Dragon Age 2 se stejně jako Origins stane kultem. O tom nepochybuji. Cestičku mu studio BioWare systematicky vyšlapávalo od prvního zveřejněného screenshotu, díky čemuž se druhý díl veleúspěšného akčního RPG stal jednou z nejočekávanějších her aktuálního kalendářního roku. Ve světle těchto skutečností se proto mnohem zajímavěji jeví otázka, jak se ke gamese postaví věrní fanoušci původní hry, s níž toho má pokračování společného asi tolik jako seriálová tvorba stanice Nova s kvalitní televizní zábavou.
I když vám to tak nemusí připadat, DA2 je ve své podstatě zbrusu nová hra, což s sebou logicky nese celou řadu pozitiv i negativ. Coby zarputilý fanda Origins bych měl právě teď začít nadávat a fňukat jako malá holka, jenže … nějak se k tomu nemůžu přinutit. Vývojářům se totiž podařil nevídaný kousek, když cíleným zjednodušováním a překopáváním herních mechanismů nakonec dosáhli geniálního spojení akční adventury a RPG.
Ono to žije
Tenhle na první pohled nesourodý mišmaš je při bližším prozkoumání skvěle fungujícím strojem, kterému se sice občas zadrhnou kolečka, nikdy ale ne tolik, aby to hráče jakkoliv omezovalo. Je mi jasné, že tento krok nebude po chuti každému, ale Dragon Age 2 se ve finále otevírá mnohem větší skupině lidí, mezi nimiž by klidně mohli, a dost možná i budou, hrát prim vyznavači hack n‘ slash titulů. Vše holt bylo během vývoje šito na míru potřebám stále línějšího trhu, jenž výzvám příliš neholduje (netradiční japonská hříčka Catherine, pro niž museli tvůrci narychlo spíchnout patch snižující obtížnost, budiž důkazem).
Problém však může nastat v poctivosti BioWare. Když už tohle studio něco dělá, dělá to pořádně! V Dragon Age II tak byly kupříkladu kompletně eliminovány rozličné rasy, z nichž si hráči mohli v originální hře vybírat. Místo toho můžete ovlivnit pouze pohlaví a třídu, vše ve jménu příběhu. Naštěstí. Ten totiž, stejně jako v Origins, patří k hlavním přednostem hry, což pochopíte od prvního spuštění. Vývojáři se s ničím nepářou a bez jakékoliv přípravy vás pouští do víru děje, jenž sleduje tajemnou postavu Hawka.
Hrdina Fereldenu, o jehož příběhovém pozadí můžete sami rozhodnout. Z předpřipravených možností můžete dát přednost rekovi, který si poradil s Arcidémonem, nájemnému vojákovi, anebo můžete využít uložené pozice z původní gamesy, kterýžto se postará o dokonalou symbiózu (všechna vaše rozhodnutí a všechny vaše činy se promítnou do světa DA2). Ať už se ale rozhodnete pro cokoliv, prvních několik desítek minut budete bezmocně ztraceni v dech beroucím úvodu, z něhož epičnost cáká stejně mohutně jako semeno z býka na steroidech. Ach ano, prvních pár desítek minut.
Není všechno zlato, co se třpytí
Pak totiž po vzoru Origins nastoupí útlum, za nějž je paradoxně zodpovědné to, co dělá z RPG RPG. Questy. Hlavní příběhová linie se pomalounku polehounku stává druhořadou a do popředí nastupují vesměs volitelné úkoly, které mají za cíl pomoct vám nasbírat zkušenosti, zlato a samozřejmě schopnosti. Studio BioWare ale není v tomto žánru žádným nováčkem, a tak kdykoliv to začne vypadat na nástup stereotypu, přijdou designéři s na první pohled nevýznamným questem, z něhož se postupně vyklube pro dějovou linku nesmírně důležitý úkol, jenž vám opět připomene, co to znamená slovo epický. Bez přehánění.
A když náhodou není takovýto quest po ruce, vykasají se tvůrci s komediální vsuvkou (snaha Aveline o sbalení kolegy je geniální), jejíž bezprostřednost atakuje vaši bránici s nečekanou silou. Ony jsou úkoly vůbec kořením DA2. Programátoři je oproti původnímu Dragon Age notně očesali a zjednodušili, což je ve finále jen vznešenější popis toho, že jsou prostě přehlednější. Už žádné větvení, v němž člověk po několika dialozích s různými postavami ztrácel přehled.
