Jedinou herní sérií na trhu, která se věnuje soutěžím komerčních i závodních motocyklů na přírodních i permanentních tratích, je RIDE, která od roku 2015 včetně nového RIDE 4 obsahuje již kvarteto titulů. Vždy se ale přes proklamace milánských vývojářů Milestone, kteří nyní patří pod křídla vydavatele Embracer Group, jednalo o totální arkády s mizernou fyzikou a ještě mizernější grafikou. Pouze po obsahové stránce jim od dvojky vesměs nebylo co vytknout, protože motocyklů i lokací byl vždy dostatek.
Novou RIDE 4 tvůrci propagovali jako revoluční díl, který se konečně přesune od jednoduché arkády do jedné stopy realističtější jízdy s vylepšenou fyzikou, grafikou i novými jízdními režimy. Jenže marketingové bláboly jsou jedna věc a nicotný talent většiny osazenstva Milestone věc druhá. Zatímco vedle ve Francii u podobných amatérů ze studia KT Racing je alespoň nějaký progres za poslední roky viditelný (viz výtečné WRC 8), v Miláně se prostě nedokážou ani pořádně rozjet, pročež jim i na čtvrtý pokus vždycky chcípne motor.
- Platforma: PC (recenzováno), PS4, X1
- Podporované Windows: 8.1 a vyšší
- Datum vydání: 8. 10. 2020
- Výrobce: Milestone (Itálie)
- Vydavatel: Milestone (Itálie)
- Žánr: motocyklové závody
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: online pro 12
- Dat ke stažení: 32 GB (PC Steam)
- Herní doba: 20+ hodin
- Přístupnost: 3+
- Prodejní verze: digitální (PC Steam), krabicová
- Cena: od 999,-
Pomoc Yamahy a Bridgestone?
Minule jsem u RIDE 3 (naše recenze 6/10) neměl nijak velkých očekávání, ale to se u RIDE 4 změnilo. Ostatně dříve oznámená spolupráce s japonskou Yamahou mohla čtvrté hře velmi pomoci. I proto je hlavním motocyklem letošní supersport Yamaha YZF-R1. S nově počítanou fyzikou pneumatik zase měl pomáhat koncern Bridgestone, jenž ve dvou stopách jinak kooperuje se sérií Gran Turismo. Čtyřka tak nově počítá s opotřebením gum, jenže jeho jediným výsledkem je to, že po volitelném zapnutí je motorka po větším počtu kol více náchylná na smyk zadního kola. Nějaké simulace teplot tu vůbec neprobíhají, takže model pneumatik je stále velmi povrchní.
Kritický musím být i v tradičně silné stránce řady RIDE, totiž nabídce mašin. Trojka přede dvěma lety přišla na trh přesně s 200 strojovnami a dvojka se 179. Jenže v Itálii letos museli něco vybrakovat pro bezplatný i placený program přídavků, takže aktuální hra má v garáži jen 176 motorek. Dalších 81 dostanete z menší zčásti zdarma, z větší zčásti za peníze. Všechny motocykly jsou znovu vymodelované, což potvrzuji, protože z minulých dílů převzatých strojů není tolik a ty nové vypadají o něco lépe a mají detailnější textury. Továren je také méně než v posledních dvou dílech, protože čtyřka má jen 17 výrobců, zatímco trojka 27 a dvojka 20. Opravdu, v garáži je to nebývalá slabota, kdy si musíte pro dalších 16 motorek buď počkat na bezplatné přídavky, nebo si pro komplet nabídku přídavných 65 strojoven ještě připlatit.
Dragstery ne, vytrvalci ano
V režimech jízdy se od minula moc nezměnilo. Kariéra je ale pojata jinak jako série postupně odemykaných závodních lig, v nichž nejprve jezdíte v regionálních soutěžích (Amerika, Asie a Evropa), načež se později přesunete do Světové ligy, zatímco vrcholy kariéry jsou tu dva: sprinty ve World Superbike League (nejedná se ale o licencovaný šampionát WSBK) a vytrvalostní závody World Endurance League. Právě tyto vytrvalostní maratony jsou velkou novinkou čtvrtého dílu, kdy trvají minimálně 20 minut, ale mohou se jet i na reálných 24 hodin i s animovanými návštěvami boxů pro výměnu gum a dotankování. Jenže pouhých a směšných 11 oponentů(!) z těchto jízd dělá spíše nudné až ubíjející kroužení, protože o pořádné předjíždění a soupeření skoro ani nezavadíte!
