Recenzovaná verze: PC
V jednoduchosti je podle všeho síla. Já sám jsem si však nikdy nedokázal představit strategie, které by nebyly komplexní či určitým způsobem náročné. Nezávislí vývojáři ze studia Zillion Whales však před pár lety vytvořili dílo, jež zastupovalo žánr RTS i přesto, že jeho hloubka nebyla nějak zvlášť závratná. Mushroom Wars bylo hodnoceno velmi kladně. Dnes tu máme jeho v mnoha ohledech vylepšené pokračování. Získalo si nás?
Bratrovražedný boj
Lidé mezi sebou vedou války od nepaměti. Občas bojují o zlato, jindy zas o ženy a půdu. Krvavé střety jsou neodmyslitelnou součástí našich dějin. Obyvatelé pohádkově laděného univerza, v němž se odehrává Mushroom Wars 2, jsou na tom podobně jako naše rasa. Prakticky od počátku své existence se válečníci s rudým kloboučkem potýkají s bojovníky nosícími na hlavách zelené čapky. Obě strany zastupují jeden druh, přesto si navzájem nedopřávají oddechu. V určité chvíli se situace začala pomaličku zlepšovat, znenadání byl však zabit vůdce červených, který chtěl nastolit mír. Jeho syn Rudo nyní touží po pomstě, a tak se vydává na dlouho cestu, na níž ho a jeho lid povedete.
Kampaň Mushroom Wars 2 není ničím výrazná. Příběhu je tu skutečně poskromnu, mimoto jeho úroveň není nijak závratná. Samozřejmě je ve hře možné najít pár zajímavějších momentů, většinu z nich si však bohužel nezapamatujete na dlouho, protože i přes jistou zásadnost prostě nejsou nic extra. Dějový prvek trošku navíc, fakticky je to jen rozsáhlejší tutoriál, který vás na vyšších obtížnostech pořádně připraví na hru pro více hráčů. Ta v Mushroom Wars 2 hraje prim.
Příprava na válku
Vždy na počátku nové hry budou mít vaše houbičky k dispozici jen své vlastní ručičky, s jejichž pomocí budou drtit nepřátele snažící se jim vzít jejich domovy. Zbraně se jim dostanou do rukou až po získání kovárny, která je vybaví základní výstrojí. Ta houbičkám permanentně zvýší defenzivní i ofenzivní statistiky. Čím víc kovářských dílen na svou stranu získáte, tím bude ve finále výraznější obdržený bonus.
Vedle kovářských dílen je vám v Mushroom Wars 2 umožněno zabírat také kanónem vybavené strážní věže, které mají pod kontrolou vždy určitou část herní mapy. V případě, že se jednotky znepřátelené strany dostanou do jejich dosahu, začnou je zběsile ostřelovat. Ten, kdo ovládne většinu hlásek, dokáže následně bez větších problémů udržet své pozice, protože jeho budovy mají stálou střeleckou podporu, která stabilně oslabuje pochodující síly protivníka.
Věže a kovárny samozřejmě nebudou vaší prioritou. Hlavním cílem výpadů se stanou pomalu se rozrůstající houbová sídliště, jež permanentně produkují nové vojáky, kteří bez zaváhání obětují život pro vaši věc. Rychlost, jakou se vám budou čerství válečníci generovat, ovlivňuje především úroveň, ze kterých vycházejí na denní světlo. Bohužel tu máte k dispozici prakticky jen jeden typ jednotek, širší spektrum bojovníků by celku rozhodně neuškodil.
Neustávající vlny
Vaše malé válečníky můžete na nepřátelská sídla posílat ve čtyřech různě silných vlnách. Vtrhnout na jeho osídlené budovy můžete malým nepříliš efektivním bojem, středně velkým útokem, výraznějším pětasedmdesáti procentním výpadem nebo extrémně silným stoprocentním úderem. Skrz něj vyšlete na nepřítele všechny bojeschopné muže z vámi vybrané domácnosti. Má to však nejen háček. Posledním zmíněným krokem na chvíli připravíte své vylidněné sídlo o veškerou obranu. Váš nepřítel ho tak může bez obav napadnout a obsadit. Extrémně silný útok je tak dobré využívat jen za předpokladu, že máte vysokou šanci na zabrání vybrané struktury.
Všechny útoky je v Mushroom Wars 2 nutné pečlivě plánovat. Za úspěšnou ofenzívu vás hra vždy odmění dočasným zvýšením statistik vašich jednotek. Po pár vítězných bitvách se vojsku úspěšnější strany zvýší obrana, rychlost a bojová efektivita. Vylepšení je jen dočasné. Pokud bude armáda příliš lenošit nebo se jí přestane v poli dařit, ztratí krátkodobou výhodu během několika desítek sekund. Fakticky si jí dlouhodobě můžete udržet jen za předpokladu, že budete bez ustání válčit, zdatně bránit a vyhrávat, což není vůbec snadné.
Kouzla a čáry
Aby nebyla hra příliš jednoduchá, vložili do ní tvůrci i mechanizmus speciálních schopností, které lze v průběhu boje užívat. V současné verzi Mushroom Wars 2 je možné najít čtyři odlišně navržené frakce zastoupené na bojišti dvanácti osobitými vojevůdci. Aktuální spektrum druhů vám nabídne mimozemské návštěvníky, nemrtvé, houbičkové muže a muchomůrkové ženy, které mi hodně připomínají mytické Amazonky.
