Sérii Call of Duty si již nějakou dobu přehazují dvě studia – Infinity Ward a Treyarch. Tentokrát los padl na chlapíky z Treyarchu, a rovnou s úkolem postavit se jedné z nejprodávanějších her minulého roku – svému předchůdci. Úkol to vskutku složitý, studio na to však šlo po svém. Povedenější, méně hektický příběh, delší kampaň a pořádný balík novinek do multiplayeru. Povedlo se?
Opakování, matka moudrosti
Příběh si prožijete v kůži Alexe Masona. Vojáka, kterého v tajúplné místnosti vyslýchají a snaží se z něj vytlačit informaci, kterou si nepamatuje. V jeho vzpomínkách se pak vracíme na mnohá místa – od Vietnamu po Washington DC, Kubu a Rusko a postupně skládáme vzpomínky jako velké krvavé puzzle. Ve druhé polovině hry už se tak z výslechu stává spíše spolupráce, kdy se Alex snaží přijít záhadě v jeho hlavě na kloub. Bez okolků lze říci, že kampaň představuje to nejlepší z celé série. Treyarch se totiž vyvarovalo některých chyb z Modern Warfare, ubralo na chaosu a především nabídlo ukončení, které dává smysl. I přesto, že se během své poutě dostanete do bot mnoha různých vojáků a někdy uprostřed kampaně nastave opravdu velký zmatek, vše se nakonec urovná a hráč se dozví podstatu celé věci. Hra tím možná ztrácí trochu na tempu, to je však spíše ve prospěch situace.
V základu však Black Ops zůstává ničím nezměněným kolosem. Hráč sleduje lineární cestu plnou naskriptovaných událostí, uber-cool momentů a převratů, které jej většinou vyhodí ze židle. Kromě stepování po svých si užijete pilotování vrtulníku, řízení auta, obsluhu kulometu na korbě náklaďáku, plavbu ve člunu i mnohé další činnosti. V zásadě se pořád něco děje a genialita celého konceptu je v malých detailech a variabilitě. Ať už utíkáte z brutálního ruského vězení, plížíte se džunglí Vietnamu či kosíte cestu pod sebou vrtulníkem, nikdy nemáte pocit, že něco děláte opakovaně. Párkrát za hru se dokonce lehce změní herní mechanismy a budete se snažit prodrat zamořeným městem ve skafandru nebo navigovat své kolegy na zemi z letadla na oběžné dráze. Ano, příběh je bolestně lineární a proběhnete ho při troše štěstí za 6 až 8 hodin (což je ve srovnání s Modern Warfare 2 také slušné). Po vzoru předchůdců si však budete užívat každou vteřinu a hra končí dřív, než vám začne lézt lineárností na nervy. Black Ops je zkrátka jako pravý hollywoodský blockbuster – na dvě hoďky vás vtáhne do sedaček a nenechá úžasem ani pořádně sežvýkat popcorn.
Klasika nestárne
Vaše pobíhání samozřejmě křižují snad všechny známé herní vychytávky. Cut-scény v herním enginu zbytečně nevytahují z atmosféry a nechávají vás částečně u kormidla ovládání. Reakční momenty, kdy musíte zběsile bušit do toho kterého tlačítka, jsou tu přítomny v plné síle a ruku v ruce jde i pohodlné a téměř nezměněné ovládání. Aktivní je i funkce automatického míření, tu je však možné v menu vypnout.
Ovládání a stylu hry se přizpůsobuje i zbraňový arzenál. Stejně jako u předchůdců tu najdete mnoho starších i zcela moderních kousků. Některé lépe trefují cíle dávkou, další skvěle střílejí za běhu. Treyarch se velmi snažil přivést 60tá léta do moderní podoby a vskutku se mu to povedlo. Všechny zbraně mají samozřejmě mnoho podob, u některých najdete přimontovanou optiku, další se zase chlubí plamenometem či granátometem. Nejvíce tyto vlastnosti odkrývá až multiplayer, o tom se však více dozvíte ve vlastní multiplayerové recenzi.
