Když bylo vydáno poslední DLC pro Armu 2, Private Military Company, všichni měli vzato, že jde o vůbec poslední přídavek. Dokonce se mluvilo o úplném konci značky Arma. Jak ale ví každý válečník, situace se mění každou chvíli. I proto se chystá Arma 3, a druhý díl se znovu dostal na výsluní díky módu DayZ. Možná až příliš populární zombie survival však není jediný důvod, proč se k Armě 2 ještě vrátit. S nedávno vydaným DLC totiž do hry napochodovala plnohodnotná česká armáda, která toho může nabídnout mnohem víc, než co nám ukazují média. Alespoň z herního hlediska.
Povstalci dokážou vždycky zatopit
Stejně jako předešlé přídavky, i Army of the Czech Republic se může pyšnit hutnou kampaní. Ta sice není svázána žádným příběhem (stačí vám, že většinou naháníte různé povstalce), může se ale pyšnit něčím jiným, a to nesmírnou variabilitou. V každé z devíti misí, které vám často zaberou i necelou hodinu, děláte pokaždé něco jiného. Z počátku pronásledujete povstaleckého velitele, jindy je třeba vyčistit pohoří plné nepřátelských ležení, jednou dojde i na pilotování ikonického vrtulníku Mi-24 Hind, zkrátka je pokaždé o zábavu postaráno, a nikdy vlastně nevíte, co vás čeká příště. Mě osobně utkvěly v paměti tři výjimečné mise. V jedné z nich máte k dispozici jednotku vojáků v Panduru, a máte za úkol vyčistit několik pozic plných povstalců. Ti jsou proti vám ve většině případů bezmocní, takže jste něco jako jezdec apokalypsy, a nepřátelé z řad ČDKZ před vámi jen bezmocně utíkají. Pandur dokonce celou misi plně funguje, ani mu najednou nedojde munice, což je vzhledem k jejich neblahé pověsti mírně zarážející.
O něco později čeká hráče scénář, jenž je sice krátký, ale o to více unikátní. V roli jedné z hlavních postav, seržanta Kouby, se totiž stanete psovodem s cílem chytit pár uniklých nepřátel. Pátrací pes je rozhodně jednou z nejpříjemnějších novinek přídavku, nepřátelé navíc z kontaktu s krvelačným vlčákem nikdy nemají radost, tím si můžete být jistí. Třetí mise, jíž jsem si opravdu užíval, uzavírá celou kampaň, a zároveň poskytuje něco ještě víc výjimečného než stopařského psa, a to zcela zatopené město, kdy máte za úkol řídit člun a zachraňovat ze střech domů nebohé civilisty.
Kampaň o devíti misích sice postrádá souvislý příběh, nabízí ale nesmírnou variabilitu, díky níž je každá další mise překvapení
I díky těmto misím je kampaň nového přídavku opravdu unikátní, i na poměry série Arma. Zvlášť když se odehrávají v novém prostředí. Občas sice navštívíte Takistán, hlavní roli však hrají dvě oblasti inspirované Českou Republikou, a to Bukovina, a o poznání větší Bystřice. Na rozdíl od Černarusi, která byla taktéž vytvořena na základě ČR, ale občas působila docela rusky, mají obě oblasti vyloženě českou atmosféru, především díky typickým stromům a celkově jasné a otevřenější krajině. Tedy, s jednou výjimkou. Všechny nápisy v obou mapách jsou totiž v azbuce, což dojem z typického českého prostředí nijak neposiluje. Nápisy na domech se pochopit dají, zvlášť když jsou všechny budovy vypůjčeny z Černarusi (což paradoxně nijak nevadí) a člověk si jich většinou nevšimne. Ale cedule a ukazatele v azbuce? To vážně moc česky nepůsobí. Jinak jsou ale obě mapy propracované, a je radost v nich válčit. O celé kampani se dá říct ještě jedna věc, byť nijak pozitivní. Ani nový přídavek se totiž nevyhnul řadě bugů. V první misi mi jeden voják pořád odmítal nastoupit do auta, sem tam hra spadla, při letu Hindem občas začala samovolně rotovat kamera, a fakt, že při misi v zatopené oblasti lze některými objekty projíždět jako by to byl vzduch, také není nijak úsměvný.
