Létající tanky v akci
Už podle názvu musí být každému jasné, co Hinds do hry přináší. Správně, přidává legendární vrtulníky Hind, a to ve třech verzích. Klasický Mi-24P, Mi-24V a nejnovější SuperHind. Všechny tři stroje jsou navíc k dispozici v celkem třiceti barevných nástřicích, většinou na základě země, kde daný Hind používají nebo používali (nechybí ani ČR). Díky tomu si svého létajícího miláčka vybere každý. Důležitější než tuna nástřiků je ale neuvěřitelná míra autenticity. Když poprvé usednete do kabiny jakéhokoliv typu, okamžitě je vám jasné, že tady někdo odvedl skvělou práci. Kokpit mašin je vyvedený do nejmenšího detailu, včetně novinky v podobě ovládání podvozku (Hind má přeci jen klasická kola), zevnějšek se také povedl a všemu kraluje naprosto dechberoucí ozvučení, což můžu s klidem vychválit jako někdo, kdo každou chvíli vídá přelétávající Hindy nad svým domem. Ten zvuk se vám prostě nezapomenutelně vryje do paměti a když ho najednou uslyšíte ve hře, jde o parádní pocit.
A v čem si ty tři vrtulníky můžete vyzkoušet? Samozřejmostí je jejich implementace do módu Volný Let, kdy si s nimi můžete létat bez omezení, hlavní je však čtveřice samostatných singleplayerových scénářů, které vás zaručeně pošlou do nějaké bitvy. Hind je přeci jen armádní vrtulník, takže se připravte na pořádnou dávku bojových situací. Asi je vám jasné, že střílení je o poznání jiné kafe, a také zatraceně těžké, což určitě potvrdí každý, kdo se v Armě učil létat. Jakákoliv bojová situace je tak často pěkně o držku. Kulomet i rakety jsou sice silné argumenty proti nepříteli v podobě pěchoty nebo vozidel, systém vám navíc cíle označí červenými značkami, ale manévrování není žádná sranda. V tu chvíli může nastat první výrazný problém, a to že nováčci prakticky nemají v boji šanci, jakýkoliv tréninkový scénář úplně chybí, a když letíte poprvé a po pěti minutách musíte někoho sestřelit, nemáte šanci. Problémy jsem měl i já, a to jsem v Armě nalétal docela dost času, a co teprve neznalí nováčci. O střelbě a jejích možnostech včetně klamných světlic vás informuje tak maximálně manuál, ale to samozřejmě nestačí. Chce to zkrátka nějaký trénink.
Modely vrtulníků jsou vyvedeny do nejmenších detailů. Jak zevnitř, tak zvenčí. Všemu kraluje neuvěřitelně autentické ozvučení.
Král oblohy
I když jsou samostatné scénáře zábavné, mají ještě jeden problém, a sic že jsou všechny prakticky o tom samém. Chápu, že v tomto ohledu je vymýšlení originálních témat trochu složité, ale všechny čtyři mise spočívají vlastně v tom, že nehledě na základní cíl (třeba podpořit pěchotu), musíte obletět několik stanovišť, přičemž zpravidla už na tom prvním narazíte na nepřítele. A tak pořád dokola, ve všech čtyřech scénářích. Osobně bych si představoval třeba krytí konvoje nebo eskort nějakých osob (Hind je koneckonců známý i velkým prostorem pro pasažéry), ale nic takového, prostě čtyři mise spočívající v přeletu nad několika stanovišti s mírně odlišnými cíly.
Jak říkám, bavil jsem se, ale jakákoliv originalita chybí, což je škoda. Ještě, že jsou všechny tři vrtulníky i jejich nástřiky dostupné v editoru, kde jsem se s nimi pořádně vyřádil a trochu se pokusil o nápady, jež jsem zmínil výše. I v případě Hinds tedy platí, že editor hraje velmi významnou roli, a pokud ho minete, přijdete o velkou část skvělé a kreativní zábavy. S třiceti armádními vrtulníky se toho přeci jen dá vytvořit víc než dost.
Jakýkoliv výcvik chybí, takže bez zkušeností z Army nebo důkladného tréninku pro vás může být boj nesmírně obtížnou záležitostí.
