Když jsem dostal možnost vyzkoušet si Armu 3 díky nedávno vydané Alpha verzi, neváhal jsem ani minutu. Od Bohemia Interactive jsem navíc získal nejen přístup k lehce omezené Lite verzi, ale i plnohodnotné Alphě, proto jsem si mohl dovolit projít vše, co současná Alpha nabízí. A že toho není vůbec málo, jsem se mohl přesvědčit prakticky okamžitě.
Řecké prostředí v celé kráse
První věc, která vás v Alpha verzi zaručeně upoutá, je nádherné prostředí, konkrétně řecký ostrov Stratis. Ten bude v plné verzi hrát roli menšího brášky hlavního ostrova Altis (zpracovaného podle reálného ostrova Limnos), ale jak to tak vypadá, nijak zvlášť za ním zaostávat nebude. Stratis totiž nabízí lesy, městečka, letiště, širé pláně, slunné pláže, vojenské základny, zkrátka vše, co si jen můžeme přát. Celý ostrov se navíc může pyšnit slušnou rozlohou. 20 km2 možná působí jako velmi malé číslo, ale zdání klame, bude vám trvat poměrně dlouhou dobu, než celý ostrov projdete. Rozhodně se nejedná jen o nějakou obdobu Utesu z Army 2, který figuroval doslova jen jako doplněk Černarusi.
Každý prvek na Stratisu je navíc zpracován velmi detailně. Musím říct, že jsem kdysi dávno po oznámení Army 3 dost pochyboval, jestli je Řecko správná volba. Teď jsou všechny pochyby pryč. Troufám si říct, že takhle detailní, ale zároveň otevřené prostředí se jen tak nevidí. Na mém dojmu se určitě podílí i fakt, že jde právě o Řecko, které je samo o sobě dost exotické a ve hrách se nevidí nijak často. Ostrov navíc skrývá i řadu easter eggů a zajímavostí, třeba zátoku pojmenovanou Jay Cove. Pochybuju, že je podobnost se jménem vývojáře Jaye Crowa čistě náhodná. Stejně jako v případě předešlých titulů, i tentokrát si Bohemia Interactive za skvěle ztvárněné prostředí zaslouží ohromný potlesk, a já už se nemůžu dočkat, až se pořádně proběhnu i po Altisu.
Táta Medvěd všem jednotkám
Celý ostrov Stratis nejlépe omrknete díky čtyřem připraveným misím. První z nich se zaměřuje na pěchotu, přičemž se dostanete do role amerického vojáka, který spolu se zbytkem svého týmu musí projít prosluněné údolí a zaútočit na blízkou vesnici. A aby toho nebylo málo, přijde na řadu i likvidace minometného postavení a následně hektický útěk před nájezdem nepřítele, který ve mě okamžitě probudil vzpomínky na jednu z prvních misí Operace Flashpoint. Tyto vzpomínky probudilo ještě něco dalšího. Během celé mise probíhá dost častá rádiová komunikace, do které se velmi často zapojí osoba s označením „Papa Bear“, v překladu Táta Medvěd. Toto označení bylo možné často slyšet i v Operaci Flashpoint.
Druhá mise vás taktéž postaví do role amerického vojáka, jenže si už nezkusíte klasický pěchotní boj, ale něco mnohem lepšího. Jeden z největších a nejlákavějších taháků Army 3, potápění. Máte totiž za úkol zlikvidovat několik podvodních min a následně vyplavat na pláži, oddělat několik nepřátel, najít raketomet, odstřelit vrtulník a utéct. Při útěku musíte přitom dát pozor na velmi otravný hlídkový člun. Pokud můžu zatím soudit, potápění se vážně povedlo. Pod hladinou všechno žije, kromě ryb můžete narazit i na mořské želvy, a samozřejmě také na mnoho skal a korálových útesů. Vše se navíc ovládá velmi jednoduše (stačí namířit kurzorem pod hladinu a už se potápíte), dokonce máte k dispozici zbraň schopnou střelby pod vodou, což v této misi bohužel nevyužijete. Každopádně, pokud jde o dosavadní dojmy z potápění, rozhodně palec nahoru.
Třetí mise se zaměřuje především na řízení ukradeného ozbrojeného vozidla. Tentokrát už nejste v roli Američana, ale v roli nepřítele, tedy vojáka Iránu. V tomto případě jde prakticky o totéž co v předešlých dílech, vozidla se ovládají prakticky stejně. Máte však možnost se přepnout ze sedadla řidiče do střílny, což během mise nejednou využijete. Musíte totiž odstřelit několik aut v americké základně a následně ještě odpálit věž, což už je ale lepší udělat pěšky a s pomocí nálože. Jedna věc je však přeci jen odlišná od předešlých dílů. Ruce se konečně hýbou spolu s volantem. To sice nabídlo už Take On Helicopters, ale v simulátoru vrtulníků si toho asi všimne málokdo. Arma je ale něco jiného.
