Jedna věc se téhle hře povedla naprosto skvěle a řekl bych, že na lepší úrovni, než jak jsme to kdy ve hrách s vetřelci zažili: navodit tu pokleslou čelist a náraz strachu i beznaděje, když zvednete oči a uvidíte, jak se na stropu směrem k vám hrne nespočetná záplava obludných monster. Fireteam Elite vás postaví proti autentickým záplavám xenomorfů, kteří se na vás budou hrnout po zemi, stěnách i stropu takovým způsobem, že vám spolehlivě zatrne – obzvlášť na vyšší obtížnost, kde si nemůžete dovolit vetřelce prakticky vůbec pustit k tělu.
- Platforma: PS5 (recenzováno). PS4, X1, XSX|S, PC
- Datum vydání: 24. 8. 2021
- Výrobce: Cold Iron (USA)
- Žánr: 3PS co-op akce
- Česká lokalizace: ano, titulky
- Multiplayer: až 3 hráči
- Dat ke stažení: 30 GB
- Herní doba: 10+ hodin
- Přístupnost: 16+
- Prodejní verze: krabicová i digitální
- Cena: 949,- Kč (Xzone)
Ozbrojený střet nebo honička?
Píše se rok 2202, nouzové volání přivede posádku mariňáků vojenského křižníku UAS Endeavor k planetě LV-895, kde na ně čeká podezřele ztichlá loď rafinérie Katanga, jejíž problémy zřejmě souvisí s aktivitou firmy Weyland-Yutani na povrchu planety, ukrývající podezřelé mimozemské ruiny. Jakmile se svým oddílem vstoupíte na palubu rafinérie nápadně připomínající Nostromo, hudba ani paluba poškozená kyselinou vás nenechají na pochybách, co se tady stalo. Otázkou je, zda jste si přinesli dostatek munice, protože v útrobách potemnělé lodi na vás čeká hnízdo plné stovek vetřelců.
Ačkoliv jde primárně o co-op akci, Aliens: Fireteam Elite funguje i jako příběhová hra pro jednoho hráče. Dostanete přidělené dva jakž takž kompetentní AI androidy jako doprovod (občas něco zabijí a pokud padnete, pokusí se vás oživit, takže jim odpustíte nějaké to zaseknutí ve dveřích) a musíte si nastavit rozumnou z pěti obtížností, protože na ty vyšší prostě AI nestačí. Kromě toho se smířte se skromnější výpravou – hra má jediný úvodní filmeček, zbytek se řeší formou dialogů, při kterých postavy ani nemají animované obličeje (alespoň FaceFX na nějaké to klapání úst tady být mohl). Nicméně hra je plná dialogů a poschovávaných záznamů, které docela zábavně míchají nejen staré i nové filmy o Vetřelcích (včetně Prométhea a Covenantu), ale také další zdroje, jako je třeba hra Alien: Isolation a její „Working Joe“ androidi.
Aliens: Fireteam Elite funguje i jako příběhová hra pro jednoho hráče.
V jednom se také na příběh mnohem snáze soustředí, protože dialogy postav pronášené během misí mohou snadno zapadnout, jakmile se do hry opřete s kamarádem nebo dvěma. V kooperativním online multiplayeru ale naopak vynikne intenzita akce, jelikož podle nastavené obtížnosti budete mít vždycky dost práce a vetřelci často útočí z několika směrů zároveň, takže je zde přirozený prostor pro vzájemné rozdělené rolí. Tomu nahrávají také poměrně výrazné rozdíly ve výzbroji a schopnostech jednotlivých povolání, jako je třeba Ničitel (obsluhuje legendární samo-zaměřovací Smartgun), Medik nebo Technik, který sice nosí jen pistoli, ale zato je schopen postavit kamkoliv svoji automatickou palebnou věž. Ideální je samozřejmě hrát s přáteli, ale pokud takovou možnost nemáte, hra obsahuje náhodný matchmaking.
Nezapomeňte, krátkými dávkami
Na poměry budgetových her Fireteam disponuje překvapivě dobrým ovládáním a menu systémem. Při pohybu vašeho obrněného námořníka cítíte váhu jeho výzbroje, ale zároveň zvládnete i na ovladači poměrně rychle a přesně mířit. Veškerá menu jsou dokonale přehledná, s výraznými fonty (vypůjčenými většinou přímo z filmové předlohy, včetně zvukových efektů) a jasně označenými nejdůležitějšími informacemi. Škoda jen českého překladu, který splní svoji funkci, ale místy je komicky špatný (plukovnice Shippová je například přeložena jako „plukovníkova loď“). Dobré ovládání a UI možná někdo bere jako samozřejmost, ale ve skutečnosti na této frontě pohořely i hry s mnohem větším rozpočtem. Fireteam Elite na mne udělala dojem solidně uhlazené a vyladěné střílečky, která je možná lehce jednotvárná, ale hraje se příjemně. K tomu přispívá i možnost do určité míry upravovat a vylepšovat zbraně, sestavovat si „build“ postavy v interaktivním stromě schopností a nebo třeba relativní pestrost vetřeleckých nepřátel (včetně specializovaných mutací). Naopak vyloženě navíc jsou tu humanoidní nepřátelé v podobě androidů, kteří kazí jinak osobité tempo bojů s mnohem zajímavějšími hemžícími se monstry.