Paleta hrdinů je skutečně pestrá. Nalézt je v ní možné na dálku zdatné dělostřelce, statečné obránce, podlé vražedkyně, ledové mágy, černokněžníky, vztekem ovládané berserky a futuristicky laděné mimozemšťany. Poslední jmenovaná fracek technologicky značně převyšují ostatní vůdce. V rámci balance jsou si však všichni rovni. Osobně jsem byl zřejmě nejvíce zaujat nezdolným štítonošem Rudem, jenž byl schopen posílit hradby držených sídel, zrychlit své jednotky, posílit morálku a sabotovat budovy svých nepřátel skrze útok nájemných vrahů.
„Většina autorů současných strategických děl se snaží hráče zaujmout především svou komplexností. Tvůrci Mushroom Wars 2 se rozhodli jít jiným směrem než ostatní. Jejich titul nedisponuje náročnými mechanizmy. Místo toho dává hráčům velmi přístupnou hratelnost, kterou si na elementární úrovni osvojíte během několika minut.“
AI schopně pracuje každým herním rekem. Její úroveň je hodně vysoká. Abych řekl pravdu, Mushroom Wars 2 je jednou z mála strategických her, kde jsem byl nucen absolvovat kampaň na střední obtížnost. Při zvýšení laťky jsem většinou dostal slušně pokouřit, takže jsem se po celou dobu hraní neodvážil posunout jí na vyšší příčky. Zda to tak měl stejně i Jakub Němec vám poví ve svých krátkých dojmech z hraní.
Co na to říká Jakub Němec?
Z mého pohledu se Muschroom Wars 2 profilují spíše jako logický rychlík než propracovaná RTS. Na nižších obtížnostech jde více méně o clickfest, v němž ten rychlejší vyhrává, ale postupem času se mapy různě klikatí a cesta k vítězství vede také přes logické uvažování v zabírání jednotlivých budov. Přesto mám pocit, že počítačem ovládané jednotky byly neustále ve výhodě, protože na rozdíl od umělé inteligence musí hráč neustále přepínat mezi procentuální silou jednotek, které pošle z jednotlivých sídel. Než si svou strategii stihnete pořádně promyslet, valí na vás AI jednu vlnu houbičkových spór za druhou a vy se dlouho vyhrabáváte z obrany, pokud se vám vůbec podrží udržet dostatečný počet mykologických příbytků. Už nejnižší obtížnost vás řádně potrápí. Je ale určena spíše na osahání herních principů. Ani zde se nevyplatí hurá akce ve smyslu poslat všechny hříbečky do války, protože vám počítač vaši opuštěnou základnu promptně zabaví. S útokem se vyplatí počkat a budovat pevnou a silnou infrastrukturu, zaměřit se na zabírání válečných věží a podporovat svůj rozvoj v kovárnách. Až si budete dostatečně jistí v kramflecích během měření svých taktických dovedností proti AI, můžete se pokusit uspět v online zápasech. Zpočátku budou mít ve hře pro více hráčů výhodu zběsilí klikači, ale dobře vymyšlenou strategií je můžete nakonec udolat. Přesto pokud si libujete v dlouhých rozborech situace v taktických bitvách blížících se tahovým strategiím, pokračování houbičkové smrště se spíše vyhněte. |
V jednoduchosti je síla
Většina autorů současných strategických děl se snaží hráče zaujmout především svou komplexností. Tvůrci Mushroom Wars 2 se rozhodli jít jiným směrem než ostatní. Jejich titul nedisponuje náročnými mechanizmy. Místo toho dává hráčům velmi přístupnou hratelnost, kterou si na elementární úrovni osvojíte během několika minut. Pokud jí však budete chtít absolvovat na vyšších stupních obtížnosti, dokáže vám dát pořádně zabrat. Druhému dílu Mushroom Wars bych vytkl především absenci širšího spektra jednotek a mírně chaotické ovládání, s jehož pomocí občas pošlete jednotky tam, kam nechcete.
Druhý díl opěvované RTS Mushroom Wars je tu. Celek se v mnoha ohledech podobá svému předchůdci, přesto se ho jeho autorům podařilo posunout určitým způsobem kupředu. Za sebe bych Mushroom Wars 2 doporučil především hráčům rychlejších strategií, kteří upřednostňují dynamickou hratelnost před komplexností a zbytečným počtem náročných mechanizmů. Jestli mezi tuto skupinku patříte, směle můžete do tohoto dílka své finance zainvestovat.
Na konzole vychází hra později.
Recenze
Mushroom Wars 2 – velká válka malých lidí
Mushroom Wars 2 je dynamická strategie, jejíž tvůrci sází především na jednoduchost nikoliv na komplexnost. Celek je relativně slušně odladěn, takže si jeho hraní skutečně užijete. Pokud se řadíte mezi fandy rychlejších RTS, mohu vám tento titul směle doporučit.
Líbí se nám
- dynamická hratelnost
- chytlavost
- odlišně navržení velitelé
- vylepšený vizuál
Vadí nám
- absence širší škály jednotek
- občas mírně problematické ovládání
nějaké bližší info o datu vydání na ps4 ? ?