Archivní rok 1994 nabídl milovníkům fenomén UFO jednu špatnou a jednu dobrou zprávu. Americké letectvo sice odtajnilo projekt MOGUL a řeklo tak, že v Roswellu prý skutečně fakticky havaroval jen pozorovací balón, na druhou stranu ale vyšla fenomenální taktická strategie UFO: Enemy Unknown.
UFO: EU od té doby pravidelně kraluje v žebříčcích nejlepší her všech dob a je tomu tak právem. Nabídlo totiž jedinečný zážitek z globálního boje proti mimozemské invazi. Každý, komu se jeho elitní jednotka pod ztečí emzáků panicky rozběhla do lesů, si trauma ze hry nese doposud.
A bude tomu tak i nadále. Studio Firaxis totiž pro časopis Gameinformer odhalilo, že pracuje na remaku původní hry. Máme se bát dalšího modernizovaného pojetí, nebo konečně dojde na starou látku v novém balení?
UFO: Enemy Unknown (1994) |
„Zatímco střílecí XCOM popisuje první setkání s invazí, strategický XCOM se zaobírá následující regulérní válkou.“
Ve starých kolejích
V minulých letech již probleskly informace o zmíněné střílečce XCOM (vyvíjí lidé z 2K Marin), která měla celou ideu boje proti emzácké invazi „nabídnout moderním hráčům“ a přenést ji do retrofuture vzhledu á la 60. léta. Ačkoliv proti takovému pojetí autor těchto řádku a priori nic nemá, harcovníkům původní hry se z toho ježily chlupy snad nejen na hlavě.
A právě tito se nyní mohou uklidňovat chystaným přímým remakem od Firaxisu. Ba co víc, obě hry spojuje jeden svět. Zatímco střílecí XCOM popisuje první setkání s invazí, strategický XCOM: Enemy Unknown se zaobírá následující regulérní válkou. Jak se obě (zcela odlišně vypadající) hry podaří napojit, je jedna z nejvzrušivějších otázek roku 2012 – tedy alespoň pokud jste pseudointelektuálové dlouze polemizující nad dějovými zákruty té či oné buranské střílečky.
Práce snů
“Znovu vytvořit X-COM a přidat k němu naše nápady pro nás bylo odjakživa snem. Jsme velcí fanoušci původní hry a podobná příležitost se objevuje jenom jednou za život,“ vyjádřil se před měsícem k oznámení vývoje Steve Martin, prezident Firaxisu, a nenechal tak stranou ani tradiční nášup PR rétoriky.
Současné informace o hře mu ale překvapivě dávají za pravdu. V prvé řadě, Firaxis má pověst společnosti, která tvoří kvalitní strategické hry. Její série Civilization zůstává své hratelnosti a principům věrná i v pátém dílu.
Zadruhé, tvůrčí proces vývoje XCOM: Enemy Unknown skutečně působí jako vystřižený z učebnice Jak neprznit inspirační zdroj. Tým pod vedením Jakea Solomona, pracujícího ve Firaxis takřka dvanáct let, nejprve naprogramoval základní předělávku původního UFO: EU a snažil se přijít s nápady na její vylepšení. To v praxi znamenalo, že tento prototyp dlouhé hodiny hráli a hledali, co na původním UFO: EU vylepšit.
A konečně za třetí, nové nápady, které jim vytanuly na mysli, údajně dlouze rozebírali. Alespoň tak to Solomon, mimochodem fanoušek předlohy, podal v rozhovoru pro web Rock Paper Shotgun. XCOM: Enemy Unknown je v současné době ve vývoji tři a půl roku a Firaxis si na jeho přípravu od své mateřské společnosti 2K vzalo extra čas.
Jaké změny vůči starému dogmatu si tedy Solomon dovolil?
„Zůstává jak globální strategická část, tak i lokální taktická část“
Tahy se vrací
Informace Firaxisu jsou především darem z nebe všem, kteří očekávají věrnou předělávku. Zůstává globální strategická část i lokální taktická část. Zůstává výzkum, vývoj i stavba v základně, přičemž právě tuto část do značné části simplifikovaly české předělávky UFO: Aftermatch, Aftershock a Afterlight. Stále má být zachován i RPG vývoj vojáků. A přítomno je především i jádro celé hratelnosti spočívající v tahových soubojích na lokální mapě.
Už zde ale dochází k prvním odlišnostem. V první řadě Solomonův tým eliminoval „časové body“ – ty v původním UFO: EU sloužily jako indikátor, co všechno si hráčův voják může během svého tahu dovolit. Jeden krok schramstl jeden bod, střelba už o něco více, hráč je pak mohl libovolně kombinovat, takže voják A všechny body vyplýtval na přeběhnutí dvorku, zatímco voják B ho mezitím kryl dvěma výstřely.
