Oba předchozí ročníky série F1 patřily na vrchol realistických závodních simulátorů, takže jsme byli opravdu zvědaví na to, s čím vývojáři přijdou tentokrát. Vydávat každý rok zbrusu novou hru totiž není jen tak a pokud v titulu nejsou podstatné změny, všichni kromě zarytých fanoušků si jen odfrknou. S čím tedy přišlo F1 2012?
Hned zkraje
Dřívější tituly série měly za úkol posadit hráče do závodního křesla a propůjčit mu opravdový a nervydrásající zážitek jezdce formule. Přenést veškerou atmosféru a napjaté momenty bitev o první místo, kde často rozhoduje jedna neopatrnost a jedna setina vteřiny. To se hrám rozhodně podařilo, společně s tím se ale neobešlo bez nedostatků, které se naopak týkaly spíše technické stránky věci. Toho jsou si géniové z dílen Codemasters dobře vědomi a možná právě proto v letošním ročníku směřovali svou veškerou pozornost na detaily a změny v hratelnosti.
Rozdíl je patrný hned na první pohled. Menu totiž bylo kompletně překopáno a nyní na obrazovce vždy září nádherný 3D model některého z vozů. Mnozí si stěžovali na nepřehledné a zbytečně grafické položky, které často zdržovaly od výběru a někteří dokonce ani nenašli všechny módy, co hra nabízela. Tentokrát je vše ideálně jednoduché a přehledné. Menu je seřazeno do jedné lišty, ze které se dostanete k listovacím položkám hlouběji v nabídce. Po výběru se spustí daná sekce a už operujete přímo tam. Vývojáři řekli, že jednou z hlavních novinek je větší přístupnost a jednoduchost, což je rozhodně vidět.
Do školních lavic
Než se vrhnete na jakékoliv dlouhodobé módy, musíte hezky do autoškoly. F1 2012 nabízí tutoriál s názvem Young Driver’s Test, kde se naučíte nejen jednotlivé funkce vozu F1, ale také pravidla závodů, jednotlivé technické náležitosti a další maličkosti, které vám pomohou proniknout do světa formulí. Po absolvování jednotlivých disciplín už jste pak připraveni na samotnou kariéru. Codies se tak blíže přiblížili skutečnému světu F1, kde také probíhají testy mladých talentů.
Kromě kariéry zní zajímavě Season Challenge, který nasouká 5 let z kariéry do jednotlivých úkolů na trati.
Ta oproti předchůdci nedoznala prakticky žádných změn, jelikož se tvůrci rozhodli soustředit především na hratelnost. Opět vás provede světovými turnaji a propůjčí možnost si zažít hvězdnou kariéru závodníka. Kromě kariéry zní zajímavě také Season Challenge, který nasouká 5 let z kariéry do jednotlivých úkolů na trati. To za předpokladu, že se vám zbytečně nechce táhnout celou dlouhou kariérou.
Filmově pojatý je také Champions Mode, který připomíná Situation z FIFY. Celý mód se točí kolem světových šampiónů na žebříčku F1. Nechybí tedy Schumacher, Hamilton, Raikkonen, Button, Vettel a Alonso. Každý pak má před sebou zrekonstruovaný úsek jednoho ze svých závodů, které v reálu absolvoval a hráč musí splnit stanovený úkol. Nechybí tak legendární pře Alonsa s Hamiltonem v hustém slejváku a další ikonické duely, které si rádi užijete. Právě tento mód má skvělou atmosféru a nádech opravdových závodů, především díky své struktuře.
Pokud pak prahnete po něčem odlehčeném, vždy poslouží hra na čas a rychlá jízda, kde si nastavíte vše dle libosti.
Stylově a realisticky
I přesto, že se Codemasters z větší části soustředili na hratelnost, nechybí filmovější podání závodů. Bylo přidáno více animací, prostředí okolo vypadá živější a ruch v depu jen tak neomrzí. Vývojáři naštěstí vychytali mnoho bugů, takže se mi za celou dobu nestalo, že bych se zasekl v depu, také umělá inteligence soupeřů byla řádně vypiplaná. Ti už nebrzdí bez příčiny a chovají se více realisticky v závislosti na okolnostech v závodu. Samozřejmostí je i Safety Car, který vždy vyjíždí při srážkách a informuje o možném nebezpečí na trati. Opět posun směrem k realismu.
