Recenze z hraní PC verze
S videoherním portfoliem City Interactive to máme složité. Jak vůbec můžeme bez předsudků přistupovat ke střílečce, která vylezla z lůna tohoto polského studia? Zkusme to a pojďme pro jednou zanechat historii vývojářského týmu před hranící, za níž se nám jejich nová hra snaží dostat pod kůži. Nejde to ale tak snadno. Když si vzpomenu na lepší hry tohoto polského vývojáře, na mysl se mi dere maximálně Sniper: Ghost Warrior, což byla přinejlepším nadprůměrná hra. Zázrak jsem nečekal, propadák taky ne a výsledný produkt, přesně dle očekávání, díru do historie rozhodně nedělá. Alien Rage s macho žoldákem v hlavní roli tu ovšem proto není.
Šeď, všude jenom šeď
Alien Rage je hra obyčejná. Už zkraje prostě tušíte, že tady všechno pojede tradiční cestou a originalitě nikdo stavět nebude. ,,Vaše“ vyholená lebka spadne na asteroid, kde lidstvo kdysi začalo těžit vzácnou látku, po níž však prahli i naši mimozemští bratři. Svár na sebe dlouho nenechal čekat a vy přijíždíte na místo, abyste ho vyřešili zcela podle hesla: Když nám pískoviště obsadil šmejd z vesmíru, vyhodíme to tam do luftu.
Jestli vám to všechno zní jako kardinální hloupost říznutá dnešním tradičním hollywoodským balastem, věřte, že skutečnost vypadá ještě hůře. Scénář a postava (skutečně jenom jedna!) působí jako výplody hodně nešťastného brainstormingu, který polovina týmu prospala a ostatní po hlavě mlátila masivní kocovina.
Netrvá to ale dlouho (zhruba pět minut) a vám dojde, že tady si nikdo na nic nehraje. Zoufale trapný, stokrát slyšený humor vás ze židle neshodí, příběhové twisty čekáte tak hodinu předtím než přijdou a celé to ani náhodou nezachraňují audio deníky doplňující zdejší dění. Popravdě řečeno to spíše vypadá na multiplayerovou rubanici ála Unreal Tournament, kde se ale vývojářstvo zbláznilo, když se pokusilo obalit strohou myšlenku ,,headshot za nejvíc bodů“ tou žumpou, jakou místní scénář doopravdy je.
Střel to támhle, tam je za tisíc a támhle, tam je to za dva
Když už jsme u těch headshotů, slušelo by se vypíchnout, na čem vlastně Alien Rage stojí. Že to jsou přestřelky, asi nikoho nevykolejí. Že ale zase tak zábavné nejsou, už jako problém vidím a dost těžko si vysvětluji, s čím asi tak chtěli v City Interactive prorazit, když s ničím neotřelým nepřišli a narvali své dílko až po střechu nudnou výplachovou ,,zábavou“. Pravdou tak zůstává, že Alien Rage recykluje kdeco, přičemž tomu moc nedává, a působí tudíž jako pořádně zfušovaná hra, jejíž největší potenciál tkví v zatím nefungujícím multiplayeru.
Jádro hratelnosti staví na konfliktech mezi vámi a rasou Vorus. Jednoduše chodíte skrze nezajímavé ocelové interiéry, střílíte hordy monster a do toho se čas od času utkáte s bossem. Těch napočítáte devět a nezapamatujete si ani jednoho. Souboje s nimi nejenže postrádají nápad, ale nehledejte v nich ani stopy zábavy. Z pravidla se tihle ultra silní borci zjevují po nepovedených cutscénách, přičemž duely s nimi připomínají jakýsi festival výbušných ,,barelů“. Ostatně jako celá hra.
Přestřelky možná zkraje nadchnou, příjemně odsýpají, zbraně kopírují klasiku žánru a nepřátelé jsou dost hnusní na to, abyste jim s oblibou doplňovali olovo v těle. První háček ale přijde s poměrně vysoko nastavenou obtížností. Ne, nejsme bábovky, hrajeme Dark Souls a obecně chápeme, jak zábavnou roli může hrát obtížnost s rozumnými pravidly. Tady ale žádné mantinely nejsou. Opravdu. Většinou absolutně netušíte, odkud ta poslední osudná kulka přiletěla. Podstatný part v tom všeobecném chaosu hraje i fakt, že se nepřátelé zjevují na místech, kde svítí modré teleportační podstavce. Potíž je v tom, že to je prakticky všude a vy tak nemáte možnost najít v podstatě žádný rozumný úkryt. Ve výsledku jsem si nejvíce oblíbil taktiku epileptického kroužení lokací, na hledání krytu totiž není čas.
