Recenzovaná verze: PC a PlayStation 4
Vývojáři ze studia Tequila Works, kteří stojí třeba za zombie plošinovkou Deadlight, o sobě nedávali delší dobu vědět. Dlouhé roky totiž pracovali na svém dosud nejambicióznějším projektu – puzzle skákačce z pohledu třetí osoby RiME. Původně se měla objevit exkluzivně pro PlayStation 4, nakonec si ale našla cestu také na PC a Xbox One. Jestli se jejich úsilí pozitivně projevilo v samotné hře, můžete posoudit v naší recenzi.
Trosečníkem na tajemném ostrově
Probouzíte se na pláži a nevíte, jak jste se na ní ocitli. Vaše poslední vzpomínka se váže na obrovskou bouři, ostatní je zahaleno mlhou nevědomí. První, co ve středomořsky vyhlížející krajině objevíte, je vysoká věž, která se hrdě tyčí uprostřed ostrova. Celou dobu vám hypnoticky přitahuje zrak, a proto se rozhodnete vydat k ní. To ještě netušíte, že během své odysey zažijete mnohá nečekaná setkání.
„Ve chvíli, kdy se dostanete do útrob věže, začne pohádka o mladíkovi a jeho liščím mazlíčkovi nabývat temnější podtóny.“
Příběh začíná jako dobrodružná knížka pro mladistvé, ale vůbec to hře neubírá na atmosféře. Svým postupem odhalujete roušku tajemství nad osudem bezejmenného chlapce. Průvodcem je vám moudrá liška, která vám nejen ukazuje cestu, pokud se ztratíte, ale umí se během mžiku proměnit v podzimní vánek plný listí. Z dálky vás neustále pozoruje záhadná postava v červené kápi, která vám neustále uniká, i když ji máte na dosah ruky. Záhadnými bytostmi a místy autoři zkrátka nešetřili a své trumfy odhalují pozvolna. Dějová linka postupně nabírá vážnější nádech a ve chvíli, kdy se dostanete do útrob věže, začne pohádka o mladíkovi a jeho liščím mazlíčkovi nabývat temnější podtóny.
Styl vyprávění má hodně blízko k logické adventuře The Witness z loňského roku. Stejně jako v počinu studia Number None totiž nepadne ani slovo a celý příběh si musíte poskládat z jednotlivých náznaků – maleb na zdi, soch, rozházených předmětů po světě nebo podivných klíčových dírek ve zdech, v nichž můžete zahlédnout ozvěny minulosti.
Meditace v přímém přenosu
Příběh ovšem nehraje v RiMe první housle, alespoň z mého pohledu. Přestože se dočkáte jakési katarze a poselství před závěrečnými titulky, mnohem důležitější je pocit, který si z hraní odnesete. Při postupu se objeví delší chvíle, kdy se v podstatě nic neděje a vy jen běžíte nádhernou krajinou za doprovodu podmanivé hudby a zvuků moře. Právě tyto momenty mají až meditativní charakter a nechají vzpomenout na uklidňující tituly Journey, Flower nebo Abzú.
O hlavní herní náplň se postarají především skákací pasáže, kdy se přemisťujete mezi jednotlivými platformami, abyste se dostali k jedné z řady prostorově laděných hádanek. Hledání cesty není vůbec obtížné, i když nemáte po ruce mapy ani žádný jiný orientační prvek. Problém spíše představuje občas neposedná kamera, která má ve zvyku zabořit se do koruny nejbližšího stromu. Párkrát se mi také stalo, že se moje postava nechytla okraje srázu a já musel začít nanovo. Naštěstí jsou tyto chvíle sporadické. O to více však praští do očí a znepříjemní jinak skvělý zážitek.
„Přes občasné bloudění mi však absence mapy nepřišla nijak fatální a rád jsem se v pečlivě modelované krajině a v tajemných ruinách ztrácel.“
Akční složka je zastoupena především ukrýváním před nepřáteli, protože mimo skoku a kotoulu umí vaše postava jen pokřikovat. Hulákání často aktivuje podivné zářivé monumenty, jejichž kouzelné vlastnosti potřebujete uplatnit během řešení puzzlů. Úroveň hádanek není nijak vysoká. V podstatě na první dobrou pochopíte, co a jak máte udělat. Navíc jsou po zdech, skulpturách a chodnících rozeseta schémata, která vám jednoduše napoví, co vás v následujících chvílích čeká. Zásek jsem zažil pouze jeden a nebylo to nic mimořádného, zdržení zhruba pět minut.