Trochu horší už je to s umělou inteligencí a občasnými bludy singleplayeru samotného. Mimo naskriptované situace jsou jak vaše, tak nepřátelští vojáci patřičně tupí. Nemluvím jen o tom, že často nesmyslně pobíhají a pletou se vám pod mušku. Ale hlavně o tom, že vám patřičně nepomáhají. Často nastávají situace, kdy jste zraněni a potřebujete se na chvíli ukrýt, přičemž byste rádi zaslechli krycí palbu vašich parťáků. Ale ejhle, dva chaoticky tancují pod salvou kulek, další se krčí a poslední střílí z krytu už půl hodiny. Jenže střílí do zádi auta, za kterým se kryje a nijak jej to neruší. V některých misích navíc velmi matou konkrétní úkoly a ve Vietnamu jsem dokonce chvílemi netušil, co mám dělat. Vidíte, kam máte běžet, ale co tam máte provést, to zůstává záhadou. Často alespoň pomáhá sledovat kolegy a snažit se je napodobit. To jsou ale naštěstí jen střípky jinak dokonale promyšleného konceptu.
I´m Ed Harris bitch
Treyarch dokázalo s audiovizuálem doslova divy. A tím nemyslím samotnou kvalitu grafiky, jelikož použitý engine již má ta nejlepší léta za sebou. Myslím tím celkové podání, které je nesmírně působivé. Tak především, o dabing hlavních protagonistů příběhu se postaraly takové hvězdy, jako Ed Harris (Skála), Gary Oldman (Temný rytíř) či Sam Worthington (Avatar), kteří se do svých postav vžili a podali bravurní výkony nejen v rozhovorech. V samotných rozhovorech velmi vyčnívá pokročilá mimika a reakce postav. Obyčejný pokec v džípu pak dostává úplně nový rozměr.
I přes zastaralejší engine, což se nejvíce projevuje v texturách a otřepanosti některých lokací je Black Ops skvěle vypadající hrou. Vývojáři prostě dění na obrazovce umí prodat, některé scenérie doslova vyráží dech a občas se na obrazovce objevuje najednou tolik postav, že člověk začíná šilhat. Na rozdíl od Modern Warfare 2 navíc předvádí Black Ops úplně jinou úroveň brutality a násilí, které vytáčí do nových výšin. Končetiny létají, výslechy mrazí a člověk má pocit, že má před sebou doopravdy dospělou hru. O to větším paradoxem je, že žádná scéna ze hry svou kontroverzností nepřesahuje pověstný masakr na letišti. Atmosféru podporuje i brilantní soundtrack, který snoubí klasiky z rádia s nabušenou gradující smyčkou ve vypjatých momentech. Hans Zimmer to není, stále však stojí za poslech.
Nandej to zombíkům
Jak jste se mohli dozvědět ve včerejší retro-recenzi, World at War nabídl skvělý mód Zombies, kde jste se s kamarády postavili hordám nemrtvých. Ten se po dlouhých spekulacích vrací i zde a my můžeme jen jásat. Vrací se vše, co jsme milovali již minule, hektická akce se stavěním barikád a nakupováním zbraní se tak nemění. K tomu nám vývojáři připravili čtyři hratelné postavy dějin a kamarádskou dvojicí Kennedy/Castro to rozhodně nekončí. Treyarch se naštěstí polepšil i co se map týče a nabízí nám již od začátku dostatečnou zásobu, kde si můžeme hrát na písečku (a to nemluvím o cheatech, kteří již teď brázdí internet). Zombíci nám alespoň z části vynahrazují fakt, že tu již na žádný kooperační režim nenarazíme.
Vyhráli jsme. Prozatím
Call of Duty: Black Ops se drží pohodlné, vyšlapané cestičky a nechce se zbytečně vydávat do neprobádaných hlubin. Jedná se ale o mimořádně vypiplanou hru, která se Treyarchu jednoznačně povedla a jedinou průkaznou vadou je tak pochybná umělá inteligence. Jinak hra nabízí velmi bohatý obsah a téměř nekonečný multiplayer, který si zaslouží zcela samostatnou recenzi, kterou na Zingu v podání Cvrndy naleznete již zítra. Na trhu je spousta moderních i starších FPS akcí, Black Ops je ale rozhodně titul, který se nevyplatí obejít stranou. Už jen proto, že některé momenty patří k tomu nejlepšímu v herním průmyslu.
