Jestli se něco musí chorvatskému Croteamu nechat, tak je to jejich „zabejčenost“ a odhodlání, s nimž nám přináší nové a nové hlavní díly z jejich série Serious Sam. Zatímco se totiž různé FPS značky pokusily posunout do všemožných směrů (a leckdy i úspěšně – DOOM), tak eskapády Sama „Serious“ Stonea zůstávají věrné svým kořenům a nabízejí stále ten stejný přístup k hratelnosti, a to se vším zlým i dobrým. Některé to baví, ostatní to nechápou. Do jaké skupinky patříte vy, to už se musíte rozhodnout sami.
Pokud ovšem patříte do té první, tak jistě rádi uslyšíte, že se nic nezměnilo ani s příchodem samostatného dobrodružství Serious Sam: Siberian Mayhem, na kterém společně s Croteamem pracovalo i studio Timelock a využilo se i služeb členů z modderské komunity.
- Platforma: PC
- Datum vydání: 25. ledna 2022
- Výrobce: Croteam a Timelock Studio
- Žánr: FPS
- Česká lokalizace: Ne
- Multiplayer: Ano (kooperace)
- Místo na disku: 26 GB
- Herní doba: 4 hodiny
- Přístupnost: 18+
- Prodejní verze: Digitální
- Cena: 19,99 eur (Steam)
Hon na zrádce
Tento „midquel“, jak ho samotní autoři označují, se odehrává mezi předposlední a poslední kapitolou čtvrtého dílu, kdy se náš hlavní hrdina vydává pronásledovat zrádného generála Branda. To ho zavede do Ruska, kde na něj kromě nepříjemné zimy čekají i velké zástupy z řad Mentálových poskoků. A to je v podstatě k příběhu vše.
Příběh funguje pouze jako zarámování zdejších událostí.
Opět sice platí, že zde naleznete i několik filmových cutscén, avšak příběh zde skutečně funguje pouze jako zarámování zdejších událostí a rozhodně se nějakých propracovaných zvratů nedočkáte. Ale to ničemu nevadí, jelikož to pravděpodobně ani nikdo neočekává. Nicméně co se opět vrátilo v plné síle, tak je hromada nevkusných hlášek, které náš hlavní protagonista neustále trousí, s nimiž jdou ruku v ruce stereotypní nové ruské postavy, které se vyznačují láskou ke své vlastni a vodce, ale i „typickým“ přízvukem. Je to hloupoučké, je to pitomé, ale svým způsobem milé. Jen se tedy jedná o vyloženě bleskurychlou jednohubku. Všech pět kapitol mi totiž zabralo něco málo přes 4 hodiny, a to jsem se občas poměrně coural.
Udělejte z nepřátel řešeto
Avšak to přináší i své nemalé bonusy. Titul totiž hned od samotného začátku nastaví naprosto brutální tempo, které je narušeno akorát až zbytečně roztroušenou třetí kapitolou. Akce je tedy v podstatě nepřetržitá, váš prst ze spouště skoro nikdy nesleze a ve vás se díky tomu dokáže probudit animální stránka, která si nepokrytě užívá rozpoutané krvavé peklo (kdyby na vás byl titul příliš brutální, můžete si již tradičně zapnout filtry, jenž krev vymění třeba za kytičky), podpořené říznou kytarou a splašeným kopákem. Je to jednoduché, funguje to v podstatě pořád na stejném principu, nicméně to stále dokáže bavit. Tedy za předpokladu, že se jedná o váš šálek kávy.
Každopádně to, že jde o samostatné dobrodružství, které je přímo spojené se čtvrtým dílem, není evidentní pouze v rámci samotného příběhu, ale i zdejšími modely či šablonou. To znamená, že jednotlivé lokace nabízejí poměrně nemalou rozlohu (především tedy poslední tři), kdy je můžete docela volně prozkoumávat a zároveň lze narazit na různá tajemství, ale i sekundární mise. A ty rozhodně doporučuji projít, jelikož se většinou jedná o to nejlepší, co Siberian Mayhem nabízí, nehledě na to, že z nich získáte nezanedbatelnou odměnu v podobě nějakého udělátka. Rozhodně je ale škoda, že autoři nepřišli s nějakým trochu nápaditějším prostředím. Ačkoliv se samotné kulisy ve skutečnosti skoro stále mění, tak působí po hříchu obyčejně, ploše a ničím váš zrak neupoutají. Za to asi do jisté míry může i samotný poněkud zastaralý vizuál, kterému by spíše slušela nějaká výraznější stylizace. Ovšem to je problém i třetího a čtvrtého dílu. A já jsem se s tímto faktem asi už smířil.
