Metro 2033 svého času přišlo jako blesk z čistého nebe. Nikdo si od hry moc nesliboval a asi právě proto tolik překvapila. Byť na jedné straně stála dokonalá atmosféra, poměrně povedený příběh a místy skvělá hratelnost, na té druhé zážitek kazily problémy s umělou inteligencí a zbraněmi. I přesto se hra docela dobře prodávala, a tak nyní přichází její pokračování s názvem Metro: Last Light, o kterém jsme vás již informovali v novince.
Moskva se vrací
Již dlouho se spekulovalo o čem, že pokračování bude. Nejčastěji skloňovaná předloha Metro: 2034 však nakonec dostala volno a autoři na scénu uvádějí vlastní příběh. Huw Baynon z THQ to zdůvodňuje především zcela jinou koncepcí knihy, které se k celkovému zasazení hry nehodila.
A co scénáristé vlastně vymysleli? Hlavní věci zůstávají při starém. Znovu se tak setkáme s Artyomem a budeme pokračovat přesně tam, kde jsme v předešlé hře skončili. Ale počkat, vždyť ta hra měla konce hned dva. Ty, co čekali nějaký import vlastního konce ale musíme zklamat. V 4A Games si sami zvolili, co se jim do krámu hodí nejvíce. Dostaneme se tak do situace, kdy Artyom Temné vyhubil, nebo se o to přinejmenším pokusil. Přesto mu však nějaká ta havěť stále nedává spát.
Přestože si příběh v 4A Games z velké části vymysleli, rozhodně nehodlají zahodit skvělé reálie světa Dmitrije Glukhovského, jen je citlivě vylepší. Například platit se stále bude náboji, ovšem tentokráte by tento systém již neměl tolik znemožňovat použití lepších zbraní, jako to bylo právě v Metro 2033.
Důležité je určitě zmínit i mnohem větší filmovost, se kterou hra přichází. Prý se najde místo na všemožné zpomalovačky a serepetičky á la Call of Duty. K vidění byla například adrenalinová jízda důlními vozíky se stylovým zakončením.
Nelítostné podzemí
Příběhová linka by nás měla znovu protáhnout zákoutími moskevského metra, kam se lidé uchýlili před jadernou katastrofou. Nečekejte však nějakou idylku. Stále se jedná o místo, kde lidé často jen živoří a nelítostné srážky mezi jednotlivými stanicemi nejsou ničím výjimečným.
Lidé prostě žijí krátký a tvrdý život. Přesto jsou schopni se sdružovat do frakcí a vytvářet malé městské státy, které si stále konkurují. Proto je možná trochu zklamáním, že Artyom nebude moci libovolně navazovat spojenectví, ale budeme se ubírat jen po předem nalajnovaném příběhu. Co by však výsledný dojem z příběhu měnit mohlo, je postup, jakým se v jednotlivých misích vydáte.
Pokud například půjdete hezky na férovku a všechny nebožáky hlučně vykosíte, mohla by vás provázet trochu jiná pověst, než v případě tichého postupu. Postavy pak budou reagovat zcela jinak a některé části hry by se v konečném důsledku měly u každého hráče mírně lišit.
Nejlépe vypadající hra
Faktem, který nelze popřít je, že hry na PC prostě vypadají lépe, než na konzolích. V 4A Games však chtějí vytvořit produkt, který vyrazí dech nejen uživatelům domácí platformy, ale i konzolistům. Potencionál na to rozhodně mají, vždyť už i Metro 2033 bylo po stránce vizuálních efektů na výši.
Jelikož si některé zahraniční redakce mohly s předstihem prohlédnout demo určené na E3, můžeme nyní daleko přesněji polemizovat, jak na to hra vlastně půjde. Podle prvních informací byla do hry implementována reálná fyzika, daleko lepší chování světla a jako třešnička na dortu i zničitelné prostředí.
Třeba oheň vypadá naprosto fantasticky. Žije si vlastním životem a pokaždé se může zachovat úplně jinak, prostě přesně jako ve skutečnosti. Stejně tak reálné bude i chování světla. Nejen světlo od krbu vypadá úžasně, zahanbit se nenechávají ani žárovky či slunce. Holt dynamická radiozita umí divy.