Uklidňující pohled na českou techniku
Samozřejmě nechybí ani pár samostatných scénářů, konkrétně čtyři. Jeden z nich je klasický, máte za úkol dělat doprovod dvojici civilistů, v další si můžete proběhnout překážkovou dráhu (podobný styl jako dráha v rámci úkolů Zbrojnice), s třetí misí se dostanete na střelnici s možností nahánět co nejvyšší skóre, a poslední scénář je ukázka veškeré techniky, kterou můžete i na vlastní kůži vyzkoušet. A že je co zkoušet. Pandur, pouštní transportér Dingo, náklaďák T810, stíhačka L-159 Alca, BVP, modernizovaná verze tanku T72, vrtulníky Mi-24 a Mi-17, dokonce nechybí ani doplnění civilní techniky, konkrétně Škoda Octavia. Všechno je klasicky dostupné pro hrátky v editoru, stejně jako obě mapy i nové pěší jednotky, disponující novými zbraněmi, mezi nimiž dominuje 805 BREN a Scorpion EVO. Zbraně i technika jsou vymodelovány do posledního detailu, stejně tak Bohemia Interactive znovu exceluje ohledně výjimečně přesvědčivého ozvučení. Díky detailnosti každého nového prvku české jednotky nijak nezaostávají za staršími kolegy. Zaostávat mohou jen z hlediska hlasů. Vojáci jsou sice nově nadabováni, ale pořád mluví jako stroje stylem „třetí, čtvrtý, přesun, půl kiláku, od nás“. I když, hlavně že vůbec mluví česky, kromě toho pokulhává jen dabing některých vojenských hlášení, samotné dialogy nejsou namluveny nijak zle.
Veškerá nová technika je zpracována do nejmenších detailů, včetně popracovaných interiérů a odpovídajících zvuků, takže si udržuje vysoký standard série Arma.
Army of the Czech Republic dokonce rozšiřuje i možnosti tvorby vlastních misí. Tentokrát však nemluvím o editoru jako takovém, byť i v něm si lze s novými jednotkami užít kopec srandy. Mluvím o možnostech nastavit si vlastní misi podle určitého předdefinovaného motivu, což spadá pod Samostatné mise. Nejen že si můžete vytvořit jakýkoliv scénář s využitím loveckého psa, ale po vzoru již zmíněné poslední mise v kampani lze zatopit jakoukoliv oblast na jakékoliv mapě. Takže nejen Bystřice a Bukovina, ale i Černarus, Takistán, Proving Grounds, prostě všechno, navíc lze nastavit i výšku hladiny. Na jednom screenu můžete vidět výřez z mapy, jemuž dominuje modrý čtverec. Ten stačí kamkoliv přesunout, a máte solidní záplavy. Jednoduché, ale účinné. Zatopený Černogorsk rozhodně patří mezi nesmírně atmosférická místa, i když je jasné, že přímí účastníci povodní v roce 2002 asi tuto možnost moc vyhledávat nebudou. Podobným způsobem jde každopádně vytvořit i vlastní scénář s pátracím psem.
Konečně můžeme být na naši armádu hrdí
Ve výsledku jsem si průchod novým přídavkem opravdu užil, a vám ho můžu jen doporučit. Za 249 Kč dostanete nesmírně variabilní, propracovanou a rozsáhlou kampaň, doplněnou o čtveřici samostatných scénářů, dvě rozsáhlé mapy z českého prostředí, množství autentické techniky a zbraní, to všechno korunují nové featury v podobě pátracích psů a možnosti zatopit jakoukoliv oblast a pak si hrát na všemocného záchranáře. Zážitek vám může narušit jen několik bugů, fakt, že kvůli textům v azbuce není české prostředí úplně české, stejně tak by neuškodil větší počet klasických samostatných misí, kde by dostal prostor zbytek nového arzenálu. Pokud však máte rádi Armu 2, určitě se přes tohle všechno přeneste, budete totiž skvěle odměněni. Navíc ukazuje, že naše armáda a především její technika není hodna jen posměšků, což nejnovějšímu přídavku také trochu nahrává do střelným prachem zaprášených karet. Army of The Czech Republic z vás zkrátka vytěží veškeré vlastenectví, a navíc každému jasně ukáže, že Arma 2 stojí za pozornost i kvůli něčemu jinému, než zombie. Pokud je tedy ACR opravdu poslední oficiální přídavek, vzdejme hold Bohemia Interactive za to, jak dlouho druhou Armu podporovali. Vřelé díky za tři roky jedinečného válečného řádění. Zvlášť když ho uzavřel tak skvělý přídavek, na nějž může být každý Čech hrdý.
