Recenzovaná verze: PC
Počítačové a konzolové hry doprovázejí šampionát MotoGP již sedmnáctým rokem. Možná si ještě pamatujete na první tituly od Climaxu, které vydávalo THQ. Licenci pak převzaly Namco s Capcomem a v současnosti s promotérem MotoGP, společností Dorna, spolupracuje milánské studio Milestone. Italové s různými přestávkami vyrábějí MotoGP hry od roku 2007, kdy i s letošním ročníkem celkově vydali již sedmičku spíše průměrných titulů. Po nepovedeném MXGP3 (recenze) jsem tak čekal další obyčejný díl, který do zatuchlé řady každoročně stejných kousků nic nového nepřinese.
Ještě ve starém kabátě
V Milestone postupně přecházejí na licencovaný Unreal engine, přičemž po MXGP3 a připravovaném Gravelu měla stejný „agregát“ dostat také MotoGP 17. Jenže vydat tři velké hry v jednom roce není nic lehkého, navíc MotoGP 17 musela vyjít do poloviny roku. Takže Italové zkrátka nestíhali a jedinou ze svých tří letošních her nechali ještě na starém enginu. Tudíž MotoGP 17 zastarale startuje a obraz nepohodlně nastavuje v externím spouštěči, obyčejná grafika prostředí pouze kopíruje starší tituly a v menu samozřejmě nelze používat myš. Takové věci v moderní hře nemají co dělat, ale na druhou stranu je MotoGP na sedmý pokus již perfektně optimalizovaná, naprosto nenáročná a kupodivu i celkem odladěná závodnička bez velkých chyb.
„Nabídka motocyklů je už v pěti třídách velmi bohatá.″
I přes použité starší součástky v Miláně kupodivu zkonstruovali hodně nabušenou strojovnu a renovaci vzali opravdu od podlahy. Prezentace je letos naprosto špičková, protože hra dostala zbrusu nové menu a grafické podklady, vše je navíc krásně přehledné. Muselo dát hodně práce nafotit podobenky skoro všech účastníků letošní sezóny šampionátu, když si improvizované foto studio Milestone rozložili na předminulém závodě v Mugellu, kam to z města módy nemají tak daleko. Snad jen ta představovací videa u každého okruhu by potřetí mohli natočit nová…
Jen pro pořádek, hra simuluje současnou sezónu 2017, přičemž tradičně obsahuje všechny tři kubatury MotoGP. Letos k nim ale přidává také přípravku Red Bull Rookies Cup, takže nabídka motocyklů je už v pěti třídách velmi bohatá. Díky tomu hra drží naprostý rekord v počtu jezdců na výběr, protože obsahuje 187 závodníků napříč všemi kubaturami, včetně trojice našich jezdců Filipa Salače, Jakuba Kornfeila a Karla Abraháma. Pro pamětníky je v tomto rámci připravena také kolonka 76 slavných motorkářů nedávné historie, kteří závodili během dvaceti let od roku 1994.
Drandíme plynuleji
Nové MotoGP samozřejmě obsahuje všech 18 tratí letošního mistráku, tedy včetně našeho brněnského okruhu. V jednom závodě může startovat až 32 jezdců, přičemž ani tento solidní počet nedělá enginu žádné potíže. Tvůrci si dokonce troufli odemknout dřívější maximum 30 FPS, ale daní na oltář starému enginu je celkem jasně viditelné jednodušší renderování jezdců v delších vzdálenostech, kdy se jejich stroje rozmělní do několika čtverečkovaných textur. Není to ovšem nic extra rušivého a zážitku z hraní to nijak nevadí.
„Díky komunikativnímu ovládání je krocení motocyklů velká zábava.″
Velkým překvapením je přítomnost režimu rozdělené obrazovky, který funguje taktéž krásně plynule. Ovšem jeho drobnou pihou na kráse je střídmější maximum deseti jezdců na trati. V online části hry je k dispozici ucelená sestava rychlého závodu, celého mistrovství i kooperace v rámci jednoho týmu, ale zase s chabým limitem pouhých 12 závodníků na trati. Více prostě starý motůrek hry neutáhne, tak buďme rádi za ty dary, protože split-screen je i tak moc fajn záležitost.
