6 let. Dlouhých 6 vyčerpávajících let trval vývoj Gran Turisma 5. Za tu dobu jsme zažili tři dlouhé odklady, 5 dílů Need For Speed a stovky provokativních výroků z úst otce celé série Kazunori Yamauchiho. Poté, co bylo stanoveno datum vydání na letošní listopad se mnoho novinářů ptalo, zda je toto datum konečně finální. Kazunori na to suverénně odpovídal, že by GT5 mohlo klidně být až na PS4. Je to zkrátka jeho styl odpovědí, ke kterému patří mlhavé informace a pohrávání se slovíčky. I když do vydání GT5 zbývají víceméně dva měsíce, stále je mnoho otázek, které byly sice odpovězeny, ale u Kaze nikdy nepoznáte, zda jen žertuje, nebo danou věc myslí vážně. My každopádně máme v plánu se s vámi podělit o vše, co zatím víme bez jakéhokoliv mlžení.
Velký, větší, největší
Asi se ptáte, co chlapcům z Polyphony Digital trvalo tak dlouho. Tak v prvé řadě to bylo asi 1000 modelů aut, jež budou vymodelovány do nejmenších detailů, dlouhé testování každého vozu ve hře pro reálnější chování, pilování fyziky, proměřování tratí a jiných maličkostí. A nesmíme zapomenout na Kaze, který si prakticky měsíc co měsíc vymyslel novou vymoženost, kterou by rád zasadil do hry, ať už se jedná o dynamické počasí, model poškození, foto mód a podobné vychytávky. Z předchozích vět by se mohlo zdát, že je GT5 pro všechny, co mají rádi závodní hry. Omyl. GT5 je jen pro ty největší hardcore závodníky, kteří především milují auta. Hráči, kteří mají rádi Need For Speed, jeho arkádovou akční hratelnost a tuning rozhodně nebudou mít GT5 rádi. Alespoň ne více, než nejnovější díl NFS.
Teď už ale pojďme rovnou k tomu, co nám nejnovější díl ságy Gran Turismo nabídne. Jak už jsem zmínil, GT5 bude obsahovat zhruba 1000 vozů. Ano, nuly mají být skutečně tři. Z toho bude 800 vozů, které již byly v GT4 a GT na PSP. Samozřejmě jsou plně přizpůsobené výkonu PS3, tudíž se můžeme těšit na maniakální důraz pro detail. Zbylých 200 vozů budou mít nálepku Premium. Vozy s tímto označením budou mít plnohodnotný model poškození a budou vymodelovány do posledního šroubku, včetně celého interiéru. Většinu Premium vozů zaujmou závodní speciály jako například vozy WRC, Nascar a další. Stále po internetu kolují spekulace, zda budou mít všechny vozy vymodelovaný interiér, nebo se tak stane pouze u těch premiérových. Zatím je nejpravděpodobnější, že všechny vozy ve hře budou mít pohled z vozu, tudíž vymodelovanou přístrojovou desku a jiné části, ale pouze 200 prémiových vozů budou vymodelovány do posledního detailu, včetně motoru a zadního prostoru. Podobně je na tom model poškození. Každý vůz ve hře půjde promáčknout, odřít, ale pouze 200 prémiových vozů bude zničitelných až na odpadávající díly.
Vůbec poprvé v sérii se můžeme těšit na vozy značky Ferrari, Lamborghini a Buggati. Rovněž hra získala licence na několik monopostů F1. Stoprocentně se objeví Ferrari, šušká se o Renaultu a Red Bullu. Dále tu máme plně licencované vozy WRC, jako například již několikrát viděný Ford Focus WRC. V Polyphony Digital se rovněž rozhodli udělat radost americkým hráčům koupením NASCAR licence. České hráče jistě potěší přítomnost značky Škoda. Budou se zde nacházet všechny zásadní modely od Škody 120, 130, Favorit, Felicia, Octavia, nebo třeba Škoda Joyster Concept z roku 2006. Kdo z vás někdy nechtěl vyzkoušet, jak vaše „felinka“ pojede na profesionální závodní dráze? Naštěstí tu budou vozy v kondici, jako by právě vylezly z výrobního pásu, takže nemusíte mít strach, že by vaše stodvacítka nedojela do cíle. Samozřejmě mezi vozy nalezneme i mnoho takových, o kterých jsme v životě neslyšeli, například vozy značky Samsung.
Cesta kolem světa
Když už si vývojáři dali tolik práce s vozovým parkem, rozhodně by neměli zapomenout na tratě. Těch bude ve hře 20. Řada z nich bude na různé variace, takže se dostaneme na číslo 70. Slušné číslo vzhledem k tomu, že vývojáři zcela jistě plánují řadu DLC balíčků. Kromě starých známých reálných tratí se ve hře budou nacházet i tratě vymyšlené, jež by rozhodně měli patřit mezi ty nejlepší. Fanoušky britského pořadu o autech Top Gear rozhodně zaujme přítomnost staré známé zkušební tratě, kde Stig zkouší všechny vozy. Bude zajímavé sledovat a porovnávat váš čas ve hře s časem Stiga v reálném voze. Právě tady se ukáže, jak je na tom opravdu hra s realismem. Kazunori Yamauchi se nechal slyšet, že se časy v reálu a ve hře liší maximálně o setiny vteřiny. Takové turnaje „komunita proti Stigovi“ by nebyly špatné, co říkáte.