Druhý podstatný zádrhel souvisí právě s obtížností. Pokud totiž přestřelky zprvu potěší, buďte si jisti, že po nějaké době vás jejich koridorový charakter sem tam říznutý nějakou arénou začne nudit a díky frustrující náročnosti štvát. Systému, na němž zdejší zážitek stojí, lehce napomáhá bodové hodnocení. Podle toho, jak moc zdařile mimozemskou náplavu pošlete do věčných lovišť, jste odměněni body, za něž si lze naplnit postupně až tři sloty speciálními schopnostmi. Jedná se o naprosto esenciální záležitost, a i když všechny perky postrádají jakoukoliv špetku originality, jste jejich užíváním do jisté míry povinni. Ne, že by se Alien Rage nedalo dohrát i bez nich, nicméně ani zdaleka by se nejednalo o příjemný zážitek. Perky samozřejmě zábavu nezachraňují. Ovšem s nimi se alespoň vyhnete pořádné frustraci.
Dveře, výtahy… Otrava!
Přitom přestřelky samy o sobě zabaví, jsou dynamické a celé to klouže jako dobře namazané běžky. Nebyla by to ale hra od City Interactive, aby navrch nepřihodila pořádně stupidní systém checkpointů, repetitivnost a průměrnou umělou inteligenci. Checkpointy rozmisťoval zřejmě někdo, komu se zdála bezmála desetihodinová lineární střílečka krátká. Umírat budete zejména v raných fázích hodně často, nečekejte ale, že se po zpackané šarvátce pustíte opět okamžitě do boje. Ne snad, že by checkpointů bylo málo a hra vás nutila opakovat dlouhé úseky. Ve většině případů se ovšem se svým avatarem zjevíte před dveřmi/ve výtahu/v přetlakové komoře, což vás nutí přetrpět třeba hned pětkrát tu samou bakelitovou animaci, kterou často doprovází i nějaká ta průpovídka hlavního hrdiny, jejíž smyčku bych dal za trest pouštět ve studiích CI.
Stejně jako celé Alien Rage dopadlo též chování nepřátelských jednotek. Rasa Vorus možná ví, jak zatopit jednomu žoldákovi, veškeré dění se však topí v takové změti explozí, krve a těl, že těžko poznáte, zda UI něco podniká, nebo jen tupě pobíhá po lokaci ve snaze dostat se hráči na tělo. Já sám se přikláním k druhé možnosti a to i přesto, že jsem v několika arénách jakési manévry zahlédl. Zřejmě se ale jednalo o pouhou náhodu. Ostatně dokazuje to i peloton protivníků, kdy každá mimozemská třída dost vydrží a nějaké obcházení tak postrádá smysl, když největší škody hráč stejně utrpí pod frontálním útokem.
Zase ten Unreal Engine
Každým coulem průměrnou jakost může vývojář celkem bez potíží vyleštit alespoň technickým zpracováním. Ani tady ale CI tak úplně nezaváleli. Že je Alien Rage hra šedivá, už víme – odehrává se totiž v nevábných prostorách ocelových staveb, které čas od času protne někdy zajímavé, častěji však nudné vesmírné panorama. Abych se přiznal, v tomto ohledu jsem CI věřil, že vyrobí konkurenceschopný produkt. Mýlil jsem se a na vině není tak úplně grafika jako taková.
Za výsledný dojem může sterilní a nezábavný design, jemuž prostě nevěříte ani lampu na stole. Všude jsou krabice, vybuchující barely a celé to vůbec nepůsobí jako funkční vesmírná stanice, kde se něco těží, zpracovává a distribuuje. Sem tam sice narazíte na nějaký stroj či počítač, tady ale kreativita víceméně končí a jiné kulisy tudíž objevíte jen zřídka.
Poplivat, lehce učistit a výsledek rozmazat
Buď jak buď, najdou se i nostalgici, kterým Alien Rage sedne. Katastrofa to v žádném případě není a dvacet dolarů na Steamu zní jako poměrně férový obchod. Mějte ale na paměti, že hra je to koncepčně zastaralá, fádní a náročnému hráči nenabízí v podstatě žádnou hodnotu. Zhruba desetihodinový single natahuje vysoká obtížnost na úkor herního obsahu, který se citelně opakuje a působí odfláknutě. Alien Rage jednoduše připomíná, jak moc tupá může střílečka být.
Recenze
Alien Rage
Obyčejná záležitost obalená tragickým scénářem a plochou hratelností. Proti vám se možná postaví rasa Vorus. Hlavní problém ale představuje pořádný vopruz – s ním totiž bojujete hlavně.
