Dead Island byl už od svého vzniku obdivuhodný projekt. První obrázky totiž slibovaly mnohé a hráči byli z kombinace některých aspektů na větvi. Pak přišel onen depresivní trailer s malou holčičkou (nebojte, ve hře ji nakonec nepotkáte), který vměstnal Dead Island na radar mnohých fanoušků zombíků, jež doposud o hře neměli ani ponětí. Otevřený svět tropického ostrova, RPG systém, brutální souboje tělo na tělo a touha přežít. Co chtít více ke štěstí? Snad jen něco poutavého.
Dovolená jak má být
Fanoušci filmů George Romera nejspíše budou z Dead Islandu slintat ještě hodně dlouho. Ono některým stačí ke štěstí jen dobře zaostřená mačeta a zástup nemrtvých na ulici, herní průmysl má ale naštěstí ještě dost variability, aby bylo z čeho vybírat. Proč ale nedát šanci poctivému krvavému béčku? A když říkám béčku, myslím to smrtelně vážně. Recenzovaný kousek totiž evokuje vše, co máme na bezmyšlenkovitých filmech tak rádi. Začněme třeba příběhem.
Po bujaré noci na tropickém ostrově Banoi se probouzíte ve svém hotelovém pokoji. Podivné ticho vám nedá, a tak se vypravíte ven zjistit, co se přihodilo. Velmi rychle se situace začíná vyhrocovat a po uvítacím ceremoniálu hordou zombíků máte to štěstí narazit na několik přeživších, kteří vás zasvětí do hrozivé pravdy. Na ostrově propukla epidemie, která většinu obyvatel proměnila v krvelačné bestie. Někteří jsou ale proti viru imunní, a těm také nezbývá, než z ostrova vypadnout. Před tím ale bude potřeba si řádně zaběhat a jak už to tak bývá, za věčného poskoka jste tu vy. Rezavou trubku a pohodlné tenisky s sebou.
No dobře, nalijme si čistého vína, kdybyste pro veškeré věci neběhali osobně, nebyla by hra vůbec na světě. Takže je na čase vybrat si jednu ze tří postav (jejichž schopnosti se lehce, ale opravdu lehce liší) a vydat se pro své první úkoly. Jak už jsem psal v našich prvních dojmech, variabilita úkolů je úctyhodná. Jednou musíte pro bezpečností kartu do chatky, jindy zase vrátit plyšového medvídka ubrečené ženské, pak zase uzavřít požární hydranty či vyčistit budoucí bunkr od nemrtvých. Pravdou ale je, že si jako poskok budete cítit neustále a variabilita misí nikdy nezakryje pravý základ vašeho snažení – běž tam, udělej „doplnit dle potřeby“, vrať se zpět. A tak pořád dokola. Nesmírně plytký a až připitoměle jednoduchý příběh a monotónnost misí bije do očí o to více, když se na vše podíváte s pohledu délky hry, která opravdu není na jedno odpoledne. Hrát v malých dávkách se tak opravdu vyplatí. Nebo…
Never alone
Nebo si zkrátka celé dobrodružství střihnete s kámošema, a to už je panečku jiné kafe. Kooperace je přístupná takřka ihned od začátku a není nic jednoduššího, než se připojit podle pokynů na obrazovce (většinou ve stylu „ten a ten kamarád je nedaleko“). S přáteli se nudné plnění úkolů svrhává v zábavné putování, a to nejen proto, že se zombíci levelují spolu s vámi a obtížnost tak rovnoměrně naboptnává, ale především proto, že máte neustále s kým kecat. Nezřídka kdy tak dojde na zápolení typu „kdo useká více končetin?“ nebo „vsadíme se, že odpravím víc zombíků?“ a už samotná cesta k cíli je zábavnější. Dead Island prostě není hrou pro jednotlivce a opravdová sranda začíná až ve skupině.
