Jestli máte taktéž pocit, že žánr MMO upadá, nejste daleko od pravdy. Toho si byli vědomi i vývojáři ze studia Sandbox Interactive a rozhodli se tuhle skutečnost úplně změnit a překopat k nepoznání. Inspirovali se u staré a dnes již částečně zapomenuté Ultimy Online – čistokrevného sandboxu, které měli na svědomí tvůrci z Origin Systems a zapříčinili tak neuvěřitelný pokrok a průlom. Jak se podařilo navázání tomuto duchovnímu nástupci? To se dozvíte v preview.
Sandbox? Ne tak docela
Hra se sice prezentuje jako poctivý sandbox, ve kterém si může komunita a hráči dělat, co se jim zlíbí. To je zčásti pravda, ale přesto mám několik výtek. Tou první je nemožnost stavět obydlí na jakémkoliv místě. Touto výsadou se pyšnila právě Ultima a vývojáři slibovali podobný systém, kdy si hráči mohou s dostatečným počtem materiálů postavit příbytek, či speciálně zaměřenou budovu. Nakonec ale tento pokus zůstal na půli cesty a ano, můžete se zabydlet ve vlastnoručně postaveném domečku, ale pouze na předem určených místech. Dle mého názoru sice nejde o nic závažného, ale pořád jde o celkem značný ústupek a zjednodušení hry.
Samotné základy hratelnost jsou jednoduché – svět (respektive obrovský ostrov) je rozdělen na desítky malých oblastí. Objevíte se uprostřed jedné mírumilovné země a je jen na vás jak – a jestli – se o sebe postaráte. Začáteční zóny jsou mírové, tudíž se nemusíte bát, že vám někdo při sbírání bobulí probodne záda mečem, ale jestliže vás bude lákat vyhlídka nového vybavení, dalších nepřátel k pokoření a vytoužených pokladů, musíte se vydat na nebezpečné území. Tím jsou zóny, kde si můžou hráči, co chtějí nutnou výzvu, zapnout PVP mód a zmasakrovat všechny nepřátele. Toto je ovšem pořád takový mezistupeň, jelikož tímhle vaše role nekončí. Zda chcete pokračovat dál, to už záleží na vás, ale pokud si odpovíte ano, tak vás hra nasměruje přímou čarou do oblastí, kde si nemůžete vybrat, jestli si chcete nenuceně zabojovat. Stačí odejít na chvilinku od počítače, podívat se na mapu a váš život může skončit stejně rychle, jako jste se přihlásili do hry. Tímhle přijdete o všechno – vybavení i vydělané peníze. Přesně v tomto momentě se hráčské skupiny dělí na dva tábory – ty, kteří na podobné radikální kroky nejsou zvyklí a skončí, a potom na ty, jež to vezmou jako výzvu a budou pokračovat v “potravním řetězci” co nejvýš.
K tomu se váže i questování, které sice ve hře je, ale v poněkud jiné formě, než byste čekali. Většinou se totiž jedná o vyrábění určitých věcí pro NPC nebo ježdění do předem určených oblastí. Na to vše máte časový limit (většinou tři hodiny), než se daná mise zruší a vy ji musíte začít od začátku. Bohužel, základem všeho je ve hře tzv. “farmení”, tedy sbírání co nejvíce surovin a potom také PVP. Abyste tedy mohli pokročit ať už v misích nebo craftingu, musíte sbírat celé hodiny suroviny, z kterých pak můžete ať už stavět nebo vytvářet vybavení a předměty. Po čase tedy přišel mírný stereotyp a podle mě se mělo studio zaměřit spíše na alternativní metody získávání potřebných věcí. A jestli vám schází něco, co potřebujete, ale nemůžete najít? Potom stačí otevřít aukci, respektive market a nakoupit si vše nutné. Na další postup a přísun dalších surovin navíc ovšem potřebujete guildu. Sami se v téhle MMO nehnete téměř nikam a to platí také o PVP.
Pokud si totiž postavu pořádně pipláte, můžete postupovat od úplných začátků až po Tier 8 a mít nejlepší brnění a zbraně ve hře. To obnáší nejen snahu a čas, ale i právě nekonečné sbírání a těžení, které může spoustu nováčků od hry odradit. Veteráni, co jsou na podobné hry zvyklí, nebudou mít problém, ale osobně bych řekl, že styl hry rozhodně nemusí sednout každému.
Všední procházka neobyčejným světem
Každá správná MMO hra by měla mít nějaké ty základy příběhu. Ať už RPG, FPS nebo TPS. Jestli se ale chcete pohroužit do světa Albionu a čekáte, že na své nekonečné pouti narazíte na nějaký ten zvrat nebo zajímavé texty, máte prozatím smůlu. Pro okolní svět jste jen další regulérní poutník. Vývojáři sice slibují kvalitní příběhové pozadí, ale zatím jsem na nic takového bohužel nenarazil a až na kratičký úvod si přílišného objevování příběhu tamějšího světa neužijete. Dokonce ani úkoly nenabízí nic, co by vám mohlo cokoliv poodhalit a jediné, co se dozvíte je, kolik dřeva máte získat, kolik kamenů přitáhnout, případně co sehnat na aukci.
Upřímně je škoda, že se v dnešní době pořád ve hře nenachází žádná pořádná historie a vyprávění, které by vás donutilo jít ve hře dál, dělat stereotypní úkoly a snažit se dosáhnout nejvyššího bodu. Pro mnohé hráče je právě tohle bod, proč pokračovat ve hře. Jen doufám, že studio na tomhle záporu zapracuje a jakmile hra vyjde v plné verzi, bude k dispozici plné příběhové pozadí.
