Až se za deset let bude nějaký herní teoretik ohlížet za rokem 2010 a nejbližším okolí, nejspíše sesmolí obsáhlou práci pojednávající o tom, jak se tehdy narodilo tolik komunitních projektů, že to jednomu vyrazilo dech.
Vedle zázraků kolem Minecraftu, vedle dechberoucího sukcesu Kickstarteru či vyřvání si upravení konce Mass Effectu 3 totiž hrdě stojí také komunitní závodní hra Project C.A.R.S. od Slightly Mad Studios.
Jeden za všechny
Na počátku všeho bylo schizma uvnitř série Need for Speed. Zatímco díl Hot Pursuit se vydal vstříc arkádovému zážitku, Slightly Mad Studios tvořící Shift 2 se rozhodli pro věrnější simulaci závodění.
Shift 2 ovšem získal pouze polovičatě kritické poplácání a je nasnadě, že důraz na realismus nemusel být po chuti velkým distributorům vlastnícím práva. Zlý gigant EA zareagoval jediným logickým způsobem a zrušil vývoj Shift 3. Co následovalo bylo rozhodnutí Slightly Mad Studios vytvořit si na koleně duchovní pokračování jménem C.A.R.S. a to z financí věrných milovníků žánru.
„Crowd-sourcingovaný projekt je půl roku po svém oznámení živější den za dnem.„
Zdálo se to jako bláhový sen. Fanoušci virtuálního závodění se semkli a rozhodli se udělat si svou vlastní hru. With Blackjack… and hookers.
Zatím se ovšem zdá, že financování komunitou úspěšně funguje. První crowd-sourcingovaný projekt Slightly Mad Studios, na nějž hráči přispívají peníze a dokonce určují i vývojářská rozhodnutí, je totiž více jak půl roku od svého oznámení den za dnem živější.
Uncle C.A.R.S. Needs You Ruku k dílu může přiložit doslova každý. Co je k tomu potřeba? Stačí se zaregistrovat na webu WMD a vybrat si typ participace. Za odměnu dostanete funkční verzi hry, kde se již jezdí různými vozy po různých okruzích.
Nejšokantněji ovšem zní skutečnost, že za financované peníze získáte i část výdělků, přesněji řečeno 70% z tržeb. Podobnou volnou SMS vypálilo rybník i leckterým jiným komunitním projektům. Kromě finanční motivace dojde i na tradiční taháky komunitních projektů jako možnost narvat do hry svůj obličej či jméno. Hra logicky podporuje i obsah tvořený uživateli. |
Nemalé ambice
Pointa je, že C.A.R.S. nechtějí stát na podobné úrovni, jako indie projektíky typu Minecraft či Double Fine Adventure. Dokonce se nechtějí ani pouštět do odvážného znovu-vynalezení svého žánru, jako ShootMania. C.A.R.S. nemíří nikam jinam než o to pokusit se vytvořit nablýskaný AAA titul, avšak zcela novým způsobem.
Vývoj moderně vypadající hry totiž stojí milióny dolarů – takový Call of Duty: Modern Warfare 2 stál pěkných 40 mega. A komplexní titul oplývající realistickou grafičkou či fyzikálním engine, jakým je C.A.R.S., stojí zkrátka více než klasická adventura nebo kostičkované RPG.
„Dojde i na možnost sestavit si tým ze skutečných lidí či na kooperativní závodění s navigátorem.“
Pomineme-li ale fascinující produkční story, co nás vlastně čeká ve hře jako takové? Především má nabídnout „ultimátní zkušenost závodníka“. Tzv. Franchize mode umožní začít v nízké kariérní pozici a postupně se vypracovat na jednu z mnoha možností od Formule 1 po Le Mans. Cílem je sestavit dokonalou simulaci závodního světa. Idea C.A.R.S. překvapila natolik, že se do ní namočil i Ben Collins z televizního pořadu Top Gear.
Pod kapotou C.A.R.S.
C.A.R.S. je vyvíjen pro PC, PS3, Xbox 360 i Wii U. Bude podporovat HDR, proměnlivou AI v závislosti na podmínkách i fyzikální model, který ony podmínky určí.