PS: Pokud si chcete přídavek vyzkoušet, ale nechce se vám za něj ještě platit, sáhněte po nejnovějším patchi, jenž do hry přidá Lite verzi celého ACR, s tím rozdílem, že chybí všechny mise a textury i zvuky všech modelů jsou v nižší kvalitě. Stejně jako v případě předešlých DLC.
Recenze
Arma 2: Army of the Czech Republic – pořádná česká stopa
Arma 3 se sice nezadržitelně blíží a všichni stále šílí okolo DayZ, ale Arma 2 si zaslouží pozornost i díky Army of the Czech Republic, jenž dělá čest celé Armě i naší armádě. Jestli máte v sobě alespoň trochu válečného nebo vlasteneckého ducha, budete určitě litovat, pokud nový přídavek minete.
Líbí se nám
- variabilní a rozsáhlá kampaň
- propracované jednotky a zbraně
- atmosféra map Bystřice a Bukovina
- pátrací psi
- možnosti záplavových scénářů
- Pandury se konečně mohou řadit mezi spolehlivou techniku
Vadí nám
- několik bugů
- nápisy v azbuce
- klasických samostatných misí mohlo být více
Mmmm…. AČR proč to neskusit ale když je to tam samý komunistický vozidlo : -/ . Ale proč ne
Ježiš tak to je super. Krása pro oči
Exekucnak: tyjo docela jsi mě hecnul : možna po výplatě do toho půjdu. .
Lootmaster: Mě jako příznivce armády Arma baví pořád, nemusím hrát mise, stačí si jenom zaběhat v lese v krásném hejkalovi, vystřelit si z ověšené M16ky, zapilotovat si Little Bird … Ale není to pro každého. Jak říkáš, DayZ tuhle hru oživil velmi výrazně, já jsem kvůli tomu koupil originál, abych mohl hrát se známým, za to směšné kapesné se tu hru koupit určitě vyplatí, už jenom kvůli DayZ, takže nečekej, otevři Steam, pořid hru a hurá do Černarusy
Bl@ckBull
Ty vole, radši nic. .
Raxlly: Zkus tu V3Sku zaměřit z jiné pozice, z větší dálky nebo naopak z větší blízkosti, zkus párkrát přepnout i jednotlivé módy zaměřovače. V jednu chvíli jsem si třeba myslel že se musí vozidla zaměřovat laserem, , a ža po hvíli si uvědonil, že to chce tím druhým módem, jenž už jsem popsal v komentáři níže. Jak tedy říkám, zkus prakticky všechny možné pozice, já na takový problém nenarazil, stejně jako mi třeba vůbec nedošla munice v Panduru, a to jsem tayk celou misi řídil
…mám v úctě českou armádu , ale Arma 2 je pořád oničem…. a trojka na tom nebude lépe . Dost přemýšlím o day Z jediné co mě na tomhle zaujalo. Je vidět, že stačí někdo kdo přidá téhle hře šťavnatější gameplay a hned je to uplně jinde…
Cvrdna: no dobře na tu řeku jsem zapoměl, ale 90% oblasti je stejnejch, Novej Sobor, Vyshnoje, Mogilevka, ten hrad i cedule s názvama měst
Jinak v tý misi pokaždý najdu tábor, zaměřím všechny vozidla a u tý jedný V3S mi to místo zezelenání zčervená a nic se nestane
Raxlly: Fakt? Pouhé vářezy? Copak je snad někde v Černarusi, natož poblíž Černogorsku nebo Elektrozavodsku, řeka, na jejímž druhém břehu je ještě zalesněný svah? Jasně, spousta věcí, jako základní struktura obou měst, stejně jako řada dalších míst, třeba hrad, je shodná, ale jinak je spousta věcí dost rozházená, něco dokonce chybí, nemluvě o té odlišné zeleni, která opravdu dodává všemu novou atmosféru, o níž jsem mluvil především. Azbuku neumím, takže jestli fakt cedule ukazují na Černo a Elektro, o to hůř, i když to ve výsledku nic nemění. A pokud jde o tu misi, prostě jsem našel tábor (tuším že byl na východě té vyznačené oblasti) , dokonce se mi jako sniperovi podařilo vechno živé vystřílet, a pak jsem jen použil označovač cílů, kdy stačí na každé vozidlo na chvíli zamířit kurzor (musíš vidět žlutý čtverec z řadou čárek, která postupně ubývá) , a hotovo, následující vývoj už probíhá sám od sebe, což můžeš vidět i na screenshotu v galerii
