Recenze z hraní Xbox 360 verze
Dragon’s Dogma, která vyšla v květnu minulého roku, si rozhodně zaslouží místo mezi jedněmi z nejlepších fantasy RPGček. Obří propracovaný svět, opravdový pocit z dobrodružství, epické souboje a propracovaný vývoj postavy, to vše dělá ze hry velmi lákavou záležitost. Bohužel ale odrazovala také mnoha nedodělky, technickými problémy a nepříjemnostmi v samotné hratelnosti. Rozšířená edice s názvem Dark Arisen se nyní snaží všechny neduhy vyřešit a obdařit fanoušky celým novým dungeonem. Titul až na pár výjimek zůstává beze změny, najdete tu totiž zcela kompletní původní hru. Pro lepší pochopení všech podrobností zavítejte do naší původní recenze, zde se budeme věnovat pouze novému obsahu a vylepšením.
Do temného podzemí
Jak jsem již poznamenal, původní hru tu rozpitvávat nebudeme. Svět Gransys tedy necháme ladem a vydáme se na tajemný ostrov Bitterblack, který se nachází nedaleko vesničky, kde začínáte samotnou hru. Ostrov je vám přístupný ihned, nezávisle na tom, jak daleko jste v původní hře a zda ji vůbec máte dohranou. Jedná se totiž o zcela nezávislý a ojedinělý obří dungeon, který vám sám o sobě zabere slušných 10 hodin času (což ve srovnání s 60ti hodinovou kampaní hry stejně potěší). Dal by se tedy označit za jakési poděkování vývojářů za to, že jste si vůbec titul zakoupili. Důsledně doporučuji vydat se na ostrov s řádně nabušenou postavou, a to jednoduše proto, že je dungeon koncipován jako „závěrečná zkouška“. Potkáte tam nepřátele, kteří vás dokážou sundat jediným úderem, a obtížnost se občas pohybuje na hranici šílenství. Pokud tedy nebudete dostatečně připraveni, nejspíše si ani neškrtnete. Na druhou stranu je tu přítomen i jakýsi příběh, který rozpitvává minulost ostrova a jeho obyvatel, což je rozhodně zajímavější, než laciný scénář původního vyprávění.
To ostatně přispívá k tíživé, až hororové atmosféře celého dodatku. Dungeon zabírá nejen celý ostrov, ale také velké podzemní prostranství pod ním, kde je neprostupná tma a kde číhají stvůry, které ještě svět neviděl. Capcom se nebál přidat do koktejlu nové druhy nepřátel a bossů, jimiž jsou úzké chodby doslova nabité. Jedná se o neustálý, brutální boj, ze kterého navíc není úniku. Zatímco nahoře nebyl problém nepřátelům utéct, zde musíte jít až na konec. Nelítostná obtížnost a nervydrásající atmosféra (kdy se vyplatí ukládat každých deset vteřin) ale nese své ovoce. V podzemí totiž narazíte na horu zlaťáků a unikátní předměty, brnění, zbraně či schopnosti, které nenaleznete nikde jinde. V případě, že příběh ještě nemáte dohrán, se výlet na ostrov vyplatí dvojnásobně.
Pohodlnější dobrodružství
Není to však pouze nový dungeon, čím se může Dark Arisen chlubit. Capcom do rozšířené verze původní hry přidal celou řadu vylepení a odstranil neduhy, které prznily zážitek. Tak především, v obchodech narazíte na celou řadu nového vybavení, ať už jde o zbraně, brnění, lektvary či jiné harampádí. Nové třídy bohužel nepřibyly, i jejich původní počet však bohatě stačil a nové schopnosti se přece jen najdou, všichni vaši společníci nově dostali schopnosti třetí úrovně. Dokážou tedy ze sebe vyždímat podstatně více. Ve své domácí truhle po spuštění přídavku naleznete také nějaké ty dárečky od vývojářů. Jedná se o několik speciálních zbraní, oblečení a předmětů pro výrobu a zlepšení zbraní.
Zatímco původně byla možnost cestování extrémně omezena, nyní se můžete teleportovat neomezeně.
