Odklon od strategického žánru se vývojářům z Logic Artists v minulosti zrovna dvakrát nevyplatil. Jejich staromódně vyhlížející stealth projekt Clandestine sklidil velmi rozporuplná hodnocení. Jedni jej hanili pro jeho zastaralost, druzí ho naopak chválili za snahu o návrat ke kořenům. Osobně jsem se bohužel zařadil mezi skupinu, které více sedlo jejich první dílko, jež cílilo na fanoušky poctivých tahových RPG. Nyní se k nám autoři rozporuplné Clandestine a mírně nadprůměrného Expeditions: Conquistador vrací s titulem, kterým se snaží zaujmout hráče, které fascinoval jejich startovní počin. Co myslíte, podaří se jim to, nebo se jim povede stejně jako s jejich posledním výtvorem?
Severská klasika
Po několik desetiletí drancoval váš otec se svými bratry ve zbrani okolní vesnice a města. Jeho akce byly natolik úspěšné, že z nich mohli profitovat všichni členové jeho válečné smečky. S jídlem rostla chuť, po čase se proto váš otec rozhodl svou družinu přesvědčit k riskantní plavbě do Británie, která ji měla proslavit po celém známém světě. Cesta k vytouženému cíli probíhala zpočátku bez problémů, nakonec se z ní však vrátila jen hrstka bojem poznamenaných mužů, kterým se podařilo přežít jen s vypjetím všech sil. Váš drahý tatíček to bohužel podobně jako mnoho jiných nezvládl, jeho symbolický pohřeb je startovním bodem výpravy, kterou se zapíšete tlustým písmem do dějin.
Příběh zacílený na potomka, který přebírá otěže po nedávno zemřelém otci, není ničím, co by vás zvedlo ze židle. Naštěstí je tento klasický koncept podepřen zajímavým dějovým pozadím, které vám umožňuje lépe poznat život v dané historické éře. Hlavní vypravěčská linka je díky tomuto prvku na relativně obstojné úrovni. Neméně povedené je také vykreslení členů vaší družiny a výraznějších herních osobností, na které v průběhu výpravy narazíte. Osobně jsem byl v tomto směru asi nejvíce zaujat dojemným osudem starce, který se pokusil zařadit mezi mé válečníky jen proto, aby v budoucnu padl v boji a dostal se ke svým dávno ztraceným bratrům ve zbrani.
„Vývojový systém je v Expeditions: Viking zpracován překvapivě uspokojivě. Za obdržené bodíky si můžete vylepšit ovládání zbraní, ofenzivní schopnosti, manuální zručnost, pasivní talenty a podpůrná nadání, která vám pomohou podpořit ostatní členy vaší válečné družiny.“
Stejně kvalitně jako hlavní dějová linka a vykreslení postav jsou zde dle mého názoru zpracovány i vedlejší úkoly, které vás velmi často nutí k náročným volbám a činům. Variace možností jak průběh zakázek ovlivnit, je naštěstí hodně pestrá. Zakončit je díky tomu můžete vždy dle svého přesvědčení. Hodně mě kupříkladu překvapila práce, v jejíž rámci jsem měl eliminovat krysy u městského skladiště. Minimálně její zakončení stálo za to.
Vývoj na úrovni
Monumentální výprava vašeho protagonisty začne jeho tvorbou. Podobně jako v řadě jiných RPG i zde mu nadefinujete jméno, pohlaví, vzhled a základní atributy, které mírně určí směr, kterým se bude vaše postava ubírat. Uklohnit si tímto způsobem můžete výmluvného diplomata, mrštného lovce, těžkotonážního válečníka, přírodě blízkého léčitele, nebo sekerou se ohánějícího berserka, kterého dokáže na jeho destruktivní cestě zastavit jedině dobře namířený šíp. Já sám jsem se vydal po stezce, která mi nabídla kombinaci lukostřelby a stříbrného jazyka, jenž mi umožnil řadu menších konfliktů doslova ukecat.
