Pokud zvažujete návštěvu Velké Británie, doporučuji to udělat před tím, než se naplní post-apokalyptická vize studia Ubisoft Montpellier, v níž na vás na letišti v Heathrow místo všedního shonu bude čekat banda nenasytných mrtvolek s mizernou hygienou a nulovým vychováním. Samozřejmě je otázkou, zda-li do monarchie pojedete obdivovat památky a levně nakupovat, nebo vyhledávat adrenalinové zážitky. V tom druhém případě celý úvodní odstavec klidně ignorujte a zvažte nákup ZombiU na novou konzoli Nintenda, která představuje vynikající trenažér.
V netrpělivě očekávané novince francouzského vydavatelského domu se celé ostrovní království působením viru změnilo v nehostinné prostředí, kde se zbytky populace schovávají zabarikádované v metru a ven mezi otravné zombie lezou pouze ve chvíli, kdy jim dojdou zásoby, nebo když z rozhlasu spustí Justin Bieber to svoje „bejby, bejby óóó“ a někdo tomu musí udělat přítrž. Ono se ale není moc čemu divit, na povrchu toho na ně totiž kromě bolestivé smrti moc nečeká a i slunce tam zasvítí jen po noci strávené v příjemné společnosti vyhasínající hvězdy, kterou naposledy dotáhne k vrcholu.
Za to ovšem velké plus, neboť se tvůrcům daří držet atmosféru pěkně hutnou. Vzato kolem a kolem sice grafická stránka hry není bůh ví co, i když od Wii je to výrazný posun k lepšímu, ovšem nepůsobí nikterak rušivě a design nemrtvých je na jedničku. Možná by nicméně stálo za zvážení, zda-li si nemohli umělci trochu víc pohrát taky s přeživšími. Někteří totiž vypadají jako pokrevní příbuzní chodících mrtvolek a člověk neví, jestli jim má pomoct, nebo je přetáhnout kriketovou pálkou po hlavě.
Z té se ostatně velice rychle stane váš nejlepší přítel. Do inventáře se vám samozřejmě čas od času připlete i nějaká ta pistolka, brokovnice, nebo samopal, avšak nábojů je poskrovnu a když už je člověk má, je mu líto jimi plýtvat. Stejně by vám nestačily. Na rozdíl od žánrových souputníků se Ubisoft vydal trošku jiným směrem a hlavní důraz je tentokrát kladený na survival prvek. Pokud tedy můžete, je lepší se zombiím vyhýbat, případně je odlákávat a likvidovat hezky jednu po druhé. Jakmile se jich na vás vrhne víc, máte problém A to sakra velký. To sice platí třeba i v Left 4 Dead, avšak zatímco tam znamená „víc“ dvacet, třicet kousků, tady je to od dvou jedinců výš.
Potvůrky šouravé jsou totiž docela chytré. Vždy se vás snaží obklíčit, jejich útoky jsou nesmírně silné, zdraví se samo nedoplňuje a jedno kousnutí znamená konečnou. Jako by to ale nestačilo, zatímco vaše konstrukce je křehká, ta jejich mi připadala jako vyztužená ocelovými pláty. K šípku totiž nemrtvé pošle teprve až nějakých pět nebo šest ran pálkou, případně asi tři střely z pistole (a to i do hlavy). Kdykoliv se jich proto objeví víc, je lepší vzít nohy na ramena a utíkat co vám síly stačí. S trochou cviku se za sebou naučíte i zavírat a zatloukat dveře a možná (!) už nebudete umírat tak často jako na začátku.
Na druhou stranu, smrt je tu řešena docela sympaticky. Jak už z dřívějška jistě víte, život máte jen jeden a pokud vás zombie dostanou, vaše putování s danou postavou skončilo. Místo toho se převtělíte do další a i přesto, že pokračujete tam, kde jste skončili, je to docela rána. Díky tomu, že musíte opravdu dávat pozor na to co děláte, není problém si k vašemu hrdinovi (či hrdince) vytvořit docela silné pouto. Zážitek je pak mnohem intenzivnější a to obzvlášť ve chvíli, kdy musíte své staré já vystopovat, zabít a vzít si zpět všechno co jste už nasbírali.
