmy tak nyní obsazují vybrané pozice lidmi ze zahraničí. České herní odvětví je v globálním měřítku dostatečně atraktivní a konkurenceschopné, proto se firmám daří tyto zahraniční pracovníky získávat,“ doplňuje Pavel Barák.
Nové herní tituly na obzoru
V České republice aktuálně působí 118 vývojářských společností. Až tři čtvrtiny z nich využívají služeb outsourcingu, nejčastěji pak pro tvorbu hudby a zvuku, lokalizace a herní assety. Necelá třetina českých studií outsourcing nabízí, nejčastěji v oblasti programování a kompletní produkce.
Během roku 2020 bylo u nás vytvořeno celkem 58 nových her, z čehož 16 z nich bylo vydáno jako tzv. early access a soft launche nadcházejících titulů. Aktuálně mají české herní společnosti v přípravě více než 180 nových her.
Marně tu hledám novinku, že je 20. leté výročí Operace Flashpoint =)) … český skvost a žádná zmínka o tom … no chápu, že pro dnešní „mládež“ ta hra musí vypadat šíleně, ale pro nás nostalgiky by si tu zmínku tady zasloužila :-)) (pokud je uvedeno v nějakém souhrnu tak pardon)
PS: mimoto do zítřka do večera zdarma na steamu a ostatní věci s pořádnou slevou (ačkoliv ano dá se to sehnat i tak za „pár korun“)
PS2: jednou za rok opraším CD a zahraji … pořád je to skvělý
Napraveno, děkujeme za upozornění
To jste tak rychle napsal článek? :-)) kloubouk dolů hehe
Až budou nabízet 250+ měsíčně za vývoj, tak hned uvidí, jak se jim tam lidi pohrnou. A žádné přesčasy. U nás ta pracovní kultura je zatím tak mizerná, že maximálně slyšíme, jak nejsou lidi na a druhé straně je hromada lidí, kteří na špatné podmínky prostě nepřistoupí. Tohle nejsou pozice, kde lze měnit lidi jako v továrně. Pár talentů ovlivní celou firmu na řadu let dopředu.
Ve skutečnosti hledají levné lidi odjinud, kteří vydělávají u nás a žijí doma. Lidí je dost i u nás, ale nebudou dělat za pár korun blbce. Znám plno špičkových lidí, kteří už skoro nepracují a radši se věnují svým zájmům. Není tu přiležitost.
Také by mě zajímala platová situace. Ono mít firmu v Praze a pak tam dostat člověka, co si bude muset platit nájem 15k a víc, tak ten plat tomu musí odpovídat.
Jsou to stresově, časově náročné pozice, které nemůže dělat každý a jsou dost specifické. Plat by tomu měl odpovídat.
Teď vyšel celkem velký anonymní dotazník na platy v herním průmyslu. Z čr tam snad není nikdo.
Zajimalo by me, jak by si pan Barak predstavoval efektivni system a kvalitni vzdelavani. Pokud se spokoji s lidmi, kteri se na programatora rekvalifikuji, takze stejne nebudou mit zkusenosti a budou se muset v, pro ne novem, oboru „otrkavat“, tak to by teoreticky melo stacit proste zamestnat lidi, kteri maji o programovani zajem a silne analyticke mysleni a proste si je „po Batovsku“ vychovat sam. Ano, bude to pro firmu znamenat jiste naklady, ale jestli je v CR situace tak spatna, podle meho usudku by se to vyplatilo.
Ja si ale spise myslim, ze poblem muze byt i trosku jinde. A tim problemem predevsim bude vysoka psychicka narocnost a nutnost odolnosti proti stresu. Myslim, ze prave tyto faktory se predevsim podileji na fluktuaci programatoru a snizovani atraktivity teto pozice. Nevim, jaky je trend dnes, ale v dobe, kdy jsem studoval na univerzite, byl typickym zamestnancem na pozici programatora absolvent, nebo mlady clovek do 30 let. S posupujicim vekem pak podil starsich lidi na teto pozici rozhodne nestoupal. Spise se snazili najit uplatneni trosku jinde. I proto jsou zkuseni programatori tak ceneni, protoze to nebyva pozice, ve ktere by chtel clovek kvuli te stresove narocnosti zustat az do duchodu.
Nechcete zavést hodnocení článku? ..aspoň bychom viděli jak jsou přínosné vaše články..