Hráči je najdou pečlivě seřazeny na mapce světa, která ale v podstatě sestává pouze z Kirkwallu a přilehlého okolí. Je sice možné přepínat mezi dnem a nocí, vzhledem k absenci tohoto cyklu ve hře samotné je to však naprostá zbytečnost. Mapa vám rovněž umožní rychle cestovat mezi jednotlivými lokacemi, což je ale víc k vzteku, než k užitku. Netuším sice, zda-li šlo pouze o neduh novinářské verze, ale načítací časy v tomto případě představovaly nezřídka desítky vteřin, což je na h… nepříjemné.
Už zase v té samé řece
Ani zdaleka to ale neirituje tak, jako absence tvůrčího ducha při rozmístění questů. Nové lokace se totiž odemykají velice pomalu a ve finále se tak budete až trestuhodně často vracet na ta samá místa, většinou jen z jiného směru (někdy ani to ne!). Celé to působí o to komičtěji, když se vám za sebou sejdou dva úkoly v téže lokaci a vy zjistíte, že sotva jste komplex jeskyní vyčistili od démonů a nemrtvých zabydleli se v něm obří hmyzáci, kteří očividně celou dobu stály někde v rožku a držely všechna klepítka vaší snaze deratizovat jejich budoucí domov.
V takovýchto chvílích jistě oceníte rozhodnutí autorů přidat na akci, díky čemuž se Dragon Age II čas od času náramně podobá God of War či Devil May Cry. Pokud tedy dáváte přednost, řekněme přímočařejšímu postupu, není problém vlétnout do každé šarvátky jako pes utržený ze řetězu a mlátit kolem sebe hlava nehlava. Dokud budete mít v inventáři dostatek léčivých lektvarů, je nepravděpodobné, že by vás někdo snad mohl zpomalit, nedej bože zastavit. I taktičtěji zaměření hráči si nicméně přijdou na své, avšak čas od času to prostě chce upustit páru. Trochu jen zamrzí, že při tomto stylu hraní téměř nezáleží na třídě, za kterou hrajete. Do první linie se můžete bezhlavě vrhat jak s válečníkem, tak se zlodějem a mágem. Vše je ve finále výhradně o správném rozdělení bodíků.
Skutečný rozdíl mezi povoláními proto představují pouze unikátní schopnosti, jež jsou přehledně rozděleny do vývojových stromů. Každá třída má k dispozici hned několik směrů, kterými se lze vydat, přičemž jako všude i zde platí, možná dvojnásob, že pokud budete chtít umět od každého trošku, budete stát celkově za houby. Avšak dobře si rozmyslete kudy se se svým avatarem chcete vydat, protože jestli se nepletu, zpětně už body přerozdělovat nejdou. Pokud si ale dobře navolíte partu, ani pár chybných rozhodnutí nemusí nic znamenat.
Zpočátku sice nebude výběr příliš široký, avšak s rostoucím počtem splněných úkolů bude adekvátně stoupat i počet možných společníků. Jakmile vám daná postava jednou nabídne své služby, budete s ní moci počítat tak dlouho, dokud neumře, nebo si ji nepoštvete proti sobě. To ale bude výhradně vaše rozhodnutí, neboť systém dialogů nově čítá i tón jakým mluvíte, a je tedy téměř nemožné rozhněvat někoho, koho vyloženě nechcete. Po pár hodinách hraní tak bude k tomu určené menu přetékat ochotnými charaktery, mezi nimiž ale paradoxně až na jednu výjimku nenarazíte na žádného válečníka, což výjimečně zamrzí. Stejně jako je početná armáda výhodou, může být překážkou. Zvlášť pokud je plná nezkušených amatérů. To ale v BioWare vyřešili prostě. Kdykoliv si do čtyřčlenné party přiberete postavu, za kterou jste delší dobu nehráli, automaticky poskočí na váš aktuální level, načež budete moci do jejího růstu investovat adekvátní počet bodů.
