Značka Skate bude pravděpodobně navěky slavná díky dvěma faktům: že byla první hrou, která opravdu zvládla přenést zážitek z ježdění na konzolový ovladač, a také díky tomu, že vyšťouchla Tonyho Hawka z jeho zahřátého trůnu. Zatímco série Tony Hawk Pro Skater se pomalu ztrácí z povědomí dnešní mládeže a dělá, co může, aby si zachránila krk, Skate si vystačí se svými původními nápady a jejich jemnými vylepšeními.
Klasický příběh
V předchozích dvou dílech série bylo zvykem, že hráč začínal na poslední příčce žebříčku skejťáků, vybojovat si svou cestu na jeho vrchol a stát se nejlepším jezdcem ve městě. Pokračování se však ubírá jiným směrem: na začátku hry je hlavní hrdina již známou skateboardingovou hvězdou, vydává se nicméně prodávat vlastní prkna. Prvním krokem je tedy vytvoření společnosti, loga, názvu a ostatních důležitých věcí; poté už je kariérní mód pouze o propagaci značky, a tedy i o získávání dalšího respektu, což se promítne v prodejích.
K soutěžení v různých závodech a akcích je jedinou motivací posunutí prodejní příčky, jež postupně stoupá společně s průchodem hrou, přičemž milion prodaných prken víceméně znamená dokončení dějové linky. Zajímavým faktorem propagace firmy a značky je rovněž natáčení reprezentačních videí, které poté kolují po sponzorech, a v pozdějších fázích hry také focení snímků na billboardy a reklamy v časopisech.
Online režim také nabízí jistý cíl, jelikož si v něm hráči mohou vytvářet své společnosti a postupovat podobně jako v kampani pro jednoho – avšak s tím, že funguje kooperační mód a nejsou na to sami. Nejlepší na hraní po síti je nicméně skutečnost, že tam existuje opravdu fungující a živoucí svět, v němž jde obchodovat s prkny a ostatními prodejci, sledovat videa ze soutěží a záznamy neuvěřitelně vypadajících pádů.
Flick it!
V rámci ovládání se od předchůdců téměř vůbec nic nezměnilo. Všechny triky a skoky jsou shrnuty do pravé analogové páčky (ve hře nazvané flick-it), díky níž si můžeme vystřihnout dvojitý heel-flip a se zapojením triggerů i 540° melon. Do výčtu triků sice přibyly dva nové kousky: darkslide, tedy otočení prkna na stranu šmirgl při grindování, a underflip, což je v podstatě pokračování jakéhokoliv flipu. K naučení triků však skvěle poslouží skateboardingová škola, jež se nachází v seznamu povinných soutěží a závodů.
Aby si Skate 3 zahrál skutečně každý a maximálně se přitom bavil, jsou ve hře tři různé obtížnosti, které se liší zejména v požadované technice provádění triků a přesnosti časování. Po zapnutí nejjednoduššího módu nemá hráč téměř žádný limit ve výšce skoku, přičemž se všechny povrchy, po nichž se dá grindovat, chovají skoro jako magnety. Stejně tak i soutěže a závody nejsou nikterak těžké vyhrát, protivníci se totiž vůbec nesnaží a neustále padají. Hardcore režim se však chová naprosto opačně – techniku flick-it je pro hraní v tomto módu skutečně nezbytné ovládnout, o časování nemluvě. Cestička naštěstí vede i mezi těmito dvěma protipóly, což dělá Skate 3 vážně přístupným pro každého.
Masakr na druhou
Oproti minulým dílům se tento může chlubit naprosto dotaženým městem, o němž není pochyb, že bylo navržené prknařem. Ve Skate 2 byly problémem některé překážky v cestách, které byly pravděpodobně zaviněny grafiky, kteří měli na starost uvěřitelnost města – ve zkratce to, aby se z něj nestal jen jeden velký skatepark. Tentokrát zde najdete desítky vypuštěných bazénů, zajímavých budov jistě naprosto nevědomky postaveným zcela jako rampa, tisíce zábradlí, laviček a obecně míst, kde je možno se vyřádit. A těch je v Port Carverton vskutku požehnaně. Mapa díky funkčním polím a značkám akcí slouží výborně, z nepochopitelných důvodů však neobsahuje položku „stojíte zde“, což někdy opravdu zamrzí.
Důležitým a pro mnohé masochisty jistě neuvěřitelně zábavným režimem je kromě všeho závodění mód Hall of Meat, v němž je úkolem co nejvíce si nabít ústa. A nejen ústa: potřebné jsou též zlomené kosti, pohmožděniny, otočky a gesta, jež při pádu můžeme ukazovat. Na konci pádu hra vyhodnotí kvalitu pádu a přidělí nám daný počet bodů, který je většinou důležitý pro Hall of Meat zadání úkolů. Setkáme se s cíly jako „tref tři kontejnery“ či „zlom si 9 kostí“, není se tedy třeba bát, že by hra zklamala i skutečné gurmány – celé je to také dosti podobné PSN hře PAIN.