Co naplat, že si zde můžete navolit start ve stylu klasického Le Mans, kdy ke svým motocyklům nejdříve běžíte (bohužel je to všechno automatické), jenže ten tucet motorek působí hrozně prázdně, přitom letos takto do 24 Hours Le Mans Moto vyjelo skoro 40 jezdců. Pocit ze závodění a soubojů koleno na koleno tu prostě trestuhodně chybí, takže jsou víceméně všechny hromadné závody zcela bez adrenalinu a dosti nudné. RIDE 4 tak má ze všech herních sérií od Milestone zdaleka nejmenší počet závodníků na startu.
Po kolikáté tak už vývojáři stále ukazují, že pro závodní hry ne zcela vhodný Unreal engine 4 prostě nedokážou dobře optimalizovat, protože aby hra běžela v nutných 60 snímcích, tak musejí roky a roky dělat velké kompromisy v dění na trati i v grafice. Ano, určité zlepšení obrázku od ošklivého třetího dílu rozhodně nemůžu popřít, ale není zdaleka tak signifikantní, jak tvůrci proklamovali. Obecně je grafika na dnešní poměry velmi zastaralá, zastřená a rozmazaná, nicméně vylepšení je alespoň viditelné na detailnější vozovce a jemnějších objektech v blízkém prostředí. Obraz má letos více kontrastu a jasu než minule a není až tak v oparu, ale na druhou stranu se podstatně rozpil vzdálenější horizont, který je zhusta zubatý. Výborně ovšem vypadají jízdy za mokra a v dešti. Liják totiž ukryje horší textury a navíc působí docela realisticky (hlavně v porovnání se zelenými čárkami v sérii MXGP), nicméně nějaký vliv mokra na jízdní vlastnosti tu samozřejmě nečekejte.
A zase ty luxy
Naprostá tragédie je stále u zvuků motorů. Všechny minulé tituly RIDE vždy rezignovaly na poctivé ruční nahrávání zvuků reálných motocyklů a využívají pouze ukrutně uměle znějící elektronické samply ze zvukových databank. Ani čtyřka se v tomto moc neposunula, protože skutečné zvuky tvůrci nahráli pouze pro 30 vybraných motorek (většina navíc bude v placených přídavcích), zatímco drtivá většina znovu jen hrůzostrašně kvičí jak mopedy úplně stejně jako ve trojce a dvojce.
Kolonka rychlé jízdy nabízí stejnou časovku a jeden závod jako minule proti těm slabým 11 AI jezdcům (minimum jsou zde 3 kola a maximum 30). Už minule jsem kvitoval podrobné nastavení jejich obtížnosti jezdcem mezi 0-120 %, nyní stejná stupnice sice začíná na 20 %, nicméně i jejich časy na tu dvacítku odpovídají zajetým kolům na nulu u minulého titulu. Tudíž se stupnice pouze zkrátila, jinak je rozvržení časů stejné. Pouze dragstery z minula nyní nahradily nové vytrvalostní jízdy.
Multiplayer je opět pouze internetový a velmi jednoduše pojatý, kdy si pouze vyberete nebo založíte jeden veřejný/soukromý závod také maximálně pro 12 živých jezdců. Nová je podpora dedikovaných serverů, na kterou přešly všechny motorkářské značky Milestone, ale v době psaní recenze jsem nenašel ani jednu seanci, což se i po vydání plné verze jistě moc nezmění. Multiplayer je ve hrách od Milestone již po léta pouze sporadicky hraný, protože kvůli jeho jednoduchosti mnoho hráčů nepřiláká. Přitom pamatuji, že dvojka na interním enginu ještě měla i rozdělenou obrazovku, ale tu na Unrealu v Milestone bohužel neumí udělat.