To je dobrý nápad, přidáno na seznam.
ano taky jsem to už chtěl navrhnout
také bych rád hodnotil články…
sice tento článek celkem přínosný je ale v minulosti už mě pár článků vytočilo a marně jsem hledal palec dolů
Za tragédii považuji, že téměř 80% příležitostí uplatnit se v herním průmyslu u nás spadá do Prahy a Brna. Lidem, kteří žijí mimo tato dvě centra tak s velkou pravděpodobností zůstanou jen oči pro pláč, jestliže nemohou pracovat na dálku „po internetu“. Což je problém u mnoha firem a nebo oborů.
Když bych chtěl dělat v továrně na auta, taky mám v ČR několik konkrétních destinací a nemůžu s tím nic dělat, i kdybych se na hlavu postavil.
Ale mám radost, že herní průmysl v ČR roste, snad i počet kupovaných her (nejen českých) poroste, abychom viděli větší důraz velkých studií na počeštění her.
Lidi cestují za příležitostí, ne příležitost za lidmi (práce, studium SŠ / VŠ) a bylo to tak odjakživa. Individuálně pak jde o to, jak moc je člověk pohodlný a kolik toho komfortu obětuje pro svoje cíle. Lidé, kteří žijí mimo dané město, můžou dojíždět anebo se přestěhovat, ČR je relativně malá země a za jeden den lze teoreticky dojet z konce na konec, takže možnost vnitrostátního pendlera taky existuje. Nevím, jaká je v herním průmyslu fluktuace, dokážu si představit, že u větších studií dost velká, ale zase, je lepší být v epicentru dění, tedy Praha / Brno.
Řeknu to jinak, zakládat nové studio, určitě se nehrnu do Ústí nad Labem (omlouvám se všem místním Ústečákům) jen abych nebyl v Praze, ale začnu tam, kde jsou právě střední a vysoké školy IT zaměření, nebo líp, konkrétně herního vývoje a grafiky a další studia, abych mohl lidi přebrat.
A případně, aby někdo, kdo má snahu nebo touhu dělat na hrách, byl bez internetu, že by nemohl dělat z domova… To už dnes asi taky neplatí
Máte pravdu. Je třeba zakládat nová studia zejména v epicentrech dění – Praze a Brně. Přece kvalitní vysoké školy jsou jen v těchto dvou městech. A ceny nájmů se vykompenzují patřičně vyšším platem. Starší vývojáře přilákáme tak, že jim zaplatíme jejich hypotéky a přemístíme je s celými rodinami. Vlastně je lákat ani nebudeme. Tým poskládáme z juniorů šťastných z života v předraženém pronájmu ve velkoměstě. Prostě nějak se už popasujeme s tím „Nejobtížněji obsaditelné jsou pozice programátorů (31 %), grafiků (22 %) a animátorů (18 %).“.
P.S.: Bylo by fajn, kdyby se více pracovalo po internetu. Ale zkuste to navrhnout zaměstnavateli. Myslím, že v první desítce největších českých studií není ani jedno, které tohle bez problémů nabízí. Musel byste být hodně nepostradatelný.
hahahahaha
Být Vámi, tak bych nebyl tak naivní. I když herní trh roste, tak přesto lokalizace her do mnohem používanějších jazyků nežli čeština, stoupá jenom velice pomalu a vydavatelé jsou zřejmě dost opatrní.
Jsem samozřejmě rád, že se českým vývojářům daří a přeji jim také, aby se jim podařilo dosáhnout lepších prodejů a to i zde v Česku. Byl bych ovšem také rád, kdyby se ty větší české hry začali dabovat do češtiny, tak jako dříve.
Přesně tohle jsem psal už několikrát. Veškerý herní vývoj je hlavně v Brně, pak trochu Praha. A hotovo.
118 herních studií Zajímalo by mě jestli by někdo dokázal vyjmenovat alespoň 20 xD , já nejspíš ani 10 …
no „studia“ z méně jak 10 lidí bych moc nepočítal…
to je spíše skupinka nadšenců co tvoří laciné hry na android…
živí je mikrotransakce z free her a české dotace…
Studio do 10 lidí je také třeba Beat Games, autoři nejprodávanější VR hry na světě, které nedávno za multimilionovou částku odkoupil Facebook/Oculus.
Jejich vlastní LinkedIn záznam uvádí „Company size: 11-50“.
Myslím, že se rozrostli až po tom prodeji?