Starší hráči sérii Jagged Alliance určitě znají. Druhý díl se koneckonců stal kultovním počinem žánru taktických akcí. I proto nějakou moudrou hlavu napadlo vytvořit po dlouhé době další díl a navázat na úspěch starší legendy. Tedy, další díl, spíš něco mezi novým titulem a remakem. Jiné mozky tento nápad dokonce zrealizovaly, což by za normálních okolností mohlo být fajn, ale tvůrci bohužel vzali hru za špatný konec. Za opravdu hodně, hodně špatný konec.
Tajuplný ostrov
Než se dostanu k výčtu katastrof, kterých je Back in Action plné, zmíním jednu z mála věcí, která úplně neselhala, příběh. Ten pojednává o útlaku jednoho tropického ostrova, jenž má pod palcem jistá královna a její oddané vojsko. Zkrátka diktatura jako řemen, kdy občasné nemají zrovna nejjednodušší život a hledají jakoukoliv pomoc. Tou by mohla být parta žoldáků s cílem obrátit situaci na ostrově ve svůj prospěch a s královnou hezky postaru vytřít podlahu, jinak řečeno jí zastřelit. Co na tom že to je žena, je to především diktátorka bez jakéhokoliv slitování.
Nejde tedy o žádnou kdovíjak propracovanou a inovativní zápletku, navíc jste se s něčím podobným už mohli mít někdy čest, třeba i v české hře Arma: Quen’s Gambit. To ale neznamená, že je úplně k zahození, to zas ne, ale není ani nijak překvapivý. Zkrátka průměrný, aspoň ale napomáhá nějaké motivaci. Ani základní jádro hratelnosti není z počátku úplně nejhorší. Pro každou z řady misí, kdy máte za úkol třeba obsadit letiště, město nebo zverbovat pár členů domobrany, musíte nejdřív najmout několik žoldáků. Každý má jinou cenu a často i jiné vybavení a zbraně (většinou pistole, samopaly nebo i ostřelovačky). Někdo se soustředí na pyrotechniku, jiný žoldák zase na konvenční zbraně, a nechybí ani několik mediků, kteří jsou pochopitelně nepostradatelní. V samotné hře pak musíte pečlivě volit, jakým způsobem a v jaké pozici se budou žoldáci pohybovat, jaké zrovna mají v rukou vybavení atd. A samozřejmě také dávat bacha na všudypřítomné nepřátele.
Tím se dostávám k prvnímu významnému záporu, a to příšerné obtížnosti, která hraničí s frustrací. Protivníci vaši skupinu často uvidí, i když je tma a i když leží. Nemluvě o tom, že vaši žoldáci většinou netrefí ani stodolu, zatímco nepřátelé jsou zatraceně přesní. Velmi často se mi tak stávalo, že jeden můj svěřenec vystřelil několikrát do protivníka ze samopalu, trefil se jenom jednou, a nepříteli stačily tři rány a bylo vymalováno. Stejně tak se často stává, že chcete někoho zastřelit, ale hra vám píše, že nepřítel je z dosahu, přitom vám nebrání ani nějaká překážka, ani nedostatek střeliva nebo velká vzdálenost. A jak se dá čekat, vaši postavu může nepřítel zabít velmi snadno. Aspoň že prvních pár misí se nese v duchu melee útoků, kdy jsou tyhle problémy většinou odbourány. Mimochodem jde také o jediné zábavné scénáře v celé hře, pokud nepočítám docela šikovný trénink a občasnou přítomnost tanků (samozřejmě nepřátelských), které hratelnost trochu oživují. Poměrně brzy ale zjistíte, že obtížnost je vážně krvavá, a vůbec vám nepomůže, že od začátku vidíte pozice všech protivníků. Jediné, co trochu pomáhá je možnost hru pozastavit a udělit všem žoldákům potřebné rozkazy, což aspoň trochu připomíná principy legendárního Jagged Alliance 2. Ale jen trochu.
Obtížnost hraničí s frustrací. Protivníci vaši skupinu často uvidí, i když je tma a i když leží, nemluvě o tom, že vaši žoldáci většinou netrefí ani stodolu, zatímco nepřátelé jsou zatraceně přesní.