Cvrnda: ty seš snad slepej… protože by jsi jinak tohle:
hlavní roli však hrají dvě oblasti inspirované Českou Republikou, a to Bukovina, a o poznání větší Bystřice. Na rozdíl od Černarusi, která byla taktéž vytvořena na základě ČR, ale občas působila docela rusky, mají obě oblasti vyloženě českou atmosféru,
nemohl nikdy napsat. Bystřice a pokud vím, tak i Bukovina jsou pouze výřezy Černarusy s předělanou zelení… právě proto jsou tam značky v azbuce, hned v první misi máš značky ukazující směr na Chernogorks a Elektrozavodsk a je tam i hrad Zub… každej, kdo se v Armě2 v sp dostal do mise, kde je v Zelenogorsku s CDF to prostě musí poznat na první pohled… v Misi s Pandurem jsem se nedokázal dívat na to, jak ten magor řídí, takže jsem řídil já, jenže ten střelec vypotřeboval všechny náboje v hlavní zbrani asi tak během 5ti minut naštěstí zbylo ještě to MGčko, takže tolik asi k nedocházení nábojů
PS: jak jsi udělal tu misi, SPOILER kde zaměřuješ ten poslední tábor povstalců pro dělostřelce? KONEC SPOILERU
PetasCzech: Já mám placenou a Gripeny tam taky nejsou
23cicer: OPF ve vydání měla hodně bugů (možná dokonce víc než arma 2) . koukni se na nějaké recenze z té doby. Návíc délka kampaně v Armě II je opravdu v řádu desítek hodin. To se divím že jsi OPF rozjel, když minimální požadavky jsou od 400mhz
Cvrnda OFP a bugy? Tak nevim Karle já ji rozjel na celeronu 333Mhz bezproblému (podotýkám v té době) . . Co to tady meleš za nesmysly. .
23cicer: Ubohá optimalizace, bugy? Aha, zapomínám, OFP byla už od prvního dne skvěle vyladěná a v té době hru rozjely i tehdejší pračky. Nedělej si iluze, ve své době na tom byla OFP stejně, ne-li hůř, i čtyři roky po vydání měla hra pořád dost bugů, jenomže teď je rok 2012, a patche do OFP vycházely v podstatě od vydání až dodnes. Není se tedy co divit, že za ta léta je hra tak vyladěná. ArmA II však bude taky. V mnoha směrech vlastně už je, nepočítaje ACR jako novinku, nesetkal jsem se v poslední době s žádným významnějším bugem, a to hru hraju dost často. Pokud jde o hratelnost, ArmA i ArmA II jí má v jádru stejnou jako OFP, na kterých pořád staví, to musí vidět snad každý kdo se do všech her do detailu ponořil. A pokud jde o příběh nebo délku kampaně, stojím si za tím co jsem napsal předtím. Dlouhá je dost, příběhy obou her jsou navíc na stejné úrovni, jen má každá trochu jinou tématiku
Spíš u dnešní generace -. –
Cvrnda
desítky hodin? Zřejmě jsi hrál jinou hru a nebo ses kochal desítky hodin výhledem na moře. Nezlob se na mě, ale kampaň max. do 10 hodin u tohoto žánru nemá význam. . navíc seš dost zaujatej. . klást vedle sebe na stejnou úroveň OFP a Armu II je zvláštní, pokud pominu technický zpracování u stařičké OFP tak ji Arma v ničem nepřeválcuje (ubohá optimalizace, bugy, krátká kampaň, příběh divnej a to se nevracím k Arma I – totální šílenost) . . navíc honit si šuldu u suprově vymodelovanýho panduru nepotřebuju, stačí, když zajistí kvalitní herní zážitek