Titul NHL 10 patřil a stále patří mezi nejhranější hry na konzolích, alespoň tedy v České Republice. I dnes, necelý rok po vydání, probíhá celá řada turnajů s velkým počtem hráčů. Zkrátka značka NHL je v Česku a na Slovensku velice populární a nedávno vyhrané Mistrovství světa jí ještě pomůže. Nejdůležitější jsou ovšem novinky, kterých je letos opravdu dost.
Půjčíte mi někdo hokejku?
Prakticky v každém hokejovém zápase tuto situaci uvidíte. Přesto ji EA dlouhá léta ignorovala. Řeč je samozřejmě o zlomených hokejkách. Ty se konečně objeví i v NHL 11 a nutno dodat, že se vývojáři hodně snažili. To znamená, že přeci jen se budou hokejky lámat více po střelách z nápřahu, než po střelách zápěstím. Zlomit hokejku ovšem nemusíte pouze při střele. Můžete jí rovněž přeseknout protihráči při snaze nadzvednutí hole. Za to samozřejmě bude následovat trest na dvě minuty – za sekání. Když se vám přelomí hůl, máte několik možností, jak s danou situací vynaložit. První možností je, že si můžete manuálně dojet na střídačku pro novou (žádná automatika) nebo můžete hrát chvíli bez ní, například tu bude možnost přikopnutí puku či posunutí rukou. A třetí možnost je, že si můžete hůl půjčit od spoluhráče. Tato možnost se hodí, když budete pod tlakem ve svém obraném pásmu a váš obránce zlomí hůl, může si jí vypůjčit od útočníka, jak jsme to mohli několikrát vidět v reálných hokejových zápasech. Zlomená hokejka zůstane na ledě až do přerušení hry, přičemž se nebude jednat pouze o jakousi kulisu. Od ležící hokejky se bude totiž naprosto reálně odrážet kotouč, což může vést k přerušeným přihrávkám nebo tečovaným střelám. Rovněž může o hokejku jakýkoliv hráč i zakopnout.
Koho já pošlu na vhazování?
Vhazování. Věc, která se nezměnila a ani nijak nevylepšila od roku 2008. Dalo se zahrát pouze tak, že jsme zvolili směr a poslali tam přihrávku. V NHL 11 se však vhazování věnovalo hodně péče a také je to hodně znát. Nově si totiž budeme moci vybrat, jak dané vhazování zahrajeme. Můžeme buď klasicky přihrát kotouč, jak to známe ze starších dílů nebo máme na výběr nové, mnohem zajímavější způsoby. Můžete hráče zablokovat, tak aby nedosáhl na kotouč a nechat ho převzít od vašich spoluhráčů a dokonce jim ho i přikopnout. Nově můžeme také vzít puk a pomocí kličky objet hráče, tak jak to udělal David Výborný v prodloužení proti Rusku, které tehdy rozhodl Zbyněk Irgl. Nebo se také můžeme pokusit rovnou z vhazování vystřelit, což mnohdy překvapí nejednoho brankáře.
100krát a pokaždé jinak
Vývojáři pro nový ročník připravili zcela nový fyzikální engine, jenž otevírá zcela nové možnosti. V NHL 11 už nenajdete naskriptované situace. Vše bude probíhat v reálném čase, takže už se vám nikdy nestane, že uvidíte jeden a ten samý hit dvakrát. Nový engine se rovněž týká i hokejek, což znamená, že už nikdy hokejka neprojde skrz jinou hokejku nebo dokonce hráče. Tento jev lze nejlépe zpozorovat na vhazování, kdy se doslova hráči přetahují hokejkami. Ještě více jde nový engine znát na hitech. Kromě klasických hitů, které jsme prováděli natažením páčky proti hráči, přibyli i klasické střety, které se budou automaticky generovat, když se s hráčem střetnete bez použití bodyčeku.
Nově si budeme moci zvolit, zda chceme hráče udeřit do dolní nebo horní části těla. Pokud například hráče netrefíte ideálně a jen škrtnete o jeho nohu, tak se hráč naprosto realisticky protočí a vy zřejmě půjdete sedět za podražení. Aby se však z hokeje nestal cirkus, vývojáři zapracovali na atributech hráčů. Nyní bude mnohem více záležet, s jakým hráčem se pokusíte o bodyček. Nejvíce bude síla vašeho úderu záviset na fyzických proporcích obou hráčů, což znamená, že Zdeno Cháru jen tak s někým k zemi nesložíte. Nyní navíc budete moci hráče zasáhnout naprosto kdykoliv, třeba při střele nebo když je hráč v pokleku.
Tak, dneska budeme trénovat útok…
EA Sports se kromě zlepšené obrany také zaměřili na útok, kde nás čeká pár zajímavých novinek. Vše, co jsme dříve dokázali v útoku, v NHL 11 zůstane a k tomu nám přibylo hned několik nových kliček, které budou schopni provést jen ti největší technici typu Pavla Datsyuka nebo Aleše Hemského. Velkým vylepšením bude možnost pomocí jediného tlačítka přeskočit hráče, který se vám snaží na poslední chvíli skočit pod nohy. Celá animace vypadá velmi pěkně a navíc je neskutečně efektní. Ne vždy se však skok povede a tak se může stát, že o hráče zakopnete. To bylo v NHL 10 na denním pořádku, ovšem tam byl pád naskriptován a vypadal pořád stejně. Ne však v NHL 11, kde opět nová fyzika přispěla k mnohem reálnějším situacím. V NHL 10 byla velkou novinkou střela z kleče… Jak jinak než naskriptovaná. V chystaném ročníku už takové situace budou na denním pořádku. Nyní však budete moci vystřelit z jakékoliv pozice… Například v pádu nebo dokonce vleže. To ovšem dokážou jen ti největší borci, jakým je např. Alexander Ovechkin.
NHL 11 bude téměř jistě opět zcela jiný zážitek, než předchozí díl. Nejvíce tomu pomůže samozřejmě zcela nový fyzikální engine. Přeci jenom panují jisté obavy. Například brankáři: Těch se nová fyzika týkat nebude, což znamená, že se hráč o brankáře opět zastaví jak o neviditelnou stěnu, místo toho aby jej efektně povalil… Tady by už také chtělo něco vymyslet. Co by potřebovalo také trochu zlepšení je i grafika. Ta je sice skvělá, ale už od ročníku 2008 prakticky beze změn. Když si však ještě vzpomenu na to, že do hry přibyl videorozhodčí, kanadské juniorské soutěže a mnoho dalších drobností, jsou všechny obavy pryč, protože vím, že mi tahle hra vydrží zase do dalšího ročníku.
Přesně tak, ne že by zapoměli, ale vůbec se jim to nevyplatí vydávat na PC a hlavně by tato hra nebyla možná hrát na klávesnici.
A to už v EA zapoměli na PC ?