Tím nejjednodušším (i cenově nejméně náročným) způsobem, jak můžete nastoupit do nové, deváté generace konzolového hraní, je doposud nejmenší Xbox konzole v historii, která vám svými malými rozměry opravdu vyrazí dech, jakmile ji vezmete do ruky. Přesto ale nabízí řadu těch klíčových vylepšení deváté generace, od vyšší snímkové frekvence přes vyšší rozlišení až po to nejdůležitější: SSD disk s mnohem rychlejším nahráváním her a podporujícím také báječnou funkci Quick Resume (Rychlé obnovení). Chybí mu sice disková mechanika, ale pokud se rozhodnete pro Xbox platformu, stejně si nejspíš budete předplácet službu Xbox Game Pass, kde máte prakticky nezvládnutelnou zásobu her a všechny nové tituly Microsoftu v ceně.
První dojem z Xbox Series S
Nové konzole Microsoftu od začátku působily „čistým“ industriálním dojmem, připomínající na první pohled třeba monolit z filmu Vesmírná odysea. Naprosto souměrné kvádry tak nějak vyzařují spolehlivost a stabilitu stroje, přičemž naprosto nepřehlédnutelným (a zcela záměrně barevně zvýrazněným) prvkem je dominantní ventilační otvor, slibující příjemně tichý chod stroje i při hraní těch nejnáročnějších her. Microsoft při své snaze dobít zpět srdce hráčů (sedmá generace pro ně byla velmi úspěšná, ale osmá již tak silná nebyla) neponechává náhodně ani nejmenší detail a tak si dal záležet i na takové drobnosti, jako je stylové balení jejich vzhledově působivého stroje. Ostatně, jak vám potvrdí každý fanoušek Apple produktů, balení je velká součást zážitku.

Konzole je v krabici bytelně uložená ve vycpávkách s reliéfy loga Xboxu a kromě balicího papíru ji zdobí také papírová stuha se sloganem této generace Xboxů, „Power your dreams“ (do češtiny se to rozhodli přeložit jako „Žijte svůj sen“, což možná trochu ztrácí ten náboj, spojený se silou/výkonem v anglickém sloganu). Pokud krabici obrátíte na zadní stranu, najdete tam další marketingová lákadla, konkrétně na nový procesor „S technologií Xbox Velocity Architecture zažijete novou dimenzi rychlosti„, zpětnou kompatibilitu „Hrajte tisíce digitálních her pro čtyři generace konzolí Xbox„, moderní design konzole „Hraní her nové generace na konzoli v elegantním a kompaktním provedení“ a samozřejmě Xbox Game Pass „Neomezený přístup k více než 100 vysoce kvalitním hrám (předplatné je v prodeji samostatně„. Jako hráče mě nejvíce zaujalo vyobrazení „launchových“ her na krabici, kde nechybí Valhalla, Gears, Forza, Ori, Minecraft nebo Cyberpunk 2077.
Jakmile nicméně konzoli vybalíte a máte ji v ruce, je docela nemožné se alespoň na chvíli soustředit na cokoliv jiného, než pocit z toho, jak je malá a lehká (ve skutečnosti váží skoro 2 kilogramy, ale pocitově mi to přišlo ještě méně – rozměry jsou přitom 27.5cm x 15.1cm x 6.5cm). Připadalo mi spíš, jako kdybych držel v ruce handheld, než tradiční televizní konzoli, tím spíš výkonnou konzoli nové generace. Jen se podívejte na tu fotografii níže, kde je pro srovnání tužková baterie. Tohle je ovšem pro leckoho jasná výhoda, pokud jde o jednodušší umístění stroje k vaší televizi nebo monitoru, případně pokud jde o jeho přenášení.

