Mafia, tajná společnost, která vznikla zhruba v polovině 19. století v italské Sicílii. Slovo, které po vyřčení vzbudí mezi hráči nemalý zájem a zároveň nostalgickou vzpomínku zpátky do roku 2002. Právě v tento rok totiž opustil vývojářské stoly první díl modly zvané Mafia, která se chtě nechtě zaryla do paměti každého herního nadšence. Vývojáři z Illusion Softworks (dnes 2K Czech) nám naservírovali krásnou hru situovanou do živoucího města Lost Heaven, jehož atmosféra nás vtáhla do poutavého děje a po celou dobu nás ani na chvíli nepustila. Hra to byla vskutku vydařená a jsem toho názoru, že si na ni holá většina z vás občas vzpomene i nyní po tolika letech.
Po obrovském úspěchu jsme v roce 2010 přivítali plni očekávání Mafii II, která nás v roli italského přistěhovalce Vita Scalettyho zavedl do země snů a splněných nadějí – Ameriky. Ačkoliv nebyla celá zápletka kdovíjak strhující a překvapivá, zábavná hratelnost, neustále se opírající o pilíře skvělého grafického kabátku, si naše srdce přece jenom získala. A byť jsme se postupem času dočkali několika placených přídavků, na které se někteří hráči dívali skrze prsty, i tak si Mafia 2 svoje místo v našich zaprášených policích vydobyla a většina z nás vzpomíná na ulice Empire Bay převážně v dobrém.
Abych to shrnul, Mafia I a II pro nás hráče znamená mnoho a také toho od nového dílu mnoho očekáváme. Nezbývá tak než si položit otázku, na kterou nám bude odpovězeno 7. října letošního roku, kdy Mafia III vychází: splní nový díl naše očekávání a bude plnohodnotným následovníkem? Pojďme se tomu podívat na kobylku.
Italská mafie zažije v Americe peklo
Příběh Mafia III vypráví o sirotčím životě míšence Lincolna Claye, který se po několika letém válčení ve Vietnamu vrátí do Ameriky s domněním, že jednou provždy dá klid zbraním. Jak už to tak ale v životě bývá, opak je pravdou, neboť cesty páně jsou nevyzpytatelné. Amerikou prolezlá italská mafie zradí adoptivní rodinu našeho Lincolna, který se tak chtě nechtě postaví do cesty těm, kteří na jeho rodinné příslušníky vztáhli nůž. Hlavním cíle však bude kmotr všech kmotrů – Sala Marcana. Na řadu tak přijdou city a krvelačná odplata, která bude vydobyta nelítostnými členy námi naverbovaného gangu. Lincoln v jistém slova smyslu zastává roli smolaře, který se neustále snaží najít někoho blízkého, což se mu stále nedaří. Nejprve hledá spřízněné duše mezi členy gangu, následně mezi věřícími a poté v armádě, odkud se vrátí, aby si tak znovu hledal někoho blízkého. No, a když se mu to podaří, je o své blízké zase připraven. Nehledejte však v tomto zapletenci žádnou podobnost se skutečností, neboť jde o čistě smyšlený příběh.
Squadra jako vyšitá – ženská, Ir a šedovlas
Po celou dobu hraní budeme vídat nejen Lincolna, ale také trojici našich nejbližších přátel – extravagantní vůdkyni haitského gangu Cassandru, tvrdého Ira Burkeho a charismatického Vita Scaletta. Každého z hrdinů bude možno využít jiným způsobem. Cassandra disponuje vlivnými známými a dokáže vše zařídit bez násilí, zatímco Burke nám poskytne nové posily. Pokud se však rozhodnete vše vyřešit po svém a dáte prostor hlasu zbraní, kontaktujete Vita a ten dokáže zařídit dodávku zbraní a střeliva. Jako platidlo poslouží nově vydobyté území, které lze přiřadit do správy jednomu z uvedených hrdinů. Ten vám tak na oplátku poskytne co má. Sám vedoucí vývoje uvedl, že pokud budeme například podlézat Cassandře nebo Burkemu, Vito se na nás nazlobí a do dalších bojů nám neposkytne jeho nejlepší zbraně. Hra nás tak přinutí přemýšlet a hlavně se rozhodnout, jak budeme postupovat.
