Je to vůbec strategie?
Pokud je DotA něčím zvláštní, je to určitě fakt, že se nedá jednoznačně říct, o jaký žánr vlastně jde. Tváří se to jako strategie, ale není to klasická strategie. Řadu prvků si půjčuje z RPG žánru, ale není to RPG. Tak co je to? Sami vývojáři (pod vedením správce původního módu, IceFroga) o Dotě 2 mluví jako o akční strategii, resp. multiplayerové akční strategii, což je asi nejvýstižnější označení. Že není? No dobře, v tom případě ale nezbývá nic jiného než vysvětlit, v čem vlastně DotA spočívá.
Pokud jste měli tu čest s původním módem nebo s alternativami v podobě League of Legends, Demigod a Heroes of Newerth, můžete tento odstavec rovnou přeskočit. Vy ostatní ale čtěte pozorně. V Dotě 2 se ujmete role jednoho z dloooouhé řady rozličných hrdinů vybavených řadou speciálních schopností. Ano, pouze jednoho, ostatní hrdiny pochopitelně ovládají další hráči a společně tvoříte tým na jedné nebo druhé straně rozsáhlé mapy. Úkolem celého týmu je pomocí určité taktiky proniknout na základnu druhého týmu, a tam zničit jednu důležitou budovu, v opačném případě bránit vlastní základnu. Hrdinům při tom všem vypomáhají řadoví spolubojovníci ovládaní počítačem, doplnění o různé střílny a věže. Při tom všem není vůbec od věci sejmout nějakého nepřátelského hrdinu, z něhož vám padne nejen zlato na koupi posilujících předmětů, ale i zkušenostní body, přičemž jakmile dosáhnete dalšího levelu, máte k dispozici jeden bodík na vylepšení jakékoliv schopnosti hrdiny.
Tak koho mám zvolit?
Při prvním seznámení mohou principy Doty působit trochu složitě, ale věřte, že jde vlastně o jednoduchou záležitost. I když, ta jednoduchost platí jen o samotných herních pravidlech, protože jakmile se dostanete do boje, nezáleží prakticky na ničem jiném, než na znalosti daného hrdiny, jeho možností a jeho schopností. A samozřejmě na přehledu nad celou válečnou vřavou a na hodinách trénování. Asi chápete, že tohle není jednoduché ani trochu, aspoň tedy ne z počátku. I proto je DotA tak trochu hardcore záležitost. S tímto faktem zkrátka musíte počítat.
Ale dost o samotném hraní, teď si povíme něco o hrdinech, kteří jsou základem celé hry, alfou a omegou, prostě tím nejdůležitějším. Všechny postavy se dělí do dvou týmů, a to Radiant (v první Dotě pod názvem Sentinel), teoreticky vzato ti hodní, a Dire (Scourge), tedy v podstatě ti zlí. Ne že by dělení bylo až takhle černobílé, ale pro představu to snad stačí. Jak už jsme zmínili výše, hrdinů je opravdu dost, nebo spíš bude. V aktuální fázi hry se totiž ani zdaleka nenacházejí všichni, což však neznamená, že by jich bylo málo. Právě naopak, už teď je jich požehnaně, a protože by v obyčejném odstavci byl jejich výpis absolutně nepřehledný, bude lepší klasický jmenný seznam. Takže, tady je. Na straně týmu Radiant stojí v době psaní tohoto článku následující hráči:
- Anti-Mage
- Beastmaster
- Clockwerk
- Crystal Maiden
- Dragon Knight
- Drow Ranger
- Earthshaker
- Enchantress
- Furion
- Chen
- Juggernaut
- Kunkka
- Lina
- Mirana
- Morphling
- Puck
- Shadow Shaman
- Sniper
- Storm Spirit
- Sven
- Tinker
- Tiny
- Vengeful Spirit
- Windrunner
- Zuus
A na straně Dire postávají tito hrdinové:
- Ancient Appartion
- Axe
- Bloodseeker
- Broodmother
- Dark Seer
- Dazzle
- Doom Bringer
- Enigma
- Faceless Void
- Leshrac
- Lich
- Lion
- Necrolyte
- Nevermore
- Night Stalker
- Pudge
- Pugna
- Queen of Pain
- Razor
- Sand King
- Skeleton King
- Slardar
- Spectre
- Tidehunter
- Venomancer
- Viper
- Weaver
- Witch Doctor
Pwned!