Nové dovednostní body budete získávat za plnění úkolů. Za obdržené bodíky si můžete vylepšit ovládání zbraní, ofenzivní schopnosti, manuální zručnost, pasivní talenty a podpůrná nadání, která vám pomohou podpořit ostatní členy vaší válečné družiny. Vývojový systém je v Expeditions: Viking zpracován překvapivě uspokojivě. Vývojářům z Logic Artists se podařilo vytvořit dílo, které v tomto ohledu předstihuje řadu jinak výraznějších konkurenčních projektů.
Velkolepá cesta
Po vytvoření vašeho reka se vrhnete do jedné z temnějších etap našich dějin. Jak již bylo naznačeno v předchozích řádcích, váš otec je pryč a vy se musíte postarat o polorozpadlou vesničku, která nutně potřebuje silné vedení. Vybudovat v ní můžete za pomoci surovin impozantní hodovní síně, životem kypící tržiště, děsivě vyhlížející obětiště, posvátné palouky, farmy produkující jídlo, cesty, mohutné hradby a kotviště pro válečné lodě, které vám umožní pořádat velkolepější výpravy k neznámým břehům.
Suroviny nutné k obnově a expanzi zanedbané vesnice budete nacházet převážně na vašich výpravách do přilehlých oblastí, které jsou zřídkakdy osídleny normálně smýšlejícími jedinci. Většinou jde o nemilosrdná zvířata a hladem zdivočelé lidi, kteří se na vás bez většího rozmýšlení vrhnou. Po jejich zdolání se navštívená lokalita stane místem, kde máte možnost lovit, připravovat jídlo, vyrábět předměty, opravovat zbroje, tvořit pasti, trhat bylinky, odpočívat a léčit zraněné, které dlouhodobě poznamenal lítý boj.
Medicínu potřebnou k léčbě zraněných získáte dvěma způsoby. Buď si ji můžete vyrobit sami, nebo ji máte možnost koupit v jedné z mnoha vesnických tržnic. Obchodníci vám kromě léčebných tinktur nabídnou také různé typy poživatin, výrobních materiálů, ozdobných předmětů, zbrojí a samozřejmě i zbraní. Cenu, kterou budete muset za nakoupené věci zaplatit, definuje hlavně vaše reputace s frakcí, se kterou budete právě obchodovat. Své renomé budete formovat skrze úkoly a činy.
Život je boj
Každá z nabízených zbraní disponuje specifickou škálou útoků, které si budete otvírat v již zmíněném dovednostním stromu. Pokud dáte některému z nově naverbovaných rekrutů do rukou dánskou sekeru, s vysokou pravděpodobností s ní nebude schopen efektivně zacházet. Zocelený válečník s ní naopak díky širšímu spektru schopností udělá v řadách nepřátel pořádnou paseku. Všechny členy vaší družiny je dobré kvůli tomuto faktu zaměřit minimálně na dvě až tři smrtící hračky.
„Návrat ke kořenům se vývojářům z Logic Artists vyvedl lépe, než jejich odskok k stealth žánru. Jejich druhé tahové RPG dokáže upoutat hlavně slušně vyprávěným příběhem, řadou náročných rozhodnutí, dobře navrženým systémem vývoje postav a perfektním soundtrackem, kterým vás hra dokáže plně vtáhnout do bitevní vřavy.“
V rámci soubojů se Expeditions: Viking výrazně neodlišuje od jiných podobně situovaných děl. Střety probíhají formou tahů. Kolo začíná vždy skupina, která má vyšší iniciativu. Hlídat si v těchto potyčkách musíte zdraví vašich pěti válečníků, rozmístění náhodně umístěných pastí a rozložení úkryt poskytujících pozic, jenž vám poskytnou možnost plně se vyhnout nepřátelské palbě.
Nejvíce mě na tomto titulu iritovalo občasné zasekávání postav, které bylo způsobeno předem připravenými souboji, jež se z neznámých důvodů nespustily ve správný čas. Některé lokace jsem si kvůli tomuto nedostatku musel projít minimálně dvakrát. Vedle tohoto citlivého nešvaru trápí Expeditions: Viking také pestrá škála bugů, která výrazně narušuje celkovou hratelnost.
