Sága rodu GRID je starší, než si mnozí fanoušci prvního GRIDu myslí. První GRID je totiž ve skutečnosti již 4. dílem série Race Driver (pokud nepočítáme odbočku pro Nintendo DS). A z jistého pohledy bychom ho mohli označit dokonce za šestý díl série TOCA na PC. TOCA Touring Car Championship byla velké překvapení pro první PlayStation a ukázala okruhové závody hráčům ještě před příchodem prvního Gran Turisma. TOCA Race Driver 3 pak měla plnohodnotný multiplayer na PS2, čehož se Gran Turismo 4 nakonec nedočkalo (japonskou testovací verzi nepočítám, protože jsme v Evropě).
Všechny tři díly TOCA Race Driver se v různých zemích prodávaly pod jinými názvy v závislosti na oblíbenosti toho kterého šampionátu obsaženého ve hře. A proto se tatáž hra v Německu jmenovala DTM Race Driver, v Austrálii V8 Supercars a v Americe Pro Race Driver. Poslední TOCA pak obsahovala doslova vše, co má čtyři kola a jezdí to. Od běžných produkčních vozů, přes speciály, formulky, tahače, buginy až po závodní sekačku na trávu. Proto pro mnoho fanoušků série Race Driver byl první GRID šokem, protože hromada věci zmizela a hra působila značně ořezaně. Dvojka pak způsobila ještě větší šok svým pozměněným stylem jízdy, kampaně a tak nějak vším včetně kokpitů.
Kokpity. Před nějakou dobou velké téma. Upřímně řečeno, jezdit v kokpitu v prvním GRID není žádná slast, protože nejpozději ve druhé zatáčce do vás stejně někdo napral a místo skla jste měli pavučinu. Proto se vůbec nedivím, že v případě této hry většina hráčů jezdila s pohledem z kapoty. Jenže autoři to vyhodnotili poněkud špatně a místo úpravy křehkosti skla raději celý kokpit zrušili. Respektive ve hře nechali dosti zjednodušený kokpit pro pohled z vnějšku (méně práce pro grafiky). Tento zjednodušený kokpit se na PC aktivovat pomocí modu. Na konzolích máte smůlu.
Autoři třetího dílu si asi řekli, že udělají kompromis. Kokpit vrátí, ale grafiky platit navíc nebudou. A proto kokpit je značně hrubý s minimem detailů a hlavně bez zrcátek. Ty ostatně nenaleznete ani v ostatních pohledech. U arkádově postavené dvojky to nevadilo, ale u realističtěji pojaté trojky tohle vidím jako zásadní vadu. Šipka ukazující směr k nejbližšímu soupeři za vámi neobsahuje informaci o vzdálenosti a přepínání na pohled dozadu také není moc řešením. Ostatně na kokpit se podívejte na oficiální video, konkrétně na 4:47.
Pro napsání těchto dojmů jsem měl k dispozici pouze hodně omezené novinářské demo s pár tratěmi a několika vozy, kde byla hromada nedokončených věcí. Hlavně mě překvapila poznámka, že umělá inteligence není finální a bude do plné verze ještě upravena. Doufám, že bude. Protože po té masáži, jak je AI lidská a jak nechávají na testovacích počítačích hru jezdit samotnou 60 kol, aby pak udělali analýzu a podle ní navrhli optimální průjezd, musím říci, že umělí debilové jezdí jak prasata. Pochopitelně na nejvyšší obtížnost. Na nižší obtížnosti jezdí vlastně stejně, jen pomaleji. Tak doufejme, že se tohle ještě do plné verze změní.
Jízdní model (nechci říkat fyzika) je znatelně jiný oproti předchozím dílům. Je vidět, že se na základě odezvy komunity upustilo od udriftované dvojky a auta získala podstatně větší přilnavost. Hra by díky tomu skoro zasloužila přejmenovat z GRID na GRIP. Zmatené poletování zadků vozidel a jízda dveřmi napřed je pryč (s jednou výjimkou, o které si povíme později). Pokud jste hráli F1 2012, máte asi představu, jaký typ přilnavosti vás čeká. Je to opravdu velký posun od obou dílů série GRID a spíše se přibližujeme hernímu stylu Forza Motorsport.
