Značka PlayStation se už kdysi dávno stala synonymem herních velikánů z řad plošinovek. Vzpomeňme na hry jako Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, Ratchet & Clank nebo Jak & Daxter. Mark Cerny, architekt PlayStationu 4, si nejspíš při své práci řekl, že by to pro novou konzoli chtělo i nějakou novou plošinovku. Netrvalo dlouho a japonské studio Sony začalo pracovat na dobrodružství Knack, ke kterému jsem už od začátku přistupoval jako k takové malé jednohubce, kvůli které bych si novou konzoli nekoupil. Knack vlastně ani nemá v popisu práce někoho přesvědčovat, aby si novou konzoli koupil. Jde spíše o takový bonus, jenž moc nenadchne, ale ani neurazí, což je hlavní.
Plošinovky nepatří mezi můj vyhledávaný žánr. Byl jsem ale překvapen, že mě Knack dokázal přitáhnout a vtáhnout do barevného světa s poněkud klišovitým příběhem. Ono vlastně ani tolik nejde o plošinovku, protože skákat moc nebudete, místo toho na vás čeká řada soubojů v kůži Knacka, který se svými přáteli zachraňuje svět před invazí zákeřných a dobře vyzbrojených skřetů. Díky tomu se podíváte do početného zástupu různých lokalit s pěkně stylizovaným prostředím; jednou navštívíte laboratoře, následně lesy, skřetí vesničky nebo jeskyně pokryté ledem, kde narazíte na všemožné druhy nepřátel. Nejde ale o ledajaké nepřátele, rozhodně nejsou okopírováni jeden od druhého. Potkáte totiž modré skřety s meči nebo luky, zelené orky, roboty, ptáky, velká monstra, hmyz a v neposlední řadě také další roboty se světelnými meči a další sci-fi protivníky.
S touhle verbeží si Knack poradí díky své schopnosti. Je totiž složen ze záhadných artefaktů, které mu umožňují měnit velikost. Na začátku kapitoly z něho máte malého roztomilého hlavního hrdinu, který se postupně zvětšuje (někdy je větší než okolní budovy) a nabaluje na sebe led nebo třeba kov. Díky tomu dokáže nabančit i mohutnému kovovému monstru. Zapomeňte ale na to, že byste Knack hráli jen tak lážo plážo. Při soubojích musíte přemýšlet, na každého nepřítele platí jiná taktika a jiným způsobem musíte k boji přistupovat. Čas od času můžete využít speciální schopnosti. Ty vám dovolí zranit nebo eliminovat z dálky větší množství cílů, vyvolat tlakovou vlnu nebo na moment změní Knacka v nezastavitelné tornádo.
To jsou bohužel jediné klady Knack. Při častých filmečcích si uvědomíte, že k postavám si nevytváříte žádný vztah a že jsou vlastně jen do počtu. Frustrován jsem byl špatně rozvrženými checkpointy, které jsou dost často daleko od sebe, a když vás přemohou protivníci nebo nalíčené nástrahy, tak musíte opakovat větší část dané úrovně. Přitom má být hra přístupná také pro děti, především svým animovaným až pohádkovým stylem. Nepochopím rovněž větší zaměření na souboje, respektive vynechání klasického skákání. Když k němu dojde, tak je ovládání poněkud krkolomné. Proč třeba tvůrci použili animaci pro lezení po skále, proč si tam hráč jednoduše nemůže vylézt sám.
Zamrzí rovněž velká lineárnost, kdy vás autoři vedou za ručičku v každém okamžiku a vy ani na chvilku nemůžete uhnout z cesty. Osobně si myslím, že na PS4 mohli ukázat mnohem více. Takhle jde totiž pouze o průměrnou hru, která sice cílí na rodiny s dětmi, ale spíše se hodí pro starší hráče, zejména kvůli své obtížnosti. Ta je místy až moc krutá.
Abych ale jen neprskal, tak se vyvedl soubojový systém a celkově taktika na jednotlivé protivníky. Dost často budete muset přeskakovat rakety, uhýbat letícím šípům nebo skákajícím či dokonce vybuchujícím protivníkům. Díky tomu vás budou šarvátky bavit a čas od času se pohyb Knacka zpomalí a ukáže vám, jakou ránu uštědřil protivníkovi. Jen škoda menšího počtu bossů. Na těch měli vývojáři ještě zapracovat.
Po skončení hlavního příběhu, který vám na normální obtížnost zabere klidně přes 12 hodin, se můžete pustit do dobrodružství znovu prostřednictvím New Game+, což vám doporučuji, protože se mi několikrát stalo, že jsem přehlédl skrytou místnost (většinou se nachází za rozbitnou zdí), kde naleznete artefakty. Ty bohužel nemají takový vliv na samotnou hratelnost. Dále je tu možnost kooperace (druhý hráč může hrát pomocí PS Vita) a v neposlední řadě se vám zpřístupní dva speciální módy. V prvním, nazvaném Time Attack, musíte ve stanoveném čase proběhnout úrovní, zatímco v Coliseum Attack na vás čeká aréna plná nepřátel.
Japonské studio Sony neopomnělo využít ani DualShock 4, i když pouze formou reproduktorů. Z něho uslyšíte, že se vám doplňují dílky, když se Knack bude zvětšovat, uzdravovat nebo si doplňovat sílu pro speciální schopnosti.