Nepříliš vyladěná expedice
Návrat ke kořenům se vývojářům z Logic Artists vyvedl lépe, než jejich odskok k stealth žánru. Jejich druhé tahové RPG dokáže upoutat hlavně slušně vyprávěným příběhem, řadou náročných rozhodnutí, dobře navrženým systémem vývoje postav a perfektním soundtrackem, kterým vás hra dokáže plně vtáhnout do bitevní vřavy. Největším problémem tohoto projektu je pestrá škála bugů spolu s průměrným vizuálem, za který by se nemusela stydět většina děl z minulé dekády.
V pořadí druhá expedice do neznáma má čím zaujmout, primárně je však určena pro ty, kteří jsou tímto žánrem uchváceni. Ostatní si k ní kvůli zastaralému vizuálu, hromadě textů a slušné dávce technických nedodělků zřejmě cestu nenajdou. Osobně bych ji doporučil po opravení všech chyb a nedostatků především hráčům, kteří hledají klasická tahová RPG nevybočující z řady.
Expeditions: Viking koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
Expeditions: Viking – obstojná výprava na sever
Expeditions: Viking je obstojné tahové RPG, které sází především na slušně vyprávěný příběh, perfektní soundtrack a klasické žánrové mechanizmy. V případě, že se jeho autorům podaří v následujících dnech a týdnech opravit všechny jeho nedostatky, můžete do něj s klidem vložit své peníze.
Líbí se nám
- slušně vyprávěný příběh
- řada náročných rozhodnutí
- perfektní soundtrack
- dobře navržený systém vývoje postav
Vadí nám
- pestrá škála bugů
- občasné zasekávání postav
- průměrný vizuál
Perky jsou rozdělené do těchto kategorií: 1. Bojové perky, které definují schopnost bojovat s určitou zbraní, 2. Bojové perky, které jsou nezávislé na zvolené zbrani, 3. perky, které jsou zároveň bojové a zároveň je možné je využít mimo boj (lečení, čarodějnictví (v rámci historické hry, jde spíš o reálný šamanismus) , vedení) (rozhovory ale hlavně crafting) , 4. nebojové perky (rozhovory, ale hlavně crafting) , 5. pasivní bojové vlastnosti, to těch se hází body až, když mám vylevelovanou zbraň a svoji nebojovou profesi. Skill pointy se nezískávají bojem ale plněním úkolů, skilly jsou různě drahé na skillpointy. Je dobré se naučit používat skilly, hlavně u lukostřelby. Protože základní útok s lukem je velmi nepřesný a je potřeba střílet pomoci různých skillů. V úvodu je dobré si vylevelovat čistě kováře, protože v další kapitole si můžete ze surovin vyrábět zbraně a brnění nejvyšší kvality, plus 100 % šance na speciální bonus (celkem vylevelovat 3 skilly) . Sekera je ultimátní zbraň proti štítům. Štít chrání i vojáky vzadu (nepřátele chrání, u vlastních si nejsem jistej) Lukostřelci jsou ultimátní zabijáci na dálku proti vojákům bez štítu nebo s vyčerpaným štítem nebo narušenou ochranou sekerníkem nebo proti omráčeným štítonošům. Obouruční zbraně utočí přes jedno políčko (vepředu štítonoš, vzadu kopiník) . Během boje se vpravo dole objeví ikona s lebkou, když je lebka žlutá používáte smrtící útoky, když není, tak nepoužíváte smrtící útoky. Někdy tato volba má vliv na děj, někdy je to předem daný nebo bez vlivu.
V klidu, včera vyšel velký patch 1. 0. 3, opravuje to hodně bugů. To vychytají.
Škoda, že nejde coop na jedné konzoli.
Odpověď na komentář uživatele Helgrind
Jo bugy jsou věc, která tuhle hru nejvíc sráží. Bez nich by si tenhle povedený kousek dokázal obhájit klidně i 8
Zasazeni mezi vikingy a pribeh je super. Dalsi super vec je slusny pocet vetvi pribehu po kterych se da vydat. Jen skoda, ze jsem si zrovna vybral vetev, ktera kvuli bugum prozatim nejde dohrat. Po30ti hodinach to zrovna dvakrat nepotesi