Potápění zatím působí skvěle, pod hladinou vše žije a navíc máte k dispozici zbraň schopnou střelby pod vodou.
Nakonec je tu čtvrtá mise, ve které se dostanete do role iránského pilota vrtulníku s několika cíli, jako je zneškodnit pár vozidel, vysadit vojáky nebo zničit minometné postavení. Pokud jde o letový model, jedná se o totéž co v Take On Helicopters, vše se tedy chová mnohem více realisticky, přitom ale ovládání zůstává, stále se stoupá klávesou Q a klesá klávesou Y, přičemž kokpit nenabízí možnost nastartovat vrtulník podle skutečnosti, jako je tomu v Take On Helicopters. Až takové možnosti vrtulníky v Armě 3 nenabízejí, i tak je však létání pořád velká zábava. Navíc musíte pořád dost trénovat, abyste byli schopní něco trefit, zvlášť když raket máte velmi málo.
Jedna novinka za druhou
Nejen že si ve všech misích osaháte to nejdůležitější, ale ještě okamžitě pochopíte, že hra neztratila nic ze své otevřenosti ani realistické hratelnosti. Pořád vás tedy čeká poměrně tuhá obtížnost a plnění misí, kdy vám nikdo neříká, jak máte to či ono přesně udělat. Je to na vás. V tomto případě zůstává vše při starém, což je jen a jen dobře. Navíc dostanete možnost vyzkoušet si i další novinky. Nejen potápění, ale třeba i možnost převléknout se do nepřátelské uniformy. Systém inventáře udělal od dob Army 2 obrovský pokrok, takže už si od padlého protivníka nemůžete půjčit jen zbraň, munici a další vybavení, ale i části uniformy, a to helmu nebo vestu. To se hodí nejen při snaze o stealth postup, ale především v multiplayeru, který Alpha verze taktéž nabízí a který vychází z Army 2, takže je vše stále postavené především na komunitních misích (hratelnost je prakticky shodná se singleplayerem). Oblbnout živého protivníka převlekem je koneckonců mnohem lepší než vojáka ovládaného umělou inteligencí. Ne vždy to ale vyjde, což se mi samozřejmě párkrát vymstilo. Své kouzlo má i možnost celou uniformu shodit a běhat jenom v tílku a trenkách. V mutliplayeru není pohled na takové šílence nijak ojedinělý.
Oblékání určitých částí cizí uniformy zní jako maličkost, ale může dost změnit zážitek ze hry. Celkově jde o vítanou novinku.
Další významnou novinkou je fyzika, kterou zajišťuje především technologie PhysX od nVidie. Dosavadní tituly od Bohemia Interactive na tom byly z hlediska fyziky vážně bledě, ale tomu je naštěstí konec. Padlí nepřátelé se tak sesunou k zemi tak, jak by měli, z jejich těl už se nestanou figuríny, které mohou trčet do vzduchu z okraje střechy, což byl v minulosti docela častý jev. Už se vám také nestane, že by vaše auto při výjezdu mimo silnici prakticky zastavilo. Jisté zpomalení tu sice je, ale v porovnání s předešlými díly jde o úžasnou změnu k lepšímu. Fyzika funguje zajímavě i při sražení autem, což tentokrát neznamená vždy jen smrt nebo zranění znemožňující chůzi. Dost často máte možnost se prostě oprášit, vstát a bojovat dál. Jednou se mi tak stalo, že jsem přejel nepřítele, myslel jsem, že je po něm, ale po chvíli zase vstal a ještě mi střelbou poškodil motor. Díky PhysX není ani rozumné vyskakovat z rychle jedoucího člunu (Alpha nabízí i několik plavidel, které jsou především v multiplayeru často využívány). Může se vám totiž stát, že rychle zamíříte pod hladinu, a pokud jste na otevřeném moři, není až takový problém skončit hluboko na dně a utopit se. Stačí zhruba dvě minuty pod hladinou bez dýchacího přístroje a je s vámi ámen.