Starý známý Vito Scaletta
Jak jste si mohli povšimnout, mezi hlavními postavami bude Vito Scaletta, kterého známe z Mafia II. Ačkoliv se na něm podepsal zoubek času a jeho kšice lehce prošedivěla, Vito by nám měl postupem času povyprávět, co vlastně od skončení jeho příběhu doposud dělal. Je tedy příjemné, že se v novém pokračování Mafie dozvíme, jak náš válečný hrdina bojující v druhé světové válce vlastně dopadl. V dějové lince napočítáme celkem deset hlavních epizod, přičemž mimo hlavních úkolů bude možno plnit i ty vedlejší. Cílem hry je vyhladit členy a bosse italských gangů a na jejich místa usadit naše spojence.
O vývoj hry a poutavou zápletku se stará tým Hangar 13, který si – dle svých slov – na kvalitním příběhu vyloženě zakládá. Pro neznalé doplníme, že v čele týmu stojí Haden Blackman, který pracoval mimo jiné na sérii Star Wars. Ve vývojářském týmu se nachází početná skupina českých našinců, jejichž spolupráci si Blackman na každém rohu vychvaluje. Nezbývá tedy než této mezikontinentální spolupráci držet palce.
Zločiny, drogy, prostituce aneb skutečný sen zvaný Amerika
Svět Mafia III se odehrává ve městě New Bordeaux, které bylo zpracováno na základě skutečného New Orleansu z roku 1968. Jedná se o významné přístavní město, v němž vládnou nelítostné multikulturní gangy. Půjde o rozsáhlý virtuální svět, ve kterém bychom měli náš hráčský chtíč řádně ukojit. Vývojáři si jsou totiž dobře vědomi nedostatků minulých dílů, v jejichž světě se mimo hlavní dějovou linku nedalo prakticky nic dělat. Virtuální město bude rozděleno do devíti rozličných okresů, ve kterých navštívíme průmyslové zóny, příměstské oblasti, loděnice, přístavy a bažiny, kam se bojí vkročit i ruka zákona. V každém okrsku vydělávají nepřátelské gangy z odlišné trestné činnosti. Narazíme na ilegální obchod s drogami, stavebním materiálem, prostitucí a na další trestné činnosti, na kterých v roce 1968 gangy vydělávaly. Díky dostupným gameplay videím jsme byli svědky přenádherné podívané, která nám umožnila nahlédnout na živoucí město plné lidí odlišných kultur a ras, kteří mezi sebou řešili jejich každodenní problémy. A ačkoliv Mafia 3 staví na původním enginu z předchozího dílu, tento zjevně podlehl znatelné modernizaci. Okolní prostředí se jeví vskutku výborně a působí opravdu velmi reálně a hlavně tak nějak přesvědčivě. Jakoby město a jeho obyvatelé skutečně žili vlastním životem.
Mimo grafického zpracování působí velmi příjemně a přesvědčivě konfrontace s nepřáteli. Líbí se nám scénky typu tichého přiblížení ke stojícímu gangsterovi a následnému uštědření několika smrtelných vpichů ostří nože do jeho ciferníku. Nebo třeba dobře mířená střela do kotníku, vlivem čehož nepřítel začne kulhat a naříkat, čehož hráč využije, smraďocha si otočí čelem k sobě a brokovnicí mu uštědří ránu z milosti nebo jej případně umlátí pažbou brokovnice. Takovéto možnosti hráče prostě baví a hra nám v ničem nebrání. Ba naopak, podobné možnosti nám servíruje přímo pod nos.
Humbuk nebo stealth? Stačí si vybrat
Ve hře se nám namane široká paleta standardních zbraní, hovoříme tedy o krátkých pistolích, účinných brokovnicích a odstřelovacích puškách. Každá zbraň se od té druhé liší účinností, přesností, rychlostí střelby, kapacitou zásobníku, stabilitou a účinným dostřelem. Každý si tak může vybrat železo dle svého postupu. Ten ovšem nemusí být vždy plný výbuchů a rámusu, neboť díky rozmanitému okolí lze sáhnout po tichém taktickém výšlapu. Na volbě postupu bude mít velkou měrou vliv aktivní odposlech dané oblasti, díky němuž budeme schopni nepřátele lokalizovat v reálném čase. Nejprve však bude nutné umístit telefonní budku na určité místo. Po její aktivaci se během plnění mise odemkne jedna z Lincolnových schopností zvaná Intel Vision, tedy jakési vidění skrze stěny, díky němuž gangstery uvidíme.