Nové dynamické počasí
Minulá trojice RIDE dovoluje výběr pouze ze tří podmínek na trati za dne, noci či za deště. RIDE 4 do série poprvé přináší nejen daleko širší volbu denní doby a počasí, ale hlavně možnost dynamické změny podmínek při jízdě. Jezdit tu můžete od úsvitu až do noci, start proběhne v jakýkoli čas a počasí se může měnit od jasna po silný liják. Nastavit si můžete dokonce i pravděpodobnost deště, jež se hodí hlavně na delší vytrvalostní jízdy nad 20 minut.
Již jsem nakousl na úvod recenze, že bohužel i RIDE 4 je stále totální arkáda, kdy se motorky chovají naprosto jednoduše a zcela mimo realitu. Schválně jsem si tady sedl na mašiny, které jsem nedávno testoval, jako na Kawasaki Ninja ZX-6R, KTM 390R (jezdil jsem 390 Adventure/Duke se stejným motorem) a Yamahu MT-125/YZF-R3. To naprosté vzdálení realitě bylo nejvíce patrné na KTM 390R. Její čtyřstovkový jednoválec je ve skutečnosti krásně živý, že pokoří i hondí dvouválcové pětistovky řady CB či v nižších otáčkách i ostřejší konkurenční Ninju 400. Ve hře je akcelerace KTM 390R naprosto mdlá a průběh otáček nárůstu výkonu vůbec neodpovídá. V 9000 otáčkách, kdy skutečná motorka vystřelí vpřed v silném zrychlení tady motor již vadne a nic moc se neděje. A navíc model KTM 390R ani neexistuje, správně má být když tak RC390(R)…
Jezdil tu někdo vůbec na motorce?
Podobně špatná je v RIDE 4 i fyzika jízdy. Opět se motorky chovají úplně jinak než na skutečné silnici. Na brutální klácení a podivné náklony, kdy otočíte z jednoho kolena za desetinku vteřiny i hodně těžkou motorku na druhé koleno, už jsem si za minulé díly zvykl, ale kdo vymyslel naprostý blud, kdy se na zadní brzdu současná komerční motorka začne ve smyku výrazně stáčet do zatáčky? V reálu má zadní brzda malý účinek a všechny civilní motorky mají náklonový dvoukanálový ABS, který smyku kola zabraňuje, navíc neznám nikoho, kdo by na zadek dokázal tlačit tak, že zablokuje zadní gumu. Aby se tak stalo, musel bych napřed silně brzdit na předek, čímž se zadní kolo odlehčí. Jenže tady jde kolo do smyku i když přední vůbec nebrzdím.
A i když se přesuneme na předek, tak reálné zmáčknutí přední brzdy v náklonu směřuje motorku rovně mimo stopu a motorka přestane zatáčet. To je velmi nebezpečné hlavně u sportovních motorek s úzkými řídítky (vlaštovkami), kdy máte pro zatáčení malou páku a motorku řídíte spíše přenášením hmotnosti těla. Hodně motorkářů se takto zabilo, nebo zranilo, když to přepískli do zatáčky, místo pořádného náklonu hmátli na přední brzdy a vyneslo je to do protisměru, kde je smázlo auto. I já jsem si takto na sportovních mašinách párkráte nadělal do gatí, než jsem si to začal uvědomovat. Jenže když zmáčknete přední brzdovou páčku ve hře, tak se nestane nic – motorka se natočí do zatáčky jakoby se nechumelilo.
Celá zdejší „fyzika” funguje na povrchní bázi tak, že nebere vůbec v potaz stav a teplotu gum a povrchu, ale prostě pod určitý náklon sebou hodíte, i když v reálu byste normálně pokračovali. Tento úhel náklonu se zvětšuje podle zvoleného jízdního režimu (jednoduchý, pokročilejší, realistický), což je vlastnost, kterou disponují i všechny minulé díly. Jakkoli se tvůrci znovu chlubí svojí pokročilou umělou inteligencí Neural AI, jež je známá z minulých značek studia, tak zde je naprosto neviditelná, protože to startovní pole tuctu motorek je tak slabé, že většinou buď všem ujedete, nebo oni vám.