Co mne ale bohužel obrovsky zklamalo, to je hudba. Přitom za ní stojí vynikající skladatel Austin Wintory, nicméně tento žánr mu zřejmě těžce nesedl. Zatímco v první kampani na palubě rafinérie se to ještě dá a lze i rozeznat inspiraci motivy z filmů, od druhé epizody se hudba zvrhne do naprosto šílené kakofonie, která vyloženě nedává smysl. Obrovská škoda, protože právě ikonická hudba z filmů dodávala i takové Aliens: Colonial Marines slušnou atmosféru. Tady bych ale doporučil hudbu spíš vypnout, protože jinak jsou zvuky převzaté z filmů parádní – od kadence pulzní pušky po drobnosti jako je svist pařátů vetřelců. Kromě toho je určitou slabinou hry její krátkost (kampaň vám podle obtížnosti nezabere víc jak deset hodin, pak je k mání už jen vyšší obtížnost nebo režim hordy), ale možná je to lepší, než kdyby byla zbytečně protahována, jako se to do určité míry stalo Alien: Isolation. Každopádně nás díky Season Passu čekají DLC přídavky, takže pokud chcete v tomhle vesmíru strávit co nejvíc času, budete mít další příležitosti.
Druhý názor: Jakub Marušák
Jako velký fanoušek univerza Vetřelců (a obzvlášť druhého dílu) jsem vývoj Aliens Fireteam Elite sledoval s napětím. Držel jsem vývojářům z Cold Iron Studios palce, aby jejich projekt dopadl lépe než předchozí hra o drsných chlapcích a holkách z koloniální maríny. A za sebe můžu směle říct, že se povedlo. Budgetová cena a produkční kvality dávají na první pohled vědět, že vývojáři necílili na titul hra roku, nicméně i přesto je Aliens Fireteam Elite parádní kooperativní hrou pro několik dlouhých večerů party kamarádů opakující legendární hlášky z filmů a kosící hordy vetřelců v tom pravém oorah macho stylu. Velmi mě potěšil audiovizuální styl, odkazující na filmy i předchozí hry (hackování probíhá za stylového klepajícího zvuku starých počítačů, a pulzní puška M41A má stále svůj půvabný jekot). Zklamáním naopak byla poněkud nevýrazná hudba (i ta však dokáže překvapit například zajímavou kompozicí pokaždé, když v přestřelce zabijete jednoho z vetřelců), na dnešní poměry spíše slabší animace mariňáků a naprosto nepochopitelně chybějící mimika postav během rozhovorů. Množství různých tříd vojáků, zbraní a několika variant obtížností (včetně karet modifikátorů) zajistí, že se hra i při menším množství map neomrzí dřív, než tvůrci začnou přisypávat nový obsah. Bože já nechci být prorok, ale snad to nebude sedmnáct dní.
Recenze
Aliens: Fireteam Elite
Skalní fanoušci filmové předlohy si klidně mohou bod k hodnocení přidat, hra využívá jejich oblíbené zbraně, monstra, lokace a další propriety velmi pečlivě. Navíc je přehledná, dobře se ovládá a umí navodit správnou atmosféru boje proti děsivé přesile. Solidní budgetová jednohubka, použitelná pro osamělé hráče i sehrané trojice.
Líbí se nám
- Intenzivní bitvy proti přesile
- Příjemné ovládání
- Přehledná menu a rozhraní
- Pestrá nabídka obtížností
- Zábavný co-op
- Možnost hrát i v jednom
- Perfektní zvukové efekty
- Česká lokalizace
Vadí nám
- Špatná hudba kazí atmosféru
- AI nezvládne vyšší obtížnosti
- Tuctoví nepřátelští androidé
- Chyby v české lokalizaci
Ako nastavim ve hre cesky titulky? Nikde nenajdu vyber
Sice je to moje zbožné přání , protože nikde jsem o tom nečetl , ale obsahuje hra něco jako buddy pass ? Na tohle by se hodil
Datum vydání: 24. 8. 2020 ?
Opraveno, děkuji za upozornění
Za mě zklamání, mám první misi za sebou a vůbec mě ta hra nechytla.
Koupeno, jasná volba a nutnost!
příjemně srandovní (:
„AI nezvládne vyšší obtížnosti“
Mě tam silně odrazuje ta délka kampaně a kontent ve hře. Jako dohrát hru za 4,5h a pak už je to jen to samé s akorát těžší obtížností s tím že si tam hodím max nějakou kartičku ,to je teda dost málo na skoro 50 USD. Sice tam je jeden Horde mode, ale to je prostě podle mě málo. Jako pro člověka co má 1 hodinu ob den na zábavu ok.Ale takhle?. Sice člověk dostane roční content zadara, ale zatím to vývojáři oznámily že to bude spíš cosmetic kontent.