Trochu tady u toho všeho zamrzí, že příběh absolutně nezvládá držet nastavenou laťku. On ji popravdě řečeno ani nepodlézá. Spíš se plazí někde po zemi a dělá vše proto, aby si ho nikdo nevšimnul. V případě námětu, který sice není bůh ví jak originální, ale dá se tam procpat spousta zajímavých nápadů, si vystačit s pouhým přežívajícím pimprlákem plnícím nezřídka sporné úkoly, kterého přes vysílačku naviguje postarší „hrdina“ je docela slabota. Na začátku, když vás vývojáři uvádí do děje, to samozřejmě funguje. Jenže když zjistíte, že po šesti hodinách hraní se vlastně pořád nic moc nezměnilo nelze jinak, než cítit zklamání.
Ono je vůbec ZombiU tak trochu „podprůměrné“. Námět, hratelnost, atmosféra, to celé je sice fajn, ale víc než jako hra mi to přišlo jak nenápadná demonstrace možností Wii U. Pokud to byl záměr, beru zpět, v opačném případě obrovská výtka směrem k Ubisoftu, že Nintendu tak okatě leze tam, kam ani v zemi vycházejícího slunce paprsky nedosvítí. Jasně, čistě po technické stránce všechno funguje na jedničku. Dotykový displej na ovladači jede bez problému (i když jeho kapacitní část není úplně perfektní) ať už přetahujete věci do inventáře, využíváte radaru, nebo skenujete okolí. To vše se přitom děje v reálném čase a velice často budete nervózně pokukovat po televizi, zda-li se vám něco neplíží za zády. A věřte mi, většinou bude.
Jak jsem říkal, funkčně toho asi nelze mnoho vytknout, ovšem důraz jaký tvůrci na gamepad kladou je místy až protivný. Naprosto pochopitelný, ale protivný. Něco mi říká, že většina hráčů si ZombiU koupila kvůli hraní a ne kvůli tomu, aby zjistila jak „děsně cool“ Wii U vlastně je. V tomhle to bude mít Nintendo podle mě ještě hodně těžké. Než všechny přesvědčí, že se nesnaží propagovat svou konzoli, ale že jen využívá všech možností nového ovladače bude tak akorát konec roku 2013 a všichni přesedlají na nový Xbox, nebo Playstation. Nebo možná oboje. Ačkoliv to totiž vypadá svěže a zajímavě, všechno to máchání kolem sebe a ťukání na dotykový displej se člověku rychle přejí. Ale třeba je to jen můj názor.
Recenze
ZombiU – konečně něco jiného
Je to možná docela tvrdé hodnocení, protože ZombiU vlastně není vůbec špatná hra. K tomu aby mohla excelovat by však potřebovala víc schopných lidí a míň vlezdoprdelkování Ubisoftu.
Líbí se nám
- tíživá atmosféra
- originální přístup k zombie látce
- výborná hratelnost
Vadí nám
- že to nevypadá jako hra z roku 2012
- stupidní příběh
- celá hra místy vypadá jako reklama na Wii U
dopitapetr: Outlast mám taky , ale je to stejný jak ZOMBI akorát beze zbraní (odpad) …. . Daylight kurňa po tom pokukuju delší dobu
….
Lootmaster: Taky jsem po tom pokukoval, ale nakonec jsem tam ve slevě koupil Outlast plus to DLC a ještě Daylight.
Na Ps4 je to super
….
)
edit: (Haloweenske slevy no
[ odkaz ]
Velká škoda, že se hry nedočkáme i na ostatních platformách. Pořádná hororovka tady stále chybí.
Alangore … díky za tvůj názor na věc … ale tady Rosťa mě přecí jen přemluvil ke koupi Xboxu, protože jak to zmínil, nebo naznačil, v tom Xboxu se to ovládá prostě celým tělem, tedy u Wii taky, ale já fandou nejsem a myslím si, že za stejnout cenu, kterou bych dal za Wii U, seženu i lepší provedení bundlu . . nícméně díky a už nebudu dál spamovat tuhle diskuzi nepodstatnými příspěvky. zdarte
Rosťa : já se stebou nechci nějak hádat ale to jestli zastřelí zombi na jednu ránu záleží na tom jak míříš a jestli při střelbě chodíš nebo stojíš. ( na větší vzdálenost když pořádně zamíříš a nemusíší pře těma zombiema ustupovat jseš schopnej je všechny postřílet na jednu ránu ) .
