Série True Crime měla odjakživa tak trochu ustláno na pilinách. Snažila se bojovat se zaběhnutými značkami GTA (2001), Just Cause (2006) nebo Driverem (1999) skrze nabídku ultimátního simulátoru undercover poldy. Pokud první díl jménem Streets of LA (2003-2004) nabídl teprve polovičatý zážitek, druhý jménem New York City (2005-2006) byl de facto propadákem.
Nablejskanou pověst měl značce vrátit díl třetí s podtitulem Hong Kong. Po dvou letech od oznámení se ale loni v únoru dočkal katovy sekery – vlastník práv Activisionu údajně nevěřil, že hra splňuje potřebná kritéria jakosti. Stalo se tak spolu s jinou velkou značkou Guitar Hero.
Už se zdálo, že práce vývojářů True Crime: Hong Kong z United Front Games přijde vniveč. Loni v létě ovšem hru od Activisionu odkoupila Square Enix a nyní se objevily detaily ohledně tohoto neoficiálního třetího True Crime – například to, že byl (kvůli chybějícím právům) přejmenován na ‚Sleeping Dogs‘.
Máme tedy dát za pravdu Activisionu a souhlasit s původním zrušením vývoje, nebo naopak tleskat Square Enix za současnou reinkarnaci?
„Cílem bude infiltrovat triádu o 40 000 členech. Tentokrát si skutečně nebudeme moct stěžovat na nedostatek cílů.“
Skrytá identita
Jak už je pro sérii typické, protagonistou má opět být policista v utajení. Vrací se i prostředí Hong Kongu – a aby taky ne, když při svém utnutí měl True Crime: Hong Kong být „prakticky dokončený“.
Vtělit se máme do role detektiva Wei Shen (Wej Šen) z místního oddělení pro boj proti mafiánským Triádám. Jeho úkolem je infiltrovat organizaci zvanou Sun Yee On – jedná se o skutečně existující triádu (v překladu něco o „novém míru, spravedlnosti a cti“, pokud mi správně slouží má mandarínština), která se řadí mezi ty vůbec nejznámější triády – má odhadem až 40 000 členů. Jak vidno, tentokrát si skutečně nebudeme moct stěžovat na nedostatek cílů.
Nechybí ani klasické žánrové momentky – předváděčka hry tak obsahovala i scénu, u níž bychom ve filmovém provedení nejspíše nezadrželi pozvednuté obočí a procedění slova „Klišé!“, leč v destilátu hongkongských motivů nemůže chybět. Jde o zpočátku nevinné posezení s kamarádem z dětství, které se – chvilka napětí – záhy zvrhne v krvavou řež, po níž už Wej Šenovi nezbude nic jiného, než za přítelovu smrt přísahat brutální pomstu.
Návrat do tématu poldy v převleku znamená také jistou morální šedivost hráčova potenciálního konání. True Crime: Streets of LA byla famózní pro skutečnost, že hráč mohl zkonit prakticky každou misi a při svém postupu působil buď jako neřád s odznakem nebo jako skutečný andílek. Sleeping Dogs nebude jiný a i zde bude čistě na hráči, jestli se do gangsterů nevcítí až příliš dobře. Bude-li to vyvedené řemeslně, může nás čekat mrazivé pojednání o morálce a účelech, jež světí prostředky.
Ach, ta rozverná PR rétorika Activision, pod jehož křídly probíhal vývoj True Crime: Hong Kong, je momentálně v očích hráčské komunity tím největším zlem pod sluncem. Nutno podotknout, že frázemi, jež doprovázely život a smrt True Crime: Hong Kong, společnost tento obraz příliš nevylepšila: V době, kdy byl vývoj True Crime: Hong Kong ještě prodlužován, se totiž CEO Activisionu Eric Hirshberg ke hře vyjadřoval těmito slovy: „Dodatečný čas na vývoj se u této hry skutečně vyplatil. Je poznat na mechanice hratelnosti, přičemž nám jde o to, aby souboje a střelba byly tak sofistikované jako řízení vozidel. Dosáhnout něčeho takového u open-world hry je velmi náročné.„ Sotva o pár měsíců později se tentýž člověk k zaříznutí vyjadřoval už krapet jinak: „Rozhodnutí (zrušit hru) jsou založena na naší snaze zaměřit se pouze na tvorbu těch nejlepších interaktivních zážitků.“ True Crime: Hong Kong takových parametrů prý nedosahoval. |
Ulicemi Hong Kongu
Na rozdíl od série Grand Theft Auto si True Crime vždycky potrpěla na relativně uvěřitelné a megalomanské zobrazení virtuálního velkoměsta. Žádné fiktivní metropole typu Vice City nebo San Andreas, nýbrž staré dobré Los Angeles, New York – a nyní i Hong Kong.
Město, jež je momentálně pod čínskou správou, v popkultuře vyvolává asociaci především s distingovaným jménem filmaře Johna Woo. Právě jeho filmům jako Hard Boiled, nebo filmům jeho kolegům jako Volavka (inspirace právě Skryté identity), se blíží příběh i pojetí Sleeping Dogs.
