Rising Storm má za sebou poněkud komplikovaný vývoj. Nejdřív mělo jít o bezplatné rozšíření Red Orchestry 2, které by vytvořila komunita, postupem času se však k vývoji dostali i lidé z Tripwire Interactive a z bezplatného rozšíření se stal placený titul, který funguje v podstatě jako samostatná hra, i když s Red Orchestrou 2 sdílí na Steamu stejného klienta. Přechod z bezplatného na placený obsah může určitě leckoho naštvat, ale zaprvé, cena 14 euro naštěstí není nic hrozného, zvlášť když při vlastnictví původní hry dostanete slevu. A za druhé, za těch 14 euro toho Rising Storm nabízí víc než dost.
Písky Iwo Jimy
Zatímco se Red Orchestra 2 zaměřila na boje Němců a Sovětů v rámci bitvy o Stalingrad, Rising Storm mapuje válku v Pacifiku, v níž se v letech 1942 – 1945 bili Američané s nezlomnými Japonci. Této tématice přirozeně podléhá všechno, stejná zůstává snad jen nelítostná, skoro až brutální hratelnost, kterou zde nemá cenu rozebírat, když jsem jí popsal v recenzi původní hry. Největší rozdíl oproti Stalingradu je samozřejmě vidět na mapách. Rising Storm nabízí celkem šest nových map, díky nimž můžeme navštívit třeba vyprahlé bojiště na Iwo Jimě, proslulý Guadal Canal, Saipan nebo ostrov Peleliu. V módech Territory a Countdown si můžete zahrát všech šest, pro Firefight jsou k dispozici jen tři mapy, konkrétně Saipan, Peleliu a Hanto z prostředí husté džungle. Bohužel, Firefight a Countdown si v tuhle chvíli moc nezahrajete, všem serverům jasně dominuje Territory, což vidím jako největší problém celé hry. Dost možná v tom hraje roli fakt, že pro přístup k serverům s těmito módy musíte mít nejdřív požadovaný level (takže se nedivte, že je z počátku vůbec neuvidíte), ale i tak bych očekával, že serverů nebude tak málo.
Všechny mapy se mi každopádně opravdu zalíbily. Nabízejí velkou rozlohu, dostatečně variabilní a velmi detailní prostředí (kromě džungle i městskou zástavbu, okolí letiště nebo oblast plnou zákopů uprostřed noci), ani na jedné mapě není nějaký tým zvýhodněný, a co víc, je velmi snadné uvěřit, že takhle nějak to v tom Pacifiku fakt mohlo vypadat. Každopádně se tentokrát rozlučte s tankovými bitvami. Rising Storm nabízí jen pěchotní boj, což ale vůbec nevadí.
Mapy jsou dostatečně detailní a variabilní a je velmi snadné uvěřit, že takhle to v Pacifiku mohlo vypadat.
Podobně jako v případě Red Orchestry 2 navíc mapy vybízejí k maximální spolupráci. Když si každý bude dělat co chce, je sice jistá možnost výhry, ale pokud tým spolupracuje, vše je rázem lepší. Příklad uvedu na zmíněném Hantu. V roli Japonců jsme se v týmu dohodli, že přepadneme tábor Američanů zleva, kde je hustší porost a možnost lepšího krytí díky skalám. Většina spoluhráčů poslechla a hned bylo vítězství naše. Později jsem si na této mapě vyzkoušel i roli Američanů, kdy jsme zase svědomitě zasedli do zákopů a drželi linii, s čímž měli nepřátelé velký problém. Ten pak nastal i u nás, když jsem na chvíli opustil svou pozici, skrz níž se nepříteli povedl docela slušný útok. A to je přesně ten důvod, proč jsem o odstavec výše prohlásil, že je hratelnost pořád stejně nelítostná. Kvůli vaší chybě zkrátka může mít problémy celý tým, zvlášť když není složený ze samých veteránů.
S katanou proti plamenometu
Další významnou změnou jsou zbraně. Dejte sbohem PPSh, Mosin-Nagantu nebo MP-40 a přivítejte pušku M1 Garand, brokovnici M12, samopal Type 100 nebo pistoli M1911. Zbraně jsou opět závislé na jednotlivých herních třídách a opět se dá tvrdit, že odpovídají skutečnosti a každá má své výhody a nevýhody. Kromě těchto víceméně konvenčních zbraní navíc Rising Storm nabízí i řadu specialit, se kterými je radost řádit. Mám na mysli třeba plamenomet, který dokáže v řadách Japonců nadělat slušnou paseku, nebo meč katana, jenž zase dokáže nadělat slušnou paseku ve střevech Američanů. A právě tady nastává ten největší rozdíl oproti Red Orchestře 2 a vůbec všem multiplayerovým střílečkám.