Elvandar : Jestli chceš mít konzoli hlavně na pohybový hry pak ti doporučuju WiiU xbox rozhodně ne ( měl jsem ho a podle mě kinekt kvuli kterými jsem si ho hlavně kupoval teda nic moc ) a PS 3 tam nevim jak je to s hrama ( sice ho mam, ale bez move ) kdežto na WiiU si přehraješ i staré hry z Wii ( čili máš rovnou po koupi i dost silné portfolio her ) jediná nevíhoda je to že že si kněmu musíš dokoupit ten wii remote plus ( a asi i ten nunchak plus ) tak je nákupní cena ještě o nějakých 1500 vyšší, ale pokud chceš opravdu hrát hlavně pohybové hry tak je to podle mě asi nejlepší volba.
můžeš tedy hodit link na dejme tomu top trojku?
Elvandar: Sahnul bych v tomto pripade asi po nejakem vanocnim bundlu, kterych jsou aktualne plne obchody s elektronikou. Vetsinou za velmi prijemne ceny. Osobne bych pak prihodil nejakou tu kacku navic a urcite poridil normalni verzi X360 (tzv. ne Arcade verzi, ktera nema vlastni HDD) .
Rosťo já konzoli nikdy neměl, tedy jen psp, ale to je příruční … a u xboxu je pro mě jedinný problém v tom, že se musí platit za multiplayer, jinak bych to bral nejspíš všemi deseti … tudíž, pokud xbox s kinectem, v jakém provedení/bundlu? ber to tak, že zase nebudu moct dávat extra prachy
Co teprv nejvyšší obtížnost v dead space 2
Tam vystřelíš 5-10x na lepšího necromorpha a upadne mu teprva ruka
DD Každopádně já osobně bych si rád ZombiU zahrál a klidně bych do Wii U šel (hlavně také kvůli Rayman Legends a Tekken Tag Tournament) , ale bohužel je v ČR tak trošku dražší
DD
Elvandar: Uprimne, pockal bych jak se to pristi rok vyvrbi s novymi konzolemi. Pokud ale chces nejakou uz ted, bude hodne zalezet na tvych osobnich preferencich. Co se Wii tyce, to je sice stare a relativne chciple, ale pokud patris mezi fanousky nintendich serii, i po tolika letech ti urcite bude mit co nabidnout. Kdyz nicmene dojde na poybove ovladani, ja osobne jsem zastancem Kinectu. To je totiz jedine skutecne pohybove ovladani. Nejake machani tycinkou (at uz u Wii nebo PS3) jde uplne mimo me.
dlužím ti omluvu . . při bližším bádání musím souhlasit … ale já si tak napůl myslím, že za to může i člověkovo míření, ale jednak je to i hrou no … každopádně je to lákavá nabídka, ale … dejme tomu, že bych chtěl mít nějakou konzoli, spíš pohybovou, ale nechci nintendo wii, protože chci i něco reálnějšího … tudíž? ps3 nebo xbox? teda já vím, že to sem tak úplně nepatří, ale … prostě bych rád trochu pohybu u herní konzole, ale nevím, jestli se vyplatí do nintenda wii investovat
Elvander: To je sice fajn, ale kdyz musi clovek vystrelit zombikovi trikrat do hlavy nez konecne padne, moc jako krok k realnosti to nevnimam. Spis je to otravne. Nicmene pokud se mi podarilo nekoho nahlodat jen me to tesi. Je to nicmene stejne tak trochu paradox. Do Wii U bych totiz neinvestoval ani omylem, do ZombiU ovsem temer bez vahani;o)
pak bych to ovšem v recenzi nebral jako výtku, ale spíš velký krok k reálnosti … i když rubat zombíka bůhví kolikrát po hlavě by mě asi nebavilo
… nicméně myslím, že jsi spoustu lidí nevnadil ke koupi
Elvander: Priznam se, ze si ted nevzpomenu jak se jmenovala, ale byla to ta nejtezsi mozna na vyber.