Recenzovaná verze: PC
Studio Tarsier získávalo zkušenosti při spolupráci na hitovce LittleBigPlanet určené nejmenším hráčům. V Little Nightmares se podívalo na dětský svět z trošku jiného úhlu pohledu, než jsme u něj byli doposud zvyklí. Místo roztomilých postaviček z vlny se ve svém nejnovějším díle zaměřili na zpracování dětských nočních můr. Osobitý pohled na současnou společenskou situaci nabízí dospělým nezvyklý náhled na její nešvary, o nichž budete přemýšlet ještě dlouhou dobu po dohrání. Jak se podařilo propojit zajímavý nápad s hratelností a grafickou stránkou titulu, se dočtete na dalších řádcích.
Atmosféra, která by se dala krájet
Little Nightmares se vezou na vlně angažovaných her s morálním přesahem, podobně jako počiny studia Playdead – Limbo a Inside. Analogie spočívá ve dvou základních znacích: hru dokončíte ve velmi krátkém čase, přibližně ve čtyřech hodinách, ale přemýšlet o sdělení tvůrců budete ještě dlouhý čas po odinstalování hry. Ještě nyní ve mně rezonují jednotlivé motivy, jež se v malých nočních můrách objevily. Prožitek ze silných témat je umocněn volbou hlavní postavy. V rámci poukazování na nešvary lidské společnosti poznáte osudy malého človíčka ztraceného ve světě děsivých obrů.
„Čelist k zemi bude tlačit také hra světla a stínu, zdůrazněna především možností posvítit si zapalovačem v temných koutech.“
Většinu příběhu slečny Six sbíráte z náznaků světa, který svým postupem odhalujete. Během překonávání životních patálií hrdinky neustále tápete nad její vnitřní motivací postupovat dále, protože v rámci celé hry nepadne ani jedno slovo. Na pomoc přispěchali scénáristé, kteří v oficiálním popisku prozradili nejen dívčino jméno, ale také pojmenování plavidla Maw, česky Chřtán, v jehož vězení se na začátku probouzíte. Jinak o dívce ve žluté pláštěnce s ikonickým zapalovačem nevíte vůbec nic. Absence přímého výkladu dějového zázemí atmosféře počinu studia Tarsier neubližuje, ba právě naopak se s hrdinkou lépe sžijete a budete zvědavi na její další osudy.
Sledovat budete její pouť z temné trestnice v podpalubí přes podivný dětský pokoj do strašidelné kuchyně, kde zjistíte, že tohle určitě není pohádka pro děti. Téma hladu se proplétá celým příběhem jako červená nit, která bude přiživovat budící se strach. Děsivé výjevy začnou nabírat na obrátkách, smrt číhá na každém rohu a vy jen sledujete, co všechno může ohrozit naší hrdinku na životě. Přesto nebude nouze ani o dojemné okamžiky, jež dodají putování Six hlubší emocionální rozměr. Vše vrcholí náramně povedeným závěrem, který vám zanechá mnoho prostoru k přemýšlení.
Vybroušený diamant
Polemizování nad morálními hodnotami však nejsou jedinou předností Little Nightmares. Do hry se totiž zamilujete na první pohled. Zpracování vnitřních prostor plavidla Maw je po technické a audiovizuální stránce skvostné. Počáteční krůčky hrdinky budou rozptylovány neustálým hledáním interaktivních prvků a prozkoumáváním herních lokací. Dychtivě budete zkoušet, co jde zvednout, posunout, chytit a hodit, nebo na jaká míst jde šplhat. Čelist k zemi bude tlačit také hra světla a stínu, zdůrazněna především možností posvítit si zapalovačem v temných koutech. Nejednou příjemně překvapí reakce prostředí na činnost hrdinky. Myslelo se na takové detaily jako opírání se postavy o blízké předměty, odraz vody od pláštěnky či zvedání prachu při skákání na posteli. Tvůrci prostě využili Unreal Engine 4 do posledního bitu a dávají vzpomenout na jinou plošinovku poháněnou stejným motorem, příběhy vlněného Yarnyho v Unravel.
Neskončit jako svačina
Technická stránka hry poskytla vývojářům prostor pro tvorbu pestré palety hádanek v plně interaktivním prostředí. Hlavolamy se váží většinou na jednu až dvě místnosti. V rámci jejich řešení budete přesouvat kufry, židle nebo vozíky, házet hračky na spínače, vypínat pomocí táhel elektrický proud a konat řadu dalších činností, které se dají vymyslet v podivuhodných psychedelických pokojích. Řada logických úloh je spojena s hledáním sběratelských předmětů, které tvoří sošky čínské dámy a roztomilí skřítkové pobíhají všude kolem. Nemusíte se bát frustrace z náročných sekvencí, většinou je pochopíte okamžitě, v obtížnějších situacích vás citlivě navede.