Grafické orgie
Se bohužel tentokrát rozhodně nekonají. V minulých dílech byla vizualizace inovativním prvkem, jehož jsme se tehdy ještě moc nenadívali, nicméně použití téměř totožné graficky ve třech dílech už není zcela originální. Zároveň se můžeme setkat s několika problémy fyzikálního enginu, jenž občas nezvládá různorodé kreace v režimu Hall of Meat. Stát se taky může, že se budete řítit 60km/h ze strmého kopce a těsně před rampou narazíte na jakousi neviditelnou formu retardéru. Ten vás zpomalí a dál už cesta nevede. To se ve Skate 3 stává dost často a věřte nám, není to nic příjemného.
Soundtrack je rovněž zajímavě seskládaný, každý si zde totiž najde něco ze svého soudku. Jsou tu věci jako dnes vcelku populární Them Crooked Vultures, po boku Canned Heart, Neil Diamond či Young Jeezy – jedná se o jeden z nejrozličnějších playlistů v historii soundtracků. Zvuky ježdění a dopadů koleček jsou rovněž excelentně nahrané, není tedy proč si na zvukovou stránku jakkoliv stěžovat.
Jednička potřetí
Skate 3 je v podstatě vylepšený první díl, ale v dobrém slova smyslu. Najdeme zde všechno, co se nám líbilo v jeho předchůdcích, a zároveň důležité inovativní prvky, které dodávají hře potřebný čerstvý nádech. Kampaň i onlinový režim jsou skvěle navrženy a rovněž není důvod na stížnosti, jen město mohlo být trošku rozlehlejší. Občasné škubnutí a nedodělky v technickém provedení okolí také trošku zamrzí, nejde nicméně o nic závažného.
Recenzovaná byla Xbox 360 verze hry
Recenze
Skate 3 - vod mladejch pro mladý
EA se svým nejnovějším dílem skateboardingové série opět nezklamalo a může se chlubit zjevným excelováním nad konkurenčním dílem se jménem Tonyho Hawka – vše se opravdu povedlo na jedničku.
Líbí se nám
- kampaň pro jednoho
- online
- grafické zpracování
- režimy a soutěže
Vadí nám
- občasné technické mušky
- rozlehlost města
JakER: pravda není to pravé ořechové na kompu ale na ixboxu360 tak to by bylo dobré a ty comba to ani nemlvim to je to dobre na te hře a ta grafika byla dobrá musím uznat
Zdá se mi že některé trasy jsou trochu přehnaně nerealistické…
JakER: Pokud se clovek dostatecne "ohne" smiri se se spoustou veci, ale proc to delat, kdyz zrovna u Skate je xboxove ovladani vynikajici; a troufam si tvrdit, ze je to dokonce jedna z prednosti hry
Rosťa: Nebylo to tak jednoduché jako pro ollie stiskni "o". Abys udělal ollie musel si znát ty komba. A uznávám. Klávesnice a myš není sice to pravé ořechové pro skate hry ale také se na tom dá užít legrace.
JakER: Jenze ovladani Drtive vetsiny Hawkovych her (snad jen vyjma RIDE a Shred) je koncipovano uplne jinak nez SKATE. A uprimne receneo, zredukovat SKATE na – "pro ollie stisknete o; pro kickflip stisknete o a sipku vlevo" atd. – by byl ohromnej krok zpatky a hra by tim vyrazne ztratila na atraktivite.
Rosťa: Dá. Osobně jsem hrál Tony Hawk: American Wasteland na PC a nemůžu si stěžovat že bych si to neužil…
Sice vynikajici hra, ale osobne jsem ji dal 7/10. Ackoliv je lepsi nez Tony Hawk, oproti predchozim dilum neprisla na poli singleplayeru v podstate s nicim novym a na vyssi pricky proto podle meho nazoru proste dosahnout nemuze. Co se tyce vytek, ze to neni na PC … je to celkem pochopitelne. Tahle hra se jinak, nez s gamepadem hrat neda a nutit vsechny uzivatele stolnich pocitacu, aby si poridili xboxovy ovladac je prinejmensim z financniho hlediska sebevrazda.
vIPADA dobre
Umbar: Už vytlačila Jediné co mě vadí že to není pro PC
Právem tahle hra vytlačuje Tonyho
Tyhle hry mě nějak neberou, ale dobrá recenze
"vod mladejch po mladý" Dobře řečeno