Kouzlo izometrického pohledu
Další viditelnou inspirací u Ultimy Online a podobně laděných her je izometrický pohled. Kromě něho ve hře převládá i kreslená, příjemná grafická stránka. I přes to jsou ale objekty propracovaně vyobrazeny a všude ve hře se nachází spousta zajímavých detailů. Dokonce i zdánlivě nepodstatné předměty mají svou hloubku a je vidět, že si s nimi dali vývojáři opravdu záležet. Celkově hra vypadá přímo nádherně a rozhodně nejde o nic odfláknutého a lehce zapomenutelného. Jestliže si tedy potrpíte na kvalitu, budete příjemně překvapeni.
To samé se dá říct i o optimalizaci. Hru totiž rozjedete i na slabších sestavách docela obstojně a bezproblémově. Jestli ale čekáte, že se hra nebude lehce trhat v PVP bitvách o několika desítkách hráčů, tak jste na omylu. Autoři plánují tuhle složku hry ještě pořádně vyšperkovat, a to do vydání open bety.
A jak je na tom hudební doprovod? Ten krásně podtrhuje a zajišťuje dobrodružnou atmosféru titulu. Celkově se technická stránka povedla a jedná se o nadstandard mezi dnešními (nejen) MMO hrami.
Stojí svět Albionu za to?
Zda si svět Albionu zamilujete, záleží jen a pouze na vás. Co se týče celkové volnosti a pojmu “sandbox”, tak tvůrci hru lehce zjednodušili, ale není to nic, s čím byste si měli lámat hlavu. Výrazným krokem k zjištění, zda budete hrát dál nebo ne je také výzva a obtížnost, které v titulu čekají. Budete totiž umírat. A to rukou cizích hráčů, kteří si pak budou užívat vaše těžce vydřené věci. Pokud ovšem vytrváte, hra vás za to pěkným způsobem odmění a pro co jiného hrát MMO, než pro dobrý pocit a kolektiv, že ano?
Komunita je také další věc. Díky obtížnosti hráčská základna silně prořídla, hrají tak pouze ti, které hra opravdu velmi baví, užívají si ji a náležitě je také baví. Tudíž se nemusíte bát nesmyslných spamů v chatu, nepříjemných gold sellerů a různých botů, jenž jsou v dnešních online hrách pečení vaření a nelze se jich jen tak zbavit. K tomu přispěl i fakt, že za hru musíte zaplatit. A kolik? To záleží jen na vás a na tom, jaký vztah si k titulu vytvoříte. Tak jako tak, osobně se těším na vydání, protože tahle MMO má šanci prorazit v komunitě veteránů a hráčů, kteří zažili zlatou éru. Stačí doladit příběhovou stránku a garantuji vám, že na svůj čas strávený ve hře jen tak nezapomenete.
MMO mě nikdy nijak nepřitáhli. Ale tato hra mě zaujala. Až vyjde tak určitě minimálně vyzkouším.
Beeda2004: Uvidíme, jak to nakonec dopadne. Zatím to není pořád na 100% jisté, ale jestli bude hra placená (alespoň B2P) , rozhodně to uvítám.
Dobré to je! Dokonce se to dá nově hrát na mobilu!
ElementGamer: opravdu? to asi tezko. To tvrdim jako hrac co ma puvodni Albion tezce pod kuzi…
ultimu jsem nehrál, ale osobně mi to připomíná mnohem lepší runescape. Však ty hry toho spolu mají tolik společného, ale je pravda že dokud to nebude F2P nemá smysl se o to zajímat.
Jinak botum nijak nezabranijou spamovat goldy tim ze nebude zdarma staci se podivat na ostatni onlajnovky jako wowko, elderscroll ci jiny placeny a tech botu je tam furt habadej sice zablokujou ucet ale ten clovek z toho prodeje ma tolik ze si muze koupit 50 dalsich
ElementGamer: co sem cetl zpravy kolem konce roku tak se obevilo tohle
" For this reason, we are putting the free to play plans on hold as well. Making the game ready for a free to play model would take up significant development time which we would much rather use to make a better game. Free to play would also create a lot of risks for the game – spamming, botting, world too small, etc – which we do not want to take if it can be avoided.
When the game goes live, current founder’s packs will be discontinued and replaced with starter packs, which will give full access to the game but offer less value for money than the founder’s packs as this is only fair to all founders who help us in making the game. Of course, all founder’s will automatically get full access to the game on release as well.
We are truly overwhelmed by the success of Albion Online thus far and would like to thank all of your for your ongoing support and feedback. Together, we will make sure that Albion Online will be a great game made to last. "
zadny free to play pouze founder packy budou starter packy za nizsi cenu
tbno: Je to zasazené v tom univerzu.
To má akože niečo spoločné s týmto? [ odkaz ]
Filuto> nebude to free2play po startu ale pozdeji to free bude
Vyzkousim, Ultima me bavila…. dik za informace.
ElementGamer: Mno mě už právě brnkal Spring, když sme teď hrávali Life is feudal. To mi přišlo taky trochu na styl ultimy – nápřahy, skillování, trading a eventy atd. akorat zatim chybi magie a nejaky npc enemies Heh ale teda radej si pockam, 30 babek jim za to nedam, kor kdyz to ma byt pak F2P. Coz me navic taky desi
Monkeyskunk: Dej tomu šanci, nic lepšího nenajdeš.
No Ultima byla pecka a tohle mi ji teda moc nepripomina, ale zkusim no.
Jo stara dobra ultima kdy clovek maxoval taming po lesich i rok
aha takhle. ten prvni koment ve me probudil nadeji nevadi. diky