„Pojítko mezi akčními a přemýšlivějšími pasážemi tvoří sekvence plížení kolem obyvatel Chřtánu.“
Mozek si odpočine u vhodně umístěných akčních prvků, během nichž budete utíkat pronásledovatelům, jejichž jedinou touhou je zpestřit si vaší postavou jídelníček. V těchto sekvencích se klade důraz především na pečlivé překonávání překážek, které prověří vaše reflexy. Není nutné být chirurgicky přesný, v tom je engine hry velmi benevolentní, ale přesto dojde k řadě nepovedených úniků. Při nezdaru zemře Six ve velmi působivých sekvencích, které si často nepřejete vidět znovu. Nejsou nijak krvavé, ale jejich zvukový doprovod vám nažene husí kůži. Paradoxně obnova pozice na hojně rozmístěných záchytných bodech vypadá naprosto idylicky tím, že se hrdinka „probouzí“ zpět do svého snu.
Pojítko mezi akčními a přemýšlivějšími pasážemi tvoří sekvence plížení kolem obyvatel Chřtánu. Právě opatrný postup kolem odpudivých a deformovaných kreatur, které jako by vypadly z filmového Fimfára, z tvorby Jana Švankmajera nebo z raných skic Tima Burtona, přinášejí ty nejnapínavější okamžiky na cestě Six. Nevystačíte si jen se schováváním ve stínech, ale musíte přijít na způsob, jak pronásledovatele odlákat. Řešení není vždy jednoduché, ale po několika neúspěších přijdete problému na kloub a nic vám nebrání přechytračit, kohokoliv potkáte. Atmosféra jednotlivých scén báječně graduje atmosférickou hudbou, jejíž melodie se vám příjemně dostanou pod kůži a budete si je pobrukovat ještě dlouho poté.
„Do zvráceného světa, který je ztělesněním dětských nočních můr, se budete vracet i po dohrání, protože jednotlivé motivy, které tvůrci naznačili, vám nedají spát.“
Příjemné odpoledne
O dílku studia Tarsier lze téměř v každém ohledu mluvit v superlativech. Báječně vypointovaný příběh, vyprávění pomocí sekvencí na probíhající pozadí lokací, uhrančivá atmosféra, pečlivě navrhnuté úrovně, v nichž jsou umístěny nápadité hádanky, odladěná technická stránka s povedeným uměleckým provedením a jako bonus hlavní postava opředena temným tajemstvím. Právě proto je škoda, že se v univerzu plavidla Chřtán zdržíte jen jedno odpoledne, během nějž objevíte téměř všechny záhady.
Přitom byste s bosou Six ve žlutém pršiplášti chtěli být mnohem déle. Do zvráceného světa, který je ztělesněním dětských nočních můr, se budete vracet i po dohrání, protože jednotlivé motivy, které tvůrci naznačili, vám nedají spát. Budete je chtít pochopit a budete je rozebírat se svými známými. A proč ne? Neznám jediný důvod, proč by hra nemohla otevřít citlivá témata současné společnosti. Existenciální přesah s alegorií na dnešní svět dává jasně najevo, že Little Nightmares není hrou určenou dětem.
Little Nightmares koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
Little Nightmares – temná odysea dívky ve žluté pláštěnce
Little Nightmares je řemeslně skvěle zvládnutá plošinovka, která se stává takřka povinností pro všechny fanoušky Inside a Limba. Pokud se smíříte s krátkou herní dobou putování bosé dívky v pláštěnce, zažijete děsivou a tajemnou cestu k překvapivému rozuzlení.
Líbí se nám
- tajemný příběh s temnou atmosférou
- hádanky ve funkčním interaktivním světě
- výtvarná stránka
- technické zpracování
Vadí nám
- krátká herní doba
No. dala mi zabrat holčička v pláštěnce ale nakonec jsem se dostala až do konce (i když trochu s pomocí…) Perfektní atmosféra, hudba a překvapivě šokující závěr…. alespoň pro mě Užila jsem si to, takže zaslouženě 10/10
Už se těch malých nočních můr nemůžu dočkat. At‘ už je příští týden 10tého.
Tak konečně už je doma, roztomilá Six a až na mě přijde řada …. snad za pár dní…. tak i já si ji vychutnám
3D je hlavně děsně nepřehledné a v obřích lokacích se Kate ztrácí, pořád se někde zasekává, kamera blbě přesřihává lokace (hlavně na schodech) , kamera je vůbec dost mizerná. Je to otřesně nepřehledné, moje zákysy spočívaly jen v tom, že jsem něco někde přehlédl. Jinak mě hra vcelku baví, ale tohle mě fakt vytáčí aportovací úkoly, kde musíte znova a znovo procházet přes velké lokace byly i 1 a 2, ale tam se Kate nezasekávala a nebyl to, kvůly zmrvenému 3D, takový opruz.