Zatímco ony se snaží, aby měly obě strany přibližně stejné možnosti, tedy stejnou palebnou sílu, Rising Storm na to jde úplně jinak, více podle reality. Američané tak mají výhodu v pokročilejších zbraních (M1 Garand je přeci jen schopnější kvér než bolt-action Type 38) a v devastující síle plamenometu, Japonci mají zase na své straně sviňárny, jako jsou pasti, minomety nebo zmíněnou katanu, kterou si můžete vyzkoušet v roli Commandera a Squad Leadera, jejichž výhody jsou prakticky shodné s Red Orchestrou 2, takže určitě využívejte možnost respawnu v jejich blízkosti. A určitě využívejte asi největší výhodu Japonců, a to možnost banzai útoků.
Útoky s katanou nabízejí skvělé oživení
Banzai probíhá podobně jako útoky Němců i Rusů v Red Orchestře 2. Stačí mít v ruce nějakou zbraň, nejlépe katanu nebo pušku s bajonetem, držet prostřední tlačítko myši a klávesu pro sprint a hned můžete pořádat nájezdy do řad Američanů, kdy jste odolnější a rychlejší, takže s vámi může mít protivník velké problémy. A skutečně, když proti vám běží magor s katanou, není vůbec lehké ho trefit, naopak jemu stačí jedna jediná rána, aby vás dostal. Já se takhle občas bavil s katanou na Iwo Jimě a snad není třeba říkat, jaká je zábava vlítnout do zad nic netušícím nepřátelům a trochu jim katanou pocuchat nervy a pokudmožno probodnout i vojáka nesoucího plamenomet. To vás pak bude nepřítel milovat.
Stále stejná chyba
Takže tu máme perfektní mapy, povedené zbraně a zábavné banzai útoky, ale bohužel tu máme i pár dalších problémů. Jedním z nich jsou zvuky. Naprostá většina hry je ozvučená skvěle, zbraně znějí tak jak mají, vojáci řvou tak jak mají, do toho hraje i skvělý soundtrack, ale některé zvuky prakticky chybí. Párkrát jsem tak ležel v díře v zemi nebo v zákopu, najednou vidím, že zdraví padá na minimum, přitom ale neslyším žádnou střelbu. A hle, ony jsou to minomety, jejichž palba dopadá do těsné blízkosti mého úkrytu, jenomže není prakticky nijak ozvučená. Vidíte kouř, ale prakticky neslyšíte, že by něco vybuchovalo. To může být během boje opravdu velký problém. Občas ani žádným zvukem nezaregistrujete, že vás někdo postřelil. Chápu, že smrtící headshot asi člověk neuslyší, protože už nemá čím ho slyšet, ale když vám najednou hra oznámí, že vám krvácí rameno a přitom jste žádný zásah nezaregistrovali, působí to dost divně.
Navíc se vrací i problém, se kterým bojovala i Red Orchestra 2, a to částečně nefunkční statistiky. Uprostřed hry sice můžete sledovat, jak má vaše katana po zásahu nepřítele level 5, jak jste vy dostali Honor level 13, ale stačí boj opustit a vy zjistíte, že se vám do vašich statistik přístupných z hlavního menu vůbec nic neuložilo, nebo že se uložilo jen něco. První den se statistiky neukládaly vůbec, teď už je situace lepší, ale pořád dokáže systém dělat dost problémů. Chybám v texturách, dalším problému Red Orchestry 2, se Rising Storm naštěstí zcela vyhnul, na grafiku si tak nejde vůbec stěžovat. Nejde sice o kdovíjak zázračnou podívanou, ale v takové hře rozhodně obstojí. Místo toho se objevují jiné, podobně drobné problémy. Zažil jsem třeba nečinný model japonského vojáka stojící uprostřed pozice Američanů, což můžete vidět na následujícím screenshotu.
Na výletě do Japonska
Zmíněné problémy naštěstí nejsou nic nepřekonatelného, a i když mě občas štvaly, stejně jsem si dosavadní výlet do Japonska pořádně užil, takže v něm určitě budu pokračovat i dál. Kvalitní mapy nasycené skvělou atmosférou, nové zbraně v čele s plamenometem a možnost banzai útoků dávají dohromady skvělý titul, který fanoušci Red Orchestry i všech realističtějších stříleček určitě ocení. Na své si určitě přijdou i ti, které láká jen atmosféra války v Pacifiku, která mi přišla mnohem lepší, než třeba v případě Call of Duty: World at War. Rising Storm mě zkrátka vtáhl mnohem víc. Potěší také okamžitá podpora Steam Workshopu, i když některé mapy mají s přechodem na Rising Storm drobné problémy, což už naštěstí jejich autoři řeší. Jenom doufám, že si vývojáři co nejdříve poradí s problémy se zvuky, že se už konečně poučí a odladí systém statistik a že se dočkáme i většího počtu serverů pro módy Countdown a Firefight. Tyto problémy však beru spíše jen jako menší vady na kráse jinak skvělého titulu.
Recenze
Rising Storm - krásy Pacifiku
Díky práci Tripwire Interactive a komunity vznikla velmi kvalitní FPS, která udržuje osvědčené principy Red Orchestry a přidává i něco navíc. Navzdory několika zbytečným chybám jde bezesporu o povinnost pro každého příznivce realistického válčení.