Časové body jsou zjednodušeny do té míry, že byly přetransformovány do aktivit. Namísto statistického „Běh za 6 bodů a po nich střelba za dalších 6 bodů“ tak nový XCOM řekne pouze „běh, běh, běh a pak střelba“. Spíše než na naprosté vyšoupnutí bodů (jako to realizovalo právě české UFO) to tudíž vypadá, že o nich hráč nebude natolik detailně informován. Jak to bude vypadat v praxi, ukážou až první videa.
Domácí okénko – netradiční story „naší“ UFO trilogie |
„Nejvýznamnější změnou na strategické mapě je přítomnost pouze jediné základny.“
Na globální frontě
Upravena byla na XCOM: Enemy Unknown zároveň řada dalších sympatických detailů. Například mezinárodní společenství šestnácti států, které financuje organizaci X-COM, se v původním UFO: EU k hráčovým úspěchům a neúspěchům vyjadřovalo jednou za virtuální měsíc. V remaku bude ale hráč společenstvím kybicován na mnohem pravidelnější bázi. Zároveň ale Solomon v interview pro GameInformer naznačil, že jednotlivé státy občas nabídnou i jiný druh pomoci než jen hrsti chechtáků.
Nejvýznamnější změnou na strategické mapě je přítomnost pouze jediné základny. V té bude navíc stavba netradičně probíhat z pohledu z boku. Kromě ní bude samozřejmě možné stavět menší radary a letiště i ve zbytku světa.
Jiné novinky zase souvisejí s modernějším vzhledem – dostal váš voják kulku mezi oči? Vychytaná kamera vám ho obkrouží pěkně zblízka. Technický pokrok také znamená, že se vrací plně zničitelné prostředí. To obsahovalo už původní UFO: EU, nový a plně trojrozměrný remake ale hrozil, že na podobnou chuťovku se nedostane.
Stále ovšem zůstává především nemilosrdná simulace války proti mimozemšťanům. Nezkušení vojáci budou (stejně jako v předloze) moct zpanikařit, pokud jim začnou kolem detonovat kamarádi. Zůstává rovněž možnost ukládat hru během soubojů. Do mířidel se navíc postaví staří známí Mutoni, Sectoidi a psionikové; dojde ale i na nová těla k rozpitvání.
A i přes multiplatformové směřování na PC, Xbox 360 a PlayStation 3 Jake Solomon prohlásil, že ve Firaxis jsou si vědomi odlišného způsobu hraní na konzolích a na PC, přičemž na obě připravují separátní verze.
Emzák – definice slova |
Nehynoucí X-Com
Nic zatím není zcela jisté, protože skutečné ukázky hratelnosti jsme se doposud nedočkali. Firaxis ovšem nemá důvod lhát – konec konců, jeho největší stájový hřebec míří také na milovníky strategií. A ačkoliv se Civilizatíon v pátém dílu dočkala značné modernizace, staré dobré tahy a další oldschool prvky jsou v ní stále přítomny.
Remaky jsou trendem dnešní doby. Citlivý přístup k látce je ale cítit z každé nové informace o XCOMu. V éře filmových i herních předělávek, jež jsou v lepším případě zklamáním, v tom horším po předloze přímo šlapou, je osvěžující udržet si optimismus alespoň u jedné nové hry.
XCOM: Enemy Unknown by měl dorazit na podzim tohoto roku.
Jes, ta jejich "další hra" se jmenuje ‚Sid Meier’s Alpha Centauri‘. Kromě toho udělali ještě ‚Sid Meier’s Pirates! ‚, ‚Sid Meier’s Railroad! ‚ a ‚Sid Meier’s SimGolf’… Firmu založil jistý Sid Meier, kdyby to někdo netušil.
já tedy původní ufo nehrál až do konce. ale za to X-COM Apocalypse jsem hrál několikrát. a dokonce naposled i před rokem prostě super klasika. mám i zkušenost s českýmy UFO projekty ale to co píše Firaxis bude určitě super. ostatně jejich Civilization a obdobná hra (nevzpoměnu si na název ale asi alpha centauri) v daleké budoucnosti byli super
Jsem HC fanoušek původní hry…takže doufám, že k memu miláčkovy kterého hraju dodnes budete citlivý …už jsem toho naplakal dost když češi prznili X-com hrůza děs vyhozene mince pláč a stres …