Zásadním problémem většiny současných izometrických RPG je otřesná grafická stránka. Velká část titulů, jenž tento žánr zastupuje, disponuje hodně zastaralým vizuálem. Díla lahodící oku by se dala prakticky spočítat na prstech jedné ruky. Jejich tenké řady by nyní mělo rozšířit 3D izometrické RPG Exanima, za jehož zrodem stojí skupina vývojářů z nezávislého studia Bare Mettle Entertainment.
Pokud vám název studia přijde známý, není se čemu divit. V minulosti se tato parta objevila na Kickstarteru, kde na své originálně vypadající open-world RPG Sui Generis vybrala slušnou finanční částku. Datum vydání jejich prvního dítka je prozatím ve hvězdách, a tak se hoši z Bare Mettle rozhodli vypustit na herní scénu další osobitý projekt. Exanima by měla představovat předehru k jejich primárnímu dílu. Jak na nás zatím zapůsobila, vám řekne preview.
Tápání v temnotách
Dobrodružství vašeho hrdiny začíná na chladné podlaze, ozářené světlem plápolající louče. Výbava a paměť jsou pryč, jediné, co vám z vaší minulosti zbylo, jsou otrhané hadry a poslední stránka z tajemného deníku. Moc toho do začátku nemáte. Pokud ale budete chtít přežít, musí vám i to málo stačit. V podzemních chodbách totiž nejste sami.
„Šance na jakoukoliv efektivní ofenzivu je v počátečních fázích prakticky nulová. Vzhledem k tomu, že nemáte po ruce žádné zbraně, musíte se spolehnout hlavně na propracovanou fyziku.“
Při jejich průchodu narazíte zpočátku hlavně na zástupce lidského druhu, kteří se do ponurých tunelů dostali za podobných okolností jako vaše postava. Jejich nátura je většinou neutrálního rázu, přesto jim není dobré věřit na 100 %. Doba strávená v temnotách si na nich vybrala svou daň. Můžete od nich čekat prakticky cokoliv. Někdy na vás budou jen tak zírat, jindy naopak bez jediné provokace zaútočí a připraví vás o život. Jejich přítomnost vytváří z podzemního komplexu hodně nehostinné místo. Při jeho objevovaní budete cítit strach a napětí. Hutná atmosféra, kterou Exanima disponuje již v Early Accessu, se dá označit za jeden z nejvýraznějších aspektů celku. Snad si jej hra udrží až do finální verze.
Fyzika v roli zbraně
Šance na jakoukoliv efektivní ofenzivu je v počátečních fázích prakticky nulová. Vzhledem k tomu, že nemáte po ruce žádné zbraně, musíte se spolehnout hlavně na propracovanou fyziku. Díky ní můžete z obyčejných předmětů vytvořit účinné zpomalovací nástroje. Sudy, židle a stoly dokáží protivníka ve většině případů odstavit na dostatečně dlouhou dobu. Mezitím, co bude bojovat s novou pokrývkou hlavy či nohou, máte čas na hledání skutečných zbraní.
Jejich paleta je skutečně široká. V nabídce naleznete meče, mačety, hole, sekery, kladiva, palcáty, halapartny a kopí. Prakticky se všechny dostupné smrtící předměty dělí na obouruční a jednoruční. První kategorie disponuje větším dosahem a účinností. Druhá zmíněná je naopak lepší při boji na menší vzdálenost, krom toho si k ní můžete vzít i štít, který dává větší prostor defenzivnímu stylu boje. Časem bychom se měli dočkat i střelných zbraní, prozatím nám ale musí stačit současný arzenál.
„Nejvýraznějším nedostatkem příběhové linie je absence úložných pozic. Bez nich je průchod hrou hodně náročný.“
Zbraně ale nejsou jediným předmětem, který si na sebe vaše postava může nasadit. Krom nich, zde máte i slušný sortiment zbrojí, jejichž nošení výrazně snižuje hodnotu poškození způsobeného protivníkem. Pokud na sobě nemáte nic, jsou útoky nepřátel extrémně účinné a zanechávají po sobě trvalé následky. Plátové brnění vás doživotních zranění může ušetřit. Aspekt nositelného vybavení je hodně propracovaný. Výstroj je na tom podobně jako cibule, vždy má víc vrstev. Pod plátovým krunýřem máte kupříkladu kazajku a kroužkovou košili.
Krev a písek
Nejvýraznějším nedostatkem příběhové linie je absence úložných pozic. Bez nich je průchod hrou hodně náročný. Osobně jsem se při hraní zaměřil spíše na režim arény, v kterém jsem měl možnost pořádného seznámení se soubojovým systémem. Jeho osvojení není nic lehkého, každý úder či krytí je nutné načasovat. Před tím, než se dostanete do patřičného tempa, budou vaše střety vypadat skutečně žalostně. Po řadě úmrtí ale celému systému přijdete na kloub, bez jeho ovládnutí nemá spuštění dějové části žádný smysl.
„Exanima postrádá přítomnost statistik. Místo nich tu máme aspekt proporcí, které určují pohyblivost, výdrž a sílu postav.“
V současné verzi aréna umožňuje nákup předmětů, výběr turnajů a najímání pomocníků. Společníky stojící po vašem boku si můžete vždy vytvořit podle svých představ. Exanima postrádá přítomnost statistik. Místo nich tu máme aspekt proporcí, které určují pohyblivost, výdrž a sílu postav. Specifickým příkladem budiž vyzáblý charakter, který toho moc nevydrží. Jeho výhodou je ale vysoká míra pohyblivosti, díky které se dokáže ranám protivníka vyhnout lépe než otylý jedinec.
Cíl se blíží
Exanima se pomalu ale jistě blíží ke svému cíli. Tvůrci na svém projektu odvedli už hromadu práce, díky níž se z Exanima stalo zajímavé dílo s osobitým soubojovým systémem a hutnou atmosférou. K dokonalosti jí schází už jen prvky, které budou dostupné ve finální verzi. Na tu si ale budeme muset ještě pár měsíců počkat. Snad nenastane podobná situace jako u Sui Generis, jehož datum vydání je prozatím stále nedohlednu.
V tom případě naprosto nechápu co je tohle za žánr. Vždyť to je hack and slash, ARPG?
Mr. Lolendo: Znovu rozdílná skupina ?
Ok tak hmm Pillars of Eternity?
Mr. Lolendo: Problém je, že tohle není Diablovka, tím pádem je odkaz na dvě zmíněné Diablovky trošku zbytečný.
Nuda. Fyzika na úrovni HL2, technicky zastaralé a hlavně level design je katastrofa. Raději zkuste Grim Dawn [ odkaz ]
Nebo tu je opravdu graficky top Diablovka na CryEnginu Umbra [ odkaz ]
ThainDegu: Je to možný páč ty souboje vypadají úplně stejně
Nevypadá to špatně ale nelíbí se mi ta manipulace s prostředím kdy postava stoji dva metry od stolu ale hodí ho protivníkům pod nohy, to působí hodně divně ale jinak to vypadá fajn, hlavně to jak běžel a zakopla o tu desku.
To vypadá parádně. Nejen vizuálně : 3
Anciabl: Neviděl si spíš tu jejich primární KS hru ?
Tímhle tempem bude dřív aji Star Citizen Tohle sem viděl tak před 4 rokama a myslel sem že je to pohřbený