Zářivá budoucnost
Jak perex a okolo se válející screenshoty napovídají, Hard Reset je klasická futuristická střílečka. A když myslím klasická, tak v původním smyslu toho slova, tzn. nabízející hratelnost, jež byla běžná na konci minulého tisíciletí a dnes už se moc nenosí. Cože tím mám na mysli? Ačkoliv bych mohl všechno vyklopit hned na jednou, bude nejrozumnější vzít to postupně.
Tak třeba samotná herní náplň. Hard Reset se v podstatě skládá z řady koridorových levelů, v nichž se postavíte rozsáhlým hordám robotických nepřátel. Ti sice neoplývají kdovíjak zázračnou inteligencí, nicméně téměř ve všech případech je tento nedostatek vyvážen jejich počtem, eventuálně hrozivým vzhledem. Každou chvíli tak na vás vyskočí drobní robůtci s pilou na čele, další druh má zase pilu nahrazenou vrtulí, často potkáte i obrovité hranaté mechanoidy, kteří na vás neustále nabíhají a mají v oblibě mlácení do země, a občas přijde na řadu i menší extrém, jako třeba obrovitý robot neustále střílející granáty a rakety, a to s docela slušnou přesností. A nikdy jich není dost. Nikdy. Díky tomu máte pořád o zábavu postaráno a hra ani na okamžik nepůsobí nějak prázdným dojmem. Vždycky je do čeho střílet. Kromě toho jejich vzhled občas dokáže pobavit, a to také není špatná vlastnost.
Dvojice věrných parťáků
Určitě vás ale napadá, když je těch nepřátel tolik, s čím se proti nim můžete vytasit? Možná to zní zvláštně, ale s dvojicí zbraní. Ano, s pouhými dvěma kvéry. V tomto případě však počet neznamená nic, protože kromě toho, že už v základu je s oběma zbraněmi, konkrétně s plazmovou puškou a kulometem, poměrně velká sranda, dají se oba kousky slušně upgradovat ve všemožně rozmístěných terminálech. Tentokrát však nejde o nějaké vizuální krávoviny jako optika nebo podobné moderní výdobytky (možnost zoomování však mezi upgrady také naleznete), zbraně v Hard Reset se dají vylepšit takovým způsobem, až to chvílemi vypadá, že nemáte dvě zbraně, ale deset. Mezi upgrady totiž patří třeba vrhání granátů, střílení broků, EMP vlna nebo střílení blesků, takže to ve výsledku opravdu působí dojmem, že těch kvérů máte k dispozici mnohem víc. Na všechna vylepšení se sice musí přepínat extra klávesami, jako by to byly další přírůstky do arzenálu, takže se nedá říct, že je lepší, když má člověk všechno v jednom, ale rozhodně jde o zajímavou změnu oproti jiným hrám.
Ještě ke všemu můžete upgradovat i sami sebe, v tomto případě jde pochopitelně o zvýšení zdraví, větší množství munice, kterou můžete unést, nebo třeba lepší výdrž. V tomto případě jde o méně podstatná a důležitá vylepšení, minimálně na nižší stupně obtížnosti (Hard Reset nabízí celkem čtyři), ale i tak se občas vyplatí. A za co že se všechny ty zlepšováky kupují? Samozřejmě za zkušenosti, jež získáváte nejen eliminací významnějších nepřátel nebo efektivním odstřelem těch méně důležitých robotů, ale i nacházení speciální oranžové substance všemožně v koutech map. Kromě toho lze stejným způsobem nalézt i lékárničky, a pokud jde o munici, ta naopak padá z padlých protivníků.
Příběh? Jaký příběh?
Zatím jsem zmínil jen věci, které se mi víceméně zamlouvaly. Tomu je ale konec, protože se dostávám k příběhu. Hard Reset je sice bezvadná akce, ale potřebuje něco, co hráče žene kupředu a dodává mu nějakou motivaci k dokončení hry a udržení stálé pozornosti. Jinak řečeno příběhovou zápletku. Bohužel, v tomto případě hra vážně pokulhává. Fakt, že je příběh vyprávěn pouze komiksovými sekvencemi během loadingů by se dal pochopit, ale jeho celková stupidita a všednost už ne. Přiznám se, že skutečnou zápletku jsem vůbec nepochopil, a to mi angličtina rozhodně nedělá problémy. Otázka ale je, jestli je na tom vůbec co chápat, nejspíš je story obecně dělaná tak, že působí inteligentním dojmem, ale ve skutečnosti je to prostě styl „stojíš proti hordám nepřátelských robotů, tak střílej, drž hubu a krok a na konci možná zachráníš lidstvo“. To je vážně špatně. Je mi jasné, že podobně jako třeba v případě Duke Nukem je nějaký příběh jen tak pro okrasu, ale zatímco Atomový vévoda si může dovolit vyvážit nulovou zápletku vtipem a nadsázkou, Hard Reset nemá na vyvážení vůbec nic. Teda pokud nepočítám achievementy a shrnutí skóre na konci každého levelu, ale to by měla být v případě takové hry samozřejmost.