V novém dílu Mafie přijdou na řadu také dobová vozidla z šedesátých let, která zprvu nebude jednoduché ovládat. V té době samozřejmě neměli lidé ani ponětí o různých el. vychytávkách, která jsou nedílnou součástí dnešních vozidel, a tak se máme údajně připravit na velmi nepohodlné cestování. Vozidla bude možnost upgradovat například lepším odpružením, neprůstřelnými pneumatikami a dalšími serepetičkami.
Nechceme GTA
Superlativů bylo dost, čeho se bojíme nejvíc, jsou megalomanské výbuchy vozidel. Z dostupných záběrů jsme byli svědky naprosto destruktivních scén, které byly plny efektů a záblesků. Tvůrci sice přislíbili, že se ničeho podobného ve finální verzi hry nedočkáme, ale dá se tomu vůbec věřit, když hra skoro klepe na dveře? Dalším otazníkem je zničitelnost okolního prostředí a věcí kolem. Jistě, dřevěné regály se zhroutí a stejně tak dubové zábradlí popraská, ale co takhle květinová výzdoba, doutnající svíčky, barové židle a další vybavení? Uvidíme. Tak či onak se na nový díl Mafie moc a moc těšíme.
Mafia III vyjde 7. října 2016 s českými titulky na PC, PS4 a Xbox One, přičemž k dostání bude ve standardní, Deluxe nebo sběratelské edici. Předobjednáte na Xzone.cz nebo GameExpres.sk.
Pěkně sepsané poznatky.
Ale osobně bych taky vynechal tu telefonní budku, kterou jakoby nainstalujme, abychom pak viděli nepřátele na mapě.
To je zase fičuryna, to bych blinkal.
A co teprve ty ostatní asi. 
Brak, ktere je osobne nekoupim ani ve sleve za 2 dolary.
Odpověď na komentář uživatele
Bylo potvrzeno, že to bude levá Mafie.
Tohle už nebude pravá Mafie. Vidění skrz stěny, nereálné výbuchy. Navíc ani příběh mi nepřipadá úplně povedený – akorát zabíjet bossy různých mafiánských uskupení. Příběh první Mafie byl reálný, uvěřitelný.
Přesně jak psal Etien v tomto Preview – nechceme GTA, tak tato myšlenka mě tedy dost otravuje. Nejsem typ člověka kterému by nějak vadilo že, tvůrci ze studia Hangar 13 by do Mafie trojky dali i nějaké ty herní vymoženosti a serepetičky. Podle mě už bylo na čase. V Mafii 2 žádné čluny, letadla a motorky přeci nebyly. Takže v tomto ohledu mi je úplně jedno zda se "trojka" ukáže jako GTA.
Odpověď na komentář uživatele
Lincoln
MachujaNapitchi: Pravda, pravda
Tam si ho určitě vykrmili, ale tak zase takový sirotek nebyl 

Etien: To máš asi pravdu. Někdo to má jednodušší a někdo ne. Neříkej to nahlas nebo fitness centra budou mít prázdno
23cicer: Jistě. . vina byla na jeho straně. Proto začali zaměstnanci po jeho odchodu z firmy odcházet.
Jop…. . nějakou další fantasmagorii tam náhodou nemáš? 
Odpověď na komentář uživatele
Lincoln
Věř, že je to otázka genetiky. Někteří sypou a stejně z nich nikdy není žádná korba a někdo se jde do posilky jenom protáhnout a má záda jak vrata
Problemem dvojky byly nerealny pozadavky naseho guru D, kterej vinu obratil, jak jinak nez, na toho druheho. . trojka mi dela cim dal tim vetsi radost ( (
Odpověď na komentář uživatele
Lincoln
Tak jelikož byl Mariňák, tak si myslím že nic z této chemie nepotřeboval.
Sirotek narvaný gainerama, bcaačkama a steroidama
Prostě ho vychovávala ulice 
Čeho se bojíme? Že to bude (podle nejnovějších trailerů je) nové GTA ve starší době s názvem Mafia. Jako rentegnové vidění, nesmrtelná hlavní postava, neustálé nabádání kam jít, co udělat atd. mě celkem odrazují. + nesympatická opice coby hl. hrdina.
Odpověď na komentář uživatele
SteveHood
Viď že jo