Recenzovaná verze: PlayStation 4
Nier: Automata se dá „dohrát“ snadno. Stačí v herním menu vytáhnout čip s operačním systémem z androidí hrdinky, ta zkolabuje, proběhnou závěrečné titulky a hotovo. Dohrát Automatu na poctivý konec zabere zhruba 15 hodin. Jenže skutečně DOHRÁT toto svébytné japonské akční RPG, to už je věc jiná. Abyste odhalili všechny kličky příběhu a získali odpovědi na všechny otázky, musíte hru dokončit celkem pětkrát, přičemž s každým dalším závěrem se vám bude fantaskní svět zavrtávat více a více pod kůži.
Automata prostě žádá po hráčích pozornost a trpělivost. A taky náklonost k japonské tvorbě, protože tahle hra má svůj osobitý styl. Ostatně to se asi od titulu, ve kterém ovládáte bojového androida ženského pohlaví, navlečeného do sexy černého gotického oblečku, asi dá očekávat.
O androidech a strojích
Příběh Automaty sice navazuje na jeden z konců původního Nieru, nicméně návaznost je to velmi volná a pro hraní není třeba předchozí díl znát. V daleké budoucnosti Zemi zcela zdevastoval útok mimozemské civilizace, která k invazi použila vražedné roboty. Zbytky lidstva se přesunuly na měsíc a postavily předsunutou bojovou základnu jménem Bunker, odkud posílají na Zemi bojové androidy, jenž mají vyčistit rodnou planetu od nepřátelských strojů. Jedním z těchto bojových androidů je i 2B, kterou dostanete pod kontrolu.
Víc k příběhu prozrazovat netřeba, ale vězte, že i když některé zvraty možná budete očekávat, jiné vás nechají jen v němém úžasu. Automata totiž brilantně žongluje s vážnými a filozofickými otázkami, jako je například uvědomění si sama sebe, smysl lidství a tak dále, přičemž je promíchává s bizarním smyslem pro humor, kde nechybí ani boření čtvrté zdi (jedné z postav se můžete například zeptat, proč je herní mapa tak pitomě zpracovaná).
Jak už jsem zmínil, příběh je rozporcovaný do pěti konců. Nicméně nečekejte, že budete muset tupě opakovat hru znovu a znovu dokola. Než o opakované hraní jde víceméně o samostatné kampaně, kde se můžete, jak dívat na stejné události z jiného úhlu pohledu, tak se posunete dál. Každé další hraní navíc přidává i nové herní mechaniky a předměty.
Krásy zničeného světa
Celá hra sdílí jeden otevřený herní svět složený z centrální lokace a přilehlých oblastí, což znamená zdemolované centrum města, poušť, les, či třeba zábavní park. Tvůrci se moc nenechali svazovat realitou, svět je hodně zkondenzovaný a to, že prakticky proběhnete z centra městské zástavby doprostřed rozlehlé pouště, by vás nemělo překvapovat.
Jistě, spousta moderních her má otevřený svět zpracovaný lépe, nicméně v Automatě vypadá dobře a působí nádherně melancholickou náladou. Z úvodu se budete muset po světě pohybovat jen po svých, brzy však dostanete možnost si osedlat losa nebo divočáka a zhruba v půlce první „kampaně“ se vám odemkne systém rychlého cestování. I když vás tedy čeká spousta běhaní sem a tam při plnění vedlejších i hlavních úkolů, nikdy to není zvláštní problém.
Software a hardware
Zmínka o úkolech vede k připomenutí žánru – Nier: Automata je v první řadě akční RPG. Tudíž levelujete svoji hrdinku, plníte úkoly od NPC, získáváte lepší vybavení, ať už nakupováním, v truhlách, či jako odměny. Nečekejte však žádného Zaklínače. Úkoly se často točí kolek klasického dojdi tam a dones tohle, sem tam se najde i místo na minihru (Sokoban) a vybavení znamená primárně zbraně (dají se vylepšovat) – žádný gotický oblek +5 do obrany nečekejte.
Vlastnosti hrdinky si primárně vylepšujete prostřednictvím čipů, které se dělí do pěti skupin: systémové, útočné, obranné, podpůrné, a to poslední nebudu prozrazovat. Systémové zahrnují jak na začátku zmíněný OS, tak další prvky uživatelského rozhraní, jako je minimapa, ukazatel zdraví a podobně. V útočných najdete různé typy zvyšování jednotlivých typů útoků, obranné pochopitelně zvyšují výdrž a rezistivitu a v podpůrných zase najdete zrychlení pohybu, bonus do zkušeností a tak dále. Každý z čipů má určitou velikost, přičemž, pochopitelně, máte omezené místo k instalaci. Stejné čipy se dají spojovat a tím zvyšovat jejich bonusy, přičemž účinnější čipy zaberou víc místa.
Jednoduchý, ale velmi chytrý systém. Váže se k němu ještě jeden detail – pokud zemřete, necháte na místě své staré androidí tělo se všemi čipy. Pokud se vám k němu podaří dojít a sebrat jej, vrátí se vám zpět. Pokud po cestě znovu zemřete, přijdete o čipy navždy. A ještě jedna věc: v případě zapnutí online funkcí můžete po světě nacházet těla jiných mrtvých hráčů, ze kterých získáváte některé z jejich čipů.