Pravděpodobně tím nejpraktičtějším dodatkem je však nekonečný Ferrystone. Jedná se o kámen, pomocí kterého se můžete teleportovat po herním světě a do míst, kde jste si uložili teleportační krystal. Zatímco původně tato možnost byla extrémně omezena, nyní se můžete teleportovat neomezeně. To je rozhodně velké plus, jelikož i přes různorodost a zajímavost prostředí se člověk časem unaví brodit půl hodiny z jednoho konce mapy na druhý. Tato maličkost nově zaručí, že už nebudete muset.
Hezčí podzemí
Dark Arisen přichází na Xbox360 v dvoudiskové edici. První disk schovává původní hru a samotný dodatek. Druhý disk pak nese HD textury a japonský dabing. Velkou škodou je, že se HD textury vztahují pouze na dodatek a na vylepšení celé hry si můžete nechat zajít chuť. To je rozhodně zklamáním, jelikož i přes své kvality Dragon’s Dogma strádá z častého naskakování textur a jejich nízké kvality, což se tedy prakticky nemění. Titul už je viditelně plynulejší a za celou dobu cestování jsem nenarazil na jediné trhání, což se o původním titulu říci nedalo. Bohužel však stále zůstávají některé grafické bugy, jako jsou doskakující objekty, prolínání objektů a jiné chybky. Rozhodně se nejedná o nic, co by vám kazilo dojem ze hry, vývojáři to však mohli a měli odstranit.
Už původní Dragon’s Dogma byla nedoceněným, a přesto velmi kvalitním fantasy RPG, které kombinovalo oblíbené prvky japonských a amerických RPG žánrů. V mnohém předčilo i vychvalovaný Skyrim, především tedy v oblasti propracovaných soubojů, přizpůsobivého vývoje postavy či pocitu pravého dobrodružství v divočině. Vše dobré se navíc obohacuje o nový obsah, pohodlnější cestování, unikátní vybavení a nový desetihodinový dungeon na tajuplném ostrově. V případě, že původní hru nevlastníte, rozhodně stojí o Dark Arisen uvažovat. Pokud už ale máte Dragon’s Dogma proběhnutou, koupi si řádně rozmyslete. Za celou novou hru totiž Dark Arisen vydá jen stěží.
Recenze
Dragon’s Dogma: Dark Arisen – jak to mělo vypadat
Verdikt: Dark Arisen je tím, čím měla být Dragon’s Dogma už od začátku. Skvělé a populární mechanismy titulu vylepšuje hned na několika frontách a přidává celý nový hororový zážitek, ne nepodobný Dark Souls. Povinnost pro všechny dobrodruhy a milovníky fantasy.
Líbí se nám
- propracovaný svět
- pohodlnější cestování
- nové schopnosti
- přes 100 kusů nového vybavení
- hororová atmosféra dungeonu
- bohatý obsah
Vadí nám
- stále přítomné nedodělky
- grafické chybky a bugy
- lacinější příběh
Narez na entou, tohle nema chybku
juu to se mi libi
th0ca: tak toho dracka u shadow fortu jsem ukutal jen ja a muj pawn na lvl 30 co se tyce dmg potvor na bitterblacku mam pocit ze je cim dal vetsi cim vyssi ma postava lvl takze i moje postava na lvl 170 s defens pres 1000 chytne od firedraka 2-3 rany a konec a kdyz jdu na ur-dragona tak ten mi nebere skoro nic
ja mluvil o puvodnim Dragons Dogma, kterej sem zacal hrat jako new game a ne jako hard mode a hra je proste hodne jednoducha, nejde o to kolik maj enemies HP, to je hodne v poradku ze i goblin umre az na 2 zasahy ci vic, ale jde o to kolik ti enemies davaj damage me… coz je ubohy Vcera sem na 40 levelu dal uplne s klidem toho mini draka u Shadow Fortu a celkove ta hra na normalni obtiznost neni nic extra. Kazdopadne souhlasim, ze bitterblack je konecne i na tu samou obtiznost jiny sousto… viz ten prvni boss, pres 2000HP jeden zasah a byl jsem mrtvej. Takhle nejak sem si predstavoval bosse i na puvodnim ostrovu. Jinak Conchar je to mozny, ze me Dark Souls ovlivnila, mam v ni nahrano pres 400 hodin online/offline, postavu v NG+6 a platinu, takze nejakej skill na rpg tohodle typu mam
Conchar: Jasna paka
MORTHSIR: ani nevím já mluvil o dragonech… chápu, že jsou mnozí hráči hodně dobří, ale musej to brát tak, že se prostě jen oni zlepšili… ne, že je pochybení ze strany vývojářů. Ta hra má obtížnost dobrou. Na standartní poměry podle mě dokonce nadprůměrnou. Jen oni jsou už prostě moc dobří.
