Silent Hill je pojem, při jehož vyslovení se vlasy na hlavě automaticky staví do pozoru. Tato hrůzná hororová série, jež se řadí mezi nejznámější, neřkuli nejlepší hororové hry všech dob se nyní vrací.
Po sedmém dílu Homecoming vystřídali americké vývojáře Double Helix Games brněnští Vatra Games, utečenci z 2K Czech. Jejich inovace Silentu Hillu může čerstvé české studio buď katapultovat mezi světovou špičku, nebo naservírovat další pokálení asijské kultovní videohry.
V kůži trestance
Downpour představí zcela nového protagonistu, toho času vězně Murphyho Pendletona. Hádáte špatně, z titulního městečka se nestalo stylové vězení. Hlavní (anti?)hrdina se do uliček plných monster a mlhy zase dostal na vlastní pěst.
Jak už to ve světě Silent Hillu chodí, Murphy byl transportován za katr, avšak jeho autobus dostal smyk, havaroval a umožnil tak svému osazenstvu dostat se na svobodu. Murphy následně udělal jedinou logickou věc, totiž že utekl do blízkého Silent Hillu.
Naštěstí k sobě bude mít společnost. Po krku mu půjde vězeňská důstojnice Anne Cunningham, taktéž přeživší z vězeňského transportu. Dvojice spolu bude mít určitý „love-hate“ vztah. Chvíli se budou snažit jeden druhého zbavit, chvíli si pomohou, a nakonec… ale nepředbíhejme.
Už s novou story souvisí první změny napáchané Vatrou. Silent Hilly vždycky servírovaly čerstvé a pokřivené hlavní postavy, tentokrát se ovšem vývojáři dušují, že příběh zpřetrhává vazby se starými díly a bude se snažit koncentrovat na postavu Murphyho. Spíše než na tradiční horor se nám tedy Downpour profiluje do story o útěku před minulostí.
Podívat se ostatně máme do doposud neprozkoumané jihovýchodní části města.
Jak je to s filmovou dvojkou? Filmový Silent Hill je nejspíše tou úplně nejvíc nejpovedenější adaptací videohry na stříbrné plátno. Letos by přitom mělo dojít jeho přímému pokračování jménem Silent Hill: Revelation 3D. To vzniklo v režii Michaela J. Bassetta (natočil Solomon Kane) a vrací se i sestava minulého dílu v čele s Seanem Beanem a Radhou Mitchell. Mezi novými jmény se objeví i jména jako Malcolm McDowell (!) či Carrie-Anne Moss (Trinity z Matrixu). |
„Už teď se těšíme na momenty, kdy nevinné dešťové kapky v hráčích vzbudí panickou hrůzu.“
Se špitálem je amen
Jak možná odtušíte, nevelký Silent Hill je příliš titěrný pro další nemocnice a školy a tyto typické znaky série se tedy v Downpouru neobjeví.
Industriální lokace, tolik oblíbené v Japonsku, mají vůbec značně ustoupit lesnatějším porostům (jeden by skoro mohl spekulovat, že v tomto případě je evropské neogotické pojetí hororu evidentní, v kontrastu s japonskou posedlosti urbanismem a moderními udělátky). A dojde samozřejmě také na exkurze do jiné obskurní dimenze. Budou-li ale nové lokace mít podobně zhovadilý efekt na hráčovo psyché, není zatím známo.
Nově však má důležitou roli hrát voda, na což ostatně upomíná i podtitul osmého dílu – Downpour alias „liják“. Integrovaný systém počasí bude vůbec hrát roli při vytváření atmosféry – bude-li se blížit nebezpečí, začne poprchat a už teď se těšíme na momenty, kdy nevinné dešťové kapky v hráčích vzbudí panickou hrůzu.
Celkově potemnělý vizuál je z ohlasů rovněž vychvalován pro svou detailnost. Hra ostatně šlape na Unreal 3 Enginu.
Mezi inspirační zdroje Vatry navíc patří filmy jako Přelet nad kukaččím hnízdem, Uprchlík či Vykoupení z věznice Shawshank – jak vidno, jeden snímek o nedobrovolných vyvrhelích vedle druhého.
Jak je pro mindfuck tituly typické, soustředění hry na Murphyho drobnokresbu chce hráči vyjevit i takové šokantní momentky, jako nejistotu nad tím, jestli opravdu bojuje proti monstrům (alespoň podle pitvy traileru).
