Recenzovaná verze: PC (hráno s Xbox ovladačem)
Pozn.: Review verzi hry máme k dispozici od 10. června, tudíž se některé nedostatky, které jsou v recenzi zmíněné, mohly od té doby zlepšit, případně rovnou opravit.
Studio Spiders si ve světě udělalo v posledních letech menší jméno. Jejich hry ale nebyly často až tak kladně hodnocené. Ani novináři a ani hráči. Jejich poslední hra, Bound by Flame, byla v tomto ohledu navíc trochu kontroverzní. Buď se vám hra prostě líbila, nebo ne.
To samozřejmě tým ze Spiders nezastavilo a vytvořil další hru – The Technomancer. A jak už to tak bývá, z trailerů a ukázek se vám hra opět buď líbila, nebo prostě ne. Ale je to nakonec krok vedle, nebo jde tentokrát o skvělou hru?
Společenská solidarita? Ani omylem
Ať už je to sebevíc šokující, The Technomancer se točí kolem vás – technomanta Zachariaha, který je čerstvým nováčkem v řadách skutečných technomantů, nikoliv jen pouhých rekrutů, resp. lidí s nadání využívat své tělo k elektrickým výbojům. To znamená jedno: váš mistr už není váš mistr a vy jste posláni do místní vojenské korporace s jediným cílem – být vojákem, jak se sluší a patří.
Tím začíná a končí úvod hry. Vy jste členem relativně záhadné, ale silné skupiny, jejímž cílem je najít způsob, jak kontaktovat Zemi, a zároveň vojákem, který plní rozkazy jako na běžícím páse. I když to zní poměrně nudně, čekejte, že vás čeká řada zajímavých dobrodružství.
Na úvod se totiž dostanete do města Ophir, které je rozděleno do vyšší vrstvy, kde se nachází korporace a politici, a slumů, kde najdete chudší obyvatelstvo a místní naprosto a absolutně poctivé byznysmeny. Už jen v samotném Ophiru, jež rozhodně není jedinou oblastí ve hře, vás čeká spousta aktivit a vedlejších questů, takže se máte na co těšit.
Za velký plus beru fakt, že ve spoustě z nich vás čeká několik rozhodnutí. Uprchlíky a sběhy můžete nechat odejít, protože k tomu mají pádný důvod, zatknout je a předvést nebo je na místě popravit. Tyto a další rozhodnutí následně mění vztah, jaký k vám mají lidé. Jestli si vylepšíte vztah s korporací, pro kterou pracujete, nebo naopak se svobodným lidem, místními gangy, mutanty a dalšími lidmi, je zcela na vás.
Od toho se samozřejmě odvíjí jejich následná ochota a v případně vztahů s jednotlivými osobami i to, jestli vám například dají pasivní bonus, když jsou ve vašem týmu. Některá rozhodnutí ovšem nejsou snadná, a když narazíte na teroristy, kteří plánují oslabit dovoz zbraní, aby mohli bojovat za svá práva, můžete je jakožto voják zatknout nebo nechat jít a poté za to dost možná nést následky.
To všechno samozřejmě umocňují i postavy, které sice nejsou se vším všudy originální, ale většina z nich je dobře napsaná a svým způsobem charakteristická a je poměrně snadné si k některým vytvořit vztah. Ať už pozitivní či negativní. Od každého člena vašeho týmu zkrátka můžete čekat odlišené chování. To navíc často pramení z jejich osobní historie, kterou můžete postupně odhalovat skrze dialogy a questy, které vám čas od času mohou zadat.
Gestapo, SS nebo veřejní blbci?
The Technomancer ovšem není jen nějakou prostoduchou hříčkou, kde chodíte z jedné strany světa na druhou a povídáte si s postavami, kteří vás buďto slušně řečeno pošlou tam, kam slunce nesvítí, nebo z nich bude ta ochota přímo sršet. Není to ani „jen” hra s poměrně zajímavým světem a historií, kterou dokáže kvalitně předhazovat i někomu, kdo o ní nic nevěděl (jako třeba já). Přičemž v případě zájmu se můžete dozvědět i konkrétnější detaily o různých postavách, korporacích, městech atp. Je to především akční RPG hra, ve které dostanete víc než dost šancí si zabojovat.
