Říkají mu Otec. Vůdce sekty střežící zalesněné srdce severoamerické Montany. Síla, se kterou se musí počítat a hlavně bojovat. Nastal čas očistit panenské lesy od fanatické diktatury plné strachu a násilí. Je ale jasné, že když se kácí les, létají třísky a vy si můžete být setsakra jisti, že to bude pořádná smršť.
Hallelujah!
Zkusil jsem si úvodní tři hodiny hraní netrpělivě očekávaného pokračování kultovního Far Cry s pořadovým číslem pět. Tentokrát je děj zasazený do severní části Spojených států – Montany. Křišťálově čistá, nedotčená příroda plná lesů, jezer, řek a skalisek se stane vašim bojištěm proti fanatické náboženské sektě vedené samozvaným vůdcem Josephem Seedem zvaným familiární přízviskem Otec. Jak už jsme ze světa Far Cry zvyklí, vždycky se najde nějaký ten šílenec, který bezostyšně terorizuje své okolí a ani u Otce tomu není jinak. Neštítí se mučení, vraždění, únosů a obstojně zvládá i pozici kápa organizovaného zločinu. Je na čase ale useknout tuto hadí hlavu, protože jedině tak se zbavíte celého těla.
Wau… prostě Wau
Hra začíná právě okamžikem, kdy se skupina policistů vydává do hlavního sídla sekty, aby si s sebou odvedla jejího vůdce. Nechci a ani nebudu popisovat, jak se vše bude odehrávat, protože tato scéna byla podle mne jedna z nejlepších úvodních sekvencí, co jsem v životě viděl a bylo by škoda, kdybych vás o ni připravil. Jen řeknu, že je tak silná, že by se jí mohl vyrovnat začátek hry BioShock Infinite, který mi taktéž způsobil silné bušení srdce.
V pozdější částí se vám již nabízí celý otevřený svět a musím říct, že je ohromný. Krásně zpracovaná příroda, která opravdu bují životem. Na každém rohu se setkáte s divokou zvěří, s vylekanými ptáky vylétávajícími z keřů, rybkami vyskakující nad hladinu, nebo se zmatenými srnkami, které vyplašila záře autoreflektorů. Svět zde opravdu žije, má vlastní infrastrukturu, civilisty a hlavně sektáře.
„Akční stránka hry je velice povedená, byť se časem může vytratit atmosféra z úvodu a pomalu inklinuje ke klasickému Far Cry hernímu stylu.“
Samozřejmě, že o krajině by se dalo psát hodiny a hodiny (Dokonce jsem se párkrát přistihl, že ignoruji misi a se stékající slinou se rozhlížím po okolí), ale pochopitelně že nejdůležitějším aspektem hry je boj. Stejně jako tomu bylo například u posledních Ghost Recon Wildlands, musíte osvobozovat území a bojovat s menšími bossy, abyste se po potravním řetězci dostali až k samotnému Otci. K dobytí jednotlivých zón je zapotřebí dělat tyto věci: osvobozovat civilisty, obsazovat základny, dobývat nepřátelská stanoviště a v neposlední řadě ničit „svatyně“. Tyto stavby působí jako malé, chráněné kapličky a jejich zničením snižujete dosah vlivu sekty. Na boj nebudete sami, postupem hry se k vám přidávají další a další postavy. Nejen ty hlavní, které jsou předem připravení, ale i například civilisté, kteří, když je osvobodíte ze zajetí, se vám odvděčí spoluprací. Můžete jim dávat úkoly typu zabij támhletoho, dostaň se sem atd. a oni je až s ninžovskou přesností splní (Jo, každej civilista má přece armádní výcvik).
Bojuj abys žil, žij abys bojoval
Akční stránka hry je velice povedená, byť se časem může vytratit atmosféra z úvodu a pomalu inklinuje ke klasickému Far Cry hernímu stylu. To nemusí být na škodu, ale bojím se nevyužitého potenciálu. Jak jsem již říkal, měl jsem možnost se hrou trávit příjemné tři hodiny, čímž jsem neodhalil ani pět procent z toho, co Far Cry 5 nabízí.
Jedna z misí, která mi utkvěla v paměti, byla zbavit se postavy jménem Řezník. Cestou k tomuto úkolu mne provázela sličná, leč zjizvená dívčina a aby nebylo trapné ticho, vyprávěla mi o našem cíli. Pán byl očividné monstrum a já se už nemohl dočkat až jeho sémě bude vymazáno z povrchu zemského. Vybaven kladkovým lukem (a samozřejmě i kvalitním střelným arsenálem) jsem se připlížil k místu, kde se odehrávalo plamenometné upalování nevinných. Ano, chtěl jsem, aby Řezník trpěl. Po systematickém vyhlazení všech podřadných nepřátel došlo i na jejich šéfa. Po vzoru Vinnetoua jsem do něj nejdříve nasázel pár dobře mířených šípů, přepnul si na pušku a jediným výstřelem „na komoru“ (na palivovou nádrž umístěnou na zádech) jsem se postaral o parádní ohňostroj. Montana má konečně mstitele a hrdinu, kterého si zaslouží!