Velkou novinkou v sérii je takzvaný Course Editor. V překladu do češtiny je to editor tratí. Ten zcela jistě posune sérii zase o světelné roky dále. Bohužel bylo potvrzeno, že se nebude jednat o tak promyšlený editor, jaký jsme mohli vidět například v Modnation Racers. Začínáte s tím, že si vyberete jedno ze dvou prostředí. Tam se vám hodí trať a vy jen upravujete zatáčky, sklon, šířku atd. Tento způsob vývojáři zvolili hlavně kvůli tomu, aby zamezili šíleným nereálným tratím a neudělali z GT to, co není. I to se ale počítá a my jsme za to samozřejmě rádi. Zatím není jisté, zda půjdou vámi vytvořené tratě sdílet, ale my si myslíme, že ve hře nakonec tato možnost bude. Dále zatím nevíme, zda půjde nějak upravovat okolí tratě, bez toho bychom se už ale obešli, vzhledem k tomu, že v GT 5 budete mít vždy plné ruce práce s nekompromisním jízdním modelem.
Jak na to?
V Gran Turismu 5 budou dva způsoby, jak odjet závod. Je tu klasický A-spec mód, kde ovládáte řidiče. Poté je tady ale B-Spec mód, kde se chopíte role manažera týmu. Tento mód byl přítomný již ve čtvrtém Gran Turismu, kde ale skončil na půl cesty. Vaším úkolem je udávat vašemu závodníkovi příkazy pomocí vysílačky. Nově budete moci takto ovládat až šest jezdců. Můžete jim nařídit, aby se tlačili dopředu, nebo aby radši jeli opatrněji a vyvarovali se chyb. Počet chyb vašeho závodníka se liší od toho, v jakém psychickém rozpoložení se nachází. K tomu vám pomůže příslušný ukazatel. Pokud bude na vašeho jezdce tři kola dotírat soupeř, je jasné, že časem udělá chybu. Můžete mu také nařídit aby soupeře pustil. Například pokud vám stačí druhá pozice a nechcete riskovat vyjetí z tratě. Ve čtvrtém dílu se tento mód velmi hodil, když jsme potřebovali odjet 24-hodinový závod. Zkrátka se řeklo řidiči, co má dělat a šlo se do školy. Po návratu pak byl řidič první s dvoukolovým náskokem. Tohle se v pátém Gran Turismu rozhodně konat nebude, jelikož budete muset reagovat na situaci na trati. Sám jezdec už vám toho příliš nevyhraje.
S 24-hodinovými závody úzce souvisí denní doba. Ta bude konečně v GT5 proměnlivá. Začnete závod odpoledne, pojedete přes noc a opět skončíte odpoledne. Kromě denní doby bude proměnlivé i počasí, tudíž vám klidně může začít pršet v polovině závodu. A věřte mi, že pokud začne pršet, v Gran Turismu je to obrovský rozdíl v jízdních vlastnostech. Kdo hrál trať na mokru v GT4 ví, o čem mluvím. Bohužel bylo oznámeno, že proměnlivé počasí a denní doba nebudou přístupné u všech tratí. Ptáte se proč? Na to jsme také nedokázali najít odpověď ani u otce série.
Fotíme do časopisu
V GT5 se opět můžeme těšit na skvělý foto mód, který sklidil obrovský úspěch v předchozím díle. Opět budeme moci pořizovat obrázky přímo ze závodu z přítomných replay videí, nebo z přednastavených nádherně vymodelovaných lokací. V těchto lokacích můžete kolem vozu chodit pro vybrání nejvhodnějšího pohledu, manuálně zaostřovat, pohrávat si s kontrastem a tak dále. Výsledné foto můžete uložit na harddisk konzole, nebo jej uploadnout na servery k tomu určené. Ještě nutno zmínit, že všechny fotografie budete moci pořizovat ve Full HD rozlišení. Stejně si můžete pohrát i se záznamy ze závodů. Hra navíc nabízí jednoduchý uploader videí na YouTube ve vysokém rozlišení, takže se dá očekávat, že kolem listopadu bude YouTube doslova zahlceno.
Postup ve hře bude samozřejmě probíhat přes kariérní režim, který doznal několika změn, ale zatím se o něm moc nemluví. Vaše kariéra by měla začít opět lekcemi v autoškole a následnými závody v motokárách, které slaví v GT5 premiéru. Až poté se dostanete k vozům, se kterými už se přeci jen jezdí jinak. Opět se dá očekávat, že začnete na úrovni vozů Honda Civic a jím podobným. Ani se mi nechce počítat, kolik na nás bude čekat celkem závodů. Budou přítomny turnaje dělené podle různých kritérií, jako je váha vozu, maximální výkon, pohon a tak dále. Poté tu máme turnaje pro každou automobilovou značku ve hře, turnaje podle obtížnosti, série Nascar, WRC a F1. Tak bych mohl pokračovat ještě hodně dlouho, to by ale byla ztráta času. Abyste se mohli orientovat v tak velkém množství závodů, budete potřebovat vhodný nástroj. Tím nástrojem je opět mapa světa, kde je vše velmi přehledně rozděleno a seřazeno. Rovněž by nám měl pomoci zcela nový vyhledávač závodů. Nákup vozidel by měl probíhat přes prodejnu vozů, kde si budete moci koupit nová i bazarová auta, ale i třeba nové díly, které vám zajistí zlepšení výkonu motoru, tlumičů atd. Zkrátka tuning vozidel bude přítomný, ale rozhodně ne v takové formě, jak ho známe ze série Need For Speed: Underground.