Ovladač k Xbox Series S
Ačkoliv na první pohled může ovladač pro nové Xbox konzole vypadat víceméně stejně, jako ten z minulé generace (a funkčně tomu tak víceméně i je, kromě jednoho nového tlačítka), v rukou z něj přesto budete mít překvapivě příjemný a jednoznačně lepší pocit. Tím nejcitelnějším rozdílem je vroubkovaný povrch na spodku ovladače v místech, kde se vám opírá o dlaně. Díky tomu vám nebude v rukou klouzat, ani když se třeba zapotíte u nějakého toho bosse v Elden Ring. Novinkou je i formát směrového tlačítka, který byl převzat z Elite verze ovladače a tudíž nyní připomíná spíše kruhovou kolébku, než původní kříž. Užitečné je to například u her, kde hodně využíváte pohyb do osmi směrů (a všeho mezi nimi) místo tradičních čtyř.
Tím zmiňovaným novým tlačítkem je „Share“ tlačítko uprostřed ovladače, díky kterému můžete jedním stisknutím kdykoliv típnout screenshot z toho, co právě vidíte na obrazovce (případně aktivovat nahrávání videa). Majitelé PlayStation 4 si dedikované tlačítko pro tento účel užívali již v minulé generaci a bylo poměrně populární, takže jeho příchod také na Xbox je jednoznačně pozitivní. Co mi ale osobně docela vadí, to je setrvání Xboxu u tužkových baterií, coby základního zdroje napájení ovladače. Bude vás to nutit buď řešit pravidelné nákupy baterií, pořízení nabíječky tužkových baterií a nebo dokoupení oficiálního akumulátoru přímo od Xboxu, který je ale u konkurence již v ceně jako standard.
Instalace konzole Xbox Series S
Pokud jde o zapojení a uvedení konzole do provozu, i tam na vás čekají určitá vylepšení. První fáze je nicméně tradiční – zapojit přes napájecí kabel do zásuvky, přes HDMI kabel do televize a ideálně přes ethernetový kabel k internetu (snaha o zapojení přes Wi-Fi mi napoprvé selhala, musel jsem restartovat router a nakonec i ručně přidat adresu nové konzole do nastavení routeru). Jakmile stisknete tlačítko s logem Xboxu, konzole se začne probouzet, zeptá se vás na nastavení jazyka a následně se začne aktualizovat (patche vycházejí v této době těsně před uvedením stroje na trh skoro každý den).
A právě tady se objeví novinka, kdy vás konzole vyzve, abyste se k ní připojili přes oficiální Xbox aplikaci z vašeho mobilu, kde můžete pokračovat v nastavování konzole během toho, co se stahují a instalují její aktualizace. Máte tak možnost buď zkopírovat více než 100 různých nastavení z vaší předchozí konzole (Xbox One) nebo vše v aplikaci nastavit znovu – věci jako úsporný režim napájení, automatické updaty, pojmenovat konzoli nebo dokonce vybrat aplikace a hry, které se mají nainstalovat do konzole, jakmile skončí její update a inicializace. Mobilní Xbox aplikace je přitom – stejně jako samotné menu konzole – v češtině.
Rychlost SSD & Quick Resume
Pokud jste jako já, nic vás na nové konzoli nezajímá tolik, jako rozdíl v její rychlosti oproti minulé generaci. Ostatně právě na této frontě slibovali výrobci konzolí největší posun, který „redefinuje herní zážitky“. PC hráči se svými SSD disky se tomu samozřejmě docela právem smějí (užívají si tyto výhody již pár let), nicméně na konzolích jde opravdu o drastické zlepšení. Kolegové z redakce webu Konzolista (kterým tímto děkuji za spolupráci při přípravě recenze) konkrétně naměřili následující hodnoty:
- Dirt 5: Xbox One X (47 vteřin) – Xbox Series S (12 vteřin)
- Gears 5: Xbox One X (36 vteřin) – Xbox Series S (10 vteřin)
- Forza Horizon 4: Xbox One X (1 minuta 5 vteřin) – Xbox Series S (22 vteřin)
- Rise of the Tomb Raider: Xbox One X (58 vteřin) – Xbox Series S (12 vteřin)
- Mafia: Definitive Edition: Xbox One X (47 vteřin) – Xbox Series S (12 vteřin)
- DOOM Eternal: Xbox One X (25 vteřin) – Xbox Series S (7 vteřin)
- Destiny 2 (let na Tower): Xbox One X (1 minutu 23 vteřin) – Xbox Series S (47 vteřin*)
* U Destiny stojí za zmínku, že let na Tower nezahrnuje jen nahrávání hry, ale také regionální matchmaking.