V Bohemia Interactive také zapracovali na lepší rádiové komunikaci. Rozkazy sice pořád působí dost prkenně a strojově, ale vojáci už si neříkají čísly, ale jmény. Takže na vás v misi nezavolají „3, move to tree at three o'clock“ ale „Kelly, move to tree at three o'clock“. Celý systém však zatím funguje jen v připravených misích, ve scénářích vytvořených v editoru na sebe vojáci stále řvou čísly. Změny k lepšímu se dočkalo i ovládání. Pořád jde o simulátor, takže nečekejte, že budete celou hru ovládat pár klávesami. Došlo spíš ke změnám v rozložení. Pokud si s nastavením ovládání sami nepohrajete, pro sprint už nemusíte dvakrát stisknout W jako v Armě 2, stačí obligátní Shift. Inventář už není pod klávesou G, ale pod klávesou I. A pokud chcete házet granáty, už je nemusíte složitě přepínat. Prostě stisknete G a hotovo. Řada věcí se tak přestěhovala na mnohem vhodnější klávesy. Také se sluší zmínit jedna drobnější novinka, a to že pokud vás postřelí, většinou se můžete sami ošetřit, alespoň napoprvé.
Síla editoru
Vedle singleplayerových misí a multiplayeru nesmí chybět ani osvědčený editor. Základ je pořád stejný, pořád tak máte k dispozici umístění jednotek, skupin, spínačů, značek, bodů trasy nebo různých modulů, stejně tak můžete pár kliky nastavit počasí, vítr a další podmínky. Vše se zkrátka ovládá velmi snadno, proto může i laik a začátečník vytvořit solidní misi. V tomto případě tedy nedošlo k žádným velkým změnám. Ke změnám však došlo v rozhraní. Jedním klikem si můžete zvolit, jestli chcete rozhraní, které se více blíží Armě 2 a starším titulům Bohemia Interactive (většina ovládacích prvků je ve sloupci v pravé části obrazovky), nebo rozhraní, které je dost podobné editoru Tak On Helicopters. Kromě rozhraní si editor Army 3 půjčuje z povedeného simulátoru vrtulníků i tři užitečné nástroje, konkrétně debug konzoli, prohlížeč funkcí a prohlížeč konfigurace. Už teď je jasné, že má editor i tentokrát extrémní potenciál, a já už se nemůžu dočkat, s jakými výtvory komunita přijde. Bez pořádných, často dost šílených modů by to prostě nebyla Arma.
Pokud nepatříte mezi nadšené tvůrce modifikací, editor vám stejně přijde vhod. Díky pár klikům s ním dostanete možnost bez omezení zkoumat ostrov Stratis a zkoušet všechny dostupné jednotky, ať už jde o vojáky, ozbrojená auta, lodě, vrtulníky a také postavy civilistů. Na nich je vidět další zlepšení, a to mnohem lepší animace běhu. Sprintující postava beze zbraně už tak nevypadá jako robot, ale hýbe pažemi mnohem víc přirozeně.
Bez chyb to nejde
Samozřejmostí je i velmi kvalitní grafická stránka. HW nároky nejsou na dnešní dobu nijak vysoké, ale stejně je grafika Army 3 úžasná. Prostředí vypadá skvěle, voda vypadá skvěle, pochválit musím i modely vojáků a všech vozidel (včetně detailních interiérů), které zatím navzdory zasazení do roku 2035 nepůsobí zvlášť futuristicky, tedy s výjimkou iránského vozidla Ifrit. Pokrok nastal i v případě osvětlení, což je vidět především při nočních akcích. Pokud jde o grafiku, myslím že v současné době nelze mít jakékoliv výraznější výtky. Ty lze mít v jiných ohledech. Zatím jde stále o Alphu, takže se připravte na řadu bugů. Když jsem zkoušel svoji misi spočívající v nočním potápění, v jednom okamžiku něco vybouchlo a já zemřel. Poblíž nebyl žádný nepřítel, hra mi neukázala, kdo a jak mě zabil (což normálně po smrti dělá, což je další bod k dobru), prostě výbuch odnikud. Občas také slušně padají snímky za vteřinu. Celá hra mi jede na vysoké nastavení naprosto plynule, ale jakmile se přepnu do zmíněné střílny obrněného auta, FPS klesne snad na 15 snímků. Optimalizace tedy zatím nemusí být na každém stroji úplně ukázková.
Vylepšení by si určitě zasloužila i fyzika, která má pořád své mezery, stejně jako efekty explozí, které působí docela primitivně, stejně jako demolice budov, třeba výše zmíněné rádiové věže. Umělá inteligence má také své mezery. Někdy se chová dost rozumně, třeba když jsem se krčil za vrakem auta a dva vojáci se mě pokoušeli obklíčit. Jindy je to pravý opak, často třeba trvá dost dlouho, než na vás nepřítel vystřelí. Je to zkrátka Alpha, takže se s chybami musí počítat, stejně jako s pády hry. Pevně však věřím, že Bohemia Interactive tohle všechno brzy vyladí. I k tomu koneckonců Alpha verze slouží.