Tím naštěstí DLC nekončí. Ještě tu je jeden multiplayerový scénář, mající za vzor klasický deathmatch, tedy hráč proti hráči, kdy není problém se dostat do pozice pilota nebo střelce. Pokud tedy v multiplayeru Take On Helicopters trávíte dost času, tohle je pro vás jasná volba. I já se skvěle bavil, ačkoliv jsem nikdy moc dlouho nepřežil. Žádný učený přece z nebe nespadl (jasně, v tomhle případě to není zrovna vhodná metafora). Nechybí však ani pětice časových výzev, kdy musíte klasicky proletět několik kontrolních bodů/kruhů v daném časovém limitu. Hind se chová trochu jinak, než civilní vrtulníky v původní hře, takže jde o opravdovou výzvu, zvlášť když jsou body často umístěny tak, aby vám dělaly pěkné problémy. Ty nejobtížnější jsou samozřejmě vždy těsně před koncem.
November-1, máte povolení ke startu
Aby toho nebylo málo, Hinds také přidává trochu pozemní techniky a budov, většinou pro OPFOR. Nové cíle přeci nesmí chybět. Hlavní jsou ale samotné vrtulníky, a ty se povedly na jedničku. Řada nástřiků, vymodelování do nejmenšího detailu, skvělé ozvučení, zbraňové systémy, všechno se tuzemským vývojářům nesmírně povedlo. Povedl se i multiplayerový scénář, pětice Time trialů i samostatné mise, i když tam bych ocenil větší množství originality. Navíc je škoda, že chybí jakýkoliv trénink a aspoň drobná kampaň by neuškodila. Bohatě by stačilo něco v rozsahu Eagle Wing pro Armu II, tedy dvě nebo tři souvislé mise. Ačkoliv je toho obsahu dost, a hlavní roli hrají samotné vrtulníky, nemůžu se ubránit pocitu, že DLC něco chybí. Zvlášť když za něj zaplatíte tři stovky, což není zrovna málo. Každopádně jsem se s Hinds skvěle bavil, takže všem aktivnějším virtuálním pilotům, kteří se nebojí obtížných bojů, přídavek vřele doporučuju.
Recenze
Take On Helicopters: Hinds – bez armády to nejde
Nováčci sice mohou mít problémy s bojem, stejně tak by neuškodila trocha originality v misích a nižší cena, ale i tak se Hinds povedlo. Do Take On Helicopters totiž přidává střelným prachem nasáklý, ale řádně svěží vítr, z něhož musí mít každý pilot velkou radost. Perfektně vytvořené vrtulníky Mi-24 jsou zkrátka jistota.
Líbí se nám
- Skvěle vymodelované vrtulníky
- Autentické ozvučení
- 30 různých nástřiků
- Vyzývavé Time trialy
- Bezvadná využitelnost v editoru
Vadí nám
- Chybí jakýkoliv trénink nebo souvislá kampaň
- Samostatné mise postrádají originalitu
- Vyšší cena
Rozhodně mě to bavilo. A kromě toho mám Hinda moc rád.
DixieCzech: Nevystřihli, ale očividně vytvořili znova. Jediné, co má Hind z Army a Take On společného je tak maximálně zbraňový systém, jinak je ale všechno jinak. Vrtulník se chová jinak, ovládá se jinak, zvuky jsou jiné, má plně interaktivní kabinu, a kromě toho, v Armě je jen jeden typ Mi-24. Tady jsou tři. Mě osobně ale vážně přijde, že jsou pro Take On vytvořeny odznova, nebo přinejmenším jsou pořádně upravené/vylepšené
vystřihli vrtulníky z ArmY a teď se to prodává zvlášť ?
To ja teprve nedavno Take On poradne rozjel (ano, konecne vysel vysneny patch rusici DRM ochranu) , takze se na Hinds musim nejprve pripravit. Uz ted se ale tesim, az si zaletam za narodni barvy. Jeste male info, chysta se mensi spojeni Army a Take Onu, aneb kdo ma oboje, muze dobre profitovat (vice vozidel, moznost letat v Cernarusi apod. ) . Jsem zvedav jak to dopadne.
když mám steam verzi tak musím mít i steam DLC co?
Sem zvědavej, ani sem to nikde nevysondil takže to nejspíš zkusím
CZ joo