Fakt, že bylo ukrajinské studio GSC GameWorld rozpuštěno, což mělo za následek zrušení napjatě očekávaného Stalkera 2, potěšil asi málokoho. Série Stalker je koneckonců v mnoha směrech naprosto jedinečná, takže její zastavení určitě zamrzí. Naštěstí není všem dnům konec, a tak se vývojáři zformovali do nového studia Vostok Games a začali pracovat na hře, která by měla udržovat ducha a odkaz Stalkera, ale zároveň přinést do žánru postapokalyptických akcí něco nového. Seznamte se s pohrobkem jménem Survarium.
Katastrofa jako řemen
Leckoho určitě překvapí, že Survarium nemá být žánrově úplně totéž jako Stalker, tedy singleplayerový mix střílečky z první osoby a RPG, doplněný o trochu komorný, ale povedený multiplayer. Tedy, půjde stále o křížence FPS a RPG, k těmto dvěma uklidňujícím zkratkám je ale tentokrát třeba přidat další, která dokáže zvednout ze židle, ať už strachy nebo nadšením. A to MMO. Survarium má být MMO, a co víc, dokonce se má řadit mezi free-to-play tituly. Není proto divu, že hře někteří stále moc nevěří. Principy a atmosféra série Stalker převedená do MMO a ještě free-to-play? Z logiky věci něco takového přece nemůže fungovat! Jak to tak ale zatím vypadá, může.
Vývojáři si sice stále nechávají pro sebe, do jaké míry má hra být bezplatná, a v jaké míře vůbec bude zasažena prokletým systémem mikrotransakcí, jedno je ale jisté. Rozhodně nás čeká silné zaměření na příběh a s ním úzce spojené prostředí. Survarium je zasazeno do blízké budoucnosti, konkrétně do roku 2026, kdy je celý svět jako po vymření a všemu vládne naprostá anarchie, boj o přežití a jednání na vlastní pěst. Za tak úžasnou situaci přitom může „jen“ řada ekologických a ekonomických přehmatů o deset let dříve. Mamonářství mnoha organizací a snaha ušetřit každý pětník vyústily v řadu otřesných následků, kdy vymírají celé ekosystémy, všude se šíří zhoubní paraziti i krysy a řada důležitých míst začíná zarůstat neprostupnými rostlinami. Následná snaha rostlinstvo spálit všechno ještě zhorší, protože rostliny zmutují a začínají obrůstat celá města včetně všech zdrojů energie, což má zákonitě za následek množství výpadků a krizových situací.
Postupem času však několik vědců vyvinulo virus, jenž dokázal rostliny zlikvidovat. Lidé si tedy mysleli, že mají vyhráno, načež se vše začalo vracet do normálu. V průběhu jara se ale na nebi začaly objevovat mraky šířící neznámou chorobu, způsobující především to, že člověk začíná doslova hnít zaživa. Během následujících dvanácti měsíců vymře devět desetin obyvatelstva celé Země, a tak zbývá jen hrstka přeživších, a také množství mutantů všeho druhu. A jedním z přeživších jste samozřejmě vy.
Černobylská Zóna bledne závistí
Základním úkolem hry bude tedy přežít, a to za každou cenu. Něco takového se ale snadněji řekne, než udělá, kromě přítomnosti mnoha mutantů musí člověk počítat i s faktem, že neexistují žádné zdroje elektřiny, ani žádná vozidla, a že nejste na světě sami, tím pádem můžete potkat cenné spojence, stejně jako nepřátele, kteří jsou schopni vás odprásknout pro pár nábojů nebo kus chleba. S tím vším musíte při snaze přežít co nejdéle počítat, stejně jako s tím, že ani samotné prostředí k vám není nijak zvlášť pohostinné.