Ostatně i vzhled menu je Forzou silně inspirován. Grafika závodů není přepálená, jako tomu bylo u prvního dílu. Je daleko příjemnější na oči, ale nečekejte nějaké grafické orgie. Demo rozhodně nevypadalo jako záběry z vymazlených trailerů. Stáří enginu je prostě už znát a na takový Project CARS či pátou Forzu se vůbec nechytá. Možná i to je důvod, proč se v Codemasters rozhodli hru neportovat na novou generaci konzolí, o nichž se říká, že je jednoduché na ně portovat hry z PC.
Model poškození je částečně převzatý s předchozích dílů, ale s několika vylepšeními. Možnost poškození převodovky se zvyšuje s každým přeřazením. Stejně tak můžete přijít o brzdy, pokud nebudete brzdit s rozmyslem a včas. Systém kolizí ovšem dokáže občas nečekaně překvapit. Jak jsem už zmiňoval, umělá „inteligence“ soupeřů občas vyvádí psí kusy a i lehké ťuknutí z boku mi vyřadilo ABS. Klasikou pak je poškození, kdy kola táhnou na jednu stranu a je potřeba potom korigovat směr, aby auto jelo rovně. Na motoru lze poškodit hned čtyři části: chlazení, turbo, výfuk a motor. Všechna poškození mají vliv na rychlost vozu, takže si dávejte pozor a brzděte včas. Typ poškození jako tradičně zobrazuje ikona na HUDu. Zvuk nárazu zní ovšem v demu u všech vozidel stejný a speciálně ve formuli jsem měl pocit, že zní ještě divněji, než legendární zvuk srážky s lodí v Gran Turismo 5.
Multiplayer jsem bohužel nevyzkoušel, protože mi demoverze nenašla žádného protihráče. Podle tiskové zprávy bychom se měli dočkat nějakého postupu podobně jako v kampani, neboť stejně jako v předchozích dílech je multiplayer zcela oddělen od kampaně pro jednoho hráče. Bude obsahovat staré známé přísady, jako jsou Party Mode, Demolition Derby, Checkpoint a také režim Eliminator, kde běží čas a po jeho uběhnutí je aktuálně poslední jezdec vyřazen ze závodu. Všechny verze by měly být schopné poskytnout hru až pro 12 hráčů. Ve hře pro jednoho hráče může být na trati až 16 vozů.
Další věcí, kterou mi demo neukázalo, jsou nákupy vozidel. Od začátku hry si budete moci koupit jakékoliv auto, pokud na ně budete mít peníze. Vrací se bazar z jedničky a možnost nakupovat ojetiny s jasně uvedenou historií v závodech (vítězství i havárky). Ovšem počet vlastněných vozidel je omezen velikostí garáže, jejíž velikost se mění se zvyšující úrovní hráče. Proto vybírejte s rozumem. A pokud nemáte místo či peníze, vždy si můžete nějaké auto půjčit. Jenže půjčená auta nemůžete vylepšovat, takže jsem si tuning neměl jak vyzkoušet.
Hra se dělí na 5 kategorií, která každá má jinou sadu vozidel i tratí. V každém závodě máte i kolegu v druhém vozidle a společně závodíte za stejný typ. Můžete mu dávat příkazy, zda má jet rychleji či pomaleji. Je to taková hodně ořezaná verze B-Spec z GT5, která moc nefunguje.
– Touring – dědictví série TOCA. Závody silničních vozů po okruzích. Výborná přilnavost, nízké rychlosti, pro začátečníky asi nejlepší volba pro začátek. Jezdí se to dobře, ale série Race od SIMBIN má tohle zpracováno přeci jen trochu lépe a nyní je skutečně za pár korun na Bundle Stars.