Od nudného mlácení a potácení po ostrově hráče zachraňuje magická zkratka jménem RPG. Samozřejmě nečekejte propracovaná schémata z jiných her specializovaných na tento žánr, avšak strom schopností a opotřebování zbraní jde dostatečně hluboko, abyste u věčného krvavého řádění museli i trochu přemýšlet. Pracně nasbírané bodíky totiž můžete utrácet za lepší schopnosti, silnější zbraně a možnosti některé věci z inventáře kombinovat. Zejména ve druhé polovině hry budete silnější arzenál rozhodně potřebovat, protože začne pořádně přituhovat a bez takové elektrizované sekery to prostě nepůjde. Kromě nesčetného počtu melee zbraní dojde i na střelné, které se však limitují na klasické pistole, samopaly a brokovnice a když už na ně dojde řada, musíte si je patřičně hýčkat. Nábojů je totiž jako šafránu a nemrtvých příliš hodně na to, abyste do nich bezhlavě pálili od pasu. Tady se zkrátka nesmíte bát ušpinit ruce.
Krásy tropické
Jedním z klíčových faktorů titulu je zajímavý kontrast tropického ráje a apokalypsy, který možná některým přijde přehnaný, mě osobně ale spíše vítaný. Pokud totiž podobná apokalypsa někdy nastane, rozhodně na správný okamžik čekat nebude a zastihne nás kdekoliv. Ostrov Banoi tak díky své různorodosti nabízí jak tropické pláže, zasluněné zálivy a luxusní hotely, tak i kanalizace, džungle, zapadlé laboratoře a jedno z hlavních měst, ve kterém se chaos konce světa projevuje opravdu pořádně. To své si zde tak najde každý a i když vám možná depresivní nálada přežívání prvních pár hodin nedojde, věřte, že v potemnělých zapršených uličkách města bude hůř. Mnohem hůř.
Bohužel v rozporu se skvěle zpracovaným světem a množstvím různých druhů zombíků jdou často naskakující textury (především v pozadí), lehce plastový vzhled postav (těch živých) a především ubíjející dabing, který jako by z oka vypadl béčkovým filmům z Jean Claudem Van Damem, kde o dialogy jde asi stejně, jako o filozofický podtext. Žádná postava vám k srdci nepřiroste a mnohé svým tlacháním doslova nutí rychle přijmout (nebo odmítnout) úkol a rychle vypadnout mezi zombíky, kteří alespoň drží hubu a jdou si za svým cílem (rozuměj vašim mozkem) hlava nehlava. Situaci naštěstí lehce zachraňuje soundtrack, který byl vybrán vkusně a procházky po městě kromě rockových smyček podtrhává i příjemným klavírovým doprovodem.
Skutek utek
Dead Island je hrou mnoha tváří a je nesmírně těžké vynést konečný verdikt. Z jedné strany se jedná o originálně pojatou zombijskou apokalypsu, která nabízí lahodnou žánrovou kombinaci, jež se v herní branži jen tak nevidí. Na stranu druhou je to ale nesmírně monotónní rubačka, která takřka po hodině ukáže vše, co může nabídnout. Tedy, možná by to tak bylo, pokud by tu nebyla jedna důležitá vlastnost – kooperační režim. V případě, že se na ostrov Banoi vydáte o samotě, vězte, že je Dead Island nejlepší v malých dávkách. Pokud však s sebou máte partu stejně krvelačně zaměřených lidí, směle přihoďte výslednému hodnocení bodík navíc a pusťte se do toho. Zábava na dlouhé hodiny zaručena.
Recenze
Dead Island – spolu až za hrob
Různorodá, a přitom podobná. Zábavná, a přitom stereotypní. Krásná, a přitom obyčejná. Dead Island je mnohostrannou hrou, ve které si každý najde to své. Recenzi tedy berte pouze jako menší berličku a titul jednoznačně vyzkoušejte. Už jen proto, že na takovou hru nenarazíme každý den.
Líbí se nám
- nádherný ostrov Banoi
- RPG prvky
- krvavá řež
- zaměření na melee boj
- dlouhá hrací doba
- co-op
Vadí nám
- odfláknutý příběh
- chabý dabing
- možný stereotyp
- menší grafické bugy
je to masakr jak má být lámání kostí skřeky úleky ale chybičky. . ten dredatej šílenec se mi v džungli hned před chatou vrhl do ohně a nebyla s ním řečpotom náčelník kmena skočil kam neměl. . pokaždé jsem musel umřít nebo načíst checkpoint. jinak propasírovat autem tlustoprda za plot s tím že to přežil a byl na druhé straně. . no spoustu věcí by se našlo ale coop přes head set je paráda!