KERS a DRS skvěle fungují a především dávají hráči kýženou strategii na trati.
Skvělým nápadem bylo opětovné zařazení dvou technických prvků, které přidávají lví podíl strategie do závodů. Jedná se o systémy KERS a DRS (oba byly i v F1 2011). První zmíněný při brzdění uchovává kinetickou energii v zásobníku a řidič ji pak může v libovolný okamžik využít pro momentální boost. Amatérsky řečeno se jedná o jakési nitro, které vás na krátký okamžik zrychlí a pomůže se dostat z prekérní situace, případně dostihnout protivníka před vámi. DRS vám naopak dovolí měnit úhel zadního křídla a tím zvýšit přilnavost k trati, což vám dá nějakých 10 km/h navíc. Tento fígl se využívá nejčastěji pro předjetí protivníka na rovince. Oba systémy ale skvěle fungují a především dávají hráči kýženou strategii na trati.
Zapracovalo se také na preciznosti ovládání, což hráči minulých dílů pocítí. Na rozdíl od F1 2011, kde se hra snažila přesně měřit zatáčení analogem a přenášet pohyb na volant zde vývojáři přidali malého pomocníka, který předpokládá úhel zatáčky a zjemňuje zatáčení v závislosti na jeho ostrosti. Na papíře se to těžko vysvětluje, v reálu je ale díky tomuto prvku zatáčení přesnější a méně často dochází k přetáčení a smykům, a to i na mokré vozovce. Samozřejmostí je možnost podrobně si nastavit obtížnost, která se pohybuje od jednoduché arkády až k realistickému simulátoru, kde vás jediné zaváhání může stát kolo. A závod. V možnostech výběru se tedy nic nezměnilo a hra je stále přístupná všem. Menším bonusem je nový kamerový pohled „z ramene“, který je sice trochu těžkopádný, ale zato velmi osvěžující a televizní.
Vizuál z televize
Poslední novinka, o které bych se chtěl v preview zmínit jsou opakované záběry nejlepších kol. Ty jsou totiž provedeny přesně jako v televizních přenosech, ukazují dodatečné statistiky a dokonce přidávají skvělý komentář Anthony Davidsona, který s Codemasters spolupracuje už dlouhou dobu. Tím dostávají opakované záběry větší hloubku a především se blíží autentickému pocitu, který má člověk při sledování závodů v televizi.
Vylepšeny byly i modely vozů a lidí, kteří už nevypadají tak uměle.
Menší změny jsou vidět také v grafickém kabátku, i když spíše kosmetického rázu. Potěší ostřejší textury, vylepšené efekty počasí a vody, která ze závodů o hustém slejváku dělá opravdu působivou podívanou. Vylepšeny byly i modely vozů a lidí, kteří už nevypadají tak uměle.
Z prvních dojmů nelze F1 2012 prakticky nic vytknout. Titul si bere to nejlepší z předchozích dílů a přidává jak nové prvky pro realističtější pocit ze hry, tak větší přístupnost pro nováčky a začínající jezdce. Pro finální verdikt ještě budeme muset s konečnou verzí hry strávit více času, prozatím ale panuje velká spokojenost.
Ale pořád to vypadá hůř jak forza
a teda určitě bych přidal volnější rozhlížení kolem sebe, a poškození vozů ? …. kura vždyť ta demolice byla i ve strarých formulích co jsem hrál na PS1…
ne
budú už konečne boxy manuálne?
Malá chybička – "DRS vám naopak dovolí měnit úhel zadního křídla a tím zvýšit přilnavost k trati, což vám dá nějakých 10 km/h navíc. " – Je to práve naopak – Otvorená klapka DRS spôsobuje -zníženie- aerodynamického prítlaku na zadné krídlo, čo má za následok zvýšenie maximálne hlosti.
Ani písmenko o poškození vozů…stejně debi**í jako minule?
nech tam daju aj gp 2 a spoja stim karieru inak furt kopirka
Minulý ročník ma trochu sklamal, takže dúfam že tento to napraví a f1 bude patriť opäť medzi elitu!
Už jenom ta první věta mě trošku zarazila, ale ok. Jinak doufám, že i maličkosti jako červené světlo v pitech budou opraveny, ale co sem viděl gameplaye tak tam to je pořád, což mě trochu mrzí.