Řecká válka čeká
Arma 3 na mě zatím působí skvěle. Jde sice jen o Alpha verzi, ale i ta ukazuje, čím vším se může nový simulátor pyšnit. Nejen skvěle zpracovaným řeckým prostředí, variabilní hratelností, tuhou obtížností, množstvím detailně zpracované techniky, lepším ovládáním, osvědčeným multiplayerem, editorem misí nebo dechberoucí grafikou, ale i řadou novinek, jako je skvěle vypadající potápění, pořádná fyzika nebo možnost oblékat pár částí cizí uniformy. Dalo by se říci, že Arma 3 se snaží vylepšit a zdokonalit vše, v čem předešlé díly vynikaly a ještě přidat něco navíc. A zatím to vypadá, že se snaha zatraceně daří. Jedinou hrozbu vidím v množství technických chyb, které k otevřeným hrám prostě patří. Ale už jen fakt, že máme Alphu plně k dispozici, značí, že tentokrát přistupuje Bohemia Interactive k tomuto problému mnohem pečlivěji, což by se dalo říci i o zbytku hry. Doufejme tedy, že až ve třetím čtvrtletí letošního roku narukujeme do plné verze, bude to stát za to. Zatím ale vše nasvědčuje tomu, že bude.
ACzeMiky: Jak už jsem psal níže, chtěl jsem tím jen napsat, že hra jako taková má sice optimalizaci víc než dobrou, ale občas může nastat situace, kdy na slabších PC hra může jet mnohem rychleji než na silnějších mašinách. A protože je tohle článek o Alpha verzi, která už se dá koupit, přišlo mi vhodné aspoň nějak případné zájemce upozornit, že tahle situace může nastat
horší optimalizace? Vždyť to má 100x lepší grafiku než ten hnus arma 2 a jede mi to na max s 3x vyšším FPS… Recenzenti začínají být trošičku rozmazlení jak tak koukám.
BůhOnty: Sice nevim přesné znění ženevských konvencí, ale uniforma se nemění spíše z toho důvodu, že by jsi to dostal od vlastních nebo by to byla dezerce, težko říct. Stačí se podívat na Švejka, když si vyměnil uniformu. Spíš se myslim, že je mnohem riskantnější si vzít cizí uniformu než mít vlastní.
Jasný. . Ale potápěči, pěchota, motorizovaná jednotka asi žádni agenti nejsou nebo ne? …. .
BůhOnty: Ano , ale to se jen vztahuje na normální jednotky. Speciální, agenti a různě utajované mise se ženevskýma konvencema vůbec nepočítaj.
Jak psal ResRat v ‚polní příručce‘ která je ve hře se píše že hráč nemůže nosit nepřátelskou uniformu protože by to bylo porušení Ženevských konvencí.
Nádhera
Abakanius – přesně tak!
Musím je pochválit za interface. Ten se vskutku povedl.
Dost možná ojedinělý bug. V Lite verzi jsem mnoho času neztrávil (Steam mi ukazuje 75 minut oproti 7 hodinám v normální Alphě) , tam jsem ani nic podobného nezkoušel. Každopádně díky za upozornění, text jsem ještě radši poupravil aby nedošlo k nedorozumění
Cvrnda: Že by v Lite verzi byla chyba? Protože i manuál, který ve hře je píše, že můžu nosit uniformu pouze své strany, vzít si můžu maximálně vestu.
ResRat: Nefunguje? Zvláštní že když jsem to zkoušel v editoru, bez problému mi to šlo
Edit: Jo, je to tak. Zatímco třeba helma bez problému vyměnit jde (což je vidět i na jednom screenu) , uniforma samotná vyměnit normálně nejde. Ale stejně si pamatuju, že se mi to nejméně jednou podařilo. Každopádně, plná verze by to určitě umožnit měla bez jakéhokoliv problému, myslím že to bylo ukázané i v jednom z prvních videí. Ale i ta helma by teoreticky stačila, právě díky ní jsem dokázal párkrát někoho oblbnout v multiplayeru
ResRat: Pravá válka by se neměla držet Ženevských konvencí.
Převlékání do nepřátelský uniforem v Alphě nefunguje a doufám, že to tak zůstane, protože jde o hrubé porušení Ženevských konvencí.
Jinak moc hezký článek
Alfaverze mě hodně bavila, tak se těším na plnou.