Kromě toho, že jakožto technomant ovládáte elektřinu, ovládáte také tři různé styly boje. Do rukou dostanete styl zaměřený na rychlý boj, pomalý boj a skupinový boj, abych to tak zjednodušil. To znamená, že budete moci hrát s dýkami a pistolemi, jednoruční zbraní a štítem a nebo holí, případně tyčí, chcete-li. Každý styl se zpravidla hodí v jiných situacích, i když můžete jeden a ten samý využívat všude. Pokud stojíte proti silnému, ale pomalému nepříteli, je vhodné vytáhnout štít, který blokuje veškeré rány; zatímco pokud na vás vlítne skupinka nepřátel, hůl je poměrně snadno a rychle zpacifikuje.
Jak už bylo zmíněno, také máte doslova v rukou vaší elektřinu, což je de facto jakýsi podpůrný bojový styl. Můžete například na vaší zbraň tu elektřinu aplikovat a tím vaše zbraně způsobí více poškození. Později můžete i „vyvolat” štít, silné blesky, elektro-pěst a další podobné zajímavosti.
Takové schopnosti samozřejmě získáte vylepšováním vaší postavy, a to hned několika způsoby. Vylepšovat můžete vaše vybavení, ať už jde o zbraně nebo zbroj, a vaší postavu jako takovou – schopnostmi, atributy a talenty. K relativně správnému postupu hrou je třeba mít na paměti všechny tyto věci. Vylepšování zbraní a zbroje jim lehce zvedne sílu a obranu (ačkoli mám pocit, že samotná úprava vybavení je z větší části spíš pro efekt), zatímco zbytek vylepší vaší postavu v takřka všech ohledech.
Záložka schopnosti vám, zcela nečekaně, upraví nebo rovnou přidá nové schopnosti. Ať už aktivní nebo pasivní. Ty aktivní si navíc lze za dodatečný zkušenostní bod lehce vylepšit jedním nebo druhým způsobem, zpravidla přidávajícím nějaké to procento k jejich potenciálu. Talenty následně zvyšují úroveň vašich zkušeností v určitém oboru. Můžete si například zvýšit charisma, úroveň craftování nebo páčení zámků. V neposlední řadě vás v atributech čeká zvyšování úrovně síly, pohyblivosti nebo třeba technomancie. To je zase potřeba k tomu, abyste si mohli obléknout nebo vzít do rukou silnější a lepší vybavení.
Svou roli ve hře hraje také sérum, které na Marsu funguje jako platidlo. To lze získat řadou klasických způsobů, jako je plnění questů, případně lze nějaké to sérum získat z příšer nebo ohledáním těl nepřátel. Trochu séra také můžete získat za zabití nepřátel. V téhle hře totiž nepřátelé nezabíjíte, pouze pacifikujete. Za cenu snížení karmy ale můžete z těl nepřátel sérum „vysát”, čímž je zabijete. Osobně jsem ale pro tuhle možnost nenašel nějaké větší využití. Získaného séra je vážně málo, a i když si nejsem jistý, co karma úplně přesně dělá, není prostě důvod k tomu někoho zabíjet. Už jen proto, že i vaši parťáci by mohli protestovat, což následně může vyústit v to, že se od vás začnou distancovat. Většinou navíc budete mít séra víc než dost a v téměř většině případů je možnost se jeho utrácení, například pro přesvědčování nebo úplatek, i vyhnout.
Svou roli mají ve hře také vaši parťáci. Těch je však jenom několik a současně můžete mít ve vaší skupině dva. S nimi si můžete povídat a vytvářet určitý vztah. Pokud s nimi ten vztah máte pozitivní, dostanete menší pasivní bonus k vaší postavě. Stejně tak můžete spravovat jejich vybavení, přičemž každý z nich se zaměřuje na odlišný styl boje, takže je každý parťák dostatečně unikátní. Většinou ale slouží spíš jen k tomu, aby odpoutali pozornost několika nepřátel a vy se nemuseli soustředit na celou skupinu, což by vás dost možná stálo krk.
Každopádně nečekejte, že jakýkoliv úspěch ve hře stojí na statistikách, číslech a zkušenostních bodech, které do vaší postavy vrazíte. Ze všeho nejvíc záleží na tom, abyste dokázali v soubojích ve správný čas uhnout a trefit nepřátele a správně využít schopnosti a bojové styly. Ne vždy je to snadné a může se stát, že zkrátka umřete pod návalem nepřátelských jednotek. A občas to dokáže být i iritující. Zvlášť když umíráte na tom samém místě pořád dokola a dokola.