Dragon Age 2 je prostě výborná hra, stavějící na principech, přístupnějších širšímu publiku, aniž by ale ztratila cokoliv ze své komplexnosti a rozmanitosti. Tvůrčímu celku se podařilo umě skloubit potřeby hardcore nadšenců s potřebami obyčejných hráčů, kteří nevidí žádnou zábavu v dvouhodinové etudě na téma, do které schopnosti investovat poslední bod. Chybky technického rázu jako občas levitující postavy, zasekávání o neexistující překážky (opět, nejsem si jistý, zda-li nejde pouze o neduhy novinářské verzi), na pohled o něco málo slabší grafické zpracování a podobně tak nemohou na celkovém dojmu pranic zkazit. Zvlášť když se můžete těšit na setkání s několika populárními postavami z Origins či ženštiny, jejichž jediným úkolem ve hře je mít velká prsa (vážně myslím, že jsem během hraní nenarazil ani na jednu „neobdařenou“ slečnu).
Recenze
Dragon Age 2 – znovu a jinak
Desítky hodin vynikající zábavy v detailně zpracovaném fantasy světě … copak je opravdu potřeba říkat něco víc?
Líbí se nám
- herní univerzum jako celek
- epický soundtrack
- dechberoucí příběh
- zpracování questů
- zjednodušení herních principů
- pixely na hrudnících ženských postav
Vadí nám
- oblečení na hrudnících ženských postav
- slabší grafický kabátek hry
- zdlouhavé načítání při přechodu mezi lokacemi
Myslím, že hra si stojí za svou cenou na xbox live. Ačkoli to není pro sběratele krabiček, jde o možnost si hru stáhnout za tři sta korun a to je podle mého názoru slušná cena za titul toho to ražení
9 ani ze srandy ani ze soucitu
Škoda Dragon Age mě docela sklamal ale není to sním zas tak hrozný ale škoda mohlo to být lepší.
si delas srandu dyt to je cool hra a grafika nemam slov
hrál sem demo ale moc mě to nebavilo : /
vypadá to docela lákavě…. ale od grafiky bych čekal víc!
Podle recenze mi to připadá úplně stejně jako vývoj ME1-ME2…. No jsem zvědav
Já můžu říct, že angličtinu docela zvládám, ale ne tak, abych měl plnohodnotný zážitek jako z česky lokalizované hry. Někdy nestíhám ani česky titulky číst a sledovat děj na monitoru, natož ještě překládat.
Dodatek: Je to přesně tak, dáme jim prst a oni budou při DO3 chtít celou ruku. Takhle, když budou maly prodeje a bude se o nepřítomnosti CZ hodně mluvit, tak je možná nakopne, že v tom možná byla chyba. Naopka když budou velky prodeje a o CZ nelokalizaci se mluvit nebude, nemají co řešit a příště bude na 99% jisty, že už CZ nebude ani u jiných tytulů… vlastně to už je teď, respektive není.
Cvrnda a Wojky: Je to začarovanej kruh, pravda. Ale i kdyby lidi skousli absenci CZ, tak beztak by jim to bylo málo. Je to stejny jak s hráčema, dají nám pár DLC nebo jiných blbostí zdarma a pak chceme ještě víc protože předtím tam toho bylo víc. A to stejny u vývojářů budou i bez CZ velky prodeje a řeknou si nedali jsme CZ a i tak se to "skvěle" prodávalo, ergo není třeba tedy dál dělat někdy češtiny.
Osobně si hru také nemám v planu pořídit jelikož nedostala CZ lokalizaci (nebo minimálně ne do doby než vyjde CZ překlad) jelikož má angličtina je značně slabá…
Nedá mi to reagovat na tebe Amaharo… Né každý má na jazyky (jak říká moje učitelka) buňky… Osobně se učim angličtinu od půlky základní školy (nyní mám už střední za sebou) a i přes mou snahu mám problémy sestavit mnohdy srozumitelnou větu (překlad je na tom lépe, ale mnohdy nechápu plný význam vět – tvůj tip s seriály a filmy jsem také dostal od známého… bohužel ani po 2letech tohoto "účení"…)
Je třeba si položit otázku, zda se zde jedná o účelový marketing, či jednoduše projev nesmírné kvality her. Vzhledem k hodnocení MW2 a Black Ops se bojím spíše toho prvního. Možná by opravdu stálo za to zde na Zingu vytvořit nějakou nocepci, dle které by se celkové hodnocení her jednoznačně řídilo, a která by byla všem uživatelům všeobecně známa. Na druhou stranu je ale fakt, že každý uživatel internetu by měl mít dostatečnou míru inteligence na to, aby si uměl udělat svůj názor sám a recenze her bral jenom jako nápovědu v dobách nouze, kdy není nudou do čeho kopnout .