Pohodlná jízda
Citlivého vyladění se dočkalo ovládání, jasně cílené na joypady a drobně se zapracovalo i na fyzice. Tradiční bolístkou je ale naprostá absence nastavení ovladače, protože kromě namapování tlačítek si neupřesníte naprosto nic. Ovládání je ale letos nastaveno tak akorát, protože není ani moc citlivé, ani tuhé, takže pevně dané osy páček tolik nemrzí. I letos hra předkládá trojici předvolených a upravitelných nastavení fyziky a asistencí, nicméně po krátkém vyzkoušení lze na ovladači citlivě řídit i na nejvyšší stupínek, kdy už musíte přesně dávkovat plyn a rozvážně kombinovat oba brzdné okruhy. Díky komunikativnímu ovládání je ale krocení nejsilnějších motocyklů velká zábava, protože akcelerace i zpomalování se dá krásně kočírovat. Jízdní model je z celé řady určitě nejpříjemnější, přesně na pomezí arkády a nekompromisní simulace, takže můžete spolehlivě akcelerovat po zadním a brzdit po předním.
Umělí jezdci mají 5 obtížnostních stupňů a zde se oproti minulým ročníkům na pilu již krapet přitlačilo. I na nižší nastavení AI závodníci zajíždějí zpravidla rychlejší časy než minule v MotoGP 15, ale zase to vyvažuje pohodlné a zábavné řízení, takže když si okruhy alespoň trochu osaháte, nebudete mít s udržením tempa žádný problém ani na vyšší obtížnosti. S inteligencí se ale nijak viditelně nehnulo, stále se jezdí sice správně ve vláčku nejrychlejší stopy, nicméně moc se nepředjíždí a protivníci toho mimo své koleje moc nesvedou. Zase se ale nechají ochotně vystrnadit z vozovky, takže vás nijak zvlášť neohrožují.
Do cíle tak rychle nedojedete
Technicky na tom Italové obecně sice nejsou moc dobře, ale vždy alespoň umí každou svoji poslední hru drtivě napěchovat obsahem až po střechu, takže jejich tituly vynikají dlouhou životností. MotoGP 17 je toho živým příkladem. Garantuji vám, že její bohatou nůši rozmanitých jízdních režimů jen tak nedoberete. Časovka a rychlý závod je nezbytná klasika, kterou můžeme s klidem přejít, ale máme tu vlastně rovnou čtyři samostatné šampionáty od Red Bull přípravky přes malorážky až po vrcholné litrovky. K tomu opět nechybí dvě kariéry, letos ještě rozsáhlejší než v ročníku 2015.
„Závody ve více než třiceti jezdcích jsou napínavé a zábavné.″
První nasadí vašeho jezdce do poslední fáze Red Bull seriálu, aby ho pak protlačila skrze všechny vyšší kubatury až k titulu mistra světa MotoGP. Nu a ta druhá vše okoření ještě řízením vlastního týmu, takže nejen že sami závodíte, ale ještě můžete postupně podepsat i další jezdce a pokrýt tak svými závodníky všechny hlavní třídy MotoGP. Snad jen škoda režimu skutečných výzev, kdy vás minulé díly staví do různých situací inspirovaných reálnými okamžiky a během pár kol jste se museli s úkoly dobře popasovat. Tento mód již letos nenajdete.
Netřeba asi dodávat, že závody ve více než třiceti jezdcích jsou slušně napínavé a zábavné, jezdit můžete již od tří kol výše. Dobrý náhled zabezpečuje sestava šesti kamer, včetně pohledu z první osoby za řídítky či simulovaného pohledu z helmy. Nechybí dokonce ani volná kamera a fotografický režim, v němž vyniknou zejména solidní modely motocyklů, které se na rozdíl od okolního prostředí dočkaly výrazného grafického oživení. I nadále je ale počasí pouze statické. Dynamické klima a další vymoženosti by měl nabídnout až příští ročník, pro který má Milestone již vyřízenou licenci. Ten již bude postaven na čtyřkovém Unreal enginu.
Exkluzivní odstavec pro PS4
Zajímavý bonus si vyjednala Sony pro PlayStation 4 verzi hry. Pouze na této konzoli se letos uskuteční premiérové světové mistrovství MotoGP eSport Championship, které bude probíhat formou 7 online časovek, z nichž vzejde 16 nejlepších hráčů. Ti se pak přímo utkají během podzimního finálového závodu ve španělské Valencii, přičemž vítěz získá sportovní kupé BMW M240i.
Z MotoGP 17 se kupodivu vyklubalo velké a pozitivní překvapení. Zábavný, bohatý a dobře odladěný ročník vytěžuje starý engine vskutku na maximum. Hru zřejmě zachránilo, že ji tvůrci nestihli naroubovat na nový Unreal engine, s nímž ještě nemají dostatečné zkušenosti.
MotoGP 17 koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
MotoGP 17 ‒ nejlepší svého druhu
Stručně a jasně zdaleka nejlepší MotoGP titul z italské stáje a po letech zase hra, za kterou se nemusí vůbec stydět.