Už nikdy nebudeme sami
Je nějaká věc, bez které by se ani Gran Turismo neobešlo? Je a tou věcí je samozřejmě multiplayer, který by měl mít konečně plnohodnotné parametry. Kromě již zmíněného sdílení tratí, obrázků a videí budete moci závodit s dalšími 15 vozy na trati, což je na závodní hru opravdu krásné číslo. Bohužel zatím nebylo řečeno, jak budou vyřešeny penalizace za zkracování tratě nebo vyrážení protivníků z dráhy. Doufejme, že si vývojáři s tímto aspektem pohrají, jelikož nějaký nespravedlivý systém by dokázal velmi pokazit dojem ze hraní. Rovněž bude přítomná možnost vytváření relací nebo třeba hlasový chat pro 32 hráčů. Doufejme jen, že Sony investuje do serverů dost peněz. Vzhledem k tomu, že se očekávají prodejní čísla okolo 15 milionů kusů se jim to bude hodit.
Co říci o technické stránce? Vozy vypadají naprosto neuvěřitelně (vlastně uvěřitelně). Přesnost, s jakou se podobají svým reálným předlohám je fantastická. Tratě rovněž vypadají skvěle, jak okolí, tak samotný asfalt. Odlétávající jiskry a kouř od spálených pneumatik je vypočítáván v reálném čase a věřte mi, že to je oproti jiným hrám sakra znát. Hra běží ve Full HD rozlišení při stabilních 60 FPS, a to ještě ve stereoskopickém 3D, i když je jasné, že to v Česku využijí asi 2,3 procenta majitelů PS3. Hra rovněž podporuje takzvaný Head Tracking. Pokud doma máte PS Eye nebo EyeToy, můžete tuto funkci využít při rozhlížení se z interiéru vozu. Kamerka snímá vaší hlavu a podle toho, kam hlavu natočíte, tam se pootočí kamera. Když jsem tuto možnost zkoušel na GamesComu, nebyl jsem z ní úplně v šoku, ale hraní dokáže velmi zpříjemnit.
Každý majitel PS3, každý kdo miluje auta, každý fanoušek Gran Turisma se nemůže dočkat 3. listopadu, kdy se hra oficiálně dostane do evropských obchodů. Tento den se zcela jistě zapíše do dějin PlayStationu a dost možná do dějin celého herního průmyslu jako den, kdy vyšla největší, nejpreciznější a možná i nejlepší závodní hra všech dob. Stačí si jen počkat.
Je to takové jaké to je, já preferuji NFS ale na této hře je úžasné zpracování aut
Asi tak, model poškození je příšerný. Tady mi, ale vadí, že GT5 je jen na PS3 to spíš GT5 než Forzu…
na ign
Taky by nebylo imho na škodu sem dát ty trailery z TGS, který jsou úplně úžasný [ odkaz ]
[ odkaz ]
Radagabi: GT5 se bude prodávat v kictu s novou verzí PS3 320 GB.
Jen pro tuhle pitomou hru (samodřejmě i spoustu dalších, ale kdybych je ut jmenoval, tak to pak nebude tento příspěvek vypadat tak rozhořčeně ) bych tu PS3 klidně koupil…Jestli ji k ní dají do jednoho balíčku prodávám druhý počítač a do dalších Vánoc mám GT5 s PS3 doma! !
vegasss7771: no jo závist je svině
2Ladny: Ten model poškození ještě není oficiální. A říkat o hře, která ještě nevyšla, že je horší než konkurence je víc než unáhlený.
hej grafika super ale ten model poskozeni je fakt odpornej. lepsi forza 3
Bože jak bych chtěl PS3! Se Škodovkama a Stigem z Top Gearu mi udělali neuvěřitelnou radost
Oprava. . ne jednou ale dvakrát. . A ještě jsem se chtěl zeptat autora, kde našel, že tam budou Škodovky, protože to by bylo hodně dobrý kdyby tam byly
Já chci PS3 ….
vegasss7771: Co to pořád meleš? Hra bylo odložena oficiálně jen jednou a to bohužel na rok! A radši si počkám rok než abych dostal něco podobného co nabídla Mafie 2!
jaccomo: Plno lidí si kupuje konzoli, ačkoliv GT5 se slibuje, že bude vydáno tak dlouho až to pěkné není. MUHEHE! No, jo Waitstation!
todle je proste je pecka kvuli ktere plno lidi kupoje konzoly PS3