První zveřejněné obrázky a gameplay záběry dokazují, že tvůrci opravdu dokázali zachovat jedinečnou atmosféru a náladu Zóny ze Stalkera, připravte se tedy především na prostředí plné lesů, křovin a opuštěných a polorozpadlých staveb. A také různých anomálií, kdy stačí, abyste blbě šlápli, a hned je s vámi amen. Zkušenosti ze Stalkera nebo z jeho dvou datadisků se vám tedy rozhodně budou hodit. Doufejme, že tvůrci nezapomenou ani na různé tajné skrýše, v nichž by bylo možné nalézt co nejlepší výbavu, ať už zbraně, oblečení, jídlo nebo další věci nezbytné pro přežití v postapokalyptickém světě.
Práce a úkoly
Podobně jako ve Stalkerovi budou přítomny i různé, zatím nespecifikované frakce, pro něž bude možné plnit různé úkoly, za něž zákonitě dostaneme peníze, hodící se především na kupování munice a dalších předmětů. Plnění misí bude mít také za následek zvyšování reputace, což s sebou přinese další výhody, třeba při obchodování. Na základně nějaké frakce vám přece okamžitě neprodají své nejlepší vybavení, musí vám nejdřív věřit.
Za všechny činy navíc hráč sbírá zkušenostní body, s nimiž lze rozšiřovat celkem pět vývojových stromů. Jeden z nich může zlepšit výkonnost se zbraněmi, především vyšší přesnost a rychlejší zaměřování. Další zvýší vaši nosnost, třetí strom naopak zpřístupňuje léčitelské schopnosti, s nimiž můžete lépe léčit různá zranění či choroby. Pokud se chcete zaměřit spíše na technické hračky, ani v tom není problém. Elektřina sice neexistuje, ale stačí investovat pár zkušenostních bodů do čtvrtého vývojového stromu a hned můžete snadněji a účinněji vyrábět různé pasti či opravovat užitečné skenery. Poslední cesta, jíž se můžete vydat, oproti tomu zpřístupňuje neocenitelnou znalost prostředí, díky čemuž máte vyšší šanci, že se vyhnete různým anomáliím, že najdete lepší artefakty, jež zvýší vaše celkové schopnosti (další podobnost se Stalkerem), a vůbec máte vyšší šanci ubránit se před nástrahami herního světa.
S každým zlepšením některé ze schopností navíc získáte dodatečné pasivní schopnosti, jednou za čas dokonce jeden z perků, jenž vám propůjčí různé významné schopnosti či bonusy, například mnohem delší sprintování nebo možnost zadržet dech při střelbě z ostřelovací pušky. Vostok Games však zdůrazňují, že s celým systémem stále experimentují, a že by navíc ocenili odezvu a návrhy hráčů.
Všichni proti všem
Aby bylo pořád co dělat, nabídne Survarium i řadu herních módů. Jeden z nich je Team Combat, kdy proti sobě stojí dva týmy hráčů, s cílem ukořistit součásti speciálního ochranného zařízení, které jsou náhodně umístěné na mapě. Týmy tak mají za úkol nejdřív součásti zařízení najít, dopravit je do vlastní základny a zkompletovat, což je ochrání před smrtící bouří, která přijde po uplynutí stanoveného časového limitu. Pokud náhodou ani jeden tým úkol nestihne, oba prohrají. Vše navíc ztěžuje i fakt, že protivník vám může ze základny jakoukoliv součást ukrást.
Další mód se nazývá Co-operative Playthrough. V něm je naopak potřeba splnit určité mise, třeba ochranu konvoje, obranu důležitého postavení, nalezení určitého artefaktu nebo výzkum anomálií. Tohle všechno ale jde jen při kooperaci se spoluhráči. Mise jsou navíc navrženy tak, že se při jejich plnění hráči vždy dozvědí něco o příběhu nebo pozadí celé hry, a obtížnost s každým dalším úkolem stoupá. Co víc, tvůrci dokonce plánují systém, kdy může cíl či průběh některé mise záležet na tom, jak jste předtím splnili či nesplnili tu předešlou.