Líbí se nám
- dvě kariéry a kvarteto šampionátů
- split-screen a online kooperace
- perfektní optimalizace
- nenáročná grafika
- obrovský výběr jezdců
- čeští závodníci a Brno
- pohledná prezentace
- solidní jízdní model
Vadí nám
- omezený počet jezdců v multiplayeru
- strašné zvuky motorů
- zastaralá grafika prostředí
- spouštěč a nastavení obrazu mimo hru
- nepřizpůsobitelné ovládání
- chybějící režim výzev
Odpověď na komentář uživatele Micronex
Jenom pro tvoji informaci: Milestone jako základ pro zvukové smyčky do svých her již léta využívají předplatné např. na SoundSnapu a dalších zvukových databankách, z nichž pak uměle přes syntetizátor REV vytvářejí samply. Žádné reálné zvuky s mikrofonem do vydání MotoGP 17 nenahrávali, protože by se to velmi prodražilo. U této hry je to krapet jinak, zvukaři nahráli v Mugelu, kam to mají z Milána kousek, po jednom stroji z každé kubatury a pak v PC editovali a kopírovali z tohoto zdroje všechny další stroje. Tzn. prakticky žádná motorka nemá svůj reálný zvuk. Live Recording Milestone poprvé ve velké míře použili až u nového Gravelu, kde si na to najali externí zvukaře z německého Dynamedionu.
Tak jsem se konečně k tomuto ročníku dostal a po nevelkém očekávání mě příjemně překvapil. Potěšila mě oproti loňskému Valemu rozšířená soupiska , , historických" jezdců, nebo výrazně lepší nazvučení jak motorky samotné, tak i závodu, kdy si připadáte, že opravdu jedete v houfu třiceti jezdců a né někde sám po okruhu. Co bych hře vytknul jsou zastaralý a dokola se opakující animace pádů, různých oslav atd. , grafiku hodnou minulé generace konzolí, stále stejné oblečení a helmy již od prvního Milestone ročníku a vzhledem k přítomnosti historických soupisek jezdců mi chybějí starší okruhy jako Laguna Seca, Donington, Suzuka, Estoril nebo původní Assen.
Jasně, dřív bylo všechno lepší, to známe.
přesně, jak píše gio182
…. katastrofa. Pravda, naposledy jsem hrál MotoGP tušim 04 a to byla jiná. Opravdu musel člověk jemně zacházet s ovladačem při brzdění, či výjezdu ze zatáčky- jinak highsider jak sviń. Tady všechno vypnu a nic. Prostě furt jedeš hlava, nehlava. Hrůza! Celkově mi dnes většina her přijde dělaná jen pro lamy . Např. Dirt4 Rally část, oproti Dirt Rally taky nuda. Ach jo .
Tak už jsem si pořídil hru, měl jsem trochu obavy ale hra je super. Grafiku lidé kritizovali ale mě se líbí, motorky detailní, okolí tratě pěkně vymodelované a déšt vypadá velice dobře, hlavně mokrý povrch cesty, kapky na skle, mraky jsou udělané moc hezky. A jak jsem si zvolil tu správnou obtížnost a předháněl se s ostátmími závodníky, tak mě hra chytla že jsem se nedokázal odtrhnout Je tam plno módů a možností nastavení za mě parádní hra, taková rychlá, svižná bez zbytečných nesmyslů okolo
Nevšiml jsem si, že by se to tu stávalo. Chce to mít co nejlepší výjezd ze zatáčky, popřípadě využívat dobře aero pytel a mít správně nastavenou převodovku pro maximální využití potenciálu motoru.
Štve mě jedna věc, na rovných úsecích je ai o hodně rychlejší, takže se propadám i o 10 míst dolů a často ztrácím vítězství v cílové rovince, jedna se o Valentino Rossi Game, tak doufám že tady tomu tak není.
Ač nejsem fanouškem závodů motocyklů tak to vypadá zajímavě. Pamatuju na časy, kdy jsem s kámoši hrál ve spilt-screenu tuším MotoGP 06 na PS2 – kariéru. To zkrátka moc her nemá
Recenze hru v podstatě chvali coz si myslim hra nezaslouzi. Grafika prostredi katastrofa. Asi jako z ps3. Jizdni model hrozne jednoduchej i na pro s vypnutyma asistencema. Ai si porad drzi svou stopu kdyz mu do ni vjedete tak se naboura. Atmosféra zavodu nijaka. Kdyby tam byly aspon kotle fanousku ve zlutym s dymovnicema a byl slyset rev. ☺
přijde mi jako blbost dávat jako + české jezdce a Brno když je to samozřejmostí
S recenzí souhlasím až na špatné zvuky motorů. Mě naopak přišlo, že motorky zní velice věrně, dle svých předloh. Dojdu z práce a udělám si srovnání. Jinak hru opravdu doporučuju, lepší herní motorky nejsou a obsahu je tu tuna.