Tak ja hral jen demo, z oho moc vyvodit nemuzu, ale nevim, furt mi nejak nesedi tech 9/10, ale asi jsem moc staromodni, kdysi bylo 8/10 uplne spickovej titul, dneska ma kazda hra (nemluvim zrovna o zingu, ale i o konkurentech z Ameriky) 9/10, ale co kdyz bude neco lepsiho (treba DA3) , nez tohle ? To bude mit 10/10? Pokud ma titul 9/10 a jeste lepsi take 9/10, je to jeste vice zavadejici. Nikomu tu nenadavam, dokonce nemam ani hru zahranou, takze treba si i 9/10 zaslouzi, ale jen me prekvapuje, kam az se ty hodnoceni vyhouply. PS. Absence ceskych titulku (ceske lokalizace) me velice zarazila! U RPG je obzvlast dulezite rozsirit hru do vice jazyku, nereknu treba u strilecek, tam jde jen o strileni, ale pokud ma RPG "dechberouci pribeh", tak by urcite lokalizace mela mit.
Čistě z pohledu někoho, o kom se ještě ve čtvrtém ročníku střední školy tvrdilo, že anglicky nikdy nebude umět ani pozdravit… Anglicky se naučit dá bez větších problémů a neznalost angličtiny (popřípadě ruštiny, která se dá u her taky standartně) v dnešní době už je zásadní nedostatek (obzvláště pro hrdé držitele občanských průkazů) . Dokonce i já jsem uznal důležitost angličtiny a naučit se jí na potřebné pasivní úrovni se bez větších problémů dá za jeden kvartál o letních prázdninách. Stačí k tomu elementární znalosti gramatiky (prostý přítomný, minulý a budoucí čas) , velice dobrý slovník (seznam. cz) , ohromné zásoby popcornu a tuny seriálů a filmů v nagličtině nebo s anglickými titulky. Vážně to funguje a člověk pak nemusí doufat v lokalizaci do téměř mrtvého jazyka .
Cvrnda: Ono sa na to da pozerat z viacerych uhlov pohladu. EA si povie "Tu sa nam to nevyplaca, lokalizaciu zrusime! ", a zakaznici si zasa povedia "Preco by sme mali kupovat produkt od niekoho, komu je nasa oblast uplne ukradnuta? ". Samozrejme viem pochopit oba postoje, ale ako samotny hrac sa priklanam skor k tomu druhemu. Mozno keby zmenili ten ich madridsky styl lokalizacie, boli by ovela kvalitnejsie a samozrejme aj lacnejsie. Neviem… mne samotnemu sa akosi nechce verit, ze by celkove predaje u nas a vas nepokryli lokalizaciu. Ale naozaj ma nenapada iny rozumny dovod. Niesom ekonom ani nic podobne aby som tu mudroval. No aby som to zhrnul, mas pravdu Cvrnda, je to zacarovany kruh a niekto by ho mal prerusit. Niekto by mal urobit vstriecny krok, no s urcitostou vieme, ze spotrebitelia to budu len velmi tazko. : P Na mieste EA by som mozno vykonal nejake priatelske kroky, zacal si budovat PR firmy, ktorej zalezi na hracoch, ako napr. Blizzard, Valve, nie nenasytneho kolosu, viz. Activision, TakeTwo (Mafia 2) . Za firmy ako Blizzard a Valve su ich skalni ochotni polozit zivot, ostatni ich uznavaju. Myslim, ze EA by sa to z dlhodobeho hladiska mohlo vyplatit. Aj ked tiez je pravda, ze na Activision vsetci nadavaju, no predaje CoD su priam astronomicke. Je to velmi zlozite a ako som povedal, da sa na to pozerat z viacerych stran, a ked ich vidis , proste nemozes mat na to vyhraneny pohlad
Wojki: Je fakt že jde trochu o začarovaný kruh. EA tvrdí že jestli nebude vysoká prodejnost, nebude ani lokalizace, hráči tvrdí že jestli nebude lokalizace, nebudou hru kupovat = nebude vysoká prodejnost… Jsem zvědavý jestli to vůbec bude mít nějaký konec, ale ať se nám to líbí nebo ne, v první řadě opravdu záleží na hráčích a na tom, jak moc se hra bude prodávat. Jiné východisko tu asi není