Naprostou libůstkou však je částečně zničitelné prostředí. Druhý Frostbite sice čekat nemůžeme, ale i tak to stojí za to. Jen ten pocit, když do ruky vezmete kalacha a rozstřílíte všechno kolem je k nezaplacení. Pochopitelně se nebude jednat pouze o prvek určený k ukojení našeho vzteku, ale naopak bude mít v hratelnosti pevné místo. Například úkryty nepřátel již nebudou tak nepřekonatelnou překážkou. Ovšem kromě přímého postupu hra nabídne ještě druhý způsob hraní.
Skrčit se a do stínu!
Kromě vlastního rambo stylu známého již z prvního dílu se ve hře má vyskytovat i tichý stealth postup s tím, že si sami vybereme, co nám vyhovuje víc. V již zmíněném demu jsme například mohli vidět likvidaci žárovek. Zajímavě znělo i zhasínání ohně v krbu pomocí kýble s vodou. Ale stejně jako je světlo skvělý sluha, je i špatný protivník. To samé totiž umí i vaši nepřátele a zůstat oslepený v křížové palbě je sakra nepříjemné.
Ještě lépe zní nový systém plížení. Využít se údajně dají různé výklenky a stinná místa. Skvěle tyto možnosti demonstruje demo na tichém přepadu. Místo přímého konfliktu v úzké místnosti, se dá zaútočit hezky zezadu a nebohé oběti nelítostně podříznout.
Multiplayerová záhada
Jediné, co jsme se prozatím o hře více hráčů dozvěděli je, že v pokračování skutečně bude. Nějaké koncepce již byly vytvořeny pro první hru, jen se nestihly zapracovat do výsledného produktu. To však slibuje jejich poměrně velkou propracovanost a ne jen nějaký narychlo spíchnutý nástavec ke kampani. Bohužel nepadla ani zmínka o tom, zda bude multiplayer kompetitivní, nebo formou kooperativní kampaně.
Dokonalé mistrovské dílo
THQ označují původní Metro za mistrovské dílo, které však mělo své chybky. Ostatně ty hlavní jsme zmínili hned v úvodu. Nyní má ovšem série vstoupit do nové éry, více se přiblížit západním hrám a jít po krku největším FPS peckám.
Vybavený na to Artyom rozhodně je. Vylepšení technického rázu budou bezesporu k užitku a i hratelnost chytla druhý dech. Jediné, co tedy prozatím tak trochu stagnuje, je příběh, jež se ovšem určitě ještě představí v lepším světle.
Zdroj: VG247, IGN
První Metro mě při představení traileru naprosto nezajímalo. Myslel jsem si, že to bude jen další béčková hra. I trailer tomu nasvědčoval, jelikož začínal v exteriérech které hra, jak všichi už víme, neměla zrovna nejlepší. A když porovnáme dokonale atmosférické podzemí versusu venčí, je to až dramatický skok v kvalitě. Když jsem se al eo hru začal zajímat zjistil jsem, že je to vlastně velice povedená hra, sice s trochu chybkami, ale potenciál tam opravdu je! O to více mě překvapil Last Light, který mě dostal hned pvním – sněžným screenem. A ačkoliv na mě první Metro nezapůsobilo ze začátku tohle si mě hned získalo. O to více se hry bdu držet když vím, jako dobrá byla jednička.
Vraj to fixnú
to Bela: No jasny, asi to mysleli tak, ze kdyz si clovek za usetrene naboje koupil pusku nebo nejake vylepseni, nemel pak cim strilet
Drexxy, ale to nie je problém so zbraňami, ale strelivom, (poprípade zvolenou obtiažnosťou, resp. aj Ranger packom. A podľa článku zatiaľ to vyzerá, že strelivo bude platidlom naďalej. Zbraní bolo dosť a boli účinné.
to Bela: ja mel treba problem, ze v poslednich misich jsem vubec nemel zadne naboje, tak jsem hru ani nedohral…
Bela: Tipujem multiplayer boj proti zombie príšerám, ale skor si myslim opak.
Nie je mi celkom jasné, aké "problémy" boli so zbraňami v Metre 2033. A bojím sa, že všetky zmeny (ktoré presadzuje THQ) smerujú k jedinému cieľu – urobiť pre americký trh kulervoucí CoD v prostredí Metra. To isté THQ, ktoré túto chybu už raz urobilo v zóne (Clear Sky) sa ju chystá zopakovať v metre. Ale rád by som sa mýlil.
Ešte, že som kúpil metro keď bolo v akcii na steame
Tvl, nejlepší trailer roku 2011
Metro 2033 je jedna z mála her kterou jsem přepařil
to bude bezva