Líbí se nám
- skvěle zpracované mapy
- autentické zbraně
- možnost útoku s katanou
- perfektní soundtrack
- nízká cena
Vadí nám
- opět částečně nefunkční statistiky
- některé chybějící zvuky
- minimum serverů pro módy Countdown a Firefight
to george 2424:
hratelne je to stejny jako ro2 – ale to prostredi mam radsi + japonstina je super! Banzaaaaiiii !
george2484: Jistě, žádná změna. Vždyť on je přece ten Stalingrad tomu Pacifiku tolik podobný….
Co o hře soudíte? Vlastním základní hru RO2 takže si Rising Storm zahraju jenom s omezením a co jsem to na chvíli pustil tak na první pohled žádná změna.
mno tak neodolal jsem a nepockal – a opravdu nelituju – myslim si ze se mi to hraje lip nez ro2
Tady došlo k omylu. Ještě nemám level 50 na Tomíkovi. Měl sem k tomu silně nakročeno v Betě, ale staty se po betě wipely a jede se od znova. Na Garandovi jsou pouze bajonety. Na 25 je kratší bajonet a na 50 je ten větší standardní. Cvrnda: Zkus nějakou technickou podporu na steam fórech, mě se staty ukládají a vše je tak jak má být. Podle mě jdou levely na zbraních až moc rychle. Během jedné hry jsem udělal 20 levlů na Arisace. Myslím si, že v HoE to šlo o něco pomaleji. Tady si stačí dát tak 30 killů za mapu a už máte skoro šarži.
vajajo: Jako taky bych si rád něco vyexpil, nejlépe M1 Garand se kterým se mi hraje nejlépe, ale jak už jsem říkal, statisiky většiny amerických zbraní se mi pořád neukládají. Stejně ale žasnu, jak jsi to dokázal tak rychle
: tak rychle to naexpit ? jak se to dá dokázat ?
já chci M1 na 50lvl-dokáže udělat pink trick
Tak co, už jste někdo vylevloval Tomíka na 50 lvl? Je naprosto božskej s bubnem a gripem. Prostě mafiánská kvalitka
Hra musí dostat každého hráče který má rád ve hrách téma 2. světová válka, hrajete takhle za mariňáky a kolem sebe slyšíte jak řvou japončíci když běží a křičí Banzaii! postupujete dál a najednou se ozve dělostřelectvo a vy se plazíte v kráteru po bombě obraz se vám klepe a kolem stojící vojáci kteří se nestihly schovat jsou tu rázem bez hlav a nohou a vy nevíte jestli vedle vás v zákopu jsou vaši nebo japončíci. Vím že to samé platilo už v RO2 ale tohle je prostě stejná kvalitka jako byla RO2 akorát v dalekém pacifiku. Kupujte také mohu s čistým svědomím doporučit, to málo chyb co to má jistě odstraní patche.
Tak už jsem odehrál nějaké ty bitvy a musím říct, že hra za koupi opravdu stojí. Bitvy jsou prostě surové, reálné a dokáže vás to vtáhnout přímo na bojiště, i díky emotivní hudbě, která hraje v pozadí. Každá mapa má co nabídnout, všechny jsou rozlehlé a takticky uvažující hráči se zde skvěle vyřádí. Pokud tedy nad koupí stále uvažujete, máte moje kladné doporučení
Sejdeme se na bojišti
2512botaman: S Deluxe edicí máš navíc dvě postavy do Killing Floor, okamžité odemčení pár zbraní a doplňků a poku vlastníš obyčejnou verzi Red Orchestry 2, dostaneš k tomu i upgrade na Digital Deluxe edici RO2
ahoj jaký je rozdíl mezi Rising Storm a Rising Storm – Digital Deluxe ? ?
(myšleno na steamu) dík za odpověd
TomiS: Statistiky jsou zkrátka stejné jako za časů RO2. Některým lidem jako tobě nebo Kllrtovi to problém nedělá, mě s třeba statistiky amerických tříd a zbraní pořád neukládají, některé achievementy se také nechtějí splnit. Totéž hlásila řada hráčů se kterými jsem hrál. A pokud jde o mapy, podle mě můžou časem ještě dorazit, už v případě RO2 dodatečně doplňovali řadu map, takže nevidím důvod proč by to tentokrát mělo být jinak. Action bych každopádně s Battlefieldem moc nesrovnával, pořád je to docela záhul, i když je jasné že člověku co má zkušenosti z původní Red Orchestry nebo třeba z Army to přijde jako procházka růžovým sadem
Já moc teda nechápu ten Action mod. . RO2 jsem si zakoupil, kvůli realismu a odlišnosti od ostatních FPS stříleček, tak pak přece nepujdu na Action, kde to je jak v Battlefieldu. Když jsem s tim začínal, tak jsem hned lezl na Realism servery a neměl jsem s tim problém. . jinak RS je prostě skvělý, jenom by to chtělo víc map a vylepšít ty zvuky, to s tim neuložení postupu ve hře se mi naštěstí ještě nestalo. Kde je například mapa Betio, která byla v 1. gameplayi, kde se ukazovaly 4 mapy a ted tu chybí, nechystá se nějaký update, kde přidaj tak 2-4 mapy? ?
vypadá to pěkně