Příběh a lokace sice mají nabídnout přímočarou hratelnost, jenže lidé z Vatry do mixu přimíchali jedno velké ale.
Okénko wannabe vývojáře: chci více Afraid of Monsters! Silent Hill: Downpour sice prozatím vypadá, že neurazí, ale dost možná ani nezpůsobí záchvaty extatického nadšení. Možná by to pomalu chtělo do série (nebo hororového žánru obecně) zakomponovat nějaký originální prvek.
Třeba ten, který realizoval mód Afraid of Monsters pro první Half-Life. Brilantní hororové provedení dovedla k dokonalosti dvojice hráčů Spike & Barley, když jejich kooperativní pachtění proti netvorům v reálném čase upravoval člověk třetí, totiž herní administrátor. Jak lze vidět v tomto seriálu videí, výsledkem byly naprosto neuvěřitelné situace, které byly navíc akcentovány Spikovou a Barleyho performancí.
Je nasnadě, že Vatra (ani jiné menší studio) asi nezaplní stadión podobnými adminy, kteří by v pracovní době strašili miliónů hráčů. Avšak game designér, který vymyslí, jak podobný nápad zakomponovat do svého titulu (jeden hráč jako strašič, druhý jako oběť, ovšem bez výrazné přesily), ten pánové a dámy vydělá majlant! |
„Ani automatické přepnutí do fixního pohledu na Murphyho nemá nutně znamenat, že hráče čeká brzká lekačka.“
Normální vs. morální
Největším překvapením je totiž jasně definovaný systém morálního rozhodování. Ten je evidentní právě třeba u důstojnice Cunninghamové – bude na hráči, jestli ji zakroutí krkem nebo ji padne do náruče. Mimo větvení příběhu (a tedy i tradiční nabídku více konců) prý bude morálka mít jasný efekt po celou dobu hraní.
Nejen dilematy je ale hráči živ. Jádro hratelnosti proto nabídne systém pohledu z třetí osoby ovšem s tím, že výjimečně dojde i na fixní „šmírácké“ kamery. Vatra původně chtěla zcela přejít na fixní pohledy, typické pro první díly série Silent Hill, ale něco takového by se dnes už nejspíše špatně prodávalo. Ani tak ovšem přepnutí do fixního pohledu nemá nutně znamenat, že hráče čeká brzká lekačka.
Kromě běžného pohledu bude Downpour navíc umožňovat i stereoskopické zobrazení – pro méně bystré to znamená, že při nasazení 3D brýlí se můžeme těšit na monstra skákající „z obrazovky“.
I hratelností Downpouru zachová principy survivor akce – Murphy bude mít k dispozici minimum střelných zbraní a ty nestřílející se zase budou postupně poškozovat. Dle gameplay videí možná až moc rychle, ale dává smysl, že kdo si proti kreatuře vezme paraple, nemůže očekávat valný sukces.
A závěren se lze těšit rovněž na puzzle hádanky. Méně briskní hráči naštěstí budou mít k dispozici trojici volitelných obtížností.
Dexter v Silent Hillu
Na radikální proměnu došlo také u hudebního doprovodu. Vzhledem k tomu, že z Konami odešel Akira Yamaoka, skladatel muziky k předchozím dílům, najala Vatra Daniela Lichta.
Ten je sice citován jako autor hudby k béčkovým hororům jako Children of the Night nebo i Hellraiser: Bloodline, nejznámější je ale jeho soundtrack k seriálu Dexter. Lichtova účast mimo jiné znamená i méně výrazné industriální prvky.
Kontroverzní je rovněž volba autorů hlavního songu. Ten dostala na starost nu metalová kapela Korn a někteří fanoušci Silent Hillu proti jejich účasti založili i petici.