Odpověď na komentář uživatele Jakub Němec
Si myslim ze herni zazitek prevazuje nad dobou hrani…proste jsem rad ze jsem si to zahral a nemrzi me ze to bylo tak kratky. Vis jak se to rika lepsi lzicka medu nezli kybl hov*n
Odpověď na komentář uživatele Amone
Ovládání je přizpůsobeno pro gamepad, už od prvního pohledu jsem to tak vnímal. Ale je pravda, že u klávesnice si člověk musí zvykat, protože na rozdíl od Limba nebo INSIDE je tam důležitý prostor, ne jen pohyb doleva, doprava, nahoru a dolů… Ale i na klávesnici jde o dost silný zážitek. Spíš jde o zvážení investice vs. herní doba.
Odpověď na komentář uživatele Corvus
3D bylo upřednostěno z důvodu lepších animací, celkově filmovějšímu pojetí a nechtěl použít "staré" technologie. Ovšem také uvedl, že 3D grafika se nevyrovná předrenderovaným obrazovkám, jelikož nemá šanci sám každou obrazovku upravit podle svých představ (nasvícení, detaily apod. ) .
Mimochodem, vycházím také z rozhovoru v aktualním čísle nejmenovaného herního časopisu.
A já souhlasím s tím, že bych daleko raději bral předrenderované obrazovky než 3D.
Tak ona Syberia II být původně ani neměla, hru si Sokal přál mít v jednom kuse… Nicméně má prostě smůlu. Přál bych mu, aby (v případě trojky) býval našel trochu zkušenější herní studio. Sokal s vývojem trojky nebyl spokojen a dost by mě zajímalo čí bylo rozhodnutí přejít do 3D (úplně a naprosto zbytečně – stejně jako v případě Broken Sword, čímž tu sérii jednoduše zabili) . Sokal je srdcař a podle mě by 100x lépe prospěla kampaň na Kickstarteru/Figu, kde by možná vytěžil od nostalgiků víc peněz a jasně mu dali všichni najevo, že násilně přejít na 3D nemá smysl. A také, že nemělo. Stačilo si udělat průzkum (zdarma) na facebooku či přes google dotazník a muselo by to vyjít jasně najevo. Na druhou stranu pořád tu máme vynikající svět, který Sokal navrhnul, vynikající soundtrack (navazující na předešlé díly) , stejnou dabérku Kate a Kate samotnou. Čili já rozhodně peněz nelituji. Balení je nádherné a obzvlášť soška není žádný ubi plast a jsem strašně rád, že jsem si po tolika letech mohl do světa Syberie vrátit, v což jsem vůbec nedoufal. Soška Kate s automatonem patří k mým nejoblínenějším a to jich nemám zrovna málo. A přesně takhle funguje nostalgie.
PS: Jinak mě fascinuje jak si někdo může stěžovat na hádanky s automatony… To je absolutní ignoranství série. Chce Kate zazvonit v recepci na zvonek? No JASNĚ, že přes mechanickou hádanku automatonu. Kdo má zájem prostě cinknout na nějaký obyčejný, přiblbý zvonek… Takovéto výtky opravdu nechápu…
Odpověď na komentář uživatele
Toho sem se taky bal a asi to tak i dopadlo ze tohle bude nejhorsi dil ze serie, uz i dvojka oproti jednicce byla slabsi.
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Sběratelka k Sysberii 3 je nádherná, hlavně soška, je rozhodně vydařenější, než celá hra, která je bohužel nejhorší ze série. Soundtrack zamrzel i mě, ale co se dá dělat . Po přečtení recenze do nákupu minisběratelky "Malé noční můry" určitě půujdu.
Vypadá to fakt nesmírně dobře, takže zatím házím do wishlistu a uvidíme…
Odpověď na komentář uživatele Alfajk
Jsem zatim v pulce ale temer zadny. Aspon ne takove ze bys letel ze zidle:)
Inside, Limbo, Unravel… všechny tyto originální plošinovky jsem si fakt užil. Takže se rozhodně těším až si toto zahraji. Ale za 3 hodiny tu pětistovku (digitální verze) vážně nedám. Časem určitě!
Odpověď na komentář uživatele declare
kdyby to bylo dejme tomu za 400 500 kč byla by to excelentní bomba ale takhle je to celkem hodně je to škoda
co jump scares? jsou nejaky?