Kdo by z fanoušků taktických her neznal kultovní značku King’s Bounty. Ostatně právě ta byla inspirací pro další velice oblíbenou sérii, kterou není nic jiného než Heroes of Might and Magic. Ačkoliv ale její kořeny sahají až na začátek 90. let, tak ji pravděpodobně většina hráčů zná až díky jejímu novějšímu oživení v podobě King’s Bounty: The Legend, které v roce 2008 vydala ruská společnost 1C Company. Jednalo se o velice povedenou dobrodružnou hru s taktickými bitvami a RPG elementy, která zaznamenala nemalý úspěch, díky kterému do roku 2014 vyšlo ještě několik dodatečných titulů, vystavených na stejném enginu. Před dvěma lety byl následně oznámen oficiální druhý díl, který by chtěl posunout hratelnost série zase trochu jinam. My jsme pak dostali možnost zahrát si zhruba prvních 10 hodin, z nichž vám můžeme prozradit, že se tento úkol autorům skutečně podařil. Otázkou ovšem je, jak se ke změnám budou stavět zkušení matadoři série.
- Platforma: PC, PlayStation 4, Xbox One a Nintendo Switch
- Datum vydání: 24. 08. 2021
- Výrobce: 1C Entertainment
- Žánr: RPG s tahovými souboji
- Česká lokalizace: Ano
- Multiplayer: Ne
- Přístupnost: 16+
- Cena: 1 299 – 1 699 Kč v obchodě Xzone
RPG se vším všudy
Jestliže bychom totiž předchozí hry mohli označit jako dobrodružné tituly s tahovými souboji a RPG elementy, tak v případě tohoto projektu už musíme mluvit o víceméně čistokrevném moderním RPG plného různých cut-scén, jenž je ozvláštněné tahovými souboji. Vývojáři se totiž rozhodli daleko více zatlačit na role-play stránku, která je intenzivně dávána do popředí. V praxi se tento posun projevuje tak, že pryč je pohled z ptačí perspektivy při prohledávání světa. Nově vaši postavu ovládáte přímo z třetí osoby, díky čemuž máte ještě blíže zdejšímu světu, jenž je krásně a detailně vymodelovaný (jen je stále potřeba zapracovat na optimalizaci), avšak občas může působit poněkud toporným dojmem.
V případě projektu musíme mluvit o víceméně čistokrevném moderním RPG s tahovými souboji.
Během těchto vašich půtek (po svých či na hřbetu koně) budete potkávat různé charaktery, jenž vám v rámci namluvených rozhovorů budou zadávat hlavní i vedlejší úkoly. Také můžete využít služeb některého ze zdejších obchodníků či si čas od času vyřešíte nějakou triviální hádanku, s jejichž nápaditostí se autoři opravdu moc nepředřeli. Kromě toho ještě během průzkumu budete nalézat speciální svatyně zvyšující vaše atributy, časokameny pro rychlé cestování či různé bedny a skrýše, v nichž se většinou nalézá veteš k rozprodeji, ale občas narazíte i na kusy vybavení či svitky, jenž využije váš hrdina.
Moudrost, moc či anarchie?
A právě výběr hrdiny bude mít velký vliv na to, jak budete postupovat. Na začátku si můžete vybrat jednu ze tří postav, kdy každá z nich nabízí jiné příběhové pozadí či specializaci (žoldák neumí příliš dobře pracovat s kouzly, zatímco kouzelnice ano, avšak ta neumí dobře velet jednotkám). Od toho se pak budou odvíjet nejen souboje, ale i možnosti v plnění úkolů či dialogy. Tvůrci zde totiž představují systém jakýchsi vyznání (Řád, Moc, Anarchie a Moudrost), kdy různými akcemi a rozhodnutími získáváte body do jednoho z nich. To se následně projevuje třeba tak, že se vaše postava může rozhodnout, že druhou možnost splnění úkolu dělat nebude, jelikož je proti jejímu přesvědčení. S těmito vyznáními je také spojen příjemně kompaktní talentový strom, jenž propůjčuje další bonusy pro vaše schopnosti či statistiky.
Od výběru hrdiny a vyznání se bude odvíjet vaše hraní.
Z tohoto pohledu se tedy opravdu jedná víceméně o čistokrevné RPG, u kterého si i častokrát vzpomenete na sérii Zaklínač (přesněji na druhý díl, jelikož během průzkumu naleznete mnohé neviditelné zdi), což může být způsobené i tím, že jednoho hrdinu dabuje Doug Cockle – hlas Geralta. Jen je škoda, že si autoři nevzali inspiraci i u příběhu, který mě za těch zhruba 10 hodin hraní vůbec nechytl, jelikož působí příliš generickým dojmem. Ale třeba se to časem zlepší. Nicméně výtku mám k tomu, že se vytratila jistá „poťouchlost“ předchozích titulů. Což o to, vývojáři se sem snaží zapracovat různé odlehčené dialogy či texty, avšak drtivá většina z nich nedopadá na úrodnou půdu. Vrcholem pak je chování všech hrdinů, kdy dva z nich stále mají různé ironické poznámky a furt brebtají na to, jak je lidé otravují s úkoly, zatímco ten poslední se chová zase příliš sluníčkově a jeho reakce většinou působí naivněji než chování dětí z mateřské školky. Proto se mi nepovedlo ani s jedním ztotožnit, a je škoda, že nedošlo na zakomponování dialogových voleb, jenž by umožnily si vašeho geroje formovat do vzoru sobě vlastnímu.