Tempo je brutální a akce nepřetržitá.
Osobně ale musím ocenit, že jsme se dočkali i zakomponování hned několika puzzlů, které úspěšně nabourávají stereotyp. Ano, jedná se sice o opravdu jednoduché věci, k jejichž řešení se doberete rychle, ale už samotná jejich přítomnost je příjemná. A stereotyp zdárně narušují i sekvence, kdy využijete služeb nějakého vozidla či mecha, v nichž rozpoutáte naprostou destrukci. V těch jsem si vyloženě „pošušňával“. Zároveň je rozhodně milé, že si kampaň opět můžete projít v kooperaci, kdy krájení s kamarádem je vždycky větší legrace.
Nové posily na obou stranách
Abychom ovšem nepřišli úplně zkrátka, tak nám vývojáři přeci jen vložili do vínku pár novinek. Ty nalezneme třeba ve zbraňovém arzenálu, kdy k likvidaci zdejší spodiny lze využít trojici nových zbraní. První z nich je velice silná elektrická kuše přezdívaná „Perun“, která je schopna většinu nepřátel na věčnost odpravit jediným projektilem. Druhým kouskem se následně stává raygun „Burner“, jenž za pomoci ohnivého paprsku udělá opravdu pěknou paseku. No a jelikož se nacházíme v Rusku, tak přirozeně nesmí chybět ani „akáčko“. Každá z těchto zbraní pak krásně zapadá mezi staré známé a třeba u zmíněného raygunu doufám, že se objeví i v dílech dalších.
V arzenálu nalezneme trojici nových zbraní.
Nicméně posily dorazily i pro opačnou stranu. Jestli jsem dobře počítal, tak jsme se celkově dočkali čtyř nových druhů nepřátel, kdy někteří z nich vám dokáží poměrně výrazně zatopit pod kotlem. Hned od počátku vás budou třeba otravovat kříženci žáby a psa, kteří jsou velice agilní. Díky bohu ale toho příliš nevydrží. Ovšem raketové strážní věže, to už je písnička jiná. Ty totiž lze zničit pouze střelbou do reaktoru, který se odhalí jenom ve chvíli, kdy se věž potřebuje zchladit. A věřte mi, že vyhýbání raketám a útokům nekončících vln nepřátel se blbě kombinuje s přesně načasovanou střelbou.
Pořád to drhne
Některé změny ale měly být udělány i pod kapotou. Pokud jste hráli čtvrtý díl, nejspíše víte, že se potýkal s nemalými technickými problémy, jako bylo doskakování textur, špatný běh a několik bugů a glitchů. V té době jsem doufal, že tyto problémy budou odstraněny, avšak se bohužel zcela nestalo. Doufal jsem tedy, že alespoň vylepšený engine, který pohání Siberian Mayhem, s tím něco udělá. A ačkoliv musím upřímně říct, že hra na mé sestavě rozhodně běžela lépe, tak situace je stále daleko od té ideální. To znamená, že si častokrát všimnete třeba vynechávající umělé inteligence, kdy se nepřátelé jednoduše zaseknou na místě a nebudou dělat nic, a také mi asi dvakrát vypadl zvuk (načtení pomohlo). To ovšem není nic moc hrozného. Horší to je ale z pohledu plynulosti. Velkou porci času mi titul sice běhal víceméně bez problémů, avšak jakmile došlo na velké přestřelky (hlavně v druhé polovině), tak mi snímkovací frekvence začala všemožně lítat a nepomohlo ani různé přenastavování. Nikdy se mi však nestalo, že bych se dostal do fáze, kdy by to bylo nehratelné. Když jsem ovšem zabrouzdal do diskuzí na Steamu, tak to vypadá, že stále patřím k těm šťastnějším, jelikož mě nepostihlo častokrát zmiňované mikro-zasekávání či přímo zamrzání.
Hra běží lépe než předchůdce, avšak stále to není ideální.