Nejvíce záporných vlastností jsem viděl bohužel u nepřátel. Jsou stále hloupí, stejně jako tomu bylo i u předchozích dílů a přijde mi, že se vůbec tato problematika neposouvá dál. Například pokud vyšlete svého kolegu do nitra základny, nikdo si ho nevšimne (i když na něj všichni vidí). On si v klidu projde celým stanovištěm a podřízne svému cíli hrdlo. Následně se do boje pustíte i vy a váš kolega je téměř ignorován. Celá ta smršť kulek jde přímo na vás. Ano, také po něm tu a tam vystřelí, ale to jen aby se neřeklo. Alespoň že váš kumpán je také schopný zabít pár sektářů a není jen „přidanou“ postavou.
Jak to vypadá do budoucna?
Co mi páni z Ubisoftu řekli, bylo to, že hra nabízí hodiny a hodiny hraní, a to jen kolem hlavního příběhu. Montana nikdy nebude svobodná, dokud nesplníte všechny mise a nedobudete poslední píď na zemi a v pozdější části titulu i na nebi. Hromada vedlejších úkolů se tak postará o další motivaci věnovat Far Cry nějaký ten čas navíc. Dále mi bylo řečeno, že se po vydání časem objeví i víkendové výzvy, které budou komunitu zásobovat stále novými úkoly. Zapomenout nemůžeme na editor map, který obsáhne věci z Assassin’s Creed, Watch Dogs nebo předchozích dílů Far Cry. Ohledně foto módu, podobného jako u Assassin’s Creed, se vedly spekulace.
Vypadá to, že tu budeme mít pokračování, které opravdu bude stát za to. Já osobně se už moc těším na to, až se dostanu Josephovi Seedovi na kobylku. Doufám, že si někdo v redakci se mnou střihne kooperaci, protože ve dvou se to vždycky lépe táhne. Far Cry 5 je už za dveřmi, nabruste si tedy všechny nože, nabijte zbraně a napněte tětivy, protože nás čeká opravdu pořádná jízda.
Těšíme se
- na úžasné prostředí Montanských lesů
- na kooperativní hraní s přáteli
- na hutnou atmosféru ze sektářského prostředí
- na stovky hodin hraní a týdenní výzvy
Bojíme se
- že umělá inteligence opět nebude inteligentní
- že hutná atmosféra na začátku se už dále v průběhu hry nezopakuje
Shrnutí: Finální verdikt je takový, že se na Far Cry 5 rozhodně těším a doufám, že z originálního námětu sektářství vyždíme co nejvíc. Graficky to už dokázal, teď jen přesvědčit o tom, že nás může zaujmout i něčím novým. Potenciál totiž rozhodně má.
Far Cry 5 vyjde 27. března na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Hru předobjednáte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Odpověď na komentář uživatele Carljack
proc? to si delas srandu, nebo uz "hraci" tak zmagorili? uz jen moznost preskocit urcitej obsah hry, je postavena na hlavu, proc tam takovej obsah vubec je, pokud je nudnej nebo je vlastne "lepsi" ho preskocit? od toho je iddqd pripadne whosyourdaddy, ne kreditni karta
Odpověď na komentář uživatele Alfajk
A zrovna tohle je typ mikrotransakcí, který mě poměrně baví. Někdy jsou hry tak obrovské, že je prostě nemusí jít zaplatit jen pouhou cenou za jednu krabičku – jindy je to je nenažranost tvůrců – někdy musíme my poctiví zaplatit tu hru i za ty, co pirátí – proto většinou hry beru na obě platformy
Ale mikrotransakce by nám snaživým hráčům neměli škodit = všechen obsah lze normálně získat hraním (ne 1000hodin ) , všechny i zkrášlovací věci by měli jít získat – případně by ona platící se herní měna měla jít vydělat. Všechny questy, všechny itemy – nikdy by nic nemělo být nemožné pro ty, co si nezaplatí (viz The Crew, kde spousta věcí bylo pouze za reálné peníze! )
Ale proč nedát možnost – přeskočit grindovací vedlejší úkoly za reál peníze; proč nedát možnost fast travelu po mapě za reálné peníze – v Zaklínačovi jsem neustále jen jezdil na koni, protože mě bavila hudba, svět, věci co se během jízdy po světě děli…takže jsem fast travel neměl důvod využívat – kdo chce zrychlit hru – ať si to klidně zaplatí.