Conchar: OK. . tam v tom nekdo udelal peknej gulas…se tam bavej o DS a pak se v tom vyznat
Puvodni hra v dragons dogma je lehka ale po prichodu na bitterblack island obtiznost radikalne zvedne a i na normal mod je to tam dost husty a po dohrani toho dlc osazenstvo ostrova jeste vic zhoustne a i postavy na lvl150 maji co delat aby nedostaly na budku
MORTHSIR: abych pravdu rek na Bitterblacku v Dragons dogma umiram mnohem vic nez v Dark souls v NG +7
MORTHSIR: teď v tom mám bordel… já mluvím o dragons dogma… dark souls mě nezajimá, to je uplně jiná liga pro jedinou skupinu hráčů. Dragons dogma mi rozhodně jako standartní záležitost nepřijde… v porovnání s jinejma fantasy jako skyrim, oblivion, gothic, darksiders a plno dalších včetně her z minulosti typu Drakan je dragons dogma v tomhle směru jasně na vrcholu. Sám bych si už hru na nějakou hard obtížnost neužil. Tahle obtížnost je dle mého akorát. Je tedy pravda, že nejsem nějakej hard core pařan a tenhle koníček považuji spíše za vedlejší, ale nemyslím si, že jsem takové poleno. Dragons Dogma mi dává neustále zabrat na normální obtížnost a to tak, že se v určitých částech musím přemáhat, abych to zas hrál, protože jsem už otrávenej samozřejmě se pak dál dostanu a zase tomu propadnu, ale vyšší obtížnost je dle mého už fakt jen pro lidi, který u her seděj tejdně desítky hodin a jsou o stupeň dál co se cviku týče…
Conchar: Sorry zrejme sem prehledl, ze se tu bavite o DS, misto Dragon’s dogma
. . , jo a- th0ca mel asi na mysli Dragon’s dogma s tou lehci obtiznosti, co ?
Conchar: Tak pokud vim, tak opravdu festova obtiznost je v Dark souls, ale v tomhle jsem nezaregistroval nic zvlast HC…. nespletl sis tyto dve hry? …Dragon je pomerne standartni zalezitost v ramci rpg…
th0ca: tak nevím zda se snažíš hrát divadlo, nebo jsem lama, ale podle mě je to dost těžká hra pokud vím, tak lehká obtížnost byla přidána později kvůli hráčům, kteří si stěžovali na vysokou obtížnost. Hra je podle mého dost těžká.
Jasi poridil bd verzi a je to masakr. Hraju od puvodni hry. Mam odehrano nejakych 50 hodin a bavi to dal… jen sem mel zacit hrat na hard mode. Ta obtiznost je smesna, krom prvnich cca 5 hodin nez clovek pochopi celej mechanizmus hry… kazdopadne vedlejsich ukolu je 6 pulek a je to trochu nuda… ale nejvic me bavi jen tak chodit v noci svetem. Tahle hra se hodne povedla az na tu lehkou obtiznost.
Možná zkusím co myslíte ?
no já sem právě hledal recenzi Dark Souls tady na zingu a textovou jsem nenašel vůbec a vyskočila na mě ta videorecenze a nechápal jsem – jestli to myslí vážně nebo je to vtip. . tady Dark Souls z redakce asi nikdo nedokončil.