Třetím a pravděpodobně nejdůležitějším módem není nic jiného než Free Play, což je klasika, kdy si může hráč dělat prakticky cokoliv. Není problém zkoumat prostředí, lovit mutanty, hledat a sbírat artefakty, pomáhat ostatním hráčům nebo proti nim naopak bojovat, prostě všechno, cílem je prostě přežít za každou cenu. Na začátku se přitom ocitnete na kraji mapy, kde je vše důležité rozmístěné náhodně, a spolu s vámi se může na mapě pohybovat klidně i 20 – 30 hráčů. Hráč však nesmí zapomínat na to, že má jen jeden život. Po smrti může začít úplně od nuly. Tím pádem se tento režim dost podobá možná až příliš slavnému módu DayZ pro Armu II.
Přežití nebude sranda
Odkaz a inspirace Stalkerem je určitě očividná z většiny dosud známých informací. Uvidíme, co tvůrci představí dál, hlavně by to ale chtělo detailnější popis některých prvků. Především herních frakcí, osobně totiž doufáme, že se dočkáme podobně znesvářených skupin, jako byla Povinnost a Svoboda.
Všechno ale rozhodně zní slibně, stejně jako novinky v podobě vývoje postavy nebo lákavých herních módů. Stejně tak nepochybujeme, že bude radost objevovat a zkoumat pozadí vzniku celé situace a vůbec procházet samotné prostředí. Jestli však máme z něčeho obavy, je to určitě vliv free-to-play žánru. Překročit pomyslnou hranici mezi titulem, jenž si člověk naplno užije i bez nutnosti platit jak mourovatý, a titulem, jenž z hráče tahá prachy za každou důležitou věc, je koneckonců velmi snadné. Doufejme tedy, že se Vostok poučí spíše od Team Fortress 2 nebo World of Tanks, než od průšvihů typu Battlefield Play4Free.
Stejně tak doufejme, že si poradí s bugy a technickými problémy. Když autoři nezvládali vychytat všechny problémy v případě singleplayerového Stalkera, těžko říct, jak zvládnou MMO, které navíc běží na zcela nové technologii, ne na X-Ray enginu. Survarium však vychází až v průběhu příštího roku, takže mají ve Vostok Games dostatek času všechno zmáknout a vytvořit pořádného nástupce Stalkera. Zatím ale mají nakročeno skvěle.
Typas : já pevně doufám, že kluci vědí, co dělají a že to mají promyšlené a pokud to bude alespoň kvalit Stalkera nebo Metra, budu spokojen.
Vývojáři mají slibně nakročeno na pořádnou pecku doufám že to dopadne podobně jako u Stalkera který se pro mě stal srdcovou záležitostí a vždy se k němu rád vrátím.
zní to zajímavě, ale nesouhlasím se začátkem článku, že nás to zvedne ze židle. Já bych byl raději, kdyby mě to řádně usadilo, protože když se zvednu ze židle, tak většinou odcházim
SpriteCZ – to možná bude tím, že to dělají tvůrci Stalkera
Jinak hra vypadá suprově. Doufám jen, že se z toho nestane tvůrců "honba za penězi"a podle toho to taky nedopadne,
konvjo: Ano, podle současných informací nás čeká podobně otevřený svět jako ve Stalkerovi
Pochopil jsem z toho dobre ze tam bude otevreny svet jako ve stalker? ? ? pokud ano, a nebude to moc koridorove tak je to PECKA!
Jo takže se to bude dát "hrát" zdarma ale pokud budete chtít hrát tak budete platit Za misi vystřílíte 30 nábojů s dobrou muškou a najdete jich 6. Zbytek si musíte zácálovat za prachy A když budete chtít něco jiného než plastovou stříkací pistolku tak taky. Jako bych to už viděl…
Vypadá to skvěle! Kdyby v tom byly herní principy a preciznost jako v zaklínačské sérii, tak bych bral hru všemi deseti.
Vidím v tom Stalkera a Singularity.