Techno ani terno nečekejte
Možná to zní, že je The Technomancer docela dobrá hra. A když si to člověk vezme kolem a kolem, dobrá je. Mně osobně dokázala vtáhnout do děje a celého světa a jednotlivé dialogy, i když sem tam drhnou, působí dobře. A fakt, že vaši parťáci často komentují vaše rozhodnutí nebo vývoj událostí, případně se výjimečně mohou sami vložit do nějakého dialogu, je také fajn. Soubojový systém je dynamický, akční a musíte dávat pozor, jinak skončíte v křečích na zemi. Jednotlivé questy jsou zajímavé, od sebe často dostatečně odlišné a jsou především zábavné a nabízí nějaké ty morální volby…
Hra je jako celek zkrátka solidní. Zvlášť na poměry Spiders a v porovnání s jejich předchozími hrami. Když si ale člověk jednotlivé složky hry izoluje, zjistí, že v nich zase není taková hloubka. Soubjový systém je vlastně po celou hru jedno a to samé, technomancie nemá tak velký dopad jak bych si představoval, vylepšování výbavy je spíše pro efekt a kvantita samotného vybavení také není kdo ví jak velká (přinejmenším tyčí/holí, se kterými hraji, není ve světě k nalezení tolik).
Hra navíc trpí nehezkým lip-syncem a některé tváře a animace by taky chtěly dopilovat. Samotná hra naštěstí vypadá pěkně a optimalizace se také relativně povedla, hra až na výjimky všude jede s GTX 970 a i5-6400 na maximum při 60 fps. Tedy skoro na maximum, snížit jsem musel akorát stíny, které jsou na nejvyšší kvalitu poměrně velký zabiják snímků za sekundu.
Jinak ale není se hrou problém. Jednotlivé části hry nejsou sice kdo ví jak originální a vlastně je překvapující, že fungují, ale když jsou takhle dohromady, tak na nich sice hra stojí, ale naštěstí nepadá. Za negativum beru snad jen trochu iritující systém auto-savů (takže doporučuji časté manuální ukládání) a absenci rychlého cestování, což by se hodilo hlavně v prvním městě, kde pobíhání z jedné části do druhé začne být po chvíli… no, vyloženě k nasrání, abych byl zcela upřímný.
VAROVÁNÍ: VÍTEJTE NA MARSU
Není důvod proč to neříct na rovinu – The Technomancer není nejlepší hrou, jakou jsem kdy hrál, a nemá k tomu blízko. To ale neznamená, že není dobrá a nebavila mě. Velmi často jsem z ní cítil jakýsi podobný nádech třeba prvního Mass Effectu nebo Dragon Age. Zkrátka takový podobný princip.
The Technomancer má svoje chyby. Tváře občas působí trochu zvláštně, lip-sync drhne a uvítal bych o trochu více interakce s větším počtem postav. Tak či onak ale působí tahle hra velmi dobře a za mě je to pro Spiders takřka ve všech směrech správný směr kupředu.
Soubojový systém, byť je v podstatě celou hru stejný, je dobrý. Postavy jsou často zajímavé a ani dabing mi nijak nevadí, dokonce bych se ho v mnoha ohledech nebál nazvat vážně dobrým. Design měst a jednotlivých questů je fajn, dialogy a morální volby jsou také v pořádku. Tahle hra nedělá vyloženě špatné skoro nic. Skoro. Sem tam narazíte na nějaký bug a vlastně ve všech případech se objevují menší grafické chyby, kdy třeba noha vaší postavy projde skrz truhlu, kterou zrovna otevíráte. V důsledku jednoho dialogu se mi navíc stalo, že jsem se dočkal soft-locku (tzn. kdy můžu hru hrát, ale nemůžu se dostat dál v příběhu/questu), takže jsem musel nahrát save a dialog odložit na jindy, protože ten poslal jednoho mého parťáka na chvíli pryč. Přesně toho jednoho parťáka, kterého jsem do questu potřeboval.
The Technomancer ve zkratce slouží jako perfektní parťák na nějaké to herní sucho, které nás teď obklopuje, a je v něm vidět opravdu velký potenciál. Dohrání hry i s většinou vedlejších questů mi trvalo zhruba 26 hodin.
The Technomancer koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
The Technomancer – jeden za všechny, všichni za nikoho
The Technomancer je skvělá hra. Není nejlepší, ale je dostatečně dobrá a pro příznivce akčních RPG her je tohle titul, který byste neměli minout, jestli nemáte nereálně vysoké požadavky. Zvlášť v relativním herním suchu, ve kterém se teď nacházíme.