Stejně tak mě zas tak moc nezaujal ani design levelů. I přesto, že se titul odehrává v relativně atraktivních kulisách futuristického města s noirovým nádechem, postupem času vám všechny úrovně začnou splývat. A to jednoduše proto, že vypadají skoro stejně. Je sice fajn, že na každém rohu narazíte na výbušné sudy, které v řadách nepřátel mohou nadělat pěknou paseku nebo naopak vám zpřístupní cestu do nějaké tajné skrýše, eventuálně generátory produkující velmi škodlivé elektrické výboje, ale samotný design úrovní by snad měl být přednější. Očividně ale není. Rozhodně neříkám, že je design levelů vyloženě špatný, jen by to chtělo trochu víc charakteristických pasáží. A navíc, vzhledem k té retro hratelnosti není možné žádné krčení nebo krycí systém, přítomný je tak maximálně sprint, tím pádem musí být návrh levelů jednodušší.
Temnota je lepší než světlo
Samotná grafika je každopádně nádherná. HW nároky jsou sice trochu vyšší, obzvlášť na grafickou kartu, ale možná i díky tomu vypadá Hard Reset tak dobře. Všechny ty odlesky, zářící neony, samozřejmě i velké množství výbuchů a elektrických výbojů, to všechno dává dohromady víc než působivou grafiku, a hlavně skvělou atmosféru. K tomu si ještě připočtěte skvěle fungující technologii Havok, díky které se každý nepřítel rozpadne přesně tak, jak byste od rozmontovaných mechanoidů čekali, a vyjde vám z toho poměrně jasné zjištění toho, že tento titul je technologicky dost dobře vybavený.
O zvukové stránce by se dalo říct víceméně totéž, i ta funguje skvěle a dotváří bezvadnou atmosféru, tedy pokud nepočítám hudbu. Hra sice obsahuje pár slušných adrenalinových vypalovaček, jež většinou doprovázejí nějaké rozsáhlejší potyčky, problém je, že se hudba mnohdy spustí ještě dřív, než boj vůbec začne, a tak vás mnohdy připraví o nějaké to překvápko.
Plecháči mají utrum
Musím říct, že jsem z počátku neměl o Hard Reset nijak valné mínění. Přitom se ale ve výsledku nejedná o nijak špatný titul. Styl „příběhu“ se sice moc nepovedl, design úrovní taky mohl být navrhován s větším citem, stejně jsme se mohli dočkat krapet lepší optimalizace. A navíc, i když je hrací doba vzhledem ke špičkové ceně a herní náplni relativně slušná, hře by rozhodně slušel multiplayer.
Mimo tyto problémy jde však o prima oddechovku na pár večerů, plnou tuny originálních nepřátel, povedeného upgradu zbraní, svižné retro hratelnosti, to vše zabalené v parádní grafice a obvázané mašlí ze sympatického ozvučení. Vlastně jde o takového křížence Serious Sama a Painkillera v atmosféře Deus Ex a s možností upgradu zbraní. No nezní to lákavě? Nejen zní, ono to lákavé opravdu je, a pokud si chcete zavzpomínat na doby dávno minulé, s Hard Reset určitě chybu neuděláte
Hard Reset vyšel na Steamu 13. září tohoto roku a již zítra (30.9.) vyjde na našem trhu od distributorské společnosti Comgad s českými titulky za 300 Kč. Pokud si hru chcete vyzkoušet, zde stáhnete demo.
Recenze
Hard Reset – futuristická řezničina
Povedená retro střílečka, která sice není bez chyb, ale rozhodně převládá řada působivých kladů. Chcete si zavzpomínat na staré časy se střílečkami typu Serious Sam? Nebo jste si oblíbili noirovou sci-fi atmosféru? Nebo chcete prostě jen nějakou oddechovku? Ve všech případech neváhejte, Hard Reset je přesně pro vás. Na druhou stranu, pokud vyžadujete trochu modernější styl nebo aspoň něco, co má pořádný příběh, tak radši dělejte, že žádný Hard Reset neexistuje.
Líbí se nám
- upgrade obou zbraní
- slušná atmosféra
- perfektní nepřátelé
- skvělá grafika
- obstojné ozvučení
- celková retro hratelnost
- cena
Vadí nám
- nulový příběh a styl vyprávění
- dlouhé načítání
- slabší design úrovní
- absence multiplayeru
- vyšší HW nároky
Príjemné překvapení . Super odreagování po vzoru Painkillera
brzDA: A říká ti něco výraz " dobrá optimalizace " ?
pekna recenze. . jen nechapu, jak muze nekdo do plusu napsat " skvela grafika" a pak hned do minusu " vyssi HW naroky" . . to je jak napsat do plusu " dobra hra" a do minusu " spatna hra" . . absolutne nelogicky, tak kdyz chci hezkou grafiku, tak je prece jasny, ze to bude mit vetsi HW naroky omfg ne? ! 8) )
Dobrá hra ale za pár let si na ní nikdo ani nevzpomene
dobrá střílečka krásně bouchající prostředí, ale rychle omrzí
Tohle je prostě stará dobrá střílečka s hodně způsobama jak zmasakrovat nepřátele
Takový pěkný vybití stresu 
může to být zábava ale teď budu dávat přednost jiným hrám