Ze všeho nejdřív je třeba si ujasnit jednu věc. Všechen obsah z Alpha verze ve hře zůstal. Tím pádem se už nebudu rozplývat nad tím, jak krásný ostrov Stratis je, jak skvěle působí potápění nebo jak dechberoucí je grafika. Tohle všechno sice pořád platí, ale už jsem to zmínil v článku o Alphě. Tím pádem se toto preview bude věnovat jen tomu, co všechno přinesla Beta vydaná během úterního odpoledne. A že toho není vůbec málo.
Ostrov plný novinek
Většinu hráčů určitě zajímají především nová vozidla, kterých je dohromady deset. Blufor strana se tak dočkala např. vrtulníku UH-80 Ghosthawk a AH-99 Blackfoot (v podstatě kopie helikoptéry Commanche), obrněnce AMV-7 Marshal nebo náklaďáku HEMTT, Opfor se zase může těšit z obrněného transportéru Marid a zatraceně účinného vrtulníku Mi-48 Kajman. Pro potápěče na obou stranách je navíc k dispozici i ponorka SDV, a aby toho nebylo málo, Bohemia Interactive do hry přidalo třetí stranu, většinou označovanou jako Green frakce, která se podobně jako NAPA v Armě 2 nebo partyzáni v Operaci Flashpoint řadí mezi nezávislé. Tudíž mohou spolupracovat s Bluforem, Opforem, s oběma nebo s nikým. Green frakce se přitom může pyšnit vozidlem Strider (ne, to není ta obrovská potvora z Half-Life 2), vrtulníkem CH-49 Mohawk či náklaďákem Zamak (jenž může používat i Opfor), nechybí však ani běžní pěšáci, potápěči nebo lodě.
Došlo i na obohacení zbrojního arzenálu o 7 nových zbraní, mezi nimiž vyčnívá např. raketomet PCML nebo kulomet Zafir. Stejně jako v případě obsahu Alpha verze platí, že je vše vymodelované do posledního detailu, ani zvuky většinou nejsou úplně k zahození a určitě vám bude chvíli trvat, než si to všechno vyzkoušíte a osaháte. K tomu máte možnost nejen v multiplayeru a v editoru, který v základu zůstal beze změn (což je dobře), ale i v nových misích.
Přituhuje
S Beta verzí jsme se dočkali čtyř nových Showcase misí, kterým vévodí Combined Arms, ukazující operaci za účasti pěchoty, pozemních vozidel i vzdušných sil. Nečekejte nějakou mohutnou ofenzívu, ale i tak je scénář, spočívající v dobytí a následném udržení nepřátelské základny, dost působivý, mimo jiné vám umožní si trochu zacvičit s raketometem a ještě k tomu má víc konců. Když jsem misi hrál poprvé, všechno se mi dařilo. Nepřátelskou pozici jsem úspěšně dobyl, udržel, doběhl na místo vyzvednutí a sbohem. Podruhé už se ale mému týmu pozici udržet nepodařilo (všichni postupně umřeli) a tak nezbylo než utéct, což ve mě znovu probudilo vzpomínky na některé mise z Operace Flashpoint.
Zatímco v Combined Arms se dostanete do role obyčejného pěšáka, druhá mise s názvem Commanding vás postaví do role velitele jednotky s cílem udržet vesnici před útokem Opforu. Naštěstí máte dost času si všechno promyslet a poslat jednotlivé spolubojovníky na určitá místa, ale i tak se vám klidně může stát, že párkrát umřete. Obtížnost totiž není úplně nejjednodušší, ani na nastavení Regular, což vítám všema deseti, zvlášť když to platí o všech Showcase scénářích, které Beta přidala. Tedy i o třetí misi s prostým názvem Night.
Tu jsem si užíval ze všech nejvíc, protože vás samotného vysadí uprostřed noci do nepřátelského teritoria, a vy nemáte za úkol nic jiného, než v řadách Opforu způsobit bordel za účelem odlákat protivníka na jih. Nikdo vám přitom neříká, co máte udělat. Chcete se vydat po silnici a kulkami pozdravit tábor pěšáků? Nebo je pro vás lepší udělat si ohňostroj z vozového parku na pobřeží? A co takhle odpálit maják, působící trochu jako Sauronovo oko v Mordoru? Žádný problém, zvlášť když jde teoreticky stihnout všechno. Je prostě zcela na vás, co uděláte. To skvěle prezentuje celkovou svobodu, kterou Arma 3 hodlá nabídnout. Osobně doufám, že třeba příběhová kampaň nabídne víc podobně laděných misí.