Alespoň tratí je víc
Když už je těch motorek letos méně, tak jsem rád, že alespoň tratí je nyní drobně více. Unikátních lokací je 30 ve dvojnásobku variant, zatímco přede dvěma lety jste drandili na 27 tratích v 50 variantách. Jestliže první díly RIDE sázejí hlavně na lokace umístěné do otevřené krajiny a do měst, ve čtyřce hrají prim již hlavně licencované permanentní okruhy, jichž má RIDE 4 zdaleka nejvíce. Pouze šestice tratí je nyní přírodních, zatímco zbývající čtyřiadvacítka patří uzavřeným okruhům, z nichž je polovina v sérii úplně poprvé. Nově si tak zajedete Canadian Tire Park, Virginii, Road Atlantu, Interlagos, Utah Campus, Brands Hatch, Cadwell Park, Mugello, Snetterton, Suzuku, Tsukubu a Phillip Island.
Upřímně jsem z RIDE 4 nejen rozpačitý, ale hlavně pořádně zklamaný. Hra se před vydáním tvářila jako od podlahy vylepšený a konečně poctivý simulátor motocyklů, ale místo toho jsme i počtvrté dostali zase jen tu samou arkádu v zastaralém technickém provedení, a letos navíc i s vybrakovaným obsahem. Na jednu stranu potěší větší nabídka tratí a přizpůsobení počasí, nový vytrvalostní režim s pitstopy, rozšířený editor motorek i jezdce a předělaná kariéra podle kontinentů. Jenže opět musíme počítat se zastaralou grafikou, nicotným počtem jezdců v závodech, menším počtem motorek ve hře, aby zbylo dost na placené přídavky, a hlavně s jednoduchou arkádovou jízdou bez jakéhokoli reálného podtextu. RIDE 4 se od dva roky staré trojky skoro nikam neposunul a i nadále dělá ze svých tvůrců ty největší amatéry závodních her současnosti.
Pokud si na Xzone.cz zakoupíte jakoukoli verzi RIDE 4 pro PC, PS4 nebo X1, dostanete k ní až do vyprodání zásob rovnou dva bonusové balíčky dvojic evropských a japonských motocyklů + dalších 10 nových jízd do kariéry:
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2020.
Recenze
RIDE 4
Několik příjemných nových věcí nedokáže zastřít fakt, že série RIDE je na dnešní dobu stále zastaralejší a technicky slabá totální arkáda, z níž letos než cokoliv jiného čpí hlavně touha po vašich penězích.
Líbí se nám
- širší nabídka tratí
- pohledné jízdy v nečasu
- nové vytrvalostní závody
- rozšířený editor strojů i výbavy
Vadí nám
- méně motorek
- zastaralá grafika
- stále ukrutná fyzika jízdy
- slabý počet jezdců na roštu
„Upřímně jsem z RIDE 4 nejen rozpačitý, ale hlavně pořádně zklamaný. dostali zase jen tu samou arkádu v zastaralém technickém provedení, a letos navíc i s vybrakovaným obsahem“
Přesně to jsem čekal od samého začátku co začaly reklamy na Ride 4, hned jsem věděl že Milestoni umí nejlépe jen ty reklamy, hry od nich to je katastrofa.
A s tím vybrakovaným obsahem teď bude spousta dalších her s výmluvou že se přechází na nové konzole či engine, takže se divím lidem co si první koupí nové konzole PS5 či Xbox a pak teprve zjištují že není co hrát. Smutné jak tahají z lidí peníze, mě bohatě stačilo markýrium s Dirt rally 2.0, takové hry člověka úplně otráví že už mám husí kuží do nějaký hry jít natož koupit novou konzoli (tam zase ty verze Pro).
A k Ride 4, všechny předešlé Ride co jsem měl jsem nedávno pomazal z HDD a mám jen TTIsle 2.
Nejhorsi co se muze stat u zavodni hry je, kdyz ji chybi perfektni jizdni vlastnosti a krasny a lahodny zvuk motoru, okoli a celkove jizdy. Pro me neni dulezita grafika, ale pokud zavodni hra nema tyhle vlastnosti tak je pri me nehratelna.
Dalsi vec, 12 jezdcu na trati? To jako vazne, v dnesni dobe? Ostuda.
Tady bych radeji volil MotoGp a nebo TT Isle of Man.