Čert aby se v tom vyznal
Báječná věc je i uživatelské rozhraní. Potřebná tlačítka jsou neuvěřitelně mrňavá a chaotická, ikony předmětů často ani nevypadají jako to, co mají znázornit (hlavně balík C4 a pyrotechnická sada), stejně tak je potřeba s kurzorem pohybovat s maximální přesností, aby se vám třeba objevila ikona pro otevření dveří. Různé akce, jako třeba povel k vyléčení spolubojovníka, umístění náloží, použití žebříku, deaktivace min nebo otevření dveří se totiž provádí právě tak, že na daný prvek musíte najet myší, a až se objeví ikona, stisknout pravé tlačítko myši. Často se tak z toho stává příšerný pixel-hunting. Povedlo se tak akorát strategické rozhraní pro přesun jednotek po mapě, což můžete vidět na jednom ze screenů.
Ona ani celková grafika za moc nestojí. Když koukáte na hru shora, ještě se to dá, jakmile ale začnete s kamerou trochu hýbat, což je docela často potřeba, zjistíte, že je vizuální stránka odbytá, textury postrádají potřebnou ostrost a barvu, a vzhled postav také není žádný zázrak. Co teprve když vidíte jejich obličej při rozhovorech. I tady se naštěstí najde něco, co se trochu povedlo, a to level design, kdy jednotlivé mapy mají rozumně rozmístěné budovy i všechny důležité prvky.
Situaci nezachraňuje ani zvuková stránka. Dabing je docela protivný, skoro by se dalo říct až amatérský, zbraně zní neuvěřitelně bídně, zvuky prostředí zase příliš klišovitě (třeba v džungli neslyšíte nic jiného než řev papoušků, a to pořád dokola) a hudba je taková nevýrazná a často se k dané situaci ani nehodí.
Zas a znova
Výčet nedostatků bohužel nekončí. Najde se totiž i dost obecnějších bugů a chyb. Žoldáci si např. málokdy poradí s hromadnějším přístupem k žebříku, kdy se různě zasekávají, tlačí a někteří z nich po čase začnou žebřík úplně ignorovat. Často se mi také stalo, že když jsem u nějaké postavy přepnul z palného kvéru na zbraň nablízko, tak palná zbraň prostě úplně zmizela. Stejně tak mívají žoldáci časté problémy s házením granátů, kdy nejsou schopní trefit nějaký menší terč, třeba okno. Když jde navíc o kouřový granát, kouř často ani není vůbec vidět.
Back in Action je ideální ukázka všech možných bugů, které mohou už tak plytký průchod hrou ještě víc zkomplikovat a znepříjemnit
Naštvat může i fakt, že když je voják v pohybu, a vy změníte postoj, prostě se zastaví. V několika situacích se mi stalo, že se jeden z žoldáků pohyboval vleže, najednou se dostal pod palbu, tak jsem mu naklikal, aby vstal a rozeběhl se, ale on prostě vstal a zůstal stát, což mělo za následek smrt. A jednou, jednou mi hra dokonce sama smazala všechny savy, sama od sebe. Jak ty manuální, tak automatické, což pro mě bylo jako pěkný kopanec do rozkroku.
Mlátit hlavou o stůl nestačí
Vážně nechápu, jak někdo tenhle paskvil mohl vypustit na trh. Příšerné uživatelské rozhraní, mizerná audiovizuální stránka, otřesná obtížnost, tuna bugů a řada dementních principů, to všechno dává dohromady pořádnou kopci nudy a frustrace alias Jagged Alliance: Back in Action. Co na tom že zároveň ne úplně marný příběh, přijatelný level design, a navíc i bezvadný český překlad. Věřte mi, nestačí to. I když máte tenhle žánr rádi, dokonce i když máte rádi samotnou sérii Jagged Alliance, na tuhle zmršeninu radši ani nepomyslete a vraťte se ke druhému dílu. A pokud jste nováčci a nedejbože jste po Back in Action už sáhli, doporučím totéž, krabicová verze totiž zároveň obsahuje i původní druhý díl. S ním vám bude opravdu lépe. Po důkladnějším zahrání Back in Action vám totiž bude přinejmenším do breku.
Recenze
Jagged Alliance: Back in Action – originál se obrací v hrobě
Vtip? Pokus nějakých nováčků? Experiment? Obávám se, že ani jedno. Jagged Alliance: Back in Action je prostě jenom mizerná hra, při jejímž hraní si tak maximálně připomenete ty nejhorší nadávky nebo modlitby a naučíte se, jak co nejrychleji ztratit trpělivost. Situaci nemůže zachránit ani slušnější příběh a docela zábavný úvod. Stačilo velmi málo a hodnocení šlo ještě níž.