– Endurance – autory velmi propagovaná třída, která se ale v demu smrštila na osmiminutové kroužení po silně nasvíceném okruhu v noci, kdy musíte sledovat ukazatel opotřebení pneumatik. Čím je pneumatika více ojetá, tím má horší přilnavost a opravdu se to projevuje na jízdním modelu vozidla. Ovšem čekal jsem, že když srazím hodnotu na nulu, že se auto už nepohne, nebo budu diskvalifikován. Kupodivu se nestalo nic a mohl jsem závod dokončit. Upřímně řečeno, ukazatel sice ukazuje procenta, ale měl jsem pocit, že ve skutečnosti jsou tam jen 3 stupně přilnavosti. Ten poslední pak začal připomínat GRID 2, protože auto už moc nechtělo držet na asfaltu. Ovšem daleko horší je, že k vítězství nestačí jen sledovat opotřebení pneumatik, ale na slušné pozici se musí umístit i jezdecký kolega. A to je kámen úrazu, protože jeho schopnosti jsou značně bídné. Počítejte s tím, že dokud nedostanete smlouvu se silnějším týmem, který vám dohodí lepšího kolegu, tak ať se budete snažit sebevíce, stejně Endurance nevyhrajete.
– Open Wheel – v demu pouze Formule 3. Pro hráče série Formula 1 od Codemasters žádné překvapení (teda kromě kokpitu, který je méně propracovaný), neboť jízdní model je velice podobný. Pro ostatní je to dost velká změna oproti předchozím třídám. Tyto lehké a silné stroje není jednoduché zkrotit. U této třídy jsem již nebyl schopen hru hrát s gamepadem od Microsoftu a musel jezdit výhradně jen s volantem (Logitech Driving Force GT). Seznam podporovaných volantů naleznete zde.
– Tuner – sada závodů na čas a driftování. Zde je jediná část hry, kde je nutno jezdit dveřmi napřed. Všechny ostatní závody vás naučí, že dveře nejsou vhodným prostředkem pro průjezd zatáček. Zde doporučuji přepnout zpět na gamepad.
– Street – dědictví ságy GRID a jeho širokých městských tratí, na kterých jezdíte s produkčními vozidly. To pravé ořechové pro fandy obou předchozích dílů. Jen si pamatujte, že GRIP3, pardon, chtěl jsem říci GRID Autosport, změnil jízdní model a již není žádoucí jezdit dveřmi napřed a auta nekloužou jako namazaná mýdlem.
Obtížnost hry lze upravit a zjednodušit tradičními pomocníky: dynamická linie trati barvící se doruda, pokud je třeba brzdit, kontrola trakce, kontrola stability v zatáčkách, asistent se zatáčením a dokonce i autořízení, které je určeno pro začínající hráče, kteří mají problém se udržet na asfaltu. Osobně jsem vyzkoušel pomocníky, ale přišla mi hra pak spíše těžší než jednodušší. Jediného pomocníka, kterého si nechávám zapnutého, je ABS. Hra vás nechá trochu podvádět zkracováním některých zatáček, ale je nutno dávat pozor na ostré zatáčky s bílým pruhem. Tam jsou traťová komisaři neúprosní a dostanete napařeno několik sekund zpomalení na výjezdu ze zatáčky.
V demoverzi bylo obsaženo 6 tratí, ale v plné verzi se máme dočkat celé stovky (předpokládám, že jiná varianta stejného okruhu je autory počítána jako další trať do počtu). Bohužel hra nepodporuje počasí a v noci se jezdí jen některé vybrané závody. Ale to neměla ani Forza Motorsport, která je očividnou inspirací pro tuto hru. Osobně mám pocit, že tohle měl být původní druhý GRID, který někdo z vedení poslal do šuplíku a místo toho si prosadil tu arkádu, kterou jsme pak dostali jako GRID2.
No, na papire to zni zajimave, ale uz neudelam tu chybu a nekoupim bez vyzkouseni jako jsem to udelal u Grid 2, nejdrive vyzkousim…
Bude to pecka jinou závodní hru letos nepotřebuju
Marek_Tvrdy: Aj multiplayer ale tam to závisí aj od pripojeňá a sily netu 30 fps mám pocit že to ide pri pohledu z tretí osoby, vtedy je to fakt jakési pomalší…
Brokarek – Jak které části hry. Mnoho věcí je pouze 30fps. Ale single player závod FM4 opravdu běží v plynulých 60fps.