Speciální meč normálně pro lvl. 48, s ohnivou čepelí co přidává při attacku – zdraví, klidně ať ho dají za reálné peníze hned po první misi hry i pro jedničku lvl. Proč ne, když ho půjde získat klidně po souboji s bossem, v jedné z vedlejších misí od 48lvl.
S tímhle bych vážně neměl problém…nedočkavci jsou, tak ať platí Je to asi stejný rozdíl – jako když někdo ušetří na GOTY v akci za 250Kč 4roky po vydání hry, nebo kdo zaplatí za hru 1500 a pak dá 600 za season pass a diví se, že je to všechno hrozně drahý.
Nejhorší je – pokud je člověk téměř nucen do těchto investicí.
Odpověď na komentář uživatele Alfajk
Protože část trhu si to prostě koupí… A kde je poptávka, objeví se i nabídka. Proč pytláci v Africe loví ohrožená zvířata? Protože někdo chce hlavu nosorožce nad postelí a je ochoten za to si připlatit.
Odpověď na komentář uživatele Alfajk
What? Jakej grind v ACO? ? ?
Kdyz si hral mise po pořadí jakym je hra serviruje, tak jsi nemusel delat vedlejší mise…. Ja mel treba 40lv uz v pulce hry a to jen proto, ze me bavilo cistit vsechno co na mape bylo a ani minutu jsem se nenudil.
Pokud nekdo ma holt potrebu mit max level hned na zacatku hry, tak at si to koupi, jeho blbost…
nikdo se nepozastavuje nad tim, ze ve hre budou "timesaving" mikrotransakce? ok…
[ odkaz ]
proc vlastne vubec hru designujou tak, ze neco takovyho umoznuje? uz AC: O uzamykal story mise za nudnej grind vedlejsaku, tady to muze bejt jeste horsi
Paráda díky za tyto dojmy… určitě koupím a snad tedy nebudu litovat
Odpověď na komentář uživatele Aleš
Jestli mezi konzolisty počítáš i XO (:-) ) ) , tak ti doporučim skočit rovnou do XOX a tam to dáš v plným 4k a na ovladači, kterej je běžně na PC používanej…. .
Odpověď na komentář uživatele fabioozo86
Nech se překvapit. Možná bude
Co takhle soutez o tuto pecku : P a mohl bych to treba vyhrat na xbox one
Ano je tomu tak. Jen je to uděláno trošku nevhodně. Celou dobu se tam načítá hra a pak se změní obrátek na dvě postavy. Žádnej nápis nebo tak. Myslel jsem že se ještě načítá tak sem to nechal a až pak mne Ubi pán řekl že to je trošku špatně vymyšlený, ale že už si mám vybrat:) Vybíráš mezi mužskou a ženskou postavou a pak si dělaš oblečení atd.
ROYALFOX ? Je pravda, že si můžeš vybrat na začátku za koho budeš hrát ?
Tak to jsem rád. Čtyřka pro mě bylo utrpení – stereotyp po trojce obrovský, nulová inovace, záporák spíše k smíchu, prostředí extrémně nudný a questy nezajímavé. Po extrémní trojce, kterou jsem musel hrát hned v Day One o půlnoci velký skok dolu.
Pětku tak určitě vezmu na PS4 a vzhledem k zajímavým DLC rovnou vrhnu do GOLD edice. Pětka snad konečně přijde se změnami, které série potřebuje a více ukáže, že Ubisoft konečně ví co dělá a dočkáme se zajímavých a svým způsobem inovativních her, které spíše sází na příběh, než na online funkce.
Těch si Ubisoft může užít dosyta na svých spešl titulech – Division, či ta novinka o pirátech.
Odpověď na komentář uživatele Aleš
Proč by to nešlo? Jde to hrát úplně normálně.
(FC5 jsem nehrál, ale když dokážu hrát v pohodě MP v BF1, tak tohle bude nic. )
Hráno na PC/PS4/X1? A zeptám se konzolistů (PS4) , jak se to hraje na ovladači? Resp. jak se hrál Far Cry 4? Minulý díl jsem hrál na PC a moc si nedovedu představit rychlé míření na deset protivníků. Dá se to? Rád bych ale zkusil na PS4.
Odpověď na komentář uživatele Chesse
Zábavné chyby jsou fajn, ale chyby co ti brání hru hrát a dohrát jsou prostě peklo. Živí hráči taky, takže třeba R6 jedině s kamarády. Já to taky vidím tak, že krom psa sebou nikoho asi vláčet hrou nebudu.