PS: Vzhledem k problémům provázejícím PC verzi byla recenze sepsána z Xbox360 verze hry. U PC verze si tedy odečtěte ještě nějaký ten bodík za potíže, které se Treyarch snaží aktivně řešit. Snad to nebude trvat dlouho.
Recenze
Call of Duty: Black Ops – válka si nevybírá
Black Ops je po všech stránkách vymakanou hrou, která dělá čest jménu série a rozhodně dostává mediálnímu boomu, který kolem ní vznikl. Nic nového pod sluncem, to provařené ale předvádí na jedničku.
Líbí se nám
- zajímavý a napínavý příběh
- variabilní hratelnost
- skvělý soundtrack
- nabušená prezentační stránka
Vadí nám
- blbnoucí AI
- občas zmatené úkoly
jedno z nejlepších COD sem rád že sem za to utratil peníze
O hodne lepsi nez Medal!
tak toto sa fakt podarilo
uz abych si to zahral
No já to hraju na INTEL Core 2 Quad Q9400, 2. 66GHz ( 3. 2GHz ) , Ati Radeon HD 4850 X2 , 4GB RAM a šlape to naprosto bez problémů. Kamarád to hraje na INTEL Celeron E3300, Dual-Core – 2. 50GHz ( 4, 0GHZ ) , Ati Radeon HD 5750 , 4GB RAM a chodí mu to taky suprově. Jinak hra to je moc dobrá a ani já jsem při hraní nezaznamenal nějaký větší bug. Je to prostě mazec.
Nevíte někdo jak je to nakonec stou náročností u PC verze? Bratranec si BO chce koupit avšak dle nároků co sem četl tak mu to procesor neutáhne.
Hezky napsané … Ježíšek přinese
Čekal jsem, že Black Ops bude jen nějaký omyl. Nakonec ted když tu hru mám tak jsem moc příjemně překvapen a já můžu s jistotou říct, že se ta hra POVEDLA!
Od nového COD jsem ze začátku moc nečekal, proto možná nejsem teď tak zklamaný, ale i já jako laik do zbraní jsem si všiml, že některé zbraně ve hře ještě nebyly v té době na světě, nechápu jak to mohlo vývojářům uniknout, nejspíše pří vývoji zcela chyběl dohled nějákého odborníka. To že na hře dělal Treyarch je vidět dost, např. snipeří na stromech jako by vypadli z oka těm z WaW, to samé plamenomet a celkově mi přišel MW2 větší zábava. Ohledně MP Black Ops je myslím na soudy ještě brzo, po patřičné porci hodin budu schopen ho objektivně ohodnotit.
Jelikož mi hra běží na PC a ani jsem nezaznamenal nějakej větší bug, tak si nemusím ubírat jeden bodík dolu a s výsledkem 8/10 se ztotožňuji. Je to intenzivních 7 hodin zábavy, který se vryjou do paměti (tý normální lidský ) a člověk přemejšlí co, že se to vlastně chudáku Masonovi stalo.
Sakra nejdřív sem si říkal, že se bez toho obejdu, ale čím víc recenzí čtu, tím víc mě štve že mi to nejede. Stupidní Dx9 error…
Zajímavá recka…Třeba by to Black Ops bylo celkem dobry, kdyby nemělo na PC tolik bugů a lagů a celkově chyb, které třeba konzole postrádá…
AI v CoD nikdy nebyla bez chyb. Ale Treyarch by na tom mohl zapracovat. V pětce to byla hrůza. Tady je to snad lepší.
JakER: Bohužel jsem přesně nestopoval, ale ve srovnání s MW 2 je příběh opravdu delší a je to znát i počas hraní. Nevím jistě, zda jsem dosáhl osmi hodin, přes šest jsem se ale dostal určitě. Také mluví za vše fakt, že jsem si na konci neříkal "Už je konec? ? ! ", jako tomu bylo u předchůdce
Chtěl bych se zeptat. V recenzi je sice napsáno že SP trvá 6-8 hodin. Ale u MW2 bylo také napsáno že SP trvá 6 hodina za čtyři a půl hodiny bylo po cirkuse. Kolik má SP na "normální" obtížnost?