Bohužel, pokořit dílko Tequila Works není nic těžkého a za šest hodin můžete Řecko připomínající ostrov opustit. Opět si neodpustím připomínku, že i v tomto případě je lepší kratší herní doba, která je zaplněna originálními hádankami s inovativním přístupem, místo umělého natahování generickými a neustále se opakujícími se puzzly.
Radost z objevování
Pokud patříte mezi lovce a sběrače odznaků a achievmentů, tak se v ostrovní krajině budete potulovat mnohem déle. Autoři vytvořili několik sběratelských předmětů, jež poodhalí příběh, ale donutí vás prozkoumat svět do posledního zálivu. Občas se vám podaří po důkladnějším průzkumu najít novou skrytou pěšinku, abyste nakonec zjistili, že vás dovede na místo, kde už jste byli. Přes občasné bloudění mi nepřišla nijak fatální ani absence mapy a rád jsem se v pečlivě modelované krajině a v tajuplných ruinách ztrácel.
„Z audiovizuálního pohledu je RiME skvěle odvedená práce, proto je škoda, že jej sráží technické nedostatky.“
Designéři si dali velkou práci s tím, aby vám stále nabízeli nová atraktivní prostředí, jejichž záhady budete odhalovat. Po překonání skalnatého ostrova se dostanete do mystických útrob věže, plížit se budete děsivými jeskynními komplexy přeplněnými šeptajícími přízraky a potkávat další nebezpečné překážky. Atmosféru z pobytu v přímořském ráji umocňuje orchestrální soundtrack, za nímž stojí David Garcia Díaz. Nejednou se mi stalo, že jsem se zasekl u nějaké pěkné vyhlídky a zasnil se obklopen libými tóny houslí.
Z audiovizuálního pohledu je RiME skvěle odvedená práce, proto je škoda, že jej sráží technické nedostatky. Pominu, že se model hlavní postavy občas zaboří do skály nebo jiné překážky, ale nemohu zapomenout na špatně odladěný převod původně konzolové hry na počítače. Na obstojné sestavě (i5, GTX 960, 8 GB RAM) se na střední detaily občas propadly snímky na nevídatelných 15fps. Co na tom, že většinu času se hra držela v rozmezí 35-50fps, když při vstupu do větší lokace se musíte několik vteřin dívat na slideshow.
Příjemný zážitek s obrovskou kaňkou
RiME patří mezi hry, které si vás buď během pár okamžiků získají, nebo je po chvíli odložíte na jindy a už se k nim nevrátíte. Povedené a neopakující se hádanky v živém a graficky nádherném prostředí učarují nejen děti, ale také dospělé hráče. Z pohledu nejmladších musíme připočíst k plusovým bodům, že ve hře není zdůrazňována smrt hrdiny žádnou animací jeho skonu. Bezejmenný tmavooký mladík v otřepané antické tóze se zlatavou čelenkou se prostě objeví poblíž místa svého nezdaru a můžete směle pokračovat novým pokusem o překonání překážky.
Z kouzelných chvil klidu a pohody vás ovšem spolehlivě vytrhne nedostatečná optimalizace pro PC. Nepříjemné trhání obrazu si zbytečně uzurpuje pozornost, kterou by hráč měl věnovat průzkumu ostrova a odhalování roušky temného příběhu. Doufejme, že se situace spraví v dohledné době nějakou digitální záplatou, protože si tahle povedená záležitost své technické nedostatky nezaslouží. Jestli se s podobnými problémy budete setkávat i v konzolových verzích, si můžete přečíst v řádcích níže od mého kolegy Štěpána Lenka.