Zběsilý nářez
Systém vylepšování se podařil a skvěle se snoubí s dalším plusem hry, což je soubojový systém. Jakkoliv byl předchozí Nier příběhově a herně chytrou hrou, mechanicky dost zaostával a boje se daly považovat za sotva průměrné. Ve Square Enix si toho byli vědomi, a proto hru vytvářeli společně s Platinum Games, což jsou mistři akčních her – jejich Bayonetta a Metal Gear Rising patří k tomu nejlepšímu ze žánru akčních rubanic. Do Automaty přenesli vše zásadní, takže si můžete užít nádherně efektní a efektivní bitky, nad kterými až oči přechází. Však se ideálně podívejte na některý trailer, který dá za tisíce slov.
Základem je tradiční systém silných a slabých útoků, plus precizní systém uskakování. 2B může mít dvě zbraně různých typů (malé a velké meče, kopí, boxery) a vlastností, jaké si zvolíte, záleží na vás. Boj nablízko se ještě kombinuje se střelbou, protože hrdinku doprovází létající droid fungující jako palebná podpora. Mimochodem, droid se dá vylepšovat, plus disponuje speciální dovedností – opět existuje celá řádka variant od silného útočného paprsku přes silové pole po detektor skrytých pokladů.
Mixování nápadů je pro Nier typické – nejen, že se bitvy nablízko mísí se střelbou, ale občas hra zcela přepne na střílečku, případně z third personu rubanice se stává 2,5D skákačka nebo akce viděná z ptačího pohledu. Je to asi otázkou pohledu, nicméně mě přišlo přepínání velmi osvěžující.
Přidejte se s 2B
Po technické stránce Automata sice neokouzlí, nebál bych se říct, že některé části vypadají jako z PS3, nicméně vše bohatě vynahrazuje výtvarná stránka. Postavy, ať už androidi, či nepřátelské stroje, rozhodně dokážou zaujmout, stejně jako zmíněná atmosféra zdejšího herního světa. Té řádnou dávku energie dodává naprosto fantastický soundtrack mixující pomalou ambientní hudbu s vokálními skladbami, na niž je zajímavé, že si skladatel vymyslel zcela vlastní jazyk. Potěší i přítomnost japonské zvukové stopy. Pravda, pokud japonštině nevládnete a budete číst titulky, může vám to dělat v průběhu litého boje s bossem lehce problémy.
Nier: Automata má své chyby a není úplně těžké je najít – graficky nevypadá hra zrovna úchvatně, vedlejší questy jsou občas otravné, protivníků existuje jen poměrně omezený počet typů a narazíte i na různé menší bugy, ale přesto stojí hra za to. Má totiž úžasné charisma, kterým dokáže přitáhnout a nepustit. Jde o svébytný mix vysokooktanové mlátičky s příběhem, jenž z vás vyždíme veškeré emoce a jen vás nechá zamyšleně zírat do zdi. Podobný byl už původní Nier, a proto se po právu stal kultovní hrou. Automata má to samé, plus je výrazně zábavnější. Potřebujete vědět snad něco víc?
Nier: Automata koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
Nier: Automata – pro slávu lidstva
Osobité akční RPG, které má své ostré hrany, ale ty víc než jej vyvažuje celková zábavnost.
Líbí se nám
- fantastický svět a příběh
- úžasné hudba
- skvělý soubojový systém
- výtečný RPG systém
Vadí nám
- chudší nabídka protivníků
- nic moc grafika
- nudné vedlejší questy
Odpověď na komentář uživatele
Ano. Holt je to konzolová hra běžící na PC přes integrovaný emulátor.
Odpověď na komentář uživatele @Mr.Lolendo
Nečetl. A dělat to nebudu.
Je někdo jinej schopnej odpovědět na jednoduchou otázku ?
Odpověď na komentář uživatele @Mr.Lolendo
No tak holt to na PC nevyšlo, škoda.
Odpověď na komentář uživatele @L.H.
Pokud si četl všechny moje komenty ke hře tak znáš odpověď. Hlavně ve svém prvním jsem vše hned uvedl na pravou míru.
Zde už jen řeším definici hry. Tedy zaslouží-li si hra být označována jako PC hra. Na češ můj názor zní že jednoznačně ne.
Odpověď na komentář uživatele @Mr.Lolendo
Já se ptal jasně.
Odpověď na komentář uživatele @L.H.
Jestli to je podporované nebo hratelné jsou dvě velice rozdílné věci.
Odpověď na komentář uživatele @Mr.Lolendo
A ta hra nepodporuje K+M ?
Odpověď na komentář uživatele Ratos
šlo by to aby hra byla hratelná na K+M ale potom by byla nehratelná zase na gamepadu.
Tohle je typ hry kde nejde udělal rozumný funkční kompromis prostě.
Gamepad je dnes bohužel přednější.
Odpověď na komentář uživatele @Mr.Lolendo
Tahle hra proste na klavesnici nebude hratelna nikdy…. se s tim smir, je to stejne na pytel jako strategie na gamepadu, ale jde videt ze nemas vubec poneti jak se hra ovlada:) (bez urazky ) ale jinak bys tak nemlel;)
Odpověď na komentář uživatele @Mr.Lolendo
Darksiders
Odpověď na komentář uživatele
Sacred 2? !
[ odkaz ] další dodělej si sám?
Odpověď na komentář uživatele @Mr.Lolendo
Diablo má zafixovanou kameru z ptačí perspektivy, je to jiný případ.
Je to pecka, hraju od vcera a nemuzu se od toho odtrhnout, hudba a hratelnost je narosto famozni…
10 minut a prec s hardisku. nuda