Kromě toho měly také proběhnout různé balanční úpravy. A to bude nejspíše pravda, avšak stále se titul potýká se stejným problémem jako čtyřka, kdy čas od času narazíte na fázi, která má skoro až absurdní výkyv v obtížnosti a dokáže docela pěkně frustrovat. Je v pořádku, že hra nabízí nesmlouvavou obtížnost i na „Normal“ (nižší už je zase příliš jednoduchá), avšak by bylo dobré trochu lépe srovnat úrovně jednotlivých potyček.
Rusko není země, Rusko je životní styl
Takže sečteno, podtrženo, jestli jste fanouškem značky, případně samotného čtvrtého dílu, Siberian Mayhem je nášup, který si rozhodně užijete. Je sice třeba počítat s tím, že konce se dočkáte možná o něco dříve, než byste sami chtěli, avšak to je reflektováno i cennou, která dělá mrzkých 20 euro. Pokud vám ovšem série nic neříká, případně kroutíte očima nad její jednoduchostí a brakovostí, směle vynechte i tento titul.
Recenze
Serious Sam: Siberian Warfare
Siberian Mayhem je vyloženě bleskurychlou jednohubkou se zběsilým tempem, která fanouškům čtvrtého dílu nabízí dodatečnou porci jimi oblíbené neutuchající akce, jenž je osvěžena o nové zbraně i několik dodatečných typů nepřátel, které do značky krásně zapadají. Jestli vám ovšem předchozí díl nesedl, tak nad pořízením tohoto standalone dobrodružství ani nepřemýšlejte. Tady se rozhodně žádné revoluce ani evoluce nedočkáte.
Líbí se nám
- Zábavné nové kousky v arzenálu
- Dodatečné typy nepřátel
- Téměř neutuchající arkádová akce a zběsilé tempo
- Rozptýlení v podobě puzzlů a „speciálních“ sekvencí
- Povedené vedlejší mise
- Kampaň v kooperaci
- Nesmlouvavá obtížnost…
Vadí nám
- …která stále občas dokáže být frustrující
- Technický stav není ideální
- Lokacím by slušelo více nápadů
- Vyloženě jednohubka
nehorázně jsem si tohle standalone DLCčko užil, a i když je krapet kratší stejně jsem do toho hned šel znovu na těžší obtížnost. Klukům z Timelock Studio se povedlo vychytat tu správnou SS formuli kterou doplňuje nadupaný soundtrack a konečně jsme se taky dočkali pořádného boss fightu. Pro info Timelock Studio jsou vlastně původně moddaři z komunity a Siberian Mayhem byl vyvíjen taky původně jako mod který se ale Croteam rozhodl podpořit, doufám že tímto spojením se dočkáme více takto povedených titulů
Názor beru a dlc, které je nepřesně označené beru, jako snahu, ale takhle doprasit hru a zbytečně mi příjde škoda. Upřímně říkáš nadupaný soundtrack možná jo možná ne. Spíš si už nevybavuji.
Kdyby to označili, jako dlc v EA, tak dejme tomu… Jediný fakt a plus je, že mě to chytlo víc, jak SS4 tedy hlavní hra, která už na začátku mě kopla do očí.
Já se snažil udělat všechny questy a prohledával jsem, co se dalo a zabralo mi to skoro 6 hodin na nejsnadnější. Na medium byt jsem hru hrál kupředu před tak jen půlka kapitoly trvala hodinu.
Za mě tak 4 max 5/ 10. Optimalizace hrozná a grafika hnusnější jako v SS4 a hrozná nuda vlastně jen chodíte střílíte odreagovačka ok. Výjimečně nějaká scéna a je konec. SS mám rád, ale prostě je to dokola a chce to nějaké nápady.
A ta cena je přestřelená
Proč sem nenapíšeš 1234, FildasoviCZ, že vyjádřil názor, přes který nejede vlak? Napsal, že se mu to nelíbí a napsal mnoho důvodů proč. Tohle je totiž dle tvého uvažování naprosto IDENTICKÝ příspěvek, který jsem napsal o téhle hře já. Jen tak mimochodem.
Ne, je to totiž normální názor. Akorát se mu nelíbí hra, kterou ty vyzdvihuješ a neváháš ji chválit i přes totálně céčkovou grafiku a naprosto ostudnou herní dobu po x letech vývoje… Jenže se ti to tentokrát nehodí do krámu, že? Protože jde o hru, která se tobě líbí. Jsi neuvěřitelný pokrytec a lhář.