Líbí se nám
- slušný level design
- prvních pár misí docela zabaví
- kvalitní český překlad
- druhý díl jako součást balení
Vadí nám
- tuna fatálních bugů
- hnusné a nepřehledné uživatelské rozhraní
- přehnaná obtížnost
- odfláknutá audiovizuální stránka
Chudák autor, léta zvyknutý z konzolových paskvilů nadává jak je hra obtížná. To si asi chlapečku nehrál původní JA, to by si se nedostal ani z menu do hry. Právě pařím Back in Action + Crossfire a je to pohodička, jen člověk musí myslet hlavou, kupovat lepší vybyvení + verbovat vojáky a není problém s ničím. Souboje jsou těžké pokud po mapě lítaš jako v CoD, pokud taktizuješ, kryješ se, obcházíš nepřátele, útočíš ze zálohy, tak tě nemůže nic překvapit. Na žádné bugy sem nenarazil, jen občas blbne pathfinder a vojáky musíš doklikat ručně.
Chci se zeptat jestli někdo má skušenosti z Jagged Alliance-Back in action. Nedaří se mi znicit protiraketovou oobranu nad Arulcem. Jestli jste to někdo hrál nebo dohrál dokonce tak mi prosím poradte nedaří se mi ani položit výbušninu. Děkuji…
Jako pardon, ale dávat obtížnost hry do mínusu, je celkem nesmysl, protože každej jsme jinej. . a navíc v době kdy se dělají hry pro tupý americký děcka, chápu, že si hodně lidí na tu obtížnost zvykne, ale jako mínus bych to neviděl… hrál jsem původní verzi hry hned po vydání a s většinou problémů jsem se nesetkal. . ano otevírání dvěří byl občas problém, ale stačilo natočit kameru a problém byl vyřešen. . Mě třeba spíš vadila absence tvorby vlastní postavy a to že vidím protivníky hned ze začátku, jinak to bylo ok Ale zase na to že to dělalo amatérský studio ze začátku jako "for fun", tak to není špatný
Ja som hrával staré Jagged Allinace, a aj Deadly Games, a toto nové spracovanie podla mna nie je az take zle. Dost chýb vyriešili patche a dá sa to hrať. Pre mna 6/10.
Som troška zvedavý, ako dopadne oživenie X-COMu.
PetasCzech joo Solidiers of Anarchy byla skvělá. Jen škoda že už podobné hry nejsou
Ja teda taky puvodni JA hry nehral, takze jsem k BiA prisel jako k nove hre, a pro me je to system, ktery mi opravdu schazel. AI potrebuje vyladit, ano, HUD neni moc eye candy, ale zase je to cistokrevna strategie s mixem RTS a TBS, moznost sestavit si vrazedne kommando z koho chci, a s jakou vybavou chci. Me osobne takovej styl hry hodne, hodne dlouho chybel (posledni hru, co sem hral, byla Soldiers of Anarchy) . Az na tech par problemu (co se snad vyresi casem) jsem velmi spokojen.
Nehrál jsem předchozí díly ale tohle co jsem chvíli pařil tak hra má v sobě velkej potenciál. Jen ho ale správně spracovat. Je tam opravdu neskutečně bugů a nepochopitelných situací. Hlavně inteligenci nepřátel by měli předělat. Na to že doba pokročila tak i v některých částech hry jsem si říkal že i stařičké Commandos je mnohem lepší. Vydat nějakej pořádnej patch tak bych pak posunul hru s hodnocením výše ale pro mně je to zatím tak 3/10
Ostuda teda. Raději zahraju dvojku, která je pořád dokonalá
Pro mě osobně ohromný zklamání i v nejnovější verzi hry JA2 mám dodnes nainstalovanou a rád si jí zahraju ale tohle je výsměch, to už raději 7. 62 High Calibre a že ani to není bůh ví jaká hra Za mě maximálně 5/10
Recenze byla psaná hned po vydání hry
Jen dotaz v jaký verzi to recenzent hrál? ? ? V současný době je už hra vyladěná o hodně víc (verze myslím 1. 11) než když vyšla. Samozřejmě to nemá na JA2 ale zas tak strašný to není narozdíl od třeba 7. calibre za mě 7/10 (JA2 bych dal 10) .