Souboje trochu jinak
Nicméně fakt, že nehrajete klasické RPG, vám bude neustále připomínám v soubojích, které od předchůdců taktéž prošly opravdu výraznými změnami. Kdykoliv totiž potkáte skupinku nepřátel, tak se kamera přesune nahoru nad bojiště, jenž je složené z hexových políček, na nichž jsou rozestavěné jednotlivé jednotky. Potud stará známá písnička. Změnou ovšem je to, že na políčkách nenaleznete jednu postavičku s číslem reprezentujícím počet a sílu, nýbrž tu najdete čety složené z jednotlivých bojovníků, jenž vám budou postupně umírat, čímž se bude snižovat i celkové poškození jednotky. V četě může být maximálně 10 bojovníků a vy u sebe můžete mít armádu maximálně pěti čet (na vyšší číslo jsem se během svého hraní zatím nedostal), avšak v rámci boje se mohou objevit ještě některé další, které lze třeba vyvolat, případně se může jednat o podporu během plnění úkolu.
Velkými změnami prošly i souboje.
Samotné jednotky pak nabízí různé pasivní i aktivní bonusy, kdy je dobré mít v armádě správnou kombinaci. Navíc každé ze dříve zmíněných vyznání má také své vlastní bojovníky, přičemž kombinace jednotek s jiným vyznáním má dopad na morálku a tím pádem i na výkonnost. Na výkon mají ovšem dopad i různá posílení/oslabení či dokonce terén (např. jestli se vaši lukostřelci vyskytující na vyvýšené pozici). S tímto terénem je spojena i další novinka, kdy se bitvy uskutečňují přímo na mapě, kterou prozkoumáváte, nikoliv v samostatných arénách. Každopádně své členy do armády verbujete u místního verbíře za zlato, které je opravdu dost omezenou komoditou, což vás nutí se o své jednotky starat a vyměňovat je postupně za silnější (ale o dost dražší). S tím je potom spojena i poměrně příjemná obtížnost, ze které si vlasy z hlavy nevytrháte, ovšem výzva je zde rozhodně přítomna, tím spíše když vkročíte do části světa, kde ještě úplně nemáte být (ale před soubojem můžete prchnout bez jakéhokoli postihu). Jen je tedy třeba trochu více vybalancovat jednotky.
Chce to ještě odladit
Ono celkově je na hře vidět, že ještě potřebuje před vydáním dodatečnou péči. V mnou zkoušené verzi jsem sice překvapivě nenarazil na příliš bugů, ale co by si zasloužilo přepracování jako sůl, tak je uživatelské rozhraní, působící těžkotonážním dojmem, kdy ukazatele jsou příliš velké a ovládání na klávesnici docela nepohodlné. Navíc relativně často byly ignorovány mé kliky myší či stisky kláves, což několikrát vyústilo k jinému povelu, než jaký byl zamýšlen. Proto jsem velice rychle přesedlal na gamepad a světe div se – ovládání s ním bylo překvapivě pohodlnější, což bych u titulu tohoto typu neočekával. Ale dává to smysl, jelikož hra se chystá i na konzole. Nicméně autoři již slíbili, že některé zmíněné problémy budou vyřešeny Day One patchem, tudíž se z tohoto pohledu asi nemusíme příliš strachovat. Práci by si ovšem rozhodně zasloužila i česká lokalizace, která občas špatně vykresluje diakritiku, případně se v ní vyskytuje pár překladatelských nesmyslů.
Day One patch by měl vyřešit většinu problémů.
Je mi nad slunce jasné, že konzervativní fanoušci série budou nést některé změny s těžkým srdcem, avšak za sebe mohu říct, že je ve skutečnosti vítám. Pohled z třetí osoby a přímé ovládání postavy vám nabídne více vtahující zážitek z místního světa, systém jednotlivých vyznání je zajímavý a přepracované souboje jsou stále nebezpečně chytlavé, kdy se u mě opět vytvořil onen oblíbený syndrom „ještě jeden úkol a jdu spát“. Pokud se tedy autorům podaří vychytat některé nedostatky, tak bychom se v srpnu mohli dočkat velice příjemného zážitku, který by i přes slabší hádanky, příběh a dialogy měl nabídnout mnoho hodin zábavy. Jen nesmíte lpět na starých pravidlech.
King’s Bounty II je možné předobjednat v obchodě Xzone, kde dostanete i stylový korbel.
Pěknej trailer představující Katharinu! https://youtu.be/b-QRbxSM3Zw
Tohle bude malej risk, ale předobjednal jsem sběratelku. Doufám, že mě pokračování nezklame… Díky za skvělé preview, Ondro!
Stále jsem se nerozhodl jestli mám předobjednat, nicméně asi už to nemá cenu, tak počkám na recenzi. Každopádně jsem pozitivně naladěn a očekávám dobrou hru
Je možné si upravovat postavu? Zmiňujete žoldáka a kouzelnici. Co kdybych chtěl kouzelníka?
Postavy jsou jasně dané, tedy jejich vzhled (kromě zbroje a zbraní) ani pohlaví upravovat nelze a začátečnické zaměření je s nimi přímo spojené. Nicméně se teoreticky dá ze žoldáka udělat časem kouzelník, jen to nebude asi tak účinné, jako když si člověk hned na začátku vybere kouzelnici.
tak to hru nekupuji.