Celkově bych Knack doporučil na dlouhé zimní večery, když se budete nudit a omrzí vás neustálé střílení v novém Killzone nebo jakékoliv jiné blbnutí v dostupných hrách pro PlayStation 4. Pokud si hru koupíte, tak byste neměli být zklamáni, ale ani nebudete skákat metr vysoko.
Recenze
Knack – plošinovka se zaměřením na souboje
Knack je roztomilá plošinovka, která sází především na souboje a zapomíná na skákací pasáže, které dost často nahrazuje animacemi. Pokud vlastníte PS4, tak na dlouhé zimní večery vás dokáže na určitou dobu zabavit. Děti budou mít problém s obtížností.
Líbí se nám
- povedený design úrovní
- zajímavé lokality s pěknou stylizací prostředí
- různorodí nepřátele, na které platí vždy jiná taktika
- řada animací a cutscén
- změna velikosti Knacka
Vadí nám
- lineární záležitost bez odboček
- opakující se souboje
- občas zazlobí kamera, která si vybere špatný úhel
Pro mě sedmička vyborne je to s brachou ve dvou slepičacich …škoda že druhý hrač neziskava trofeje jak třeba v diablu.
Já naopak hodnocení musím pochválit – je to přesně tak, jak to vidím já. Je to průměrná plošinovka, která např. Ratchet & Clank nesahá ani na kotníky, ale zabaví. Je to takový, že stále jdete po úzké cestě, kosíte hordy nepřátel a občas se podíváte na cut-scénu.
Killzone mě osobně třeba bavilo celkem dost, stejně jako Crysis – kéž by vyšlo Crysis 4 na PS4…
PlayStation 4 plánuji koupit po Novém roce (pokud bude k dostání) a Knack si určitě pořídím, abychom mohli se synem hrát.
to smejdcz: o hře kterou jsem nehral bych si takoveto informace nedovolil tvrdit, o halo se stebou bohužel nemohu bavit neboť sem to vživotě nehral a ani nemam Xbox 360 a nehodlam kupovat Xone
to crockynek: To jsem nenapsal, rozhodně nekoukám při recenzování na jiné weby. Tam jsem se koukl až déle. Jen tvrdím, že všude dostává podobné známky jako jsem dal já. + Netvrdím, že jde o špatnou hru, kdo má PS4, tak by si měl rozhodně Knack zahrát, pokud ho baví plošinovky.
to Malasnikov: Knack hrál i bratr mého kamaráda, kterému je 12 a měl dost problémy s obtížností.
crockynek: Ty jsi to hrál osobně, že máš takovýto názor? Nebo soudíš jen z jiných recenzí a videí? Série Killzone měla vždy svoji"originální" hratelnost s nádechem "old-school" scény, kterou získali spousty fanoušků mezi kterými jsme i já. Například osobně nemám rád sérii Halo, ale nezpochybňuji její kvality, jelikož taktéž má obrovskou základnu hráčů, ale na druhou stranu znám i spousty lidí, kteří jí jednoduše nenávidí. Každý jsme jiní a to že děláš závěry podle názoru jiných lidí je smutné. Nejdřív zahraj a dohraj, pak suď a breč.
Malasnikov: Taktéž názor hodný na facku, spíš hodně dětinský.
Pripada mi to spis jako ukazka grafiky a particle effect technologie kterou nova PS4ka zvlada… nez jako plnohodnotna hra. A navic je to pro decka. Tohle jde mimo me.
to miky: takže pokud při recenzi hry zohlednuješ i to jake hodnoceni ji daly jine weby tak je něco špatně
killzone ma možna dobrou grafiku ktera je už na PC vice než 5 let ale hratelnost? to snad nemysliš važně. Hordy nabihajicich nepřatel a jenom koseni a pomale postupovani dobpředu, hral si posledni misi? jak po tomhle mužeš řict že tahle hra ma dobrou hratelnost, až na grafiku je ta hra prostě zla, je to jenom vizualni efekt aby lidi viděli co dokažou na PS4 prostě a jednoduše něco jako crysis 3 na PC ….
Každý má na hry jiný názor, to své rozhodně měnit nebudu. Knack je zábavná hra, ale nepřináší zas takovou bombu. Killzone má vcelku dobrou hratelnost a skvělou grafiku. U nás Knack ještě vyšlo dobře, jiné weby daly i mnohem méně, klidně i 5 nebo 4/10
to veenaa: no vždyť to sem chtěl napsat, že obyč hry ktere s ničim novym nepřišly a je jich plna prdel dostavaj 9/10 a hra ktera je celkem originalni (opravdu nevim kdybych tuhle hru popisoval kamaradovi kčemu bych ji přirovnal) tak dostane 6/10 jako co to je za bordel ? !
crockynek – spíš si myslím, že bylo nadhodnocené KZ
To je pěkně hloupý název článku.
hra mi připada rozhodně zabavnějši než killzone shadow fall a vzhledem ktomu že minusy u teto recenze nejsou kdo vi jak vyznamne naopak klady typu pěkne zpracovani atd. tak nevim jakto že hra dostala jenom 6/10 …