Líbí se nám
- samotná historie, svět a jeho fungování a příběh, který dokáže vtáhnout
- řada morálních voleb a vytváření vztahů s jednotlivými frakcemi i několika postavami
- dobré a obecně dostatečně bohaté RPG prvky
- soubojový systém, který je tak dynamický, jak si ho uděláte
- nijak zvlášť originální, přesto zábavné questy
Vadí nám
- nedotažený lip-sync a několik tváří
- trochu frustrující rozmístění checkpointů
- často otravné chození z jednoho konce lokace na druhý (absence rychlého cestování)
- že vylepšování výbavy je z větší částí hlavně na efekt a obecně výbavy není tolik
Ja som to dnes dohral a teda za mňa …Mars wars ma bavil viac. Toto je viac ako nedotiahnuté do konca. Napríklad obchodníci sú tu takmer zbytoční. Nepredávajú nič čo by sa nedalo nájsť niekde v truhlici alebo z nepriateľov vykotených po boji na zemi. Jediné čo som od nich potreboval boli tie návody na vylepšenie brnení ale aj to bola zbytočnosť lebo žiadne vylepšenie som reálne v boji nevidel. Za mňa 6/10 ale ten koniec bol suprový ala v štýle fallout 2.
Aj ja to teraz hrám – mám odohratých cca 18 hodín a zatial to beriem ako lepšia verzia Mars: War logs. Mne sa tento svet páči, takže ja si k tomu jeden bodík pripočítam. Ale objektívne má tá hra nevýrazné veci – hlavne tie dialogy sú také nemasné-neslané. Hier z podobného prostredia veľa nie je, takže ja som rád aj za toto
dal jsem 7 abych moc nekazil průměr
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Taky to teď hraju, mechaniky bojů mi přijdou trochu nedynamický (oproti třeba mad maxovi kde se dalo víc reagovat na všechno) , grafika podprůměr (pořád je na co koukat, já tyhle prostředí rád) , ale hlavně konverzace jsou hrozně chladný, zřejmě každej dabér nahrával zvlášť… A nezaujala mi zatím ani jedna postava : -/ . Taky proklikávání itemů v inventáři neni dost pohodlný, ale jinak mi hra zatím baví a asi jí dohraju za mě 6/10 (což je u mě solidní hodnocení
Podle plusů a mínusů mi to také přijde minimálně na 8, 5/10, ale dokážu si představit, proč dostala hra 7. Mars: War logs mě bavil, obsahoval taky tak nějak vše… ale víc než 7 bych mu nedal a Technomancer vypadá jako kopie téměř 1: 1. Něco nedefinovatelného prostě hrám od Spiderů chybí… Na první i druhý pohled je tak nějak vše na svém místě, ale prostě to nemá takovou tu jiskru. Nevím jak to popsat…
Lidi, potřebuji poradit. Včera celé odpoledne a dnes dopoledne se zkouším dostat spátky do The Caravanserai, ale nejsem schopná dostat se k místu cestování v podzemí. Jsem ve druhém podzemním patře u dveří, které nejdou otevřít, vyhazuje to hlášku, že jsou zavřené z druhé strany a že to mám vzít okolo. Ale zaboha nemůžu najít cestu, kterou bych se k tomu místu cestováno dostala. Můžete mi někdo poradit, prosím?
EDIT: vyřešeno.
Odpověď na komentář uživatele
Nezdá je to pokračování, dokonce ve hře jsou i postavy co byli mars wars logs
Zdá se mi to nebo se jedná o takové možné pokračování nebo aspoň srovnání světa ze hry Mars: War Logs?
Odpověď na komentář uživatele
Myslíš tohle?
[ odkaz ]
Odpověď na komentář uživatele
ano už vím děkuji.
Odpověď na komentář uživatele largo
farflame
Tak mam pres noc odehrano nejakych 8 hodinek a je to fakt pecka. Bound by flame me bavilo a tohle je jeste o dva chlupy lepsi. Hlavne system "oddanosti" k frakcim se mi neskutecne libi a moralni rozhodnuti jsou kolikrat vazne dilemata
Odpověď na komentář uživatele Ristan
Odpověď na komentář uživatele Virus
Jasně, OK.
Odpověď na komentář uživatele Ristan
Já neříkám kolik bych tomu dal, ale jak bych to napsal, když tomu dávám 7 bodů a patrně poctivých. A že průměr je pro mě 5 až 6 bodů, prostě hry co neurazí ale nemusí dlouho bavit. A zase 8 bodů je už pro mě hra, co pomalu zasahuje do srdíčka. Takže těch 7 je tak nějak hezky mezi ale nepsal bych "je to dobrý ale né zas moc", chňápeme se?