Jak můžete vidět, hrdinů je vážně dost. A ve finální hře jich bude ještě mnohem, mnohem víc. Pokud vás zajímají jejich schopnosti, tak by bylo asi trochu na hlavu vypisovat vlastnosti všech postav, a proto zmíníme jenom pár příkladů. Dragon Knight se soudě podle názvu dokáže na omezenou dobu proměnit ve draka, Razor vládne elektrickým bičem a může používat i elektrickou vlnu, Juggernaut mimo jiné může léčit spojence, Drow Ranger je mistrná lučištnice, Lina má zas (doslova) pod palcem všechny ohnivé parády, atd. Kromě toho si také všichni mohou kupovat různé předměty, což jsme také zmínili o kus výš. Mezi těmito itemy můžeme nalézt třeba různé druhy zbrojí a helmic, magické hole, prsteny, meče nebo kladiva, vše samozřejmě v závislosti na daném hrdinovi. Pokud chtějí autoři zachovat ducha původní hry, připravte se však na to, že nic z toho si nebudete kupovat nastálo. Při každém boji by vámi ovládaný hrdina měl začít s čistým štítem, na levelu 1 a bez jakýchkoliv předmětů nebo zlepšených schopností. Tak to alespoň bylo v první Dotě. Nějaké ty trvalé statistiky by však měly být přítomny, včetně achivementů v rámci Steamu, přes nějž samozřejmě DotA 2 poběží. Vždyť jí vyvíjí Valve.
Tím se dostáváme k tomu, co vlastně druhá DotA nabídne mimo samotnou hru. Předně nás čeká velká podpora pro diváky, alias spectatory. Kdykoliv se totiž budete moci zapojit do probíhající hry (za podmínek daných konkrétním serverem), a všechno jenom tak sledovat, nejlépe s popcornem v rukou. Další věc je velká podpora progamingu, turnajů a celkově obecné tvorby vlastních serverů, což k Dotě neodmyslitelně patří.
Kromě toho se nejspíš můžeme těšit i na několik různých herních módů. Základ je samozřejmě všechno to, co jsme popsali v předchozích odstavcích, zároveň však můžeme očekávat volný režim, kdy neexistuje žádné omezení pro využití many nebo pro cooldown schopností, dále easy mód určený pro nováčky, kdy hráč po smrti neztrácí zlato ani zkušenostní body, mód commander spočívající v posmrtné přeměně do jiného hrdiny, ale se stejnými schopnostmi, wild mode s naprosto náhodnými hrdiny a schopnostmi, a nakonec arena ve stylu všichni proti všem. Zdůrazňujeme však, že navzdory tomu, že informace o herních módech patřily k prvnímu pořádnému infu, co vůbec prosáklo na veřejnost, dodnes to nebylo pořádně potvrzeno, takže to berte trochu s rezervou.
Source engine nestárne
Aktuálně by to bylo ohledně hry jako takové všechno, takže nezbývá než zmínit, co nás čeká z hlediska audiovizuální stránky. Jak už podnadpis napovídá, stejně jako jiné tituly od Valve, i DotA 2 poběží na léty a hráči prověřeném Source enginu. Ten zahrnuje nejen půvabný a detailní vzhled, ale třeba i podporu pro tvůrce modifikací skrz neméně prověřené Source SDK. A pokud jde o HW nároky, podle posledních informací by se neměly moc lišit od senzační izometrické akce Alien Swarm. Jinak řečeno, druhou Dotu by mělo rozjet i kdejaké kancelářské ořezávátko.
Zvuková stránka si také zaslouží pár slov. Nejde ani tak o to, že všichni hrdinové budou nadabováni, překvapivě je tentokrát důležitá hudební složka. Valve totiž pro potřeby soundtracku poměrně nedávno zaměstnalo skladatele jménem Jason Hayes, jenž je v první řadě podepsán pod soundtrackem k World of Warcraft. Jeho práci ohledně Doty už jsme koneckonců mohli dávno slyšet, a to v prvním a zatím jediném traileru, doprovodnou skladbu videa má totiž na svědomí právě Hayes ve spolupráci s dalším skladatelem, Timem Larkinem. Tento song navíc bude znít v hlavním menu.
Volba je na vás
To všechno zní rozhodně lákavě. Napadá nás však jeden možný problém. Naprostá většina věcí je k vidění už v původní Dotě, takže je otázka, jestli se vůbec dočkáme nějakých pořádných hratelnostních změn, nebo spíš zlepšení. Je nám jasné, že při jakémkoliv zásahu většina „progamerů“ z principu prská jak přiškrcená kočka, ale i tak by to nějakou změnu určitě chtělo. I když na druhou stranu, původní DotA je takový zázrak, že bychom se možná spokojili i s tím, kdyby jediná změna byl přechod na Source engine. Čeho se však obáváme především, je datum vydání. Původní plán byl konec letošního roku, následovaly prohlášení o začátku příštího roku, poté přišel velký šok v podobě informace, že by DotA 2 mohla vyjít až v roce 2013, což ale bylo brzy změněno na „někdy v průběhu 2012“. I to je ale docela daleko. Kromě toho však zatím vypadá druhá DotA parádně, takže nezbývá než doufat, že se do jejího vydání moc nezmění a že se dočkáme víc než důstojného pokračování jednoho z nejúspěšnějších moderských počinů v herní historii.