Líbí se nám
- vcelku zábavné přestřelky
- bodový systém
- ucházející technické zpracování
- že si to na nic nehraje
Vadí nám
- tupý a nezajímavý příběh
- archaická hratelnost
- chaos v soubojích
- zoufalý design
- nesmyslně rozmístěné checkpointy
- bossové a duely s nimi
- podivná obtížnost
Na PS store za 40 kc.
heh 2013 a pořad to vypada hezky
je zajimavy se k necemu vratit co nekdo po dlouhy dobe okomentuje
Brutální hardcore strilecka, jsem ve třetině a uplne jsem se do té hry zamiloval.
na me ta hra je az moc barevna , a divne obtiznosti
Diky bohu ze uz to hraji, jelikoz diky teto recenzi by to bylo mou osobou ihned smeteno ze stolu s tim, ze to je na p… hra. Take diky bohu ze ctu recenze az potom co ty hry ozkousim, protoze jinak bych se vykaslala na spoustu relativne dobrych her kvuli jednomu blbemu nazoru….
Btw jiste, ma to nejake mouchy, ale prijde mi, ze v recenzi to je podane jako kdyby to byl konec sveta.
jo tak timhle tvym vysvetlenim je to hned jasny… Jestli oni premyslej stejne, tak doufam, ze se jim proda co nejmin ks hry a pojdou nekde v koute. Ono je to totiz nutny v tyhle hre delat 180° otocky mysi behem vteriny a predvidat dopady jinych hracu pri RJ aby to nemohlo jit ovladat DOBRE a PLYNULE na gamepadu…
ano, hra MA TEPRVE vyjit (nebo se pletu? ) , na ps a xbox, tam muze bejt ovladani gamepadem uplne jiny, hold vyvojare nenapadlo, ze nekterej zdegenerovanej PCckar se bude vubec pokouset kroutit analogem na PC, kdyz ma mys a klavesnici…
Alfajk ja narazim na to, ze hra ma vyjit na PSN a xbox live. A tudiz by mela byt na gamepadu hratelna ! A ty tu pises o tom at si zkusim dat k PURE PC hram gamepad ! Meles 2 veci dohromady. Na PC mam odehrano stovky hodin v Q3A, takze by me nikdy nenapadlo to co tu pises ty. Ale jde tu o to, ze vyvojari sami neumej hru naprogramovat, ktera ma vyjit na konzole, aby sla na gamepadu dobre ovladat.
(btw, doom 1, doom2, doom3 – proc jsou tyhle puvodne PC hry na gamepadu hratelny dobre? Viz Doom3 BFG edice – hm ? ? ? Povez mi to! )
spis ty si ji precti, to se vazne musim citovat? "gamepad na pc nepatri, zkus si dat gamepad k doomovi, nebo jeste lip si s nima zahrat treba multak quake nebo unreal tournament"…pripada ti nektera z nich jako neco jinyho, nez FPS, v topicu o FPS, kde se prave FPS hry resej?
alfajk- tak to si jeste jednou precti tvou prvni vetu v predeslem prispevku , vyznelo me to trochu jinak. . .
jasne ze se bavim o fps a gamepadu k nim, boha jeho…tak nechapu, vyznam tvyho postu, to me je taky jasny ze nejaka rubacka/hopsacka se bude hrat lip na gamepadu, kdyz to bude tupa konverze na pc z konzole
alfajk- meles kraviny , ze je nekdo lama a neumi na gamepadu ovladat hru nic neznamena, mas pravdu fps je blbost hrat na pc na ovladaci (tenhle styl her bude vzdy lepsi na k+m) , ale mas taky spoustu her ktere se ovladaji lip na gamepadu , plno znamich pouziva na urcite hry gamepad i na pc , nevidim v tom problem…
th0ca – naopak, to je prave presne tim, ze gamepad na pc nepatri, zkus si dat gamepad k doomovi, nebo jeste lip si s nima zahrat treba multak quake nebo unreal tournament, byl bys rad, kdybys zabil vubec nekoho alespon omylem vystrelenou raketou, do ktery sam nepritel nabehl…
ja nevim co tady hatujete ze to je normalni ze to neni hratelny na gamepadu. Ze na PC gamepad nepatri ? WTf tady u ty hry neni problem to, ze by to na gamepadu neslo hrat, ale to, ze ma hrozny odezvy. Neni mozny jemne zamirit ve vsech smerech, neni mozny pomalu hybat packou, protoze bud se nepohne zamerovac vubec nebo naopak prejede pres celej obraz. A to neni tim ze by na PC gamepad nepatril, ale neschopnosti vyvojaru si s tim poradit. Na to , ze to ma vyjit na xboxu a psn tak je to ostuda.
Darkman: Obtížnost byla frustrující zejména kvůli opravdu hloupým checkpointům. Jak se píše v recenzi, vysoká obtížnost s pravidly je zábavná. Tady ale pravidlo není ani jedno. O Dark Souls jsem se zmiňoval jako o příkladu skvěle nastavených pravidel. Hned zkraje recenze recenze upozorňuji také na to, že si hra na nic nehraje. Jednoduše, není špatná, je prostě jen průměrná…