Nové Showcase scénáře mimo jiné prezentují absolutní volnost při plnění některých úkolů.
Nerad bych však zapomněl na poslední scénář, Supports, v němž se dostanete do role vojáka jménem Hawkeye, přičemž se tentokrát po vás chce, abyste koordinovali útok na letiště. Takže na pozici nepřítele pošlete dělostřelectvo, následně povoláte do akce vrtulník a pěší týmy, a pokud vám nestačí se jenom dívat na všechnu tu zkázu, můžete přiložit ruku k dílu díky vaší odstřelovací pušce. Opět tedy máte svým způsobem volnost v tom, jakým způsobem na letiště zaútočíte. Nutno však říct, že jestli uděláte nějakou blbost, může se vám to pěkně vymstít. Takže když vám hra říká, že nejdřív je potřeba zničit tu protileteckou obranu, tak to prostě udělte a neposílejte hned do vzduchu vrtulník, s nímž se po tak neuváženém kroku můžete rozloučit. Tento typ misí koneckonců není veteránům série neznámý, třeba Arma 2 nabídla takových scénářů hned několik.
Není nad trochu tréninku
Arma 3 Beta také uvedla velmi zajímavou novinku, a to Challanges, tedy výzvy. V jádru jde o klasickou střelnici, kdy musíte co nejrychleji proběhnout určenou dráhu a pokud možno sestřelit všechny terče. Často si také musíte dát pozor na to, jestli používáte správnou zbraň a zda jste ve správném postoji, protože ignorování takových pokynů vás může dost penalizovat. Při probíhání dráhy se vám totiž počítá čas, takže při včasném průchodů střelnicí obdržíte obdobu zlaté, stříbrné nebo bronzové medaile. V případě ignorování pokynů se vám ale klidně může stát, že jste sice doběhli na zlato, ale pořád jste používali tu samou zbraň, měli jste celou dobu ten samý postoj a ještě jste několik cílů minuli, takže se vám připočte penalizace v podobě vteřin navíc a z vašeho ukázkového výsledku je rázem nedostatečný průměr.
Challange mise skvělým způsobem nabízejí pořádnou výzvu a také možnost zábavného tréninku.
Snad netřeba říkat, že každá ze čtyř Výzev, jež Beta nabízí, není vůbec jednoduchá, takže musíte trénovat, trénovat a zase jenom trénovat. Totéž koneckonců platilo i v případě Výzev v Take On Helicopters, které jsou si do jisté míry s novinkou Army 3 podobné. Jedná se tedy o slušnou výzvu, která mě osobně dost baví.
Nečekané změny
Za zmínku stojí ještě jedna změna, která se týká editoru. Výše uvedená informace, že editor zůstal beze změn, totiž z „profesionálního hlediska“ není tak úplně pravdivá. S Betou Bohemia Interactive přejmenovalo jména tříd velkého množství jednotek z Alpha verze, takže pokud si otevřete soubor mission.sqm v rámci vámi vytvořené mise, třeba transportér Ifrit se už nebude skrývat pod názvem “ F_Ifrit“ ale „F_MRAP_02“. Tento poměrně razantní krok sice z dlouhodobého hlediska usnadní moderům práci, ale má to za následek fakt, že mise vytvořené v Alpha verzi nespustíte, je třeba nejdřív vše opravit.
Musím říct, že tento krok mě z počátku docela naštval, přišlo mi, že o tom Bohemia Interactive mohlo předem důrazněji varovat, naštěstí přepsání pár řádků v souboru mission.sqm není tak zdlouhavé a náročné, jak to z počátku vypadá. Nabízí se i možnost řádky jednotek prostě vymazat a v editoru je zase dosadit tam, kde předtím byly. Pokud jste každopádně v Alpha verzi něco vytvořili a chcete s tím v Betě dál pracovat, připravte se, ale na to, že se s touto překážkou pravděpodobně budete potýkat. Určitě se vám bude hodit seznam přejmenovaných jednotek a jejich nových názvů, jenž najdete na oficiálním webu.