Na závěr ještě uvádíme, že v současné době probíhá uzavřený betatest, u nějž je určitá šance, že bychom se do něj mohli dostat také. V takovém případě očekávejte detailní zpravodajství přímo z bojiště.
Valve na to mají nějáký štěstí: Counter-Strike byl původně mod do Half Life.
DotA taky byla jen mod.
WE ARE ELECTRIC!
Snad mě to nezklame, i kdyby jo tak je tu stále klasická obyčejná DotA
Itemy budou stejné, akorát je koupíš u jednoho prodejce, podobně jako v League of Legends nebo Heroes of Newereth
Lidi, taky vám tu ten mrkající smajlík připadá tak arogantní. . ?
to zas da robotu sa naucit vsetky predmeti jak sa skladaju a vsetko ostatne mne by vobec nevadilo keby len zmenily grafiku pridali ale dalsie 3dota mapy a par hrdinov a bol by som spokojny. . ale snad to nebude jak na starej ze ked si to chces zahrat musis stahovat plno veci a registrovat sa na strankach
Senrimer a přesně takové by to mělo být už podle bety to tak vypadá, spec. systém je vylepšený tím, že budeš moci dokonce dělat instruktory, za což budeš také dostávat nějaké bonusové bodíky (jak přesně by měli vypadat se zatím ještě neví) .
Přesně jak řikal pesslovany. Chci uplně to samý, ale to okolo by bylo lepší. Leaver system, MM system, nějaký šikovný řešení pro communitu, třeba vylepšit spectator mod, replay mod atp. Ale jinak at je to uplně to stejný, jen v lepší grafice. . jinak si to asi nekoupim.
Přečti si to prosímtě ještě jednou…
MOBA hry že jsou Hack n Slash? Srsly?
Spš mi to připomíná Hack& Slash RPG, se strategii to memá orpavdu nic společného, až na ten pohled zezhora : -/
Cvrndo, posun to má drastický, třeba ne přímo v hratelnosti, ale např reconnect, možnost dělat jiným instruktora, pokud se odpojíš hraje za tebe AI atp… samozřejmě maličkosti jako změny statů nebo vlastnosti spellů u hrdinů, s tím se počítá, to se měnilo pomalu v každé nové verzi mapy u "staré" doty
V čem je tahle hra strategie? V tom že se to ovládá myší a ze zhora?
naprosto senrimera chápu, dota 1 = 5 let mého života a opravdu to nechci všechno zahodit a začít odznova (ono stačí že půjdou do kytek všechny zkratky pro nakupování itemů a všechny zkratky skillů) .
Na DoTu 2 přejdu kvůli lepší grafice, pravděpodobně lepšímu vypořádání se s leavery, recconection systému a různým jiným vychytávkám.
Proto je podle mě lepší pokud všechno nechají jak je protože hráči z DoTy 1 přejdou bez problémů a novým hráčům co DoTu 1 nehrály je to úplně jedno jestli je to stejné nebo ne.
valis1: To už je fakt demence a nebudu se omlouvat za výraz…V každé diskuzi čtu jen tvé " hm" . Jsi normální? hm? !
zoomfire: Vidím to tak, že i kdyby to bylo free-to-play, tak prvnímu návalu lam by se zamezit nedalo, ale pak by ty lamy okamžitě dostaly nakládačku a hezky rychle by tu hru zase opustili. Tak to bylo v případě TF2 a myslím že tentokrát by to bylo totéž, i když klasické zpoplatnění by bylo určitě lepší
já hlavně doufám, že se Valve nenechá strhnout free to play modelem a bude to hezky placený, páč tím se vyfiltruje strašný množství lam
senrimer: Zajímavá logika. Když už se jedná o pokračování, tzn. má to v názvu číslovku a ne třeba " DotA Rearmed" , tak se pochopitelně očekává, že to bude opravdu pokračování, což s sebou nese i určitý pokrok a změny. Větší, nebo menší, ale prostě určitý posun kupředu a důvod, proč by měl člověk to pokračování vyzkoušet. Když to bude jako původní DotA, skoro všichni hráči samozřejmě zůstanou u původní Doty pro Warcraft III. Ale když to nabídne nějaké změny, je tu dost vysoká šance, že se ti samí hráči budou kromě původní Doty věnovat i dvojce, nebo na ní kompletně přesedlají, tím pádem mi to, co jsi napsal ty, nějak nedává smysl