Brokarek: JJ lahúdka, to sa na konzolách často nevidí!
Marek: Mám pocit, že zrovna Forza 4 běží na 60 fps
Marek_Tvrdy: Díky za info a vysvětlení.
Pokud tedy bude hra takto vypadat na PS3, budu maximálně spokojen.
dopitapetr – déšt zcela mění přilnavost vozovky a pneumatik. Tudíž je třeba mít jinou AI, jinak udělaný fyzikální engine, upravit systém nasvětlení (tak zrovna ten už mají hotový v sérii F1) . Grafiku vidíte na videích. Screenshoty okolo článku jsou značně upravené. Nevím, jak pak změní vzhled PC verze hry slibovaný hi-res pack (free DLC) . A třeba já v kokpitu v jiných hrách běžně jezdím. Ale v GRIDu to prostě nešlo. Navíc hra na nejvyšší obtížnost nutí hráče, aby hrál z kokpitu.
Kokpit mě osobně vůbec nezajímá. V žádné závodní hře jsem s ním nikdy nejezdil a jezdit nebudu ani tady. Nejvíc se těším na multiplayer, který je u každé závodní hry pro mě vůbec to nejdůležitější. Co mě teda trochu mrzí, je ta absence počasí. Ani v GRID 2 jsem nenarazil na jedinou mokrou silnici či louži, nebo že by při nějakém závodu dokonce pršelo. Nevím co tvůrcům brání v tom aby tuhle zásadní věc do hry zakomponovali.
Co se týče grafiky, tak jen doufám, že to nebude tak odpudivé jako GRID 2, kterého když jsem na PS3 poprvé zapnul, byl jsem doslova v šoku.
Tak samozřejmě, že víc než 60 neni potřeba – to už víc ani člověk skoro nepozná, ale 30 je tragický, zvlášť v době, kdy prohlašujou next gen konzole za extrémní pokrok , s tim tearingem souhlasím, nejvíc je to z posledních titulů znát snad u AC 4, kde to sice částečně zmizelo se zapnutím Vsyncu, ale díky tomu se zamknuly FPS na 30… (samozřejmě mluvím o PC)
Marek_Tvrdy:Dobre. . Ináč oceňujem snahu odpísat, za to palec hore!
versace186 – Očividně nerozumíte západnímu a americkému trhu, kde se drtivá většina her prodá právě na konzole. A lidem očividně zas tak moc nevadí, že mají jen 30fps. Jsou hry, které tímto počtem snímků trpí (Shift, Shift 2, Ferrari Legends, NfS Hot Pursuit, Most Wanted) a jsou hry, kterým to zase tak nevadí, protože se s tím u vývoje počítalo (Forza, Gran Turismo) . GRID1 tím podlě mě trochu trpí, naopak GRID2 je plně odlazen pro hraní na konzolích. GRID3 jsem hrál na zánovním PC, takže 59fps (frekvence mého monitoru) s Vsync byl standard a nemám potřebu mít více fps. Podle mě větším problémem než počet fps je screen tearing, kterým trpí mnoho titulů.
Marek_Tvrdy: Ked myslíš… Závodná hra co ide okolo 30 fps je utrpení a myslím že staré konzole víc nedajú už rovnako jak nové koneckoncú , na víc jak 50 fps možeme zabudnút…
LucyferEwill – Nejvyšší obtížnost dokonce hráče nutí jezdit jen z kokpitem. Ale jednak není dobře udělaný, takže je z něj blbě vidět, jednak nejsou zrcátka. U závodních speciálů mi to silně připomínalo takovou tu černou šablonu, co je v GT5 u těch aut importovaných z GT4.
versace186 – počet hráčů hrajících FM4 za ty roky od vydání rozhodně poklesl a je zde spousta zákazníků, kteří chtějí něco nového, ale nechtějí/nemohou koupit XBoxOne. Takže ano, jde zde prostor pro novou hru, než sem dorazí Project CARS.
Ponekud prázdno? Co sa týka Forza 4 neni dňa aby nekdo na youtube nedal video a komunita je tam asi najrozšírenejší jakú sem v závodných hrách vúbec videl…