Jak vidíte, rozdíly to jsou citelné a nejspíš nebudu sám, kdo si musí odvykat od procházení Twitteru na mobilu, než se hra „naloaduje“. Za těch pár vteřin, co nyní nahrávání trvá, prostě ani nemá cenu po mobilu sahat. Osobně jsem to hodně pocítil při hraní nových titulů od Ubisoftu – konkrétně Watch Dogs: Legion opravdu nahrává (třeba při quick travel po mapě) jen pár vteřin, zatímco na Xbox One X jsou to tradiční desítky vteřin.
Watch Dogs: Legion je zároveň dobrým příkladem hry, kde – alespoň prozatím – příliš nefunguje funkce Quick Resume (Rychlé obnovení). Pokud jste o ní doposud neslyšeli, je to novinka umožněná především díky přítomnosti SSD disku, kdy se aktuální stav hry ukládá do paměti a tam zůstává pro několik různých her uložen zároveň, takže pokud se k nim vrátíte, nemusíte jít přes hlavní menu hry (jak jsme byli zvyklí v minulých generacích), ale téměř okamžitě pokračujete přesně tam, kde jste minule skončili. Xbox upozorňoval, že to nebude fungovat pro online hry – a možná proto to nefunguje u Legionu (kde vás Quick Resume vždy vrátí do hlavního menu hry), jelikož hra online prvky obsahuje. U jiných her, včetně starých titulů z původního Xboxu a Xboxu 360, to ale funguje poměrně dobře. Náhodně ale můžete narazit na chybky, kde se třeba nenačte textura apod. Předpokládám, že i tohle budou postupně řešit patche, minimálně u těch klíčových titulů.

Výkon ve hrách & rozlišení
Řeknu to zcela na rovinu: tohle není konzole pro vás, pokud máte 4K monitor – obzvláště, pokud jde o nějakou větší 4K televizi (jako já). Ačkoliv konzole do ní posílá 4K signál, v závislosti na konkrétní aplikaci nebo hře jde často o upscaling, jehož zdroj ve skutečnosti běží v mnohem nižším rozlišení. Ačkoliv dle oficiálních specifikací konzole zvládá hraní v 2160p (4k) při 60Hz nebo 1440p při 120Hz, rozhodně to nevyužijí všechny hry. Většina jich zřejmě poběží v nižším nativním rozlišení, které se do těchto hodnot bude dopočítávat. Na velké 4K televizi jsem tak měl citelně lepší vizuální zážitek z hraní na „starém“ Xbox One X, než na novém Xbox Series S.
Osobně si myslím, že Xbox Series S bude u většiny her cílit na „nativní“ podporu hraní v 1080p/60fps, což je s ohledem na vybavení mnoha domácností pro leckoho dostatečné. Právě zde se ukazuje a připomíná skutečnost, že Xbox Series S má být tím levnějším přístrojem pro méně náročné hráče, kteří chtějí mít snadný přístup ke všem novým hrám, ale nepotřebují z nich ždímat všechny moderní efekty (raytracing) a výkon (rozlišení) na maximum. Jak už mnohokrát zaznělo na různých místech, ideální jako „druhá konzole“ nebo jako „rodinná konzole, kterou máma koupí mladším hráčům“. V kombinaci s „běžnou“ Full HD televizí nebo 1440p monitorem a předplatným Xbox Game Pass jde totiž o cenově výhodnou nabídku, která hráče pořád zaplaví více hrami, než stihne dohrát a nabídne mu moderní komfort díky SSD disku. A konzole je také zcela tichá.