Já tedy rozhodně strávil průchodem kampaně víc než 4,5 hodiny, je potřeba do toho počítat také prokecávání postav na lodi, nakupování nového vybavení a ladění loadoutu.
Každopádně ano, je to relativně malá hra, nicméně ty vyšší obtížnosti jsou solidní peklo a pokud někdo miluje ty filmy, rád se s nim popere – což bude rozhodně minimálně na 10 dalších hodin.
Což to chápu je to asi hodně individuální, ale co jsem tak sledoval tak je to prostě od 4,5 hodky max 6 a půl s botama. Takze kdyz to pujdou lidi v partě bude to nejspíš kratší :). Spíš mi jde o tu post kampan hru. Dělat ty stejné mise, se stejnýma ukoly, i stejnýma spoty alienu akorát těžší mi prijde šíleně stereotypní už po druhé co tu misi člověk dělá :D. Proto jsem očekával aspon trochu rozmanitější kampaň či vedlejší ukoly, když ta hra nemá nějaký post kampan endgame. Jen těžší obtížnost, par kartiček a jeden horda mode který je podle všeho mapy/mapa z kampaně, kde na partu nabíhá horda alienu akorát je to těžší v tom co si tam clověk nastaví, ale prakticky dělá furt tu stejnou mapu se stejnými objektivy dokola. Pokud jsem četl dobře hra má 15 zbraní dohromady, nějaké perky, ability?.. Proto mi to přijde jako hra tak za 20-25 Euro. Nemužu si pomoct :D. Ale samozřejmě délka hry neurčuje kvalitu. To ne :). Jen když to tak vezmu u coop hry s kamarády, tak nějak očekávám že bude dělat co i po 20h :). Ale zase je pravda že lepší 20 h zábavy než 100h nudy :).
Nějaké PvP by bylo fajn. Ať už něco ve stylu versus v left 4 dead nebo jeho jednoduchý arenový scavenge. Pro mě zatím nejzásadnější problém je asi 3rd person pohled. Ještě zejména u hororové hry mi to přijde prostě jako špatná volba…
Tak ona to ani nemá být hororová hra, ale akční hra s Vetřelci. Co jsem tak pochopil no. Mě tam šíleně odrazuje ten content, hlavně to že to nemá nějaký random spoty, random objectivy který by se kombinovali, aby to mělo nějaký význam, více zábavy a nebylo to jen furt to samé. Všechno je to na stejném místě. Prostě dát za to 1000-1100kč a po 10-15 hodinách už to nezapnout, i když je to branné jako COOP hra s velkou znovu hratelností, no nevím. Hodně lidí si stěžuje že opakování misí už nedává moc smysl. A horde mode to moc nezachranuje. PVP mě bavilo v WWZ taky oddechový od kampaně. Klidně jsem tam s kámoši strávil pár hodin. A pak jsme šli zase střílet zombíky další den třeba. Tady nic není právě. Nepotřeboval bych ani PVP ale spíš rozmanitou kampan, vedlejší ukoly..V tomhle se mi libil Outriders který má tu kampan skvělou podle mě, 40-50hodin plné zábavy v coopu :). Ale tak jasný no to studio není zrovna high budget. Ale tak bych očekával že za to nebudou chtít skoro 50 USD. Nebo Vetřelec název očividně přidal 10-15 USD.
To zní líp, než jsem čekal, vypadalo to průměrně. Opravdu je hra použitelná i solo abych se bavil?
Škoda té hudby, nedávno jsem si pouštěl původního Aliena (už asi po 20x) a z tý hudby a ambientu vždycky teču
V dnešní honbě za AAA trháky a „zázračnými vizionářskými indie objevy“ je náhodou moc příjemné si připomenout, jak super zábava může být kvalitní budgetovka nebo béčko
Hudba dělá hrozně moc, já si na začátku měsíce jako přípravu dal znovu Aliens: Colonial Marines a tam jsou ty variace na filmové motivy naprosto perfektní. Nemluvě o Alien: Isolation soundtracku.
Hru jsem hrál střídavě s kolegy i sám a upřímně, napoprvé bych skalním fanouškům doporučoval si projít kampaň spíš v jednom, aby se mohli líp soustředit na dialogy a nasávat místy opravdu dobrou atmosféru. Když jsem sám lezl poprvé do hnízda, opravdu jsem se i bál.
Pecka díky za odpověď
Hra je v pohodě ale ta hudba se moc nepovedla
Hra vypadá stále pěkně. Je to sice víc akce než byl starý alien vs predátor, ale buďme rádi aspoň za něco, když už jsme měli tu měli Alien insolation a to byla opravdová parodie.
Navíc, hra má coop, takže naprosto super. Ještě tak mít ty prachy.
spíš tenhle příspěvek je parodie na trolling
To tedy patřím k málu kterému se Alien: Isolation zdála herní doba krátká (hrál jsem jej 3x)