Hong Kong má vzbuzovat étos moderního leč nemilosrdného města, jež nikdy nespí. Nebude sice vyveden v akurátní velikosti jedna ku jedné, obskurní atmosféra mixu kultur už ovšem absentovat nemá. Mimo trhání vazů se totiž dočkáme i volnočasových zpestření jako „zpívání“ v karaoke baru nebo naopak sázení při kohoutích zápasech.
Okénko wannabe vývojáře: chci zpátky do reality True Crime: Hong Kong Sleeping Dogs sice vypadá fajnově jako omítka, zvláště pro milovníky asijské kinematografie, ale stejně se nelze udivit nad tím, že jsme se jaktěživ nedočkali uvěřitelného simulátoru detektiva. Jasně, všechny lomvazy a zpomalené přestřelky mají něco do sebe, ale každý, kdo vzpomíná na dřívější policejní simulátory jako SWAT, a přitom holduje relativně normálním detektivním dramatům, nemůže přece donekonečna ve hrách tolerovat stylizaci cloumající futrama! Copak pomalé a až amatérský neohrabané prohledávání domku, při němž vás jediná přijatá kulka pošle na krchov, také nemá své kouzlo? Vážení vývojáři, chci něco jako SWAT křížený s CSI a dejte k tomu kapku výslechů L.A. Noire. Ale udělejte je pořádně a ne tak, že pokud zadržený zalže, tak najednou začne očima i tělem těkat jako při epileptickém záchvatu! |
Ručně stručně
Ve hře nemají chybět klasické součásti městských sandboxových her – jízda autem, střelba ze zbraní, a také typický znak série True Crime, tedy souboj nablízko. Příbuznost hongkongskému filmovému žánru, které se vždy rochnily v trhání vazů ručně stručně, navíc znamená důraz na skutečně zajímavý soubojový systém.
Ohlasy z hraní Sleeping Dogs častují tituly slovy „tak dobrá řezačka, že se vyrovná i Batman: Arkham City“. Kromě klasických chvatů se máme dočkat i snadno vytvářených komb a jako novinka přichází i tzv. „enviromental kills“, čili „smrt způsobená prostředím“.
„Když se zrovna budete rvát v kuchyni, není nic snazšího, než oponentovi nasměrovat hlavu směrem ke sporáku.“
Když se tak v kůži svého avatara zrovna budete rvát v kuchyni, nebude nic snazšího, než oponentovi nasměrovat hlavu směrem ke sporáku. Naopak při bitce v docích zase dojde na snadné naházení gangsterů do vody, a tak dále.
Dojde také na souboje v autech (podobně jako v Just Cause 2) a nechybí ani zpomalovací bullet-time při střelbě á la Max Payne. V jádru nejde o nic nového (ani v rámci série), výsledek by ale měl být setsakra opulentní!
Sleeping Dogs = spící psi? WTF! Proč se, herdek, namísto jasného True Crime alias Pravého zločinu přejmenovaný TC: Hong Kong jmenuje tak, jak se jmenuje? Fráze „sleeping dogs“ je v angličtině součástí pořekadla „let sleeping dogs lie“, čili čehosi tak trochu jako „nedráždi hada bosou nohou“. Rozdíl je ten, že anglická fráze varuje spíše před nepříjemnými následky jakéhokoliv rýpání do status quo než před tím, že si na to rýpání musíte nasadit gumáky. Nabízí se nám tak řečnická otázka, jestli by (vysoce hypotetická) česká „lokalizace“ Slepping Dogs neměla hru přejmenovat na „Nedráždi hada“. |
Vyzyvatel GTA V?
I přes dušování, že True Crime: Hong Kong byl „prakticky dokončený“ se nyní ukázalo, že Sleeping Dogs jsou od finální verze stále ještě daleko. Přespolní novináři sice dostali do pazourů hratelnou verzi, ale bylo jim jasně sděleno, že nesmí opouštět vyhrazený prostor (dle informací 1UP.com a dalších štístek).
Vývojáři z United Front Games mají to štěstí, že jejich roky opečovávané dílko i přes korporátní byrokracii nakonec přece jen spatří světlo světa. Herní média se nebrání srovnávání s dominantním GTA ani rýpání do Activisionu, který True Crime: Hong Kong zrušil právě z obavy z GTA.
Ovšem také sami vývojáři z United Front jedním dechem dodávají, že nehodlají jít proti Grand Theft Auto V. Jde-li pouze o preventivní opatření nebo náznak pochybností nad svými vlastními kvalitami, se vyjeví někdy kolem druhé poloviny tohoto roku, kdy mají Sleeping Dogs vyjít pro PC, PlayStation 3 a Xbox 360.
true crime: new york sice mohl být propadák, ale stejně jsem u toho strávil hromadu času…
Epická hra už se nemůžu dočkat ! !