Model chování vozidel by ve skutečnosti trochu zjemněn v porovnání se Shiftem 2, protože podle týmu není ideální přístup, kdy realistický závodní simulátor paradoxně vytváří nerealisticky obtížné podmínky. Princip se řídí pravidlem, že „auta není tak těžké řídit, alespoň dokud se s nimi nedostanete na hranice jejich limitů.“
Právě tyto limity budou jádrem hratelnosti v C.A.R.S. Studio již pořídilo řadu licencí na reálné vozy od Audi R18 po Lotusy F1, další jsou zřejmě na cestě. Nejen stroji je ale živo závodění. Pro finální verzi se tak plánuje i maximální možnost sestavit si svůj tým ze skutečných lidí (!) a dojde rovněž na kooperativní závodění. A tím se nemyslí „více vozu na dráze“, nýbrž řidič+navigátor.
Z vizuálních propriet dojde vychytávky jako proměnu počasí a denní doby – poslední update ze 17. března již obsahuje hustou oblačnost a nejde tedy jen o mlácení prázdné slámy. Engine plně podporuje DirectX 11 a již nyní hra vypadá lépe než realita.
Jak je dnes trendy, hra bude obsahovat i vlastní sociální mini-síť s možností poměřovat si navzájem své časy a vést turnaje.
Tak trochu šílené studio Slightly Mad Studios sídlí v Londýně a prozatím mají ve svém portfoliu Shift 1 a 2 spolu s Test Drive: Ferrari Legends. Ačkoliv spolupracovalo na slavné značce Need for Speed, v jádru je SMS nezávislou partou vývojářů. Komunitní vývojářský systém WMD je vynálezem SMS a jak vypichuje Andy Tudor, kreativní ředitel studia, jeho smyslem je „vytvořit hru, v níž více nasloucháme fanouškům než vydavateli.“ C.A.R.S. je sice prvním projektem tvořeným na WMD, systém má ovšem v budoucnu sloužit i pro vývoj jiných her. |
Reakce na reakce
Výsledky komunitní práce jsou vidět již delší dobu. Pomineme různé trailery, které natáčejí samotní hráči a namlsávají jimi na YouTube další potenciální investory. Reakce na ohlasy je totiž vidět i například v lednovém přidání řidičových rukou na volant v interiérovém pohledu z vozu.
Slightly Mad Studios drží slovo a není problém objevit kladné ohlasy přispěvovatelů, kteří za 25 doláčů získávají pravidelně nové verze i s vozy a tratěmi. Konec konců, je-li někdo z vás přímým účastníkem vývojářského koloběhu, nechť se sám vyjádří v diskuzi.
Jak se před více něž půl rokem psal Mendys, díky C.A.R.S. se „svítá na lepší časy“. A neplatí to jenom pro žánr závodních her, pro nějž je C.A.R.S. bez přehánění Svatým grálem. Informace kolem projektu smrdí menší revolucí v herní vývojařině daleko více než třeba únorový úspěch Tima Schafera na Kickstarteru.
Neříkejme ale hop, dokud nedoskočíme. Současná finální verze (dá-li se u takového projektu vůbec mluvit o finální verzi) je odhadována na rok 2013 a teprve tou dobou se uvidí, dá-li se komplexní AAA hra skutečně utáhnout jenom s podporou komunity.
[ odkaz ]
uvidíme
ja sa teším tiež
prodam temer nepouzivanej volant logitech momo racing za 1500 czk. v perfektnim stavu. v pripade zajmu pm.
Raxlly- Takže to záleži havně na lidech. Díky za info. .
Tato hrar vypadá parádně a je mi docela líto si ji kupovat na PS3 kvůli grafice. . No nevím jestli to mám koupit na PC bo PS3. .
Času na rozmyšlení mám dost
Diky za info. Jediny co me trosku desi a jeste vaham, je u nejjvyssiho Donate – sleva na budouci obsah a mikrotransakce. . Dlc je ok, ale mikrotransakce? Proc a za co? !