Brno není, čím se zdá být
Kreativní změny na Downpouru si vysloužily kritiku za „pozápadnění“ tradičně japonské série i chválu za čerstvé prvky. Jestli brněnská Vatra potěší i konzervy mezi hráči nebo půjde na ruku pouze evropským strašpytlům, se definitivně ukáže údajně už 13. března 2012 na PlayStationu 3 a Xboxu 360.
jojo mas pravdu kvalitnich hororovek neni moc, skoro nic, pro me je jeste good horor siren… Jo dik za tip , o kuon jsem nikdy neslysel…
Je pravda že kvalitních hororových her je opravdu málo. Ono vlastně celkově je hororovek málo. Mojí nejděsivější hrou kterou jsem v životě zatím hrál byla na PS2 hra Kuon. Na tu dobu nádherná grafika a neskutečně děsivá atmosféra. Od té doby čekám kdy se něco takového zase objeví. Třeba to bude právě Silent Hill Downpour.
… Ano me osobne se do toho ty korn taky moc nehodi, ale na druhou stranu korn jsou good kapela na poslech i kdyz maj kvalitni casy za sebou a navic uz dlouho nevidaly dlouho hrajici desku, muzu klidne rict ze od alba take a look in the mirrior samej pro me aspon propadak… A navic kdo slysel uplne novi korn tak urcite vi ze je to uplnej odvrat od stylu… Az dabstep (omlouvam se pripadnym rypalum) nevim jak se to pise) , nerikam ze je to propadak urcite lepsi nez ty dve alba pred tim, ale myslim ze korn uz meli skoncit v dobrych casech kdyz uz odesel head, protoze ted mi to prijde uz jen jako volani do ticha, ale tohle jsem chtel rict, ty posledni hodne industrialni korn by se tam hodily asi vic do toho traileru, , , i kdyz ve finalni verzi urcite zadny korn nebudou, , , takze doufam ze to vatra neposrala a zahrejem si poradnej survival horor… nemuzu dockat …
Po všech těch odkladech, snad fanoušci mužou jásat, že to konečně vyjde, mě nevyjímaje
doufám že mě češi nezklamou…
To je dnes trend zaujmout co největší počet lidí a to bohužel nejen trailerem ale aj hrou celkově. Pak vznikne kompromis blinec pro všechny stejně jako trailer. Ale třeba se mýlím a hra bude good.
Ucelem trraileru je zaujmout co nejvetsi okruh lidi, kteri by mozna ani o Silent Hill neskrtli. Fanousci to maji nad posteli i tak, takze ti se fakt trailerem zhavit nemusi. Dle meho byli Korni fajn.
A add absurdum precitlively vylevy komentovat nehodlam. Jednoduse to nekupuj, pokud se tedy ridis jen trailerem, nikdo ti to nenuti.
Vím že to bylo jen u traileru …špatně sem to dole napsal
Nahodím teda i jinej odkaz [ odkaz ]
A pro účely traileru tam příště můžou rovnou dát toho již zmiňovanýho Biebra ne?
Zrovna Korn byl pouze pouze pro ucely traileru, stejne tak se to dela i u jinych her.
[ odkaz ] – Silent Hill Downpour OST – Downpour Intro
[ odkaz ] – Silent Hill Downpour OST – Jump Monster
Asi bych se o hru aspon trochu zajimal a snazil se precist aktualni informace, nez zacnu soudit : P
Tohle mělo aspoň duši: [ odkaz ]
Poslouchám metal ale z toho co se sérií udělali se mi chcce zvracet a ještě abych za to dal 1500, –
A ještě pro tvou informaci AkiraYamaoka genres: Rock, ambient, dark ambient, industrial, trip-hop (vidíš tam nějakej přiblblej numetal? )
Ah. . Já zapoměl že ono tam patří industrial soundtrack. . No vlastně… To je přece napsaný na obálce, že?
Myslim, že nu metal se do toho traileru hodí rozhodně víc než nějaký industrial.
Mikefiser: jedinej kdo tu cpe J. Biebera si ty tak se uklidni. A Korni že se hodí do atmosféry SH? To je dobrej joke
V SH má být ambient nebo industrial soundtrack takže ať si Korni táhnou do toho svýho numetalu.
KoRn že jsou hnus? Jenom neumíte ocenit kvalitní hudbu. . Do všeho by jste cpali zasranýho Justina Biebera nebo 1 direction. KoRn je jedna z nejlepších nu-metalových skupin a zrovna jejich hudba by se mi v takové hře líbila. Navíc text té písničky krásně sedí k atmosféře Silent Hill…
Jsem rád za takový výběr hudby, obvzláště od hry z ČR!
petice podepsána …. . ty Korn jsou hnus a úplně mě to odradilo od koupě
PC verze by bodla