Úložiště
SSD disk je v případě Xbox Series S rychlý, ale bohužel také relativně malý. Z celkové kapacity 512 GB vám díky operačnímu systému zůstane pouze 362 GB použitelných. Hodně potom záleží, jaký jste typ hráče – zda rozehráváte hodně her zaráz a zda třeba hrajete spíš velké live-service online tituly (Warzone, Destiny apod.) nebo třeba menší indie tituly. Osobně mám tendenci věnovat plnou pozornost jedné hře, než se přesunu k další a proto mě osobně 362 GB stačí. Naprosto ale chápu, že jiní hráči to tak nemají a budou tedy muset investovat do externích disků nebo přímo do oficiálního rozšiřovacího modulu.
Xbox Game Pass
Předplatné Xbox Game Pass je natolik zásadní faktor, že je skoro nemožné přemýšlet o jakékoliv Xbox konzoli bez něj. Za 259,- Kč měsíčně můžete hrát stovky her, včetně těch úplně nejnovějších od interních studií Microsoftu (a nově také včetně všech her od EA, pokud zaplatíte multiplatformní variantu Game Passu za 339,- Kč). Když si to porovnáte s cenou skoro 2.000 Kč za jednotlivou velkou a novou hru, je to prostě neodolatelně výhodné a pohromadě se samotnou levnější konzolí Xbox Series S jde skutečně o velmi dobrý tip na dárek pro mladší nebo méně náročné hráče.
30 doporučených her
V úterý 10. listopadu půjde konzole do prodeje a na hráče čeká vybraná třicítka nových her, které byly pro konzole deváté generace speciálně odladěny a vylepšeny. Řada z nich je součástí programu „Smart Delivery„, takže stačí si hru pořídit na libovolné konzoli Xbox a máte k ní přístup i na těch ostatních kompatibilních (tohle je důležité hlavně pokud jste si hru pořídili na Xbox One) a řada dalších her z této třicítky je obsažena „zdarma“ v rámci Xbox Game Pass předplatného. Konkrétně jde o tyto hry, optimalizované pro konzole deváté generace:
- Assassin’s Creed Valhalla (Smart Delivery)
- Borderlands 3 (Smart Delivery)
- Bright Memory 1.0
- Cuisine Royale (Smart Delivery)
- Dead by Daylight (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
- Devil May Cry 5: Special Edition
- DIRT 5 (Smart Delivery)
- Enlisted
- Evergate
- The Falconeer (Smart Delivery)
- Fortnite
- Forza Horizon 4 (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
- Gears 5 (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
- Gears Tactics (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
- Grounded (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
- King Oddball (Smart Delivery)
- Maneater (Smart Delivery)
- Manifold Garden (Smart Delivery)
- NBA 2K21
- Observer: System Redux
- Ori and the Will of the Wisps (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
- Planet Coaster (Smart Delivery)
- Sea of Thieves (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
- Tetris Effect: Connected (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
- The Touryst (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
- War Thunder (Smart Delivery)
- Warhammer: Chaosbane Slayer Edition
- Watch Dogs: Legion (Smart Delivery)
- WRC 9 FIA World Rally Championship (Smart Delivery)
- Yakuza: Like a Dragon (Smart Delivery)
- Yes, Your Grace (Smart Delivery)
Konzoli Xbox Series S si můžete objednat za 7.990,- Kč v Xzone.
Devátá generace … nevím jak jste to všichni teda začli počítat jo , ale generace jako taková to je 4. Original xbox , xbox 360 , xbox one , xbox series s/x . To počítaté jako xbox one s xbox one x xbox 360 s ? Bullshit to je jedna a ta somá generace ne další rozdílný . To mám teda počítat že RX 580 4GB je jedna generace 8GB druhá a RX 590 3.ti … Bože fakt …. PS1 PS2 PS3 PS4 PS5 , vidím 5 generací . Nemůžu sčítat generaci PSKA a XBOXU !!!! Nesmysl . Skoda Superb 1. generace Audi R8 druhá generace ? Taky to je auto , taky to je jiná značka . Stejně jako XKo a PSko !