Hraní Bety se navíc neobešlo bez dalších problémů. Optimalizace už mi tentokrát přijde ukázková, hra se mi v žádném okamžiku ani necukla, bugů už jsem také viděl mnohem méně (avšak pořád se nějaké najdou), ale například umělá inteligence stále potřebuje velké množství péče. Zažil jsem třeba situaci, kdy měl spojenecký voják pořád potřebu běžet dopředu, i když mu v cestě stál vrtulník, takže začal běhat na místě. Jednou jsem zase v editoru umístil na silnici u moře vozidlo, které si to po spuštění mise pokaždé namířilo rovnou do vody. Párkrát jsem také viděl snahu nepřátelského řidiče zaparkovat na vrcholku zátaras. Je jasné, že u tak otevřené hry bude mít umělá inteligence vždycky nějaké problémy, zvlášť když Arma 3 ještě pořád není dokončená, ale i tak jsem se nad tím musel pozastavit a pevně doufám, že i tyto potíže Bohemia Interactive vyřeší.
Řecko čeká na další návštěvu
Navzdory problémům s AI si ale hraní Bety neskutečně užívám, nový obsah rozhodně nezklamal. Vozidla a zbraně jen tak neomrzí, Showcase mise nabízejí nejen možnost zapojit se do působivých bojů, ale i možnost často jednat podle libosti a Challange zase nabízejí pořádnou výzvu a šanci si ledacos pořádně natrénovat. A to jsme se ještě nedočkali podpory Steam Workshopu pro snadnější distribuci vlastních modů, s níž se počítá v následujících týdnech. Bohemia Interactive má každopádně nakročeno čím dál lépe. V tuto chvíli nemám vlastně žádný velký důvod k obavám o kvalitě finální hry, která mimo jiné přidá hlavní ostrov Altis, další vozidla v čele s tanky a příběhovou kampaň. I bez nich však v tuto chvíli nabízí Arma 3 množství zábavy, takže pokud uvažujete nad koupí, nemáte se určitě čeho obávat.
Tadeáš Pepř: Přesně, Operace flashpoint a později Arma jsou o simulaci války a otevřenosti v plnění cílů. Codemasters zničily první a minimalizovaly to druhé.
Abakanius: Ale ty Operace flashpoint od Codemasters byly pěkný hovna. To má s originální OF prd společnýho.
Od toho ty uvozovky
Silent: Řekl bych že k dev kitu to má ještě daleko, ale je pravda že komunita tady dělá opravdu hodně.
Jde o to, že tyhle hry nemůžou být na konzole, protože je to takový "vývojařský program" tahle hra spočívá na modifikovatelnosti a vlastních scénářích. Arma je spíše něco jako Dev kit ne hra. Proto je nemyslitelné aby byla i na konzole.
ResRat: jenže mohli ponechat možnost, nastavit si ovládání podle sebe. W=nahoru, S=dolu, A a D = rotace na místě. Pokud to Bohemka nezpraví, tak Armu 3 moc hrát nebudu : P
Anmare: Tak na tom se můžeme shodnout. Dragon Rising mě dokázal zabavit, ale horší to bylo s Red Riverem….
Bonny: Otáčení na místě funguje pomocí pedálů ve vrtulníku, proto je nastaveno na klávesy X a C. WSAD slouží výhradně k pohybu kniplem.
Pro me je tam priserne ovladani heli a to, ze mi neslo nastavit ciste otaceni na miste na klavesach A a D
ResRat: dementovaná je celá hra a já si uvědomil , že nemá cenu na ni plivat škoda slin smotného Lootmastera. a do mě…
Lootmaster: Jsem rád, že jsi své příspěvky dementoval, aspoň je jasné, že nad tvými příspěvky se nemá smysl ani zastavovat.
ResRat: já vůbec žádné argumenty nepíšu…nechci se opakovat ve zcela jasných věcech . Kdo kdy hrál armu tak ví na to mě hateři ani funboyové nepotřebují. Rýpu jen tak pro zábavu .
: U těch nový operací flashpoint jde především o to že už to není ono. Jakmile to převzalo čistě codemansters kvalita šla rychle dolů.
Lootmaster: Už je to trapné. Své pseudoargumenty jsi zatím nijak neobhájil. Jenom tady plácáš.
nevim ta lite verze alphy mě nějak neoslovila