Popravdě, hra je taková zvláštní. Najednu stranu je to zajímavá hra, hra která se tady jen tak nevidí, ale taky ve své podstatě nudná, nezáživná. V podstatě se shodnu s názorem autora recenze. Prostředí hry vypadá pěkně (komplex okolo hotelu, džungle) masení zombáků taky neni špatné, zbraní je taky dostatek, ale po čase je hra dost stereotypní. U jiných her jsem dokázal vydržet dlouho do noci, ale tady? Bavilo mě to maximálně 3 hodiny obden, pak už to byla příšerná nuda. Nejvíc tomu přispívá opravdu rychlé obnovování nepřátel, časté opotřebování zbraní, dost malý inventář, nudné a nezáživné vedlejší úkoly, málo střelných zbraní a vzhled střelných zbraní. Ty vypadají zblízka opravdu hnusně. Jako by byli z roku 2001. Za sebe se přiznám, že špatná hra to neni, atmosféru to místama má slušnou a ti co milují zombáky, rozhodně doporučim. Za sebe bych hodnotil 7/10 Úplný propadák to neni, ale zase vyloženě nic extra. Chystá se už dvojka, takže jsem zvědavej. Jestli to ale bude jenom to samý co jednička, už odmítám vyhazovat prachy a seženu to jinou cestou!
Hra má výbornou atmosféru, slušnou grafiku, dobrý příběh, prvky RPG taky nejsou zlé. Přesto co mě nejvíce vadilo na této hře – opakované se vracení a znovu " čištění" již projitých lokalit, na to se váže jistý stereotyp, který mě provázel až do konce. 6, 5/10
Tam jsem byl na dovolené
Kdyz se nepovedl Call of Juarez the Cartel tak alespon Dead Island za to stoji . Všem Zombie Fans doporučuji
Zrovna jsem hru dohrála a není pravda, že by byla jedna postava bonusová. Všechny jsou odemčené od začátku. Musím říct, že je to úžasná věc a pokud máte trochu lepší HW, tak je skvělá i po grafické stránce. Chyby ze začátku byly z velké části vyřešeny a já jsem si hru prostě zamilovala. Stereotypní určitě není, je tam dost úkolů, střídá se i prostředí (ostrov, město, jungle, laboratoř, kanál, …) postupem času jsou i horší zombiici než ty obyčejní. Doporučuji stáhnout v angličtině, je to o 100% lepší. Nic tak hrozného na překlad tam není, aby to nezvládl průměrný znalec angličtiny Doufám, že vydaj dvojku nebo aspoň nějaké rozšíření.
Dead Island si moc líbil ale jsem hroznej posera ale dohrál jsem to .
Tak ale stále to bylo mín strašidelnější než Fear nebo Dead Spale tam sem mi třepali ruce k posrání
Bugy vemte jsi ze je obrovska mapa mozna duvod to bych do – nedaval
Užásná řežba. Ty co nemaj na dovolenou tak si to mužou zpestřit u kompu a ještě se zombi.
Mendys : no já nic takového ve videu z IGN nebo na hlavních stránkách nečetl, takže se mi to zdá takové docela divné. Navíc když se podíváš na nějaká coop videa, tak tam vidíš, jak všichni hrajou za všechny a kamarád mi taky říká, že jdou vybrat 4. Navíc sem o tom nikde ani neslyšel ve všech předváděčkách. Doplnění : koukám na všechno možné a nikde o tom nevidím ani zmínku, že by jedna byla bonusovka.
Vypadá to úžasně. Hru si určitě koupím. Jen škoda že na ni momentálně nemám.
Lynch: s tím musím naprosto souhlasit jenom mě štve ta absence
morfin: Ano, máš pravdu, kvalitní SP musí být! Jen jsem chtěl podotknout, že i u ne příliš povedené hry se člověk může velmi dobře zabavit, když jí hraje jako coop.
rozhodně, ale kvalitní SP, u kterýho se člověk nenudí, není v něm stereotyp a tak dál, je základ, a i když hra obsahuje kvalitní coop, tak absence kvalitního SP hodně hráčů naštve a hru si prostě nekoupí
morfin: Coop je přece vždy nejzábavnější věc u her, nebo ne?