BRUNO: na oficiálním fóru je mimo jiné sekce "jaké klasické auta by jste v pCARS chtěli? " mluvíme tady o autech do 80tých let, takže určitá šance tady je.
Senrimer: toho, že nebudou prachy bych se nebál, už těď se nasbíralo něco přes 2 100 000€ a navíc je prý veliká šance (šéf SMS uvádí 95%) že se SMS stanou součástí "něčeho většího".
asty11: kdyby byl dostatek lidí, a ochota "majtelů" okruhu, tak by se to určitě dalo vyhádat, ale větší šanci má si myslím Brno. Jinak podobnou akci udělala česko slovenská skupina ohledně Slovakiaringu, kdy SMS předali fotky a kontakty na správu okruhu a snad se nějak i s vedením okruhu domluvili.
Marek_Tvrdy: jakej máš nick na WMD portal?
Ještě jenom dodám (už asi po sedmý) , že pokud chcete dostat na konci vývoje plnou hru, musíte zaplatit minimálně 45€, pokud zaplatíte míň, budete muset zaplatit rozdíl mezi tím co jste zaplatili a 45€
Marek_Tvrdy- Ahoj chtěl bych se tě zeptat, jestli nevíš zda bude v projektu C. A. R. S trať v čechách Autodrom Most. Jezdí se tu formule 3000 myslím. A kdyby nebyla, tak jestli by si ji nemohl navrhnout Díky.
me by zajimalo. Hra ma vyjit nekde na zacatku roku 2013 ne ? co kdyz jim nebudou stacit penize. a projet skrachuje. Chystam se tam poslat mozna 100 euro. Ale bojim se o ne.
Tak do tohohle investovat má daleko větší smysl než cpát peníze do nenažraného EA prostřednictvím NFS World
dotaz na Marka Tvrdeho: uvazuje se taky v CARS o necem jako je GTLegends – treba mod nebo cast hry? protoze ja, starsi rocnik by jsem to velmi uvital. .
Též díky za info!
Patrik Bolas: každej tejden vychazi nejnovejsi verze. Ty ji ale nemuzes hrat. Muzes hrat jen kazdej mesic tu nejnovejsi.
Díky za info
Jsem od začátku Senior member (100€) a projekt průběžně sleduji. V průběhu vývoje padly zajímavé nápady, co by mohlo být ve hře, něco se bohužel zamítlo, ale to už je život. Celý projekt je velice dynamický. Ostatně autor článku vůbec nezmínil přechod z Free2Play na klasický "boxovaný" produkt, který si vyhádali fanoušci. Osobně se mohu pochlubit za to, že buildy pro Team Member+ nejsou v pondělí, ale v pátek (hodně jsem řval kvůli čtvrtka, nakonec Ian Bell zvolil pátek) . Rally nakonec nebude součástí hry ani jako DLC. Je to příliš rozdílné a proto z toho možná bude samostatná hra později po vydání hotového pCARS. Ale co možná v pCARS bude, je DLC RallyCross. Nicméně zatím ve stádiu úvah.
Ještě k Shift 2 – on ten fyzikální model byl poměrně realistický, ale jak citoval autor článku tvůrce, simuloval někdy hodně extrémní podmínky a tudíž vzácné podmínky a proto bylo řízení obtížnější než v reálu. Přesto tu hru mám moc rád.
Rocket – rFactor běží na gMotor2 enginu, na kterém běží i GTR, GTL, GTR2, Race WTCC, Race07 (+ všechny jeho datadsiky STCC, GTR Evo, RaceOn, Injection, Raceroom) , BMW M3 Challenge (přímý předchůdce Shift) , Shift, Shift 2, ARCA Sim Racing, hodně zajímavá Superleague Formula 2009: The Game a online "novinka" Simraceway. Tudíž všechny tyto hry mají hodně podobnou fyziku, s výjimkou Shift 1/2, které mají fyziku upravovanou (ale v případě Shift1 lze pomocí modu Sharp Tyres tam fyziku rFactoru vrátit) .