Generace konzolí se nepočítají podle prvního Xboxu, ale podle první konzole.
Tou byla Magnavox Odyssey v roce 1972.
Více si můžete nastudovat zde:
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_game_consoles
Takže první Xbox byla první konzole na světě. Co se tady člověk na Zingu v komentářich nedozví tyvole *facepalm*
Můžu se zeptat, odstavec o výkonu her jsou jen obecně známé informace, nebo dojmy z vlastního vyzkoušení konzole? Pokud to druhé, rád bych věděl, v kolika fps Vámi testované hry běžely a zda tato čísla neovlivňuje používání funkce Quick Resume- jestli třeba při několika spuštěných hrách není snímkování nižší?
Během mého hraní na XSS jsem žádné propady fps nepozoroval (ani během QR), nicméně propady rozlišení ano. Moje TV je ale opravdu trochu extrémně velká
Jen tak pro porovnání- mám 50″ TV a sedím od ní necelý metr- jak jste na tom vy?
85″ TV a zhruba dva metry
To už je pořádná telka!

Objednával jsem online, tak mi taky trochu zaskočilo, když se málem nevešla do dveří
Martin Zavřel: Proč chodíš do kina chlape když máš větší obrazovku doma? 😄
Necely metr pred 55”, neboli te z toho hlava?
Vůbec nemám radost z tyhle konzole protože se při vývoji bude muset myslet na nejslabší článek a pokrok nebude takovej jak by mohl být. Skutečnej pokrok ukáže až Sony kde se nebude myslet aji na old gen u exkluzivní hry.
Bohužel minimálně ty nejbližší hry klíčové pro PS5 jsou vytvářeny také pro PS4 (Spiderman, Horizon).
Ale Demon´s souls a Ratchet mi dávají naději, že už od začátku budou výjimky.
No, zrovna Demons souls ta výjimka není, bohužel.
4K 60 fps nic, RTX nic. Doufám, že Horizon už bude podporovat všechny tyhle věci.
Možná je to otázka vkusu, ale mě stačí pohled na jakýkoliv záběr z té hry, abych tam tu výjimku viděl. Když nic jiného, tak její nasvícení a partiklové efekty působí next-gen.
Jako DS vůbec nevypadá špatně, to jsem určitě nechtěl říct. Jen že dost lidí kouká, jestli to má 4K a RTX. Důležité je, že to má nějaké mod na 60 fps, ve 30 fps to hrát nechci.
JJ, tuším potvrdili nastavitelný výběr mezi True 4K 30fps a Adaptivním 4K 60fps herním módem
Tady jde jen o přístup vývojářů, exkluzivní hry bržděny nebudou a multiplatform hry se stejně dělají i pro PC, kde se na „horší hardware“ musí brát ohled tak jako tak.
Asi o Sku pouvažuji, k PS5 by to nemusela být časem špatný dodatek kvůli těm pár hrám, co bych si na něm nezahrál jako Fable a Hellblade 2. Ukáže čas jak dopadne a jestli hry poběží v nějaké rozumné kvalitě, proč ne.
A přesně o tohle Microsoftu jde. Vědí, že stávající Sony zákazníky většinou nepřilákají na změnu konzole (pokud nemají doma obě), ale k PS 5 si hodně lidí pořídí i XBox S, převážně pro parádní Gamepass. Podle mě skvělý marketingový tah Microsoftu.
Zrovna gamepass je to, co mě naprosto nezajímá a prostě i ty MS hry si koupím, neplatil bych si tam ani gold jako kdysi u X360. Takže u mě to moc nevyhraje v tomhle
Ale to je spíš takové moje osobní přesvědčení a boj s větrnými mlýny.
Nestacila by misto teto konzole jen sluzba Xcloud (streamovaci sluzba)?
Ta funguje zatím jen na mobilech co vím ale i tak asi budu radši hrát v horší kvalitě než stream.