Druhý pohled – PS4 verze
Autor: Štěpán „Vakomlok“ Lenk
RiME je okouzlující hra, která vás hned v prvních vteřinách ohromí krásným vizuálním zpracováním a přenádhernou hudbou. Na tajuplném ostrově prožijete sice krátké, ale díky absenci mluveného slova až intimní dobrodružství s pohlcující atmosférou a opravdu dojemným závěrem. I když chvíli před koncem nejspíš odhalíte, kam tvůrci s dějem směřují.
Na základní PS4 běhá RiME bez problémů, jen velmi zřídka se na pár vteřin zpomalí kvůli nahrávání lokací v pozadí. Pokud máte rádi emotivní a klidné hry s příjemně obtížnými hádankami, neváhejte.
RiME koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
RiME – odpočinkové dobrodružství na tajuplném ostrově
RiME se povedl. Je to sice krátká, ale zábavná cesta na tajuplný ostrov, která může oslovit hráče každého věku. Budete postupně poznávat jednotlivé lokace, stejně jako zvolna odkrývající se příběhové pozadí. Nádherné umělecké zpracování sráží dolů technická nedotaženost verze pro stolní počítače.
Líbí se nám
- postupné odhalování příběhu
- neopakující se hádanky
- pohádkově stylizovaný svět
- úžasná hudba
Vadí nám
- kratší herní doba
- občasná nepřesnost v ovládání
- technická nedotaženost PC verze
Odpověď na komentář uživatele VENUSE
Naprostý souhlas. Je to nádherná hra. Sám jsem ji už před několika týdny dohrál.
Škoda, že tady na Zingu nepíšeš víc komentářů.
Hra, která mě chytla hned od začátku Vizuálně moc hezky zpracované s úžasnou hudbou Škoda, že takových her není více…. mám pro ně docela slabost
hra cracknuta a vypada to ze za mizernou optimalizaci muze denuvo (Protection now calls about 10-30 triggers every second during actual gameplay, slowing game down. In previous games like Sgw3, Nier, Prey there were only about 1-2 "triggers" called every several minutes during gameplay )
O hru jsem neprojevoval žádný zájem, ale koukl jsem na pár videí a i díky vaší recenzi si hru určitě časem pořídím
Odpověď na komentář uživatele FireWolf
no nevim na xboxu 500 tak co mate
Konečně jsme se po těch letech dočkali.
Odpověď na komentář uživatele FireWolf
Přesně tak, ve srovnáním s The Witness je cena přestřelená.
Zamrzí i ty technické problémy PC verze. Mám i5-3750, 8GB RAM a nV770/2GB, The Witness na tom jede na plné detaily naprosto bez zaváhání (hraju se zapnutým V-Sync, v 1280*1024 a fps se z 60 nehne, přestože celý The Witness je vlastně jeden level, jedna mapa, nic se nenačítá) , . RiME by to mělo zvládat taky.
Uvidíme za rok, dva
Odpověď na komentář uživatele carhrozny
Co by z toho vývojáři měli?
Ja zrejme pojdem do switch verzie ale rád by som si to zahral aj na PC. Prečo sakra neplatí jedna licencia na všetky platformy?
Konečně zase po letech něco ve stylu Ico, Flower, Abzu, Journey atd. Takže KONEČNĚ Krátká hra, ale jaká HRA ? Od začátku mám pro ni slabost, nezaváhal jsem ani když sony dala packy od ní dozadu, takže ve slevě nepřichází v úvahu, leda tak podpořit, aby se u nás prodávalo víc her než v Nigérii
Recenzi jsem jen proběhl ale:
Sestava i5, GTX 960, 8 GB RAM je dnes už celkem low end, když přivřu obě oči tak horší střední třída. A chtít od této sestavy stabilních 30fps i u středních detailů je dneska už trochu nadlidský výkon.
Celkem mi tam chybí porovnání s ICO či Shadow of the Colossus, ze kterého RIME evidentně hodně čerpá.
35 euro za 6 hodin? A to jsem si říkal, že The Witness stojí hodně, ale tam je ta herní doba mnohonásobně větší a rozhodně se to vyplatí koupit i za plnou cenu. Tady ale nezbývá, než počkat na nějakou větší slevu.
Pockám, až klesne cena, ta krátká herní stopáž me štve. Ale u takových her bych si na to mel zvyknout, holt nedá se nic delat.