Naprosto souhlasím s FIldasemCZ. Víc jak 5/10 si tohle absolutně nezaslouží. A aby bylo jasno i pro tebe, 1234, jde jen o můj názor a nikomu jej nevnucuji. Pokud se to někomu líbí, prosím. A to jsem napsal i pod JEDINÝ svůj příspěvek k této hře na zingu vůbec. Za mě je to naprosto průměrná hra a protože primitivní FPS, kde se jen drží prst na spoušti nehraju a osobně je považuji za primitivní kraviny, tak to klidně označím za odpad. Můj názor. Holt sto lidí, sto chutí. To neznamená, že se to jiným hráčům nebude líbit. Třeba jo. Mě je to ale naprosto šumák. Tak přestaň lhát o mých názorech a raději konstruktivně diskutuj. Nemám problém klidně rozebrat, proč koncept Serious Sama považuji za naprosto toporně zastaralý koncept hry bez budoucnosti. Ostatně vyplodit 3 hodiny na velehnusným enginu s katastrofálním technickým stavem umí každej moder.
Moc tu diskusi prožíváš.
Lol jn bereš to hrozně vážně
Ona hra by nebyla špatná, kdyby uvedli, že je to dlc a ne standalone což je defakto dlc, kdyby cena nebyla, jak skoro za slušnou béčkovou hru v EA, kdyby optimalizace nebyla doprasená, kdyby grafika nebyla odpornější, jak nějaká free to play hra a to ještě přeháním. Lhali doslovně, protože v traileru ukazovali vykreslení trávy ve scéně, kde žádná defakto není. Takže klamání zákazníka.
Jediné plus vidím v tom, že mě to bavilo víc, jak SS4, že moje grafika tak netopila a neměla migrénu ze šíleně špatné optimalizace, jako u SS4.
Že zbraně vypadaly slušně a bylo tam i pár světlých chvil to ano, ale prostě, kdyby tomu dali polovičku, tak třeba těch 7/10 dám. Pro neznalce to je asi v poho průměrná hra. Uvidíme, co nám dále přinesou.
Nejvetsi problem je, ze jsem to dohral za tri hodiny a stoji to 4 stovky. Jinak je to zabava.
mno jeste si muzes za 1200 koupit call of duty a dohrat to za 4
To jo, ale tam aspon vydrzi mp. A nestoji to 1200, ale skoro 2 tisice
Díky Ondřeji za pěknou recenzi (jako ostatně vždy) a potvrzení, že to bude zase parádní jízda. Nového Sama už mám doma, teď ještě mít čas na zahrání, možná o víkendu. Na Steamu má hra hodnocení velmi kladné (88%), podobně jako čtvrtý díl (83% od 10016 uživatelů). Pořád nechápu, že tady může někdo o hře psát jako o odpadu.
Povim ti neco o Corvusovi. To je clovek, kterej se tady neustale ohani nejakym „bojem proti toxicite“ a „hejtrum“, pritom on sam to vsechno dela taky. Jedinej spravnej nazor je ten jeho a pres to nejede vlak. Takze kdyz se mu tahle hra nelibi, podle nej se nelibi nikomu a je to proste odpad.
To je ale čistě tvůj výklad. Ty jsi nepochopil o co mi jde a neustále to překrucuješ. Mě jde o to, že se čím dál víc v diskuzích objevují lidé, kteří strhají hru, aniž by jí vůbec hráli. Vyvěští osud hry z koule, z youtube videa a udělí hodnocení aniž by hra vyšla. TYHLE lidi kritizuji. Ti, co se toxicky vyjadřují a neváhají kydat dokonce špínu na vývojáře ještě před vydáním hry.
To, co píšeš ty, je naprostý nesmysl. Ty si vykládáš můj názor tak, že když napíšu, že se mi něco nelíbí, že přes to nejede vlak a že to je jediný správný názor. Ale to není pravda. Naopak, je to naprostý nesmysl. Ty prostě nejsi schopen pochopit, že mám svůj názor a že se mi také něco nemusí líbit. Když napíšu, že se mi nelíbí prvoplánová FPS jak z roku 1992, která zde dostala 7/10 a má hrací dobu 3 hodiny, tak je to můj názor, který NIKOMU nevnucuji.
A aby to bylo úplně jasné, tak téměř ke každému svému kritickému názoru píšu rovnou i dovětek, že tím NIKOMU nicnevnucuji, že je to můj pohled. Takže co je na tom špatně? Naopak, jsem velice ochotný o čemkoliv diskutovat a naprosto mi netrhá žíly, že někomu ke štěstí stačí céčková FPS jak z ’90 s naprosto odpudivou grafikou, herní dobou tak za 150 kaček. Ty o mě neustále dokola šíříš absolutně nesmyslnou lež, kterou jsem již 100x vysvětloval.
Plus bych velice rád viděl kde píšu toxicky? A kde nepřipouštím absolutně žádnou diskuzi. A kde píšu názory na hru, přes které nejede vlak. Názory, kde nepíšu, že jde o můj pohled na věc, což se rovná to mu, že je to MŮJ názor a nikomu jej nevnucuji. Naházej sem odkazy. Díky! Protože neustále dokola o mě lžeš.
Nemusíš hrát hru aby jsi mohl dát kritiku ale měl by jsi napsat že to je čistě dedukce a že jsi to nehrál. Příklad: Taky nemusíš zneužívat děti aby jsi věděl že pedolife neni dobrej styl života… just saying…
Škoda slov. Nic, jdu zpátky na God of War
Repry: A ono je tak strašně šíleně těžké připustit, že prostě někdo jiný, kdo nespadá do tabulek na Steamu, považuje koncept „držím prst na spoušti a kosím miliardu tupohlavů“ v roce 2022 za nudný, přežitý a nešťastný koncept? To jako tihle lidi nemohou vyjádřit svůj názor? Kor o hře, jejíž autoři vyvíjejí 3 hodiny x let, dodají ji v rozbitém stavu a kdejaký moder umí udělat špičkovou AA hru, která tenhle bazmek zadupe do země? Já myslím, že pokud jsi inteligentní člověk, tak úplně v pohodě sneseš, že já (a nejen já) tohle považujeme za přinejlepším maximálně průměrnou hru. Nic víc, nic méně. Mě také žíly netrhá, že o mém milovaném Death Stranding a Cyberpunku se dnes a denně kydají hnoje. Ať se kydají, můj názor to stejně nezmění… A 1234 o mě neustále jen šíří naprosté vyfabulované kraviny. Ale to je jako házet hrách na zeď.
Do diskuze se zde na Zingu moc nezapojuji, nicméně vždy si rád přečtu názor Corvuse na daný titul, jelikož jako jeden z mála lidí má souvislé vyjadřování a čtenář narozdíl od spousty jiných příspěvků pochopí jeho myšlenku. Zrovna první díl Serious Sama je hra mého dětství na kterou mám nostalgické vzpomínky.
Siberian Mayhem jsem ze zvědavosti za tu cenovku zakoupil a byl bohužel nemile překvapen jak celý koncept hry naprosto po letech zestárnul a zároveň vlastně vyvojáři nepřidali nic nového ani se nesnažili titul, alespoň za mě tedy, oživit nějákými svěžími nápady. To si raději pustím skvělý Doom Eternal.
Jinak co se týká Cyberpunk 2077 a Death Stranding, tak zjišťuji, že hry většinou zde „hejtují“ nejvíc lidi co to ani nehráli a snaží se jít pouze s davem. Je tedy ale pravda, že Cyberpunk jsem zrovna včera po delší době znovu spustil, jelikož se mi konečně podařilo sehnat za zajímavější cenu RTX 3070 a ta hra má i po roce naprosto otřesnou optimalizaci!
Ono by to možná občas chtělo použít hlavu a kouknout se třeba na recenze nebo na starší díly, že. Protože Serious Sam se stejného konceptu drží ve všech dílech, tedy v těch posledcích včetně 3 a 4 dílů. Takže pokud se člověk v posledních letech aspoň trochu otřel o Serious Sama, tak by to věděl a nečekal by nějaké „užasné“ novinky jako skákací pasáže v Doomovi, který je jinak výborná hra. Serious Sam si pořád jede tu svoji devadesátkovou šílenou akci, u které se může člověk dobře odreagovat. Koho to baví dobře pro něj, koho ne, tak je to jeho věc se kterou si ale může nechat pro sebe, bo to nikoho nezajimá. Zvlášť když se musí ohánět tím, jak nechápe že to muže někoho bavit a ještě bude tvrdit že 5/10 je odpad. Protože hodnocení pod známkou 5 asi neexistuje a takové hry se nevydávají. Ono ne každá hra musí být nějaká obskurní inde nebo AA hra